|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 22:02 Onderwerp: Openheid in zaak moord meisje Suzanne |
|
|
Wat vinden jullie van de "openheid" over het onderzoek naar de dood van Suzanne Wisman? Ikzelf verbaasde me heel erg over de stelligheid waarmee sommige "feiten" gebracht werden en bijvoorbeeld ook over het commentaar van prof. dr. Corine de Ruiter in het NOS Journaal van vanavond.
Mijn verbazing is mede groot vanwege de melding:
Quote: | De verklaringen van de verdachte over de verkrachtingen stroken niet met de bevindingen van de forensisch onderzoekers. Die hebben op het lichaam van het meisje geen sporen van seksueel misbruik gevonden. | bron
Is het wenselijk dat in dit stadium van alles over het onderzoek naar buiten komt? Niet? Roept u maar! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 22:36 Onderwerp: |
|
|
Zouden de verhoren op video zijn opgenomen?
Op zich klopt het ontvoeringselement natuurlijk goed met de fiets die heel ergens anders lag. Dat ze verkracht zou zijn terwijl daarvan geen sporen zijn aangetroffen is echter wel heel merkwaardig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 0:40 Onderwerp: |
|
|
Ja ik ben ook wel benieuwd of die verhoren zijn opgenomen.
Maar los daarvan: ik kan me wel voorstellen dat "het publiek" wil weten wat er gebeurd is, maar moet elk nieuws over het onderzoek in dit stadium al naar buiten worden gebracht? Dat leidt toch alleen maar tot - voorbarige - conclusies? We leren dat de conclusie door iemand anders, namelijk de rechter, getrokken moet worden op basis van het materiaal dat voorligt EN het onderzoek t.t.z.
Maar misschien zien mensen wat er nu gebeurt als een goede ontwikkeling?? Ik sta open voor nieuwe gedachtes, hoor! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 1:11 Onderwerp: |
|
|
Wat de verdachte bekent mogen we wel weten denk ik. Dat komt toch wel in de openbaarheid, ook als hij de bekentenis later weer mocht intrekken.
Het vreemde is hier denk ik dat het misschien niet klopt. Of er is iets over het hoofd gezien bij de sectie, lijkt me niet zo waarschijnlijk. Of er is allerlei miscommunicatie, dat kan ook.
Wel interessant dus eigenlijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 9:24 Onderwerp: |
|
|
Het viel mij ookal op dat de politie inderdaad in het begin nog zei dat er geen sprake zou zijn van een zedenmisdrijf. Ik neem aan dat ze dat dus onderzocht hebben. Vreemd dat nu blijkt dat er dus wel sprake is van een zedemisdrijf. Maar je kunt je dan inderdaad afvragen of dat alleen op basis is van de verklaring van de verdachte of dat dat ook uit later sporenonderzoek is gebleken.
Ik blijf het vreemd vinden dat als een dood meisje wordt gevonden en haar fiets 1 km verderop ligt dat de politie dan in het begin aangeeft niet van een misdrijf uit te gaan.
Wat betreft de openheid in deze zaak daar vind ik weinig mis mee. Er zijn duidelijk veranderingen gaande bij het OM wat betreft de communicatie en dat juich ik alleen maar toe. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 15:43 Onderwerp: |
|
|
Dat de bekentenis van de verdachte openbaar wordt gemaakt vind ik in beginsel niet bezwaarlijk, alhoewel dit wel zijn positie kan verzwakken op een later moment wat zeer verstrekkende gevolgen voor de verdachte kan hebben.
Wat ik wél bezwaarlijk vind is dat naar buiten is gebracht dat er (vooralsnog) geen bewijzen voor sexueel misbruik zijn gevonden.
De enige twee redenen die ik hiervoor kan bedenken zijn;
het OM wil geen gezichtsverlies lijden door het feit dat zij eerder meldde dat er geen sprake was van een zedenmisdrijf*,
of omdat de verdediging wil laten doorschemeren dat er (mogelijk) sprake is van verminderde toerekeningsvatbaarheid**.
* Als dit "nieuws" door het OM publiek is gemaakt.
** Als dit "nieuws" door de verdediging van de verdachte publiek is gemaakt. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 17 jan 2007 15:48 Onderwerp: |
|
|
Beetje onvoorzichtig, met name ná dat hele gedoe bij de Schiedammer Parkmoord, om dit zo naar buiten te brengen, vooral omdat er duidelijk iets niet klopt, zij het het forensisch onderzoek, zij het de verklaring van de verdachte, het klinkt een beetje als een zelfde fout als in de Schiedammer Parkmoord waiting to happen.. Het is best interessant om te weten hoe de verhoren zijn verlopen... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 18 jan 2007 17:09 Onderwerp: |
|
|
Of er duidelijk iets niet klopt is de vraag. Onderzoek toonde seksueel misbruik niet aan maar sluit dit uiteraard ook niet uit. Ik denk eerder dat de resultaten van het forensisch onderzoek door de media verkeerd zijn geinterpreteerd. Dat is een risico van het naar buiten brengen van de resultaten. Aan de andere kant gaat het hier om een zaak die maatschappelijk nogal wat impact heeft en dan kan ik me wel voorstellen dat je wat moet brengen.
Iedereen die wat van de opsporingspraktijk weet, weet ook dat er hele discussies zijn over wat wel en niet naar buiten wordt gebracht. Tactische motieven kunnen ook meespelen. Het blijft van buiten lastig te beoordelen. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 19 jan 2007 1:48 Onderwerp: |
|
|
Motivatie voor de openheid in deze zaak is vast de 'maatschappelijke onrust' en het feit dat 'de maatschappij antwoorden op haar vragen' wil.
De vraag is of je de zuiverheid en eerlijkheid van het proces ondergeschikt maakt aan het fenomeen 'maatschappelijke onrust'. Ik vind van niet, maar het OM denkt daar kennelijk anders over. Je krijgt op deze wijze toch op voorhand een soort maatschappelijke veroordeling van de verdachte, waar een eventuele latere juridische vrijspraak weinig verandering meer in kan brengen.
En antwoord op haar vragen kan de maatschappij uiteindelijk ook krijgen door de rechtszaak te volgen.
Ik heb zelf ook mijn twijfels over "de verkrachting". Maar ook een patholoog-anatoom kan fouten maken, of het lichaam kan dusdanig verminkt zijn geweest dat er geen zinnig woord over een verkrachting te zeggen viel. Maar het kan natuurlijk ook een valse verklaring zijn geweest, uiteraard. En bij verkrachting hoeven we nou ook niet meteen aan het ergste te denken; wie weet was de "verkrachting" wel niet meer dan een tongzoen? Denk niet dat daar veel sporen van te vinden zijn... Dit wordt toch door veel mensen over het hoofd gezien!
Ik vind trouwens de rol van de raadsman van de verdachte een beetje vreemd. Ik kreeg enkele malen sterk het idee dat hij zijn cliënt sterk afviel in de media; dan kun je toch veel beter gewoon je mond houden?? Of is ook hij onder de 'maatschappelijke druk' bezweken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 jan 2007 2:51 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | wie weet was de "verkrachting" wel niet meer dan een tongzoen? Denk niet dat daar veel sporen van te vinden zijn... Dit wordt toch door veel mensen over het hoofd gezien! |
In ieder geval valt een tongzoen in het spraakgebruik zeker niet onder verkrachting. De verdachte zal het zo niet genoemd hebben, en een beetje verstandige persofficier of politiewoordvoerder ook niet. (Dat de HR een keer een tongzoen als verkrachting heeft aangemerkt is al merkwaardig genoeg, daar hoeft de gewone man niet mee te worden lastig gevallen ).
Quote: | Ik vind trouwens de rol van de raadsman van de verdachte een beetje vreemd. Ik kreeg enkele malen sterk het idee dat hij zijn cliënt sterk afviel in de media; dan kun je toch veel beter gewoon je mond houden?? Of is ook hij onder de 'maatschappelijke druk' bezweken? |
Bij Pauw & Witteman gisteren? Ik vroeg me inderdaad een paar keer af of dat wel de raadsman was, gezien zijn uitlatingen. Maar hij was het wel.
Nu ik het fragment nog eens bekijk is het wel erg duidelijk dat hij als raadsman spreekt (gisteren kennelijk een deel gemist en/of met een half oor geluisterd), maar het is ook erg duidelijk dat hij vrij veel details vertelt. Erg interessant in ieder geval. En grappig hoe hij af en toe niet kan laten de juiste juridische nuance aan te geven ([over een beroep op een strafuitsluitingsgrond] Witteman: die zou hij moeten bewijzen. Klopstra: in ieder geval fors aannemelijk maken). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: vr 19 jan 2007 12:49 Onderwerp: |
|
|
Moet eerlijk zeggen dat ik dat gister niet gezien heb. Baseerde me op artikelen in de kranten.
Maar nu snel naar uitzendinggemist.nl! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 jan 2007 16:53 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Maar nu snel naar uitzendinggemist.nl! |
Gewoon op mijn link klikken  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: vr 19 jan 2007 20:36 Onderwerp: |
|
|
Haha daar kwam ik daarna ook achter...lekker makkelijk.  |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 11:43 Onderwerp: |
|
|
Juridisch gezien valt een tongzoen idd ook onder verkrachting maar ik ga ervan uit dat het OM dit nooit zo naar buiten zou brengen, mocht dit het geval zijn, aangezien er dan grote verwarring zou ontstaan. In het algemeen spraakgebruik weet iedereen wel wat er met verkrachting bedoeld wordt, en dat is dan geen tongzoen.
Volgens mij bracht de politie destijds ook met enige stelligheid naar voren dat er geen sprake was van een zedenmisdrijf, hoewel ik dat niet meer helemaal zeker weet. Ik zou zeggen, hou dan een slag om de arm. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 16:32 Onderwerp: |
|
|
Daar ga ik ook van uit, maar zekerheid ontbreekt natuurlijk wel.
Heb inmiddels de uitzending met de raadsman van de verdachte deels bekeken, maar ik vraag me nog steeds af in hoeverre het in het belang van de verdachte (zijn client) was dat hij daar zat?
Krijg stellig de indruk dat het, op zijn minst deels, ook in zijn eigen belang was. Dat zou ik wel kwalijk vinden... |
|
|
|
 |
|