Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 18:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3 stuks geplante sierbomen (bolaccacia's) op grond buurman
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janh

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 20:33    Onderwerp: 3 stuks geplante sierbomen (bolaccacia's) op grond buurman Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik probeer het toch misschien dat u mij anders ergens anders verder kan verwijzen.
Nu heb ik sinds kort een probleempje met mijn buurman namelijk het volgende; ik heb voor een aantal jaar geleden een paar bomen geplant tussen mijn buurman en mij. (3 stuks sierbomen, bolaccacia's)
Dit is in overleg gedaan met de buurman ik heb ze betaald en geplaatst maar wel in de grond van de buurman.
Dus de grond is van de buurman maar de bomen zijn van mij nu gaan wij in september verhuizen en nu wil de buurman dat ik de bomen er uit haal. Want nu heeft hij er op zijn manier last van.
Nu is mijn vraag moeten ze er echt uit ?
Zo ja wie is dan verplicht dit te doen? in geval van de buurman omdat hij ze er uit wil hebben.
Hoe zit het dan met de gemaakte kosten ik heb ze tenslotte betaald 7 jaar netjes onderhouden gesnoeid etc elk jaar.
Het zijn inmiddels al mooie volle bomen geworden en wanneer je dit formaat bomen nu weer moet kopen zijn deze toch aardig aan de prijs?
Want wanneer hij ze eruit wil halen lukt dit niet om dit zonder schade te doen want anders verzakt weer mijn oprit.

Hopende dat u mij hiermee kunt helpen of naar wat anders kunt verwijzen
bvd jan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bientje

bientje

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Je mag een boom alleen kappen als deze op je eigen perceel staat. Je buurman moet dus zelf gaan kappen. Hij moet echter wel even bij de gemeente nagaan of hij voor het kappen van de boom een vergunning nodig heeft, dit verschilt per gemeente/hoogte boom/soort boom. Je kan eventueel zelf al op de website van je gemeente kijken en hem vooraf waarschuwen over een eventuele verplichte vergunning.
De kosten van de kap zullen voor de rekening van je buurman komen, omdat de bomen op zijn perceel staan. Hij zal dan ook eventuele schade aan andermans (jouw) oprit moeten betalen.

Wat hij wel kan doen is naar de rechter stappen om de kosten op jou te verhalen. Of dat slaagt weet ik niet, misschien zul je de helft van de kosten moeten betalen...

Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb Smile
Verstuur e-mail MSN messenger
janh

BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bientje schreef:
Hoi,

Je mag een boom alleen kappen als deze op je eigen perceel staat. Je buurman moet dus zelf gaan kappen. Hij moet echter wel even bij de gemeente nagaan of hij voor het kappen van de boom een vergunning nodig heeft, dit verschilt per gemeente/hoogte boom/soort boom. Je kan eventueel zelf al op de website van je gemeente kijken en hem vooraf waarschuwen over een eventuele verplichte vergunning.
De kosten van de kap zullen voor de rekening van je buurman komen, omdat de bomen op zijn perceel staan. Hij zal dan ook eventuele schade aan andermans (jouw) oprit moeten betalen.

Wat hij wel kan doen is naar de rechter stappen om de kosten op jou te verhalen. Of dat slaagt weet ik niet, misschien zul je de helft van de kosten moeten betalen...

Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb Smile

bedankt voor je snelle reaktie tot zo ver is het mij inderdaad wel duidelijk
maar waar het mij in principe om gaat is ,staat hij in zijn recht om die bomen om te mogen kappen ondanks we samen overeen zijn gekomen dat we samen deze bomen neer zouden zetten maar dat ik ze betaal
want ik heb wel de kosten gemaakt en ik zou ze het liefst ook wel willen meenemen maar daar is geen mogelijkheid voor want wanneer ik dit formaat boom nu weer moet kopen kosten ze toch al een aardige paar centen
vergunning is niet nodig heb ik al na gekeken

bvd jan
bientje

bientje

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hij geen vergunning nodig heeft mag hij de bomen gewoon kappen. Volgens mij kun je, als hij ze daadwerkelijk kapt, alleen naar een burgerlijke rechter stappen omdat hij jullie overeenkomst schaadt door de bomen te kappen. Ik denk alleen niet dat je dan veel kans maakt omdat de bomen op zijn perceel staan en jij gaat verhuizen (en dus geen belang meer bij/genot van de bomen hebt als je ergens anders woont...)
Verstuur e-mail MSN messenger
janh

BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bientje schreef:
Als hij geen vergunning nodig heeft mag hij de bomen gewoon kappen. Volgens mij kun je, als hij ze daadwerkelijk kapt, alleen naar een burgerlijke rechter stappen omdat hij jullie overeenkomst schaadt door de bomen te kappen. Ik denk alleen niet dat je dan veel kans maakt omdat de bomen op zijn perceel staan en jij gaat verhuizen (en dus geen belang meer bij/genot van de bomen hebt als je ergens anders woont...)

klopt helemaal denk ik maar ze blijven in principe nog wel steeds mijn eigendom en ik woon er nog steeds maar doordat wij waarschijnlijk pas over een half jaar gaan verhuizen wil hij ze toch er direkt uit halen
dit heeft voor mij dan misschien dan weer schade ten aanzien van de verkoop van mijn woning want aan de andere kant van mijn oprit staan se zelfde bomen zodat je weer 1 geheel hebt
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de bomen zijn (helaas) jouw eigendom niet meer.
Doordat ze op zijn grond zijn geplaatst, is de buurman eigenaar geworden. Dit heet natrekking.

Klinkt mij alsof hij met de bomen kan doen en laten wat hij wilt. Wellicht zit er wel een compensatie of schadevergoeding in voor jou, aangezien jij de bomen hebt gekocht en onderhouden.

Waarom wil de buurman ze er per sé uithalen? Als je nog on speaking terms bent, lijkt mij het toch het beste als je eens rond te tafel gaat zitten om er goed uit te komen.
Hanifa

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janh schreef:
bientje schreef:

klopt helemaal denk ik maar ze blijven in principe nog wel steeds mijn eigendom en ik woon er nog steeds maar doordat wij waarschijnlijk pas over een half jaar gaan verhuizen wil hij ze toch er direkt uit halen
dit heeft voor mij dan misschien dan weer schade ten aanzien van de verkoop van mijn woning want aan de andere kant van mijn oprit staan se zelfde bomen zodat je weer 1 geheel hebt

Tenzij je dit alles schriftelijk bent overeengekomen ben jij geen eigenaar van de bomen. Ze staan op zijn stuk grond en dus is hij eigenaar. Wel is het zaak te bekijken of ze op de erfgrens staan (dan ben jij mede-eigenaar) of dat ze echt op zijn stuk grond staan.

Hij staat in principe dus in zijn recht. Of jij ooit de bomen betaald hebt maakt niet uit.

De gemeente is hier geen partij in. Dit is iets tussen buurman en jou.

www.galathilion.nl
janh

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Nee, de bomen zijn (helaas) jouw eigendom niet meer.
Doordat ze op zijn grond zijn geplaatst, is de buurman eigenaar geworden. Dit heet natrekking.

Klinkt mij alsof hij met de bomen kan doen en laten wat hij wilt. Wellicht zit er wel een compensatie of schadevergoeding in voor jou, aangezien jij de bomen hebt gekocht en onderhouden.

Waarom wil de buurman ze er per sé uithalen? Als je nog on speaking terms bent, lijkt mij het toch het beste als je eens rond te tafel gaat zitten om er goed uit te komen.

dank je voor je reaktie
wat betreft als je zegt dat ze geen eigendom meer van mij zijn ondanks dat ik ze gekocht heb en al die jaren netjes onderhouden heb dan houd het toch maar op
maar dan begrijp ik toch nog 1 klein dingetje niet helemaal want wanneer ze toch geen eigendom van mij zijn hoef ik ook niet aan te kloppen voor de eventuele kosten lijkt mij want dan is het antwoord volgens mij toch kort nl.ze zijn toch mijn eigendom niet meer??
en wat betreft de vraag waarom hij ze er nu perse uit wil halen ik heb eerlijk gezegd geen idee
heb eigenlijk nooit wat met deze mensen gehad ,maar kwamen ook nooit bij elkaar
ik heb meer het idee afgunst
ik heb ook al voor gesteld om de bomen te laten staan totdat de eventuele niewe beoner komt en daar evt. mee te gaan overleggen zodat ik nu tot voor de verkoop nog een mooi geheel kan laten zien
janh

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
janh schreef:
bientje schreef:

Tenzij je dit alles schriftelijk bent overeengekomen ben jij geen eigenaar van de bomen. Ze staan op zijn stuk grond en dus is hij eigenaar. Wel is het zaak te bekijken of ze op de erfgrens staan (dan ben jij mede-eigenaar) of dat ze echt op zijn stuk grond staan.

Hij staat in principe dus in zijn recht. Of jij ooit de bomen betaald hebt maakt niet uit.

De gemeente is hier geen partij in. Dit is iets tussen buurman en jou.

wat betreft erfgrens gaat dit niet op ze staan echt op zijn grond
maar het feit schriftelijk overeen komen
tegenwoordig is mondeling toch net zo bindend??
en het feit dat ik toch wel toestemming heb gehad om ze daar neer te mogen zetten en al die jaren al staan lijkt mij dan toch voldoende
en dat de andere buren er toendertijd er ook bij hebben gestaan dat ik ze er in pootte en ze elk jaar netjes snoei
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Tenzij je dit alles schriftelijk bent overeengekomen ben jij geen eigenaar van de bomen.

Schriftelijk helpt ook niet, lijkt me.

janh schreef:
maar het feit schriftelijk overeen komen
tegenwoordig is mondeling toch net zo bindend??

Dat is altijd al zo, tenzij de wet anders bepaalt. Dat doet de wet soms wel, maar hier niet.

De overeenkomst is dus bindend voor de partijen. De overeenkomst zegt vermoedelijk echter niet dat de buurman de bomen niet mag kappen. Dat hij ze wel mag kappen volgt uit het feit dat hij de eigenaar is van de bomen door natrekking.

Mocht je mondeling hebben afgesproken dat jij de eigenaar blijft, dan helpt dat niet aangezien die natrekking niet door een overeenkomst te verhinderen is.

Er lijkt me ook geen grond om de buurman aan te spreken tot vergoeding van de kosten van de bomen, bijvoorbeeld omdat het bij het sluiten van de overeenkomst de bedoeling was dat jij eigenaar zou blijven. Dat zou namelijk een beroep op rechtsdwaling inhouden, en zo'n beroep wordt maar zelden gehonoreerd. Van verontschuldigbare rechtsdwaling lijkt me geen sprake, het is een eenvoudig geval van natrekking.

En nu even een grote disclaimer: ik moet aan goederenrecht nog beginnen, dus misschien speelt hier iets dat ik nog niet weet. Ik doe bij voorbaat dus al wel een beroep op rechtsdwaling Smile.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds