Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 22:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Allenstaande ouderkorting
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
san68

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 9:25    Onderwerp: Allenstaande ouderkorting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

Ik zit met een volgende vraag en wel het volgende: Ik heb een uitkering en nu word ik gekort op de alleenstaande ouderkorting.
Een poos terug was ik bij het cwi en had mijn contact persoon een telefoongesprek waar ik bij zat met de belastingdienst en die vertelde dat ze mij daar niet op mogen korten alleen de heffingskorting , maar die ontvang ik niet , ik ontvang alleen alleenstaande ouder en kinderkorting.
Wie kan mij vertellen hoe dit nu precies zit want ik heb zelf al contact gehad met de belastingdienst ook daar kunnen ze me niet verder helpen.
Greetzzz san Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 10:10    Onderwerp: Re: Allenstaande ouderkorting Reageer met quote Naar onder Naar boven

san68 schreef:
Hallo

Ik zit met een volgende vraag en wel het volgende: Ik heb een uitkering en nu word ik gekort op de alleenstaande ouderkorting.
Een poos terug was ik bij het cwi en had mijn contact persoon een telefoongesprek waar ik bij zat met de belastingdienst en die vertelde dat ze mij daar niet op mogen korten alleen de heffingskorting , maar die ontvang ik niet , ik ontvang alleen alleenstaande ouder en kinderkorting.
Wie kan mij vertellen hoe dit nu precies zit want ik heb zelf al contact gehad met de belastingdienst ook daar kunnen ze me niet verder helpen.

*iedereen* heeft de algemene heffingskorting (ruim 1800 euro), maar die krijg je niet in de hand ofzo, die wordt in de belastingheffing op je uitkering verrekend.
Bekijk de homepage
san68

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het niet over de algemene heffingskorting maar de alleenstaande ouderkorting.........................
greetzzzz san
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

san68 schreef:
Ik heb het niet over de algemene heffingskorting maar de alleenstaande ouderkorting.........................
greetzzzz san

Je schrijft toch echt dat je geen algemene heffingskorting zou hebben.

Maar leg nu eens uit wat je precies bedoelt ? Want als het goed is krijg je een uitkering, waarop belasting wordt ingehouden en met sommige heffingskortingen rekening wordt gehouden.

Daarnaast is het via een VT mogelijk andere heffingen via de belastingdienst te laten corrigeren voor afloop van het jaar.

En ik heb het gevoel, maar daar is je verhaal niet duidelijk genoeg in, dat je nu in een situatie zit waar zowel de belastingdienst als de uitkerende instantie dezelfde heffingskorting hebben verrekend ?
Bekijk de homepage
san68

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 11:08    Onderwerp: Nog maals Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal het nog een keer omschrijven...
Ik krijg maandelijks van de belastingdienst alleenstaande ouderkorting en kinderkorting uitbetaald. Omdat ik dus alleenstaande ben met twee kids.
Nou word ik op dat bedrag via het cwi een deel gekort.
Wat ik begrepen had van de belastingdienst met dat bewuste telefoontje bij het cwi , dat het cwi mij er niet op mag korten.
Dit is dus anders als de heffingskorting zelf , want die krijg ik niet uitbetaald omdat ik daar geen recht op heb pas als ik zou samenwonen dan krijg ik het wel.
De vraag is dus mag het cwi mij erop korten ja of nee op die alleenstaande ouderkorting ..............de kinderkorting word niet gekort.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 11:20    Onderwerp: Re: Nog maals Reageer met quote Naar onder Naar boven

san68 schreef:
Ik zal het nog een keer omschrijven...
Ik krijg maandelijks van de belastingdienst alleenstaande ouderkorting en kinderkorting uitbetaald. Omdat ik dus alleenstaande ben met twee kids.
Nou word ik op dat bedrag via het cwi een deel gekort.
Wat ik begrepen had van de belastingdienst met dat bewuste telefoontje bij het cwi , dat het cwi mij er niet op mag korten.
Dit is dus anders als de heffingskorting zelf , want die krijg ik niet uitbetaald omdat ik daar geen recht op heb pas als ik zou samenwonen dan krijg ik het wel.
De vraag is dus mag het cwi mij erop korten ja of nee op die alleenstaande ouderkorting ..............de kinderkorting word niet gekort.

Dat ligt eraan of het CWI bij het bepalen van de hoogte van de uitkering al rekening heeft gehouden met het wel of niet ontvangen van de alleenstaande ouderkorting.

Maar in beginsel zeg ik: die kortingen zijn geen inkomen, maar kortingen op, door het CWI ingehouden, belastingen.

Maar het kan wel zo zijn dat het CWI bij de belastinginhouding al rekening houdt met alleenstaande ouderkorting. Maar als het goed is kun je dat terug zien op de specificatie van de uitkering die je ontvangt. Daar staat expliciet op welke heffingskorting(en) toegepast zijn.

Maar voor zover mij bekend kan een werkgever geen alleenstaande ouderkorting verrekenen en volgens mij kan het CWI dat daarom ook niet.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb eea nog even nagekeken, maar voor zover ik kan beoordelen, kan een inhoudingsplichtige de kinder- en alleenstaande ouderkorting niet verrekenen in de inhouding loonbelasting.

De enige vraag die voor mij dan nog open blijft staan is of er in jouw uitkering een toeslag zit die afhankelijk is van het al dan recht hebben op die heffingskortingen. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, omdat de hoogte van een uitkering, net zoals die van een salaris, bruto bepaald wordt en de heffingskortingen alleen maar een netto effect hebben.
Bekijk de homepage
bepvanvoren

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Dienst Werk en Inkomen houdt de alleenstaande ouderkorting in op de uitkering, de kinderkorting wordt niet ingehouden (mag je houden). Deze kortingen zijn allebei heffingskortingen, de verwarring in bovenstaande plaatsingen is ontstaan door de Algemene Heffingskorting, die is ook gewoon één van de heffingskortingen.
lucifershedevil

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 24 nov 2006 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem € 170 ouderkorting krijg ik ongeveer en de soos houd €117 in elke maand.

Ik had begrepen dat ze er niet aan mogen komen.

Zou ook het fijne ervan willen weten.

Groetjes
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik heb eea nog even nagekeken, maar voor zover ik kan beoordelen, kan een inhoudingsplichtige de kinder- en alleenstaande ouderkorting niet verrekenen in de inhouding loonbelasting.

De conclusie is dan dat die ouderkorting later via de belastingaangifte is terug te ontvangen, of nu al bij voorbaat middels een verzoek om voorlopige teruggaaf.

Maar als ik de verschillende vragen lees heb ik het idee dat ik of de vragen niet goed begrijp, of de vragenstellers zelf niet goed weten wat het een en ander inhoudt.

Voor zover ik begrijp hebben de vragenstellers recht op een bepaalde bruto uitkering. Bij het uitbetalen van die uitkering wordt door het CWI loonheffing ingehouden. Dit bedrag komt overeen met de inkomstenbelasting die over de ontvangen uitkering betaald moet worden en wordt daar later mee verrekend. Bij deze inhouding wordt rekening gehouden met de algemene heffingskorting, maar niet met de ouderkorting.

Dit betekent dat er ingehouden wordt alsof je bij de inkomstenbelasting geen recht hebt op ouderkorting. Er wordt dus iets te veel ingehouden. Dat te veel krijg je dan van de belastingdienst weer terug. Hiervoor is het wel nodig dat je aangifte doet van inkomstenbelasting, maar dat is sowieso verstandig, bijvoorbeeld omdat je vaak al snel geld terugkrijgt ivm met medische uitgaven (verzekeringspremies, en (deels) onverzekerde uitgaven).

Ik zie dus niet in hoe ouderkorting zou kunnen worden ingehouden op een uitkering. Heffingskortingen zijn geen (vormen van) uitkeringen, maar verlagingen van te betalen belasting. Wanneer de uitkeringsinstantie met zo'n korting rekening houdt, verhoogt dit de netto uitkering.

Om wat voor uitkeringen gaat het hier eigenlijk?

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die korting wordt wel degelijk ingehouden op de uitkering. (tenminste, zo gaat het in de praktijk)

Volgens mij zit het zo: Men gaat er vanuit dat je door middel van een voorlopige teruggaaf (zoals iemand al eerder schreef) een uitbetaling krijgt. Dan kom je boven het sociaal minimum, en dat bedrag kort de sociale dienst dan weer op je uitkering.

Ik weet het echter niet zeker. Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord!
Mirjam28

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog even verder gezocht, ik geloof dat ik het snap nu Smile

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schrijft op hun site het volgende:

Quote:
Uw inkomsten worden aangevuld tot aan het normbedrag. Onder inkomsten wordt verstaan:
- Heffingskortingen van de belastingdienst
Deze worden als inkomsten meegeteld. Alleen de kinderkorting en
jonggehandicaptenkorting tellen niet mee. Bent u een alleenstaande ouder en is uw jongste kind jonger dan vijf jaar dan tellen ook de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de combinatiekortingen niet mee als inkomsten.

Dus kinderkorting mag je volledig houden. De aanvullende alleenstaande ouderkorting onder bepaalde voorwaarden.
De (algemene) alleenstaande ouderkorting wordt dus als inkomen gezien. Stel dat je recht hebt op € 800,00 bijstand per maand, en je ontvangt € 100,00 alleenstaande ouderkorting dan krijg je van het CWI nog maar € 700,00.

@ San68: als je de gewone alleenstaande ouderkorting krijgt heeft het CWI gelijk. Ze mogen dan dit bedrag op je uitkering inhouden.

@ Lucifershedevil: Misschien heb je en gewone, en aanvullende alleenstaande ouderkorting. Als het CWI alleen het bedrag van de gewone alleenstaande ouderkorting inhoudt dan is wat ze doen juist.
Als het goed is heb je een brief van de belastingdienst gehad waar de bedragen in staan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mirjam28 schreef:
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schrijft op hun site het volgende:

Maar dat gaat alleen over de bijstand. Voor de bijstand is het van belang dat je netto voldoende hebt om te leven. Je krijgt dan ook geen bijstand wanneer je te veel op je bankrekening hebt staan.

Voor zover ik heb begrepen gaat het hier om uitkeringen die de CWI doet. Bijstand krijg je via de gemeente. Of doet de gemeente dat dan weer via het plaatstelijke CWI?

Maar goed, aangezien de aanname "het gaat om een bijstandsuitkering" hier alles verklaart, zal dit wel een juiste aanname zijn. Ik lees nu inderdaad dat je een bijstandsuitkering bij het CWI kunt aanvragen, weer wat geleerd.

BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik moet teruggave belasting 2006 inleveren en van de kinderbijslag, dan gaan ze voor mij kijken of ze nou teveel hebben ingehouden. Zodra ik iets meer weet hierover weet dan laat ik het zowiezo ff weten.

Bedankt voor de moeite

groetjes
lucifershedevil

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 7:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot nu heb ik nog niks gehoord over de belasting maar wel een beschikking van 2005:

Volgens artikrl 31 lid 2 onder c van WWB worden de volgende heffingskortingen niet in mindering gebracht op uw uitkering:

- de kinderkorting en aanvullende kinderkorting;
- de jonggehandicaptenkorting;
- de aanvullendealleenstaande ouderkorting en de combinatiekorting, voor de alleenstaande ouders van wie het jongste kind jonger is dan vijf jaar is, worden per 1 januari 2004 vrijgelaten.

u word verzocht een kopie van de beschikking en bijlage van de belastingdienst aan de afdeling en inkomen te sturen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds