Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 18:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Was de oorlog in Irak gerechtvaardigd?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kafka

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 4:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn genoeg mensen die problemen hebben met het handelen van Bush.
Zie bijvoorbeeld deze pagina.
Maar vergeet niet dat de VS een van de grootste zo niet de grootste economiën ter wereld is.
Als we een tweede beurs Krach krijgen zoals 1987 kunnen we de komende 10 jaar in Nederland een groei van onze economie wel vergeten.
Dus wij (Nederland, en met ons velen) zijn niet zo happig in handelsembargo's en dat soort pressie middelen.
En dat zou het enige zijn wat (mogelijk) zou kunnen helpen om de VS en Bush onder druk te zetten.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

conclusie: Dat is de waarde van Economie voor het recht.. zie een ander topic, en andere conclusie: Het internationale recht is er alleen maar voor de sterkste, die kan de mindere wel op het matje roepen, maar is zelf volledig vrij in zijn doen en laten?
Liefs Juul xx
BG

BG

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In die 2de conclusie kan ik me nog niet helemaal vinden. Als staten partij zijn bij een gerechtshof, is er gewoon een uitspraak en is die gewoon bindend. Allebei de betrokken landen hebben zelfs het recht om een rechter van een shortlist te kiezen die uit het eigen land komt. Wat ook iets zegt over paranoia van de opstellers van de oprichtingsverdragen van dit soort gerechtshoven. Maar een klein land is niet bij voorbaat kansloos.
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka

BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2004 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG heeft wel gelijk in zoverre dat een klein land wel degelijk een kans heeft.
Maar als Nederland (alleen, zonder de EU) de VS wil dwingen tot iets zal het daar een harde dobber aan hebben, zo niet een onmogelijke dobber.
Dan kan inderdaad alleen het internationale recht en internationale gerechtshoven uitkomst brengen.
Maar ook deze procedure's zijn lang en naar mijn mening niet altijd even objectief.
Net zo als de VS vrijwel alles kon doen eind jaren tachtig begin jaren negentig zonder dat de VN er iets van zei, puur en alleen om dat de VS de (toenmalige) grootste financierder was van de VN.
En uiteindelijk draait het ook in het internationale recht (jammer genoeg) om geld.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Knarsetandend ziet de gewone burger aan hoe geld en macht het vaak winnen van afspraken en rechtvaardigheid in internationale kwesties.
Maar laten we niet vergeten dat we pas een paar decennia bezig zijn met intensieve internationale samenwerking. We zijn nog in ontwikkeling, de grenzen tussen zelfbeschikkingsrecht en internationale invloedssferen zijn nog niet uitgekristalliseerd. Dat kan ook niet in zo'n korte tijd, daar zullen nog wel wat decennia overheen gaan...
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dan heb ik nog wel een organisatiekundige paradox:
Macht is pas macht wanneer je het niet hoeft te gebruiken.
Zou dat in dit geval betekenen dat de VN machtiger is dan de VS? En in hoeverre zou dit praktische zaken beinvloeden?
Liefs Juul xx
Kafka

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede vraag, maar plaats 'm alsjeblieft als aparte vraag.
Om terug te komen op het originele onderwerp:
Michèle je hebt gelijk wat betreft de decennia die het nog gaat duren voor er sprake is van een échte" internationale rechtsmacht.
Maar de vraag rijst dan natuurlijk, wat doen we er nu aan?
Moet een tweede Saddam Hussein door een VN-troepenmacht worden verdreven, of moeten we toch alles laten afhangen van de VS en het VK?
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja...
er zullen nog wel heel wat van dit soort akkefietjes komen ben ik bang. En ik heb er ook geen oplossing voor...
Kafka

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is dat juist onze fout.
we moeten niet zoeken naar dé oplossing, maar verschillende oplossingen aandragen en die dan collectief beoordelen.

Laatst aangepast door Kafka op di 10 feb 2004 23:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 23:13    Onderwerp: MIJN mening Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ weet ik niet meer... BG??

Uhm... kan je me uitleggen watvoor goeds Amerika voor de Iraakse burgers heeft gedaan?

Ik vergelijk de situatie in Irak (oke ik weet het misschien overdreven... maar that's me, hou je vast) met de 2e wereldoorlog. Daarbij is Bush voor het gemak Hitler en zijn de Irakezen verzetsstrijders. Wat wil ik hiermee zeggen? Bush is "legaal" (het bekende "gedoogbeleid" van de wereld) Irak binnengestormd om eventjes wat puinhoop op te ruimen onder valse voorwendselen. (zo noem je dat toch... voor de mensen die het nog niet doorhadden, ik ben blond haha)... De Irakezen zijn niet gediend van het binnendringen van Amerika (gelijk hebben ze). Daarom verzetten ze zich hevig. Degene die zich verzetten worden ge-executeerd...

Nou probeer mij eens wijs te maken, waarom Bush aan de macht moet blijven. Je kunt hem misschien nog wel berechten voor oorlogsmisdaden ofzo, als je lef hebt en het aandurft om zelf in de bak te gaan voor de waarheid... Confused ... Ik zie het verschil echt niet, ow jawel, Hitler kwam wel legaal aan de macht.

By the way, nu moeten jullie niet denken dat ik een fan van Hitler ben ofzo, die man had gewoon goede adviseurs die het slim aanpakten... Liep alleen verschrikkelijk uit de hand en ik keur het zeker niet goed...

Dus mijn mening: Bush krijgt levenslang, zonder gratie... (zie andere topic)...

Groetjes, Denise
MSN messenger
Kafka

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wooo denise, je draaft errug door.
Alhoewel ik de algemene lijn in je bijdrage wel kan volgen trek je wel heel veel conclusie's die je niet onderbouwd.
En nog voor je het vraagt, ja ik ben ook blond Laughing

Laatst aangepast door Kafka op wo 11 feb 2004 23:54, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Denise, ik ben het met je eens... ik snap de vergelijking die je trekt, en ik ben het er nog redelijk mee eens!
En ja, ook ik ben blond

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Petra

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben gisteren naar een lezing van de ambassadeur van Groot Brittanië geweest over dit onderwerp.

Wat hij zij kwam erop neer dat Saddam niet meewerkte en dat daarom een oorlog gerechtvaardigd was volgens resolutie 1441. Met de gegevens die ze op dat moment hadden konden ze niet tot een andere beslissing komen. Maar ook met de gegevens van dit moment zou dezelfde beslissing genomen zijn. Hij noemde het regime van Saddam en de gevolgen daarvan (massagraven, 300.000 doden) de gruwelijste van de 2e helft van de 20e eeuw.

Volgens mij is alles op meerdere manieren te interpreteren, maar dan blijft het gaan om meningen. Op papier is alles waarschijnlijk net binnen de grenzen van het mogelijke. Alleen de manier waarop die mogelijkheden gecreeerd zijn is weer een apart verhaal. Dat zou een landje als Nederland niet voor elkaar krijgen...

BG

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
@ weet ik niet meer... BG??

Wat bedoel je Denise?
Kafka

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze bedoelde dat ze niet meer precies wist wie het gezegd had maar de vraag was;

Uhm... kan je me uitleggen wat voor goeds Amerika voor de Iraakse burgers heeft gedaan?
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds