Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 22:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contract niet verlengt vanwege 'incident'
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
winus

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 17:46    Onderwerp: contract niet verlengt vanwege 'incident' Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet meer nodig.

Laatst aangepast door winus op ma 15 okt 2007 17:23, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er sprake is van een contract voor bepaalde tijd en dit contract voor bepaalde tijd had niet eigenlijk reeds een contract voor onbepaalde tijd moeten zijn (4de contract bij deze werkgever of langer dan 3 jaar in dienst), dan vrees ik dat de werkgever in zijn recht staat om een contract niet te verlengen.

Ongeacht of je zus hierin gelijk heeft of niet, het wel of niet verlengen van een contract hangt daar niet van af....
winus

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was er al bang voor inderdaad.

De manier waarop het is gebeurd vind ik alleen erg asociaal, geen waarschuwing, geen klacht, gewoon pats boem doei doei.

Misschien ben ik te sociaal, maar ik vind niet dat je zo met je werknemers om hoor te gaan, en al helemaal niet het commentaar dat erbij wordt geleverd.

in ieder geval bedankt,

groeten,

winus
LeChat

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is vervelend voor je zus, Winus. M heeft inderdaad gelijk, dat is (voor werknemers) het nadeel van contracten voor bepaalde tijd: is de termijn verstreken, dan kan de werkgever je i.b. zelfs zonder opgave van reden 'op straat zetten'.

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu het er toch over gaat. Hoe zit het met een contract voor onbepaalde tijd dan?
M

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een contract voor onbepaalde tijd kan iemand ontslag krijgen via:"
- Ontslag op staande voet (maar dan moet er echt iets mis zijn, werkweigering kan daar een van zijn, maar dan moet het ook echt een taak zijn van iemand; dat zal in dit geval bijvoorbeeld de grote vraag zijn.).
- Ontslag na toestemming van het CWI
- Ontbinding van het contract door de kantonrechter
- Overeenkomen dat arbeidscontract eindigt

Dus dan zou eventueel ontslag op staande voet een rol hebben kunnen spelen. En werkweigering kan één van de redenen daarvoor zijn, tenzij het iets is wat heel duidelijk niet tot haar takenpakket gerekend had mogen worden gezien de functie. Een kerstboom optuigen hoort niet bij schoonmaakwerk, maar het is ook wel jammer dat ze dat dan gewoon weigert te doen. Ik weet niet goed hoe een rechter dit zou beoordelen bij een ontslag op staande voet.

Maar ik ben het met je eens dat op basis van jouw verhaal de baas erg vervelend en onterecht gehandeld heeft. Hopelijk vindt je zus snel een nieuwe baan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor alle duidelijkheid, een contract voor onbepaalde tijd is dus niets anders dan een "vast contract".

M schreef:
Een kerstboom optuigen hoort niet bij schoonmaakwerk, maar het is ook wel jammer dat ze dat dan gewoon weigert te doen. Ik weet niet goed hoe een rechter dit zou beoordelen bij een ontslag op staande voet.

Ik zou wel raar staan te kijken als een schoonmaker zo'n klusje zou worden opgedrongen. Als schoonmaker zou ik denk ik eerder problemen verwachten als ik wel op zo'n verzoek in zou gaan.

Quote:
Maar ik ben het met je eens dat op basis van jouw verhaal de baas erg vervelend en onterecht gehandeld heeft. Hopelijk vindt je zus snel een nieuwe baan.

Ik vraag me af of het de werkelijke reden is. Wordt ze niet gewoon te duur?
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 23:43    Onderwerp: Re: contract niet verlengt vanwege 'incident' Reageer met quote Naar onder Naar boven

winus schreef:
Mijn zus is schoonmaker bij een schoonmaak bedrijf. Ze werkt altijd hard en krijgt zelden(! !) klachten. Nu had zij v.d. week een extra bedrijf om bij schoon te maken, daarvoor was 3 uur door de werkgever ingepland.

Nu gebeurde dat het bedrijf na 2 uur al schoon was gemaakt. Wc's , kasten, bureau's , deuren, keuken, gestofzuigd, geveegd enz enz.
Toen wilden de werknemers daar haar de kerstboom laten opruimen. Dit weigerde zij echter omdat dat niet tot haar werkzaamheden behoord(met uitzondering van het schoonmaken van de kerstboom.).

Het weigeren van werkzaamheden die in redelijkheid verlangd kunnen worden, maakt de positie van een werknemer erg zwak. En eerlijk gezegd zie ik niet helemaal waarom het opruimen van een kerstboom nu zo ontzettend onredelijk zou zijn.

Voor de rest: een contract voor bepaalde tijd hoeft niet verlengd te worden. Daar is het tenslotte een contract voor bepaalde tijd voor.
Bekijk de homepage
winus

BerichtGeplaatst: za 06 jan 2007 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor alle duidelijkheid, een contract voor onbepaalde tijd is dus niets anders dan een "vast contract".

M schreef:
Een kerstboom optuigen hoort niet bij schoonmaakwerk, maar het is ook wel jammer dat ze dat dan gewoon weigert te doen. Ik weet niet goed hoe een rechter dit zou beoordelen bij een ontslag op staande voet.

Ik zou wel raar staan te kijken als een schoonmaker zo'n klusje zou worden opgedrongen. Als schoonmaker zou ik denk ik eerder problemen verwachten als ik wel op zo'n verzoek in zou gaan.

Quote:

Ik vraag me af of het de werkelijke reden is. Wordt ze niet gewoon te duur?

Daar dachten we zelf ook al aan, dat ze te duur wordt, zoieso zou ze na dit contract in vaste dienst komen. Ik denk dat ze dat ook willen voorkomen, nu is het voor hun makkelijker iemand eruit te 'kicken'.
Ilja

Ilja

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 06 jan 2007 23:33    Onderwerp: Re: contract niet verlengt vanwege 'incident' Reageer met quote Naar onder Naar boven

winus schreef:

Het contract loopt tot 8 februari, en is met ingang van vandaag(5-januari) niet verlengd.

Betekend het dat zij per direct niet meer mag komen werken van de WG? of werkt zij nog tot 8-2 voor deze baas?

Is er een bepaling in haar contract voor bep tijd dat het contract op ieder moment zonder opzegtermijn mag worden opgezegd? Zo niet, dan is er of een termijn opgenomen (meestal een maand en mag zij nog komen werken tot de termijn is verstreken (5-2), als wg in die tijd geen werk aanbied moet hij toch salaris dokken (tot 5-2). Is er geen opzegmogelijkheid in het contract dan kan hij pas opzeggen per 8-2 en mag zij ook gewoon gaan werken en als wg geen werk aanbied? juist hij moet wel dokken (tot 8-2). Je zus moet alleen aangeven dat zij wel wil werken.

Check haar arb ovk even dan weet je het.

(@others, correct me if I'm wrong, ik ben tenslotte strafrecht aan het masteren dus dit is niet mijn vakgebied.)

Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2007 0:12    Onderwerp: Re: contract niet verlengt vanwege 'incident' Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ilja schreef:
winus schreef:
Het contract loopt tot 8 februari, en is met ingang van vandaag(5-januari) niet verlengd.

Betekent het dat zij per direct niet meer mag komen werken van de WG? of werkt zij nog tot 8-2 voor deze baas?

Ik neem aan dat ze nog tot 8 februari doorwerkt ("niet verlengd"), maar ben het met je eens dat de formulering "met ingang van vandaag" in dat geval minder gelukkig is.

Als ze toch per direct is opgezegd, kan dat inderdaad niet en klopt wat je verder schrijft (al is formeel gesproken opzeggen per 8 februari niet nodig, contract eindigt van rechtswege).

BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik bedoelde dus te zeggen dat ze de die dag de melding kreeg dat haar contract niet werd verlengd per 8 februari. Beetje fout geformuleerd, excuses daarvoor.

Maar... Mijn zus is vandaag naar de bedrijfsleider geweest om persoonlijk verhaal te halen en hij had het niet zo bedoeld en hij wist het allemaal niet meer zo goed... ze krijgt na 8 februari een vast contract.

Ik gok dat meneer lichtelijk overspannen is oid.

Het is in ieder geval eind goed al goed Smile

Bedankt voor de hulp die jullie gegeven hebben.

Met vriendelijke groet,
Winus en Amanda van Heumen
Ilja

Ilja

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd! Very Happy Exclamation

Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat is nog eens een leuke wending aan het verhaal!
Gefeliciteerd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds