Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 26 jun 2025 14:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Jury-rechtsspraak
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 11 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 12 jun 2004 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prima hoor Duch, ik veroordeel ook niemand die wel voor een juryrechtspraak is alleen ik ben zelf heel radicaal tegen vandaar mijn soms wat gekleurde stukjes.... Smile Maar ben blij dat we het zo ongeveer eens zijn! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pieces

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2004 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo. De tentamens erdoorheen gejast.... Tijd voor de volgende ronde Wink

@Duch:
Volgens mij was je hálf mee... Ik was zo handig geweest om de gevolgtrekking van mijn verhaaltje er maar niet bij te zetten... Anyhow.. Wat ik dus bedoelde over die Trias die ik niet helemaal zie in de VS, is dit. Ik constateer, dat hoewel er gesproken wordt van een strikte machtenscheiding:

Rechtspraak |X| Uitvoerend |X| Wetgevend,

de rechter eigenlijk (chargée overflakkee!!!) bang is dat 'ie gewipt wordt en dus politieke uitspraak gaat doen... Eigenlijk komt het dan al bíjna neer op een duale vorm:

Rechtspraak Love Wetgevend (congres mag immers wippen) |X| Uitvoerend

En wordt er ineens een trias van gemaakt door er een Jury aan vast te plakken:

Jury |X| Rechtspraak Love Wetgevend |X| Uitvoerend

Ik geloof dus dat ik jouw Trias-uitleg voor de VS niet helemaal vat... Hoe moet ik die strikte scheiding zien, wanneer er politiek getint rechtgesproken wordt en de rechtspraak door één van de andere machten bezeten wordt??

Maar los hiervan...
Even om mijn eigen geheugen op te frissen... Ik was m'n kast aan het opruimen, toen ik ineens weer wat staatsrechtboeken naar voren haalde. Kon ik mooi even terugkijken hoe het nou precies allemaal zat...
België is bijna per ongeluk ontstaan, door afsplitsing van Nederland. De juristen die vervolgens aan een eigen constitutie gingen bouwen, waren in een vloek en een zucht klaar. In de grondwet zijn toen wat beginselen opgenomen waarin de volkssoevereniteit terug te vinden is. Meest duidelijke daaraan is nog steeds De Koning der Belgen (in plaats an De Koning van België net als the president of the US)

Tijdens de grote Grote Vakantie SuperSchoonmaak kwam ik helaas niet zoveel over de States tegen, maar dat is voor het punt dat ik wil maken misschien niet zo héél erg nodig...

Je refereert aan het wantrouwen van de staat ten tijde van het ontstaan van een natie. Dat zou bij het ontstaan van België niet vreemd lijken, aangezien ze toch mooi klaar zouden moeten zijn geweest met Nederland.
In belgie zijn....
Quote:
...Om de kans op machtsmisbruik te beperken, voerde de eerste Constituante ook een scheiding van machten door, die nochthans niet eenvoudig de lijn van de klassieke trias politica volgt. Veeleer worden de functies zelf uitgesplitist, en toevertrouwd aan meerdere organen tegelijk, opdat die, tot samenwerking verplicht, elkaar wederzijds van machtsmisbruik zouden weerhouden. Zo stelde de grondwet bijvoorbeeld de federale wetgever samen uit Koning (hoofd van de uitvoerende macht) en de Kamer van volksvertegenwoordigers en de Senaat samen. De rechtspraak wordt uitgeoefend door de hoven en rechtbanken van de rechterlijke macht, maar ook door vele met eigenlijke rechtspraak belaste organen die thuishoren in de uitvoerende macht.

(Bron: Prakke; STaatsrecht van de europese unie)

En zo wordt er ook de wetgevende macht uitgesmeerd over de machten zoals wij die kennen. Wat betreft de rechtspraak dient hierbij aangetekend te worden dat de rechtspraak wel onafhankelijk dient te gebeuren.

In het licht híervan, is het misschien niet zo raar meer, dat er een jury meekijkt. Even googlelen levert mij trouwens op dat de jury tevoorschijn komt wanneer het een politiek proces gaat worden. Dat is (volgens art. 150 van hun grondwet) bij criminele zaken, politieke misdrijven, en drukpersmisdrijven die door racisme of xenofobie ingegeven zijn.

Met de machtsverdeling in Belgie in eht achterhoofd is de jury zo gek nog niet.... Wanneer de machtenscheiding niet meer opgaat, omdat ze het over zichzelf zouden kunnen gaan hebben, zetten ze er een extra check achter. Of discussieren over art. 150.... daar zijn ze wel mee bezig...

[offtopic] ik hoop dat het een beetje leesbaar is, ik ben mezelf onderweg tweekeer kwijtgeraakt....
AIM naam MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2004 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat ik binnenkort de tijd kan vinden om hier nog even op terug te komen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pieces

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2004 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik hoop dat ik binnenkort de tijd kan vinden om hier nog even op terug te komen.

ik hoop 't! Ik vind 't nou wel reteinteressant worden Yesss
AIM naam MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 8:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pieces schreef:
de rechter eigenlijk (chargée overflakkee!!!) bang is dat 'ie gewipt wordt en dus politieke uitspraak gaat doen... Eigenlijk komt het dan al bíjna neer op een duale vorm:(..)

En wordt er ineens een trias van gemaakt door er een Jury aan vast te plakken:

Ik geloof dus dat ik jouw Trias-uitleg voor de VS niet helemaal vat... Hoe moet ik die strikte scheiding zien, wanneer er politiek getint rechtgesproken wordt en de rechtspraak door één van de andere machten bezeten wordt??

Er wotdt politiek getint rechtgesproken omdat de rechters hun politieke kleur mogen laten doorschemeren in de uitspraken. Natuurlijk zijn het gewoon onafhankelijke rechters, maar aangezien er voor ieder juridisch probleem minstens twee oplossingen denkbaar zijn kiezen de rechters voor de oplossing van 'hun kleur'. Dat is op zich niet heel vreemd, en in Nederland gebeurt dat ongetwijfeld ook. In de VS hebben ze er echter bij voorbaat rekening mee gehouden en ge:incorporeerd in het systeem.

In praktijk blijken de rechters alles behalve bang te zijn dat ze gewipt worden. Er is een meerderheid van 2/3 in de senaat voor nodig, en dat is heel moeilijk te bereiken. Ik heb laatst een artikel gelezen (helaas weet ik niet meer welke) waarin stond dat de Federale Supreme Court van de VS zich juist in toenemende mate boven het oordeel van de wetgever verheven voelt. Is dat echt waar, dan hebben ze natuurlijk een probleem (maar dat zou off-topic gaan).

De Trias zit hem dus daar in dat alle drie de machten onafhankelijk zijn, en elkaar in bedwang geacht worden te houden. Overigens houdt zo'n systeem geen rekening met het bestaan van politieke partijen die rechtstreeks alle drie de machten aansturen en ze laten samenwerken op een manier die nooit de bedoeling is geweest.

Tot zover de Trias in de VS... Rolling Eyes back to topic... Embarassed

pieces schreef:
België is bijna per ongeluk ontstaan, door afsplitsing van Nederland. De juristen die vervolgens aan een eigen constitutie gingen bouwen, waren in een vloek en een zucht klaar. In de grondwet zijn toen wat beginselen opgenomen waarin de volkssoevereniteit terug te vinden is. Meest duidelijke daaraan is nog steeds De Koning der Belgen (in plaats an De Koning van België net als the president of the US)

Je refereert aan het wantrouwen van de staat ten tijde van het ontstaan van een natie. Dat zou bij het ontstaan van België niet vreemd lijken, aangezien ze toch mooi klaar zouden moeten zijn geweest met Nederland.
(...)
En zo wordt er ook de wetgevende macht uitgesmeerd over de machten zoals wij die kennen. Wat betreft de rechtspraak dient hierbij aangetekend te worden dat de rechtspraak wel onafhankelijk dient te gebeuren.

Bij het Belisch staatsrecht moet je niet vergeten dat het doorspekt is met wantrouwen jegens de 'andere' taalgroep(en). Stel je voor dat een Vlaming over een Waloniër zou kunnen beslissen zonder Waalse invloed. Dat zou ondenkbaar zijn. Vandaar denk ik o.a. dat ze hun macht over meerdere college's en instellingen hebbn verdeeld.

Hoe het ook zij, ik geloof dat we het er wel over eens zijn dat juryrechtspraak vaak ingevoerd is uit wantrouwen jegens de gevestigde orde/staatsmachten, of om de Trias 'compleet' te maken, of het ovenwicht te herstellen. Bottomline is dan dat er een jury zit om te verzekeren dat er eerlijk recht wordt gesproken; m.a.w. om het recht op een 'fair trial' te verzekeren. Het gekke is dat de meeste mensen in dit topic hooguit vanuit een theoretisch oogpunt de juryrechtspraak hebben verdedigd. Hebben de Amerikaanse rechtbankfilms en -series ons zo verpest? Of is het gewoon waar dat een jury minder objectief oordeelt?

Ik denk dat we in ieder geval genoeg argumenten tegen juryrechtspraak hebben om voorlopig tot de conclusie te komen dat het niet een heel goed idee, zij het dan dat die argumenten vooral pragmatische zijn. Ik vraag me af welke nu de voordelen van juryrechtspraak moeten zijn, en waarom de argumenten die wij hebben bedacht (en ongetwijfeld anderen ook) niet de doorslag geven tegen juryrechtspraak in landn waar ze dat nog steeds hanteren.
Juul

Juul

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat een voordeel van juryrechtspraak ook heel pragmatisch kan zijn....
Wanneer er een zaak is bijvoorbeeld als Marc Dutroux, wil misschien geen rechter daar zn billen aan branden, juist omdat het zo politiek kan worden. In zo'n geval is het terugleggen bij het volk de ideale manier om als rechtsprekende macht buiten schot te blijven, want eenieder die commentaar erop heeft, kan simpelweg worden afgewimpeld met de opmerking: Dat heb ik niet besloten, dat heeft de jury (en impliciet dus het volk) besloten. Het enige wat ik eraan hoefde te doen, is een passende straf uit te zoeken...
Dus ik denk dat het misschien impliciet een vorm van vluchtgedrag kan zijn....
Hoop dat t een beetje duidelijk is wat ik bedoel...

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Kafka

Leeftijd: 60
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuke redenering Juul, maar geen enkele rechter zal zo denken.
Een rechter is opgeleid om beslissingen te kunnen nemen zonder dit soort vooropgezetheden.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is in Nederland zo, in Nederland hebben we dan ook geen Juryrechtspraak. En dat geen enkele rechter zo zou denken, ben ik het absoluut niet mee eens, jij denkt dat misschien, maar dat is omdat jij met een nederlandse blik naar deze zaak kijkt.
In Belgie hebben ze een andere cultuur, en andere kijk op de zaak, en dit argument hoeft niet eens zozeer van deze tijd te zijn, maar kan heel goed gebruikt zijn in de tijd dat men begonnen is met juryrechtspraak. Als het systeem dan goed werkt, is er geen reden om het te veranderen, en het systeem werkt altijd goed, want de jury =volk, heeft altijd gelijk.
Dus aub volgende keer niet met zoveel scepsis mijn posts lezen als ik probeer een nuttige bijdrage aan het onderwerp te leveren.

Kusje, Juul
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ook een beetje vergezochte gedachte Juul, sorry!
Hier in Nederland heb je toch ook bij veel uitspraken dat 'het volk' het er niet mee eens is ( te lage straf) ....?
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar de vraag of er een al dan niet te lage straf wordt uitgesproken heb je in Belgie ook, de jury beslist daar alleen of iemand schuldig is ja of nee. En de beoordeling van het bewijs daarvoor ligt in de hand van het volk, dus zijn zij uiteindelijk verantwoordelijk.
Misschien snappen jullie niet dat dat argument niet in deze tijd hoort, maar in de tijd dat het is opgezet. Of het kan ook zijn gezien als een deel van transparantie van de rechtspraak. Door het volk middels een jury te laten beslissen of iemand schuldig is of niet, zorg je ervoor dat de transparantie bevorderd wordt, en ook nog de kans dat iemand door zn gelijke wordt be-/veroordeeld. De strafoplegging is dan aan de rechter, omdat hierin toch wel enigszins iets van structuur moet zitten en te vergelijken moet zijn met andere misdrijven/ misdaden enzovoorts.
Ik denk dat er wel degelijk voordelen zitten aan juryrechtspraak, en dat dit een aantal redenen zouden kunnen zijn om ervoor te kiezen. Ik ben wel blij dat het in Nederland niet zo is, maar desondanks kan ik me wel inleven in die andere landen die het wel hebben, en ik kan het nog begrijpen ook. Ben het er niet altijd mee eens, maar dat hoeft ook niet....

Kusje, Juul
pieces

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2004 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eventjes wat kwooten...

Duch schreef:

Hoe het ook zij, ik geloof dat we het er wel over eens zijn dat juryrechtspraak vaak ingevoerd is uit wantrouwen jegens de gevestigde orde/staatsmachten, of om de Trias 'compleet' te maken, of het ovenwicht te herstellen. Bottomline is dan dat er een jury zit om te verzekeren dat er eerlijk recht wordt gesproken; m.a.w. om het recht op een 'fair trial' te verzekeren.

Mee eens.

Juul schreef:

Ik denk dat een voordeel van juryrechtspraak ook heel pragmatisch kan zijn....

(....)

Misschien snappen jullie niet dat dat argument niet in deze tijd hoort, maar in de tijd dat het is opgezet. Of het kan ook zijn gezien als een deel van transparantie van de rechtspraak. Door het volk middels een jury te laten beslissen of iemand schuldig is of niet, zorg je ervoor dat de transparantie bevorderd wordt, en ook nog de kans dat iemand door zn gelijke wordt be-/veroordeeld. De strafoplegging is dan aan de rechter, omdat hierin toch wel enigszins iets van structuur moet zitten en te vergelijken moet zijn met andere misdrijven/ misdaden enzovoorts.

Ik denk dat één en ander van hierboven niet helemaal langs elkaar heenloopt...

Dat juryrechtspraak in Nederland niet noodzakelijk is, en ook niet gewenst, dáár zijn we 't nu wel over eens, denk ik.
Het is opvallend inderdaad dat juryrechtspraak verschijnt, waar er kans is op een evenwichtsprobleem.
Saillant vind ik ook in het licht hiervan, dat zo'n LPF-bobo om een jury liep (loopt?) te roepen, sinds politiek Den Haag door elkaar is geschud door het hele Fortuyn-gebeuren.

Waar ik alleen nog niet uitkom in dit hele verhaal... De Jury hakt de schuldig/onschuldig knoop door. Vervolgens zijn zij niet meer belast met de strafoplegging, terwijl juist dít de gemoederen in den lande nogal bezig kan houden...

Ik bedoel: Ik kan me voorstellen dat, wanneer men vindt dat Flipje Marietje heeft omgelegd en de rechter vervolgens een miniminimini strafje oplegt, men alsnog niet overtuigd is van het evenwicht dat met de jury zou moeten worden bereikt...

Iemand hier een idee over??
AIM naam MSN messenger
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2004 1:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even wat achtergrond informatie:

In België beslist de jury over de schuldvraag, zoals in het geval van Marc Dutroux vorige week donderdag, en over de strafmaat, zoals gisteren bleek. De jury heeft Dutroux schuldig bevonden op meerdere van de 243 tenlastegelegde strafbare feiten.
Daarnaast heeft zij in overleg met één of meerdere rechters hem veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf en het Belgische equivalent van TBS.

Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2004 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul spreekt over de transparantie van het recht. Er wordt verder gesproken over de vraag of de jury ook de strafmaat bepaalt, hetgeen in België zo blijkt te zijn. Dan blijft er nog een vraag onbeantwoord. Voordat je kan zeggen dat het recht transparanter wordt, moet je zeker weten dat een vonnis naar behoren gemotiveerd wordt. Als dat niet zo is, weet je als verdachte namelijk nooit zeker waarom en waarvoor je nu precies veroordeeld bent. De rechtsgenoten weten dan ook niet hoe de jury de verschillende bewijsmiddelen heeft gewaardeerd. Om het even heel cru te stellen: Je weet niet zeker of ze het e.e.a. goed hebben overwogen, of dat ze een middagje hebben zitten dobbelen.

Ik denk dat een behoorlijke motivering niet mag ontbreken bij een beschaafd rechtsstelsel. Weet iemand hoe dat in België zit?
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat onze angst voor juryrechtspraak voornamelijk voortkomt uit onderschatting van de jury. Men heeft het over domme mensen die makkelijk beinvloedbaar zijn en die op hun vooroordelen af zullen gaan. Ziet deze verdachte er gevaarlijk uit? Dan zal ie wel schuldig zijn.
Ik had laatst een leuk gesprek met een Engelsman over dit onderwerp. Hij was zeer verbaasd over het feit dat wij geen juryrechtsspraak kennen. In zijn ogen is dat juist oneerlijk: je laat belangrijke beslissingen over aan 1 persoon. Deze mag dan wel hoogopgeleid zijn, maar als er stiekem toch een vooroordeel of een onjuiste voorstelling van zaken in is geslopen is er geen mogelijkheid om dat eruit te filteren. (Behalve dan een zaak weer helemaal opnieuw behandelen via hoger beroep, met alle kosten en onzekerheden van dien.) Bij een jury kan dit wel worden genuanceerd, deze mensen overleggen met elkaar, horen elkaars mening aan en beslissen als groep. Deze man had zelf viermaal 'gediend' als jurylid. Het is een aardige man, niet dom, niet slim, wel heel gevoelig en zeker niet wereldvreemd. Hij is brandweerman. De manier waarop hij en de jury iedere zaak onder de loep namen, de voors en tegens afwogen, besloten wat bewezen was en wat gesuggereerd door de advocaten, gaf aan dat al deze mensen hun taak serieus namen. Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat alle juryleden zo zijn als mijn brandweermanvriend. Maar een jury kan wel degelijk weloverwogen rechtvaardige beslissingen nemen, ook als er bakkers en boeren in zitten.
Ramonkey

Ramonkey

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 2:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de onderschatting nog altijd volkomen terecht.
Met die nuances valt het ook wel weer mee hoor, er hoeft er maar één stug te zijn en je jury hangt en daar zit je dan. Er zijn teveel onzekere/beinvloedbare factoren die meespelen op het uiteindelijke oordeel van de jury die in mijn ogen de onderschatting rechtvaardigen. Het zou er bovendien nog eens bij moeten komen dat ze hun werk als jurylid niet serieus zouden nemen. Wel óf niet serieus, helaas heeft dit weinig te maken met de rechtvaardigheid van de uiteindelijke beslissing...of geldt hier ook meedoen is belangrijker dan winnen? Hoor de jury-leden van OJ al roepen tegen de nabestaanden 'ja, maar we waren wel serieus bezig hoor!' Angrybye
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 11 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds