Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Supermatt
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 3:13 Onderwerp: Probleem huisbaas |
|
|
Hallo,
even een (lange) situatieschets: ik woon op de 2de etage van een oud bovenhuis waarvan de drie etages afzonderlijk worden verhuurd. Er is een gedeelde entree en trap. De eerste en tweede etage hebben ieder een deur naar de twee aanwezige kamers en een eigen douche en toilet op de gemeenschappelijke gang. Op de 3de etage komen alle kamers en keuken uit op deze gang.
Nu is de huurder van de 1e etage in september vertrokken en staat deze etage leeg. Mijn huisbaas en zijn vrienden gebruiken deze etage nu als opslag voor meubels, hij en zijn vrienden komen onaangekondigd het huis in- en uitlopen.
Een van deze vrienden beweert nu de tijdelijke huurder te zijn. Zo kwam hij vannacht om half een het huis binnen wandelen om meubels aan iemand te verkopen. Het is een gehorig huis, dus slepen met meubels zorgt voor overlast.
Zowel ik als mijn vriendin vinden het bv. erg onprettig de douche te gebruiken terwijl er een verdieping lager onbekenden over dezelfde gang lopen. In het verleden stond hij al eens onaangekondigd op de gang om brandblussers op te halen, op de 3de sta je dan eigenlijk 'in het huis' van de bovenbuurman.
Kunnen we van de huisbaas eisen dat de 1ste als woning wordt gebruikt? Op dit moment krijgen we geen duidelijkheid over de bestemming en zijn plannen met de etage. Hij zegt dat er 'in de loop van volgend jaar' aan de etage gewerkt gaat worden, hij is nu 'aan het rommelen'.
Ik heb hem al eens aangesproken op deze acties maar kreeg als reactie dat het toch 'zijn huis' was. Verder zijn wij niet de enigen die problemen met hem hebben, onze buren van het benedenhuis (dat hij ook bezit) hebben al eens een geschil met hem voor de rechter uitgevochten.
Kortom, we voelen ons niet gerespecteerd als huurder en vragen ons af wat onze rechten zijn.
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Matt. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 10:38 Onderwerp: |
|
|
Ik ben niet zo bekend met huurrecht, maar vroeg me in ieder geval wel af of jullie een officieel huurcontract hebben of dat er hier sprake is van onderhuur? |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 11:59 Onderwerp: |
|
|
Jullie huurrecht is een beperkt recht dat op zijn absolute eigendomsrecht hangt. Dat houd in dat jullie het huurgenot van hetgene hebben wat jullie hebben gehuurd. Tot het verhuurde heeft jullie huurbaas geen toegang, al is het zijn eigendom, het huurrecht beperkt dat.
Dus de 2e en 3e verdieping is verhuurd, hiertoe heeft hij geen toegang.
De vraag is de volgende. Is de eerte verdieping verhuurd aan de vriend? Als het verhuurd is dan heeft deze vriend een huurgenot en mag hij met dit huurgenot doen wat hij wil. Dus ook mag hij hier goederen in opslaan. Er is geen bestemming voor de woning toegekend, dus daar kom je niet verder mee.
Echter voor de overlast. De vriend moet zich gedragen als een goed huurder. Dat houdt in rekening houden met de buren en andere huurders. Hij mag niet voor geluidshinder zorgen. Hier kun je hem op aanspreken, de huurbaas ook en als zij niet willen luisteren kun je aangifte doen bij de politie.
Voor het in en uitlopen van onbekenden. Hier kun je paal en perk aanstellen. Als de vriend het huurgenot heeft dan is hij gerechtigd om van het huurgenot gebruik te maken. Anderen niet. Komen anderen toch zonder toestemming of zonder hem binnen dan kunnen jullie hun weren.
De korste klap is om te overleggen met die vriend, om de overlast weg te nemen en te voorkomen dat er steeds onbekenden in huis zijn. Geeft hij nul op het rekest, dan schriftelijk aangetekend een klacht indienen bij de huisbaas. (alles schriftelijk, dossieropbouw) Weigert de huurbaas en komt hij weer met het argument dat hij de eigenaar is dan moet je hem wijzen op jullie huurrecht en de beperkingen voor hem, geeft hij alsnog nul op het rekest dan kun je bij het kantonrecht deze zaak aanhanging maken, ga alvorens even langs bij rechtshulp of een advocaat om de kansen in te laten schatten.
Succes ermee! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 29 dec 2006 19:09 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | Echter voor de overlast. De vriend moet zich gedragen als een goed huurder. Dat houdt in rekening houden met de buren en andere huurders. Hij mag niet voor geluidshinder zorgen. Hier kun je hem op aanspreken, de huurbaas ook en als zij niet willen luisteren kun je aangifte doen bij de politie. |
Op basis van de huurovereenkomsten moet die vriend zich tegenover de huurbaas gedragen als een goed huurder, en moet de huurbaas zich tegenover Supermatt gedragen als een goed verhuurder. Formeel gesproken kun je, denk ik, daarom niet die vriend aanspreken, maar wel de huurbaas, en dient de huurbaas daarop de vriend aan te spreken.
Informeel is er natuurlijk niet zoveel op tegen om ook zelf die vriend aan te spreken. Bovendien moet iedereen zich tegenover iedereen gedragen zoals het in het maatschappelijk verkeer betaamt (en is er ook niet een specifieke bepaling voor buren?). Maar de huurovereenkomst lijkt me daar niet de basis voor.
Wanneer het echt uit de hand loopt behoort aangifte bij de politie inderdaad tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld op basis van art 431 Sr (verstoring van de nachtrust) of art 138 Sr (huisvredebreuk).
Quote: | Voor het in en uitlopen van onbekenden. Hier kun je paal en perk aanstellen. Als de vriend het huurgenot heeft dan is hij gerechtigd om van het huurgenot gebruik te maken. Anderen niet. Komen anderen toch zonder toestemming of zonder hem binnen dan kunnen jullie hun weren. |
Je kunt m.i. niet verhinderen dat anderen met toestemming van de vriend (maar zonder hem) de woning van de vriend binnentreden. Wanneer het te gek wordt kun je natuurlijk klagen bij de huurbaas. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|