|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 13 dec 2006 16:45 Onderwerp: |
|
|
Maar ja, als je daarna dan niet alle vragen kunt maken, dan heb je nog geen voldoende.... zucht .... waarom is mie dan ook zo langzaam? (en dat ondanks die vulpen!) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 13 dec 2006 16:49 Onderwerp: |
|
|
Je moet er ook geen uuuuuren over na gaan zitten denken  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 13 dec 2006 19:21 Onderwerp: |
|
|
Of: waarom zijn die tentamens zo bizar lang?
Voor de TS: sorry, ik kan je toch niet aan voorbeeldvragen helpen.. In 2002 ( ) kregen wij blijkbaar 2x een MC-toets en moesten we een groepspaper schrijven en dat presenteren op een 'congres'. (Was niet zo'n succes, vandaar dat 't afgeschaft zal zijn.) _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 13 dec 2006 19:28 Onderwerp: |
|
|
In dat geval vermoed ik dat mijn vriendinnetje die aan de UU studeert ook niet kan helpen... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Lusso
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 11:34 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties allemaal, morgen is de grote dag. Ik ben aan het stressen!
Ik had vrijdag een reparatie toets voor publiek recht, het ging wederom slecht, ik weet niet of het door de zenuwen kwam of door het feit dat het mc vragen waren (ben ik nooit bijzonder goed in lijkt het) maar ik heb het verpest. En dat na 4 dagen intensief studeren.
Dat doet toch wel even heel erg pijn moet ik zeggen. Ik wist zo veel en uiteindelijk weer niet gehaald.
Ik heb het gevoel dat ik iets fout doe qua studeren, mensen die veel minder tijd aan hun tentamen voorbereiding besteden halen het wel en ik weer niet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 12:00 Onderwerp: |
|
|
Probeer niet te stressen, want dat draagt juist niet bij aan het bereiken van je doel. Wanneer je ontspannen bent kun je veel makkelijker dingen bedenken of listen verzinnen voor het geval je een antwoord écht niet weet.
Verder kan het zo zijn dat je het juist erg goed kent (waardoor je veel weet en waardoor je dus makkelijker in de war raakt).
Maar dat van die mc-vragen herken ik maar al te goed, hoor!! Daar ben je dus beslist niet de enige in.
Zo tijdens de studie heb ik ontdekt dat het voor het halen van een voldoende niet eens zozeer zit in wat je weet (hoewel dat natuurlijk wel belangrijk is), maar vooral dat je je cijfer flink omhoog kunt krijgen door een bepaalde manier (de "juridische manier") van antwoorden. Dat leren ze je meestal niet, maar gelukkig zijn er wel boeken die je daarin op weg kunnen helpen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de boeken (nu ja, ze zijn niet eens zo dik) Vaardig met Recht of Juridische Vaardigheden.
Daarnaast kun je met een of meer studiegenoten die wel goed scoorden je antwoorden vergelijken: hoe hebben zij de beantwoording aangepakt? Dat kan tijdens een nabespreking, maar desgevraagd willen de secretariaten ook best een kopie van je antwoorden voor je maken.
Je manier van studeren kun je fijnslijpen door er een boek over te lezen of een cursus over te volgen. Ik denk dat jouw uni dat ook wel aanbiedt.
En weet je, soms is het gewoon ook zo dat de een harder moet werken dan de ander of is het een kwestie van geluk.
De truc is ook de stof tijdens de collegeperiode goed bij te houden en zo mogelijk aantekeningen te maken tijdens het lezen. Ik weet niet of jij dat doet, maar alleen op het laatst nog even het boek lezen werkt gewoon niet, omdat het dan te veel info in korte tijd is.
Gewoon doorzetten. Je gaat het écht wel halen, hoor! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lianne88
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 12:35 Onderwerp: |
|
|
heeee ik heb morgen ook tentamen grondslagen van het recht en ik heb er eeeeeecht geen zin in. Echt balen dat er nergens een oefententamen of zo is te vinden
Maar ehmm mijn docent zei dat je 3 ondewerpen kreeg, daarvan mag je er 2 uitkiezen en die drie onderwerpen gaan natuurlijk over de laatste drie thema's. Het is niet de bedoeling dat je luidkeels je eingen menign gaat verkondigen, er moet uit de tekst duidelijk worden dat je het ook echt geleerd hebt. Ik zou gewoon nog even de samenvatting doorlezen van de hoofdstukken o ja en dat tekstje aansprakelijkheid en welzijn hoef je niet te doen want er waren klachten binnen gekomen dat die te moeilijk was voor eerstejaars ( zo moeilijk was hij niet hij was eerder gewoon super saai hahaha)
Maar goedd gaat wel goed komen joh, ik maak me eerder druk om privaatrecht ik heb de afgeloepn 7 weken er zeg maar niets aan gedaan.... |
|
|
|
 |
Lusso
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 12:44 Onderwerp: |
|
|
tikSimone, bedankt voor je reactie.
Lianne88, ja klopt inderdaad, tijdens de hc werd inderdaad verteld dat je van de 3 onderwerpen 2 uit mag kiezen.
Weet je zeker dat aansprakelijkheid en welzijn niet aan orde komen? Dat betekend dat de toets enkel over thema 10. (rechtsvergelijking en common law ed.) thema 11 (Cothem zaak en straf en schade vergoeding) en thema 12 (belangen afweging) zal gaan. Ik heb helaas de werkgroep van thema 12 gemist.
Verder gaat het om de hoofdstukken 19 Hoofdlijnen, en 6, 9 en 12 van achtergronden, is niet zo gek veel. Ik denk dat je beter gewoon uit het boek kan lezen dan de samenvattingen. hooguit 100 blz meen ik
Heeft jouw werkgroep docent tijdens de laatste werkgroep nog iets over de essay toets verteld?
Privaatrecht is het enige waar ik naar uit kijk, daar zit tenminste duidelijk logica in.  |
|
|
|
 |
Lianne88
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 12:51 Onderwerp: |
|
|
hihi ook exacte vakken op de middelbare gedaan? Echt ik snak naar een natuurkundesommetje
maar ehmms nou hij heeft er niet veel bijzonders overgezegd maar mijn werkgroep docent is mnr Rijkpkema (die ook de hoorcolleges geeft) en misschien maakt die de teost wel?? Hij heeft niet echt expliciet gezegd van je hoeft em niet te leren maar teon wij zeiden van maar gaat het dan ook over aanpsrakelijkheid en welzijn zei die nou ja wat denk je als alle eerstejaars over die tekst klagen?
dusssss ik ga em niet doen, is me te saai. En ik lees liever de samenvatting gaat sneller hehe.
Jaa privaat vind ik ook leuker maar ik he er niets van gelezen nog, wel de vragen gemaakt gewoon aan de hand van het wetboek, ik leef echt op het wetboek
Moeten we trouwens jurisprudentie kennen?? |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 12:57 Onderwerp: |
|
|
Misschien hebben jullie hier nog wat aan, het is de essay-opdracht voor het tentamen van Burgerlijk Procesrecht van de UL (bachelor 3), hier geven ze een duidelijke opdracht wat je allemaal moet bespreken, wellicht bij jullie ook, dat is handig want dan kan je gewoon de opdracht volgen, zo niet, dan geeft deze opdracht een duidelijk beeld dat het idd zoals Lianne zegt niet om het verkondigen van je eigen mening gaat (hoewel je natuurlijk wel je conclusie moet schrijven), maar vooral om een inhoudelijke behandeling van de stof/ leerstukken. Ofwel je moet je voorstellen dat je het essay schrijft voor iemand die totaal niet weet waar het over gaat en die je dus eerst nog "alles" uit moet leggen.
Quote: | Opdracht
Schrijf een bondig essay over de volgende stelling:
"In de dagvaardingsprocedure dienen de comparitie, het pleidooi en de getuigenverhoren te worden vervangen door één mondelinge behandeling."
Besteed in uw betoog in elk geval aandacht aan:
▪ de inrichting van de comparitie na antwoord (welke wettelijke bepalingen gelden op dit punt?);
▪ het uitgangspunt dat een partij ingevolge art. 6 EVRM steeds recht heeft op een mondelinge behandeling;
▪ de beperkingen die gesteld zijn aan het verdere schriftelijke debat en aan het houden van pleidooi nadat een comparitie na antwoord heeft plaats gevonden;
▪ de plaats die het horen van partijen heeft in de regeling van het getuigenverhoor in de dagvaardingsprocedure;
▪ de wijze waarop het mondelinge element in de verzoekschriftprocedure is geregeld.
Zorg dat uw essay een logische opbouw heeft.
▪ Inleiding: bevat de vermelding van de stelling en daaraan voorafgaand een introductie van de stelling, waardoor het voor de lezer duidelijk wordt waarom deze stelling wordt behandeld.
▪ Middenstuk: is het fundament waarop de conclusie rust – hierin wordt de stelling uitgewerkt en argumenten gewogen.
▪ Conclusie: geeft kort weer op grond van de overwegingen die zijn behandeld in het middenstuk waarom u vóór of tegen de stelling bent (let op: geen nieuwe gegevens introduceren in de conclusie).
|
_________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Lianne88
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 13:02 Onderwerp: |
|
|
pffff ja zoiets krijgen we idd.... ooow ik kan best een stelling becomentaristeren maar als ik dan dingen er perse in moet zetten dan wordt het zo'n haperig verhaal
stomme essays..
mag trouwens maximaal 500 woorden per essay... |
|
|
|
 |
Lusso
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 13:17 Onderwerp: |
|
|
Rijkpkema is een apart figuurtje, als ik het zo lees denk ik ook niet dat we vragen gaan krijgen over welzijn en aansprakelijkheid.
ik denk dat we sowieso een vraag krijgen van; beschrijf het engelse rechtsysteem en vergelijk dat met de Nederlandse, met daarbij nog es iets over de jurry en waarom dat in Nederland wel of niet zou werken
hfd 9 van achtergronden lijkt me ook belangrijk, met Preventieleer en Vergeldingstheorie.
Het lijkt me trouwens dat je gewoon heel systematisch te werk moet gaan, gewoon in de inleiding met een paar korte zinnen beschrijven wat er gevraagd wordt en een vraag stellen. Vervolgens deze beantwoorden aan de hand van de stof in het boek ed. En uiteindelijk een beknopte conclusie trekken. Dus niet teveel eromheen lullen. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 14:46 Onderwerp: |
|
|
Juistem. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lianne88
|