Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 12:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Politieke trainingen vrijstellen van BTW?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 8:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op een besluit staat ook altijd wel aangegeven hoe en binnen welke termijn je bezwaar kunt maken. Dus een brief waar je dat in kleine of grotere lettertjes ziet is een besluit.

Het is jammer dat we die brief die je kreeg niet kunnen zien. Mij schiet te binnen dat men wellicht eerdere correspondentie van jouw kant al als bezwaarschrift heeft opgevat.
Jani

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 16:01    Onderwerp: Update: hij is onvermurwbaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou een update:
Na overleg met de inspecteur heb ik een documentatiemap gestuurd met daarin readers, lesopzetten etc. om aan te tonen dat het gaat om vaardigheidstrainingen en met mailtjes en brieven van collega's die vertellen dat zij geen BTW heffen.
Ik heb ook een brief van de accountant van mijn belangrijkste opdrachtgever waarin hij aangeeft dat geen enkele trainer binnen de organisatie BTW heft omdat het gaat om beroepsopleidingen.

Geen reactie van de inpecteur.. na een telefoontje van mij vertelde hij dat hij bij zijn standpunt bleef. Ik heb hem toen het telefoonnummer gegeven van de inspecteur van een collega in dezelfde regio die mijn collega wel heeft vrijgesteld. Hij zou deze man bellen.

Weer afwachten....

Nu ligt er een nieuwe brief van de inspecteur waarin hij aangeeft dat hij bij zijn eerdere besluit blijft omdat hij niet overtuigd is. Inhoudelijk gaat hij niet in op de mailtjes van mijn collega's en de brief van de acoountant van de opdrachtgever.

Hij vertelt dat hij het dossier van mijn collega in dezelfde regio heeft ingezien en dat hij daarin alleen een standpunt ziet dat het gaat om vrijstellingen voor bedrijfstrainingen. En dat er dus niks gezegd wordt over politieke trainingen. Ik vraag me dus af of hij deze inspecteur daadwerkelijk heeft gesproken. Want mijn collega in kwestie doet exact hetzelfde werk als ik., en heeft een bedrijfscontrole gehad dus de inspecteur in zijn regio is daarvan op de hoogte.

Wat moet ik nu? Ik ben wanhopig. Hoe sterk sta ik eigenlijk? Er is dus nog steeds geen aanslag en ik kan dus nog niet officieel in beroep. Mijn acc. stelt voor om bij de volgende aangifte weer 0% BTW actitiviteiten in te vullen en de inspecteur te verzoeken een aanslag te leggen.

Wat raden jullie aan?
Zal ik nog een brief schrijven waarin in inga op zijn laatste brief. Zal ik mijn collega's benaderen of ze mijn de daadwerkelijke vrijstelllingen willen toesturen, want hun mailtjes worden blijkbaar niet als bewijs gezien?
Zal ik de inspecteur van mijn collega bellen om te vragen hoe hij tot de beoordeling van mijn collega is gekomen??

Wat gebeurt er als je een procedure verliest? Moet je dan alle proceskosten betalen? Om hoeveel gaat het dan?
Is het verstandig om zonder advocaat de procedure in te gaan? Of zullen mijn kansen dan afnemen?

Werken er eigenlijk wel redelijke mensen bij de Belastingdienst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een belastingzaak, een proceskostenveroordeling in jouw nadeel is uitgesloten. Wel ben je bij verlies het griffierecht (141 euro) kwijt en natuurlijk de kosten die je zelf maakt. Wanneer je vraagt om een proceskostenvergoeding krijg je bij winst in ieder geval een vergoeding voor reiskosten naar de zitting en wanneer je professionele hulp inschakelt, een forfaitair bedrag voor iedere proceshandeling (normaal gesproken niet dekkend). Zie mijn link hierboven naar het besluit proceskosten bestuursrecht.

Zolang er geen aanslag is kun je niet zoveel (tenzij de brief van de inspecteur vermeldt dat je bezwaar kunt aantekenen, controleer dat voor de zekerheid). Ik denk dat het advies van je accountant juist is.

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie, ik kan idd geen bezwaar maken. Ik heb nogmaals een kort briefje gemaakt waarin ik aangeef dat zijn standpunt nu wel duidelijk is maar dat ik gebaseerd op art. 11 me beroep op de vrijstelling voor BTW. Dan zal ie binnenkort wel met een aanslag komen denk ik.
Jani

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog wat opborrelende vragen.
Stel dat de rechter mij straks geen gelijk geeft kan de BD dan die BTW over de afgelopen jaren terugvorderen?
En hoe zit het dan met inkomstenbelasting wat ik al betaald heb over dat bedrag?

Er schijnt jurisprudentie te zijn op dit gebied, kent iemand van jullie dit en zo ja waar is dit dan te vinden?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 2:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jani schreef:
Nog wat opborrelende vragen.
Stel dat de rechter mij straks geen gelijk geeft kan de BD dan die BTW over de afgelopen jaren terugvorderen?

Natuurlijk. Maar het zal anders gaan: de belastingdienst gaat jou die hogere aanslag opleggen. Daartegen maak je bezwaar. Intussen betaal je die aanslag, of vraag je uitstel aan. Bij de inkomstenbelasting ga je uit van de aanslag. Krijg je de afgedragen BTW later weer terug, dan zul je dat weer met de inkomstenbelasting moeten verrekenen. De details kan ik je niet geven, maar daar heb je een accountant voor.

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, ik denk dat ik het snap. Maar ik heb over de vorige jaren al IB betaald, dat kan ik toch niet meer verrekenen?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jani schreef:
Ok, ik denk dat ik het snap. Maar ik heb over de vorige jaren al IB betaald, dat kan ik toch niet meer verrekenen?

Je accountant of belastingadviseur weet dit ongetwijfeld beter dan ik, maar waarschijnlijk kun je die nog te betalen belasting dan opgeven als kosten voor het jaar waarin je ze moet betalen. Wanneer dit leidt tot grote inkomensverschillen met andere jaren kun je om middeling vragen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds