Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 21:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gevolgen motie van afkeuring jegens Verdonk
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpdeboer

jpdeboer

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
Duch schreef:

Van Thijn en Hirsch Ballin hebben destijds daadwerkelijk moeten opstappen ondanks het feit dat ze al demissionair waren. Rutte heeft nu echter aangekondigd dat als Verdonk weg moet, alle VVD-bewindslieden zullen opstappen, hetgeen rampzalig zou zijn voor Nederland. Je wil immers niet dat er nauwelijks bewindspersonen zijn. Er moet toch geregeerd worden.

Dit is onjuist, Zowel Van Thijn, als Hirsh Ballin, zijn uit eigener beweging vertrokken.

Maar is het niet zo dat een motie van afkeuring geen formele verplichting tot aftreden is? Dus wanneer Verdonk zelf besluit om op te stappen is de situatie toch niet meer uniek maar gelijk aan die van Van Thijn/Hirsh Ballin.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis hadden Van Thijn en Hirsch Ballin op het moment van aftreden nog geen afkeurende motie aan hun broek gekregen. Wel was hen de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van de georganiseerde misdaad ontnomen. Of dat zoveel verschil uitmaakt is de vraag.

Ik lees trouwens dat de ministers Hedy d'Ancona, Hanja Maij-Weggen en staatssecretaris Piet Dankert een tijdje later ook nog zijn vertrokken, omdat ze voor het Europese Parlement gekozen waren. En staatssecretaris Hans Simons vertrok naar Rotterdam. Dat bewindslieden tijdens de formatie van een nieuw kabinet vertrekken is dus niet bepaald een nieuw fenomeen.

Van Thijn en Hirsch-Ballin werden als minister opgevolgd door hun staatssecretarissen, de taken van d'Ancona en Maij-Weggen werden overgenomen door collega-ministers.

(Die Simons heeft zich toen ingespannen voor een nieuwe stelsel van ziektekostenverzekering, daar kan ik me inderdaad nog iets van herinneren. Plan Simons naar aanleiding van de Commissie Dekker. Toen mislukt, maar jaren later...)

Kabinet-Lubbers III

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk gaan de CDA-ministers toegeven aan de wens van de kamer. De VVD-ministers distantiëren zich hiervan, maar blijven in het landsbelang zitten. Hirsch-Ballin zou dan een stukje van Verdonk's takenpakket overnemen (gniffel).

Ik ben benieuwd hoe Verdonk dit gaat toelichten.

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik ben benieuwd hoe Verdonk dit gaat toelichten.

Dat gaat Balkenende natuurlijk doen...

Iseut
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 1:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het begrijp stopt het kabinet alleen de deportatie van asielzoekers met kinderen. Nu weet ik niet hoe de groep van '26000' precies is samengesteld, maar ik neem aan dat hier ook kinderloze personen onder vallen.

Voorlopig lijkt Bos echter te concluderen dat het kabinet aan de wens van de kamer tegemoet is gekomen.

Hirsch-Ballin neemt asielbeleid over. Mocht de kamer nu nog niet tevreden zijn, dan leidt dit wellicht nog tot het opsteppen van Ernst. Verdonk blijft in ieder geval zitten.
Moderator
Duch

Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet eigenlijk nog niet wat we hier staatsrechtelijk nou van moeten vinden. Ik ben geneigd te denken dat het toelaatbaar is, uitgaande van de veronderstelling dat de motie van afkeuring niet perse bedoeld was als motie van wantrouwen. Veel parlementariërs zeggen echter achteraf dat het toch de bedoeling was dat Verdonk weg moest. In dat geval weet ik het niet helemaal zeker.

Ik ben in ieder geval benieuwd of de Kamer dit gaat accepteren...
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat mens is echt on-ge-loof-lijk. Shocked
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wie zou er nu nog durven beweren dat dit kabinet tegen staatsrechtelijke vernieuwing is? Puh
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing Laughing
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NOS.nl:

"Het kabinet zet geen asielzoekers meer uit die hier al langer dan vijf jaar zijn als dat stuit op humanitaire bezwaren. Dat is in het bijzonder zo bij gezinnen met kinderen, heeft premier Balkenende na twaalf uur crisisberaad kort na middernacht gezegd in de Kamer. "

Humanitaire bezwaren...? Dat lijkt me per definitie een reden om mensen niet uit te zetten. Waarom stonden die oorspronkelijk dan toch op de deportatie-lijst?
Dit kan je toch niet volhouden als regering in een beschaafd land!
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook de brief die het kabinet heeft gestuurd naar het parlement. Volgens mij staat handeling van het kabinet overigens op zeer gespannen voet met de homogeniteitsregel.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een interessant debat.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Volgens mij staat handeling van het kabinet overigens op zeer gespannen voet
met de homogeniteitsregel.

Wat houdt de homogeniteitsregel precies in, is dat simpelweg het gewoonterecht gebaseerd op Art. 45 lid 3 GW of behelst het meer?
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

van der Pot/Donner schreef:
De homogeniteitsregel, volgens welke de ministers een eenheid behoren te vormen naar buiten en aan ingenomen regeringsstandpunten gebonden zijn, werd nodig toen het centrum van de regering zich verplaatste van de koning naar de ministers. Willem I was zelf nog de echte top van de regering geweest en zijn aanwijzingen waren wet voor de ministers. De ministeriele verantwoordelijkheid maakte daaraan een einde. Was het daarbij gebleven, dan had iedere minister zijn eigen beleid kunnen volgen. Om dat te voorkomen en zowel tegenover de Koning als tegenover de kamers een front te maken, was de homogeniteitsregel beslist noodzakelijk. (...) Hier heeft men een voorbeeld van een zeer belangrijke constitutionele regel die niet met zoveel woorden in de grondwet stond. Zij kende tot 1983 het voor deze regel essentiele instituut van de ministerraad niet eens. Doch de inrichting van de staat, zijn aard als handelingseenheid en de in 1848 door de grondwet geintroduceerde ministeriele verantwoordelijkheid legde de homogeniteitsregel eenvoudig op.

Wat nu dus nieuw is, is dat Hirsch Ballin (en de rest van het CDA) nu zijn eigen beleid aan het maken is. En dat kan dus volgens deze regel niet.
Zou dit het einde van de homogeniteitsregel zijn? Overigens lijkt het een beetje op de mogelijkheid van "dissenting opinion", wat al jaren praktijk is van het EHRM. (is weliswaar rechtspraak, maar toch) In NL kennen wij dit niet, maar wie weet geeft dit een opening voor zowel kabinet als rechtspraak.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het belang van de homogeniteitsregel is me duidelijk.

Wat is echter de sanctie indien ermee wordt gebroken?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds