Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 12:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Terugloop omzet door aanleg RandstadRail.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Waar staat dat dan? (dat van die 500 euro max)

In art 49 lid 3 WRO, zie www.wetten.nl (de versie op www.wetten-online.nl is verouderd). Er staat 300 euro, maar de gemeenteraad kan dat per verordening met 2/3 verhogen. (Overigens bevestigt art 48a lid 1 WRO dat aan een belanghebbende slechts planschade vergoed wordt die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven. Hier wordt de voorzienbaarheid en risicoaanvaarding in verwerkt.)

Quote:
Als de winkeliersvereniging nou gemachtigd wordt door de winkeliers en 1 totaalclaim indient, zou dat niet kunnen?

Misschien. In ieder geval lijkt het me dat de gemeente bij zo'n vrij massale claim wel in een vroeg stadium mag vertellen of tot (gedeeltelijke) schadevergoeding over zal worden gegaan. Het is niet zo dat al die gevallen helemaal los van elkaar staan.

Misschien is het handig om de gemeente nog eens te vragen naar de precieze criteria. Zoals gezegd kan het niet precies kunnen geven van omzetcijfers niet de doorslag geven. Eventueel wel het feit dat de opbrekingen voor Mini voorzienbaar waren. Maar dit geldt in sterk verminderde mate voor de recente problemen. Misschien is de gemeente bereid een soort toezegging te doen dat in ieder geval voor de huidige problemen een tegemoetkoming zal worden gedaan? In dat geval is het indienen van een volledige claim zonder veel risico (de leges worden ook bij gedeeltelijke toekenning gerestitueerd).

Overigens vraag ik me af of het hier wel om echte planschade gaat. Nu ben ik geen WRO expert, maar volgens mij ziet planschade vooral op schade ontstaan door bestemmingsplanwijzigingen. Het is mij niet duidelijk dat omzetverlies door bouwwerkzaamheden hier ook onder valt (indirect wel, maar misschien te indirect). Wat zegt de gemeente hierover? Voor het behandelen van een aanvraag voor algemene nadeelcompensatie mag denk ik geen leges worden gevraagd (gezien de uitspraak van de Hoge Raad). Aan de andere kant is het minder duidelijk dat de gemeente gehouden is buiten art 49 WRO om schade te vergoeden. (We zitten nu bij overheidsaansprakelijkheid voor rechtmatige daad, égalité devant les charges publiques, etc. De vraag is of de benadeelde door het overheidshandelen onevenredig zwaar is getroffen.)

Aanvulling: Uit Van Wijk/Konijnenbelt begrijp ik dat dit soort schade wel onder planschade valt. Voor de nieuwe (huidige) regeling geldt dat schade niet vergoed wordt voor zover deze binnen het "normaal maatschappelijk risico" valt. Dit normale risico wordt kennelijk gesteld op 5% van het inkomen van de benadeelde.

Het is ook mogelijk dat in een bijzondere nadeelcompensatieregeling is voorzien. In dat geval gaat deze voor op art 49 WRO.

Leeftijd: 74
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 2:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Aanvulling: Uit Van Wijk/Konijnenbelt begrijp ik dat dit soort schade wel onder planschade valt. Voor de nieuwe (huidige) regeling geldt dat schade niet vergoed wordt voor zover deze binnen het "normaal maatschappelijk risico" valt. Dit normale risico wordt kennelijk gesteld op 5% van het inkomen van de benadeelde.

Het is ook mogelijk dat in een bijzondere nadeelcompensatieregeling is voorzien. In dat geval gaat deze voor op art 49 WRO.

Nogmaals mijn dank voor de reacties en het meedenken!

Over het bovenstaande; ik ben als winkelierster helemaal niet thuis Rolling Eyes in allerlei regels en wetten. Kan ik bijvoorbeeld ergens de tekst vinden van art 49 WRO en/of zijn er nog meer artikelen die ik eigenlijk zou moeten (of kunnen) lezen hierover?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mini

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 2:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Waar staat dat dan? (dat van die 500 euro max)

Als de winkeliersvereniging nou gemachtigd wordt door de winkeliers en 1 totaalclaim indient, zou dat niet kunnen? Het scheelt in elk geval veel geld. Als dat toegewezen wordt, dan kunnen ze naar rato (met behulp van een eigen lijstje of een lijstje dat bij de claim gevoegd is) verdelen, toch?

*probeert even creatief mee te denken met de kleine middenstander*

Voor wat ik er inmiddels van begrepen heb, neemt de gemeente alleen aanvragen in behandeling die worden ingediend door individuele winkeliers of andere belanghebbenden. Dat schijnt in ieder geval zo te zijn als je in aanmerking wilt komen voor een zogenaamde nadeelcompensatieregeling.

Dat maakt de drempel voor het aanvragen voor een eventuele vergoeding natuurlijk wel gelijk 'n stuk hoger. Als je als winkelier te maken krijgt met een sterk teruglopende omzet, kun je ook niet het risico nemen honderden euro's kwijt te zijn voor een aanvraag... die naar alle waarschijnlijkheid niet gehonoreerd wordt!
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mini schreef:
Over het bovenstaande; ik ben als winkelierster helemaal niet thuis Rolling Eyes in allerlei regels en wetten. Kan ik bijvoorbeeld ergens de tekst vinden van art 49 WRO en/of zijn er nog meer artikelen die ik eigenlijk zou moeten (of kunnen) lezen hierover?

Zie www.wetten.nl. Zoek in de titel op "wet op de ruimtelijke ordening" en klik verder.

BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mini schreef:
die naar alle waarschijnlijkheid niet gehonoreerd wordt!

Heeft de gemeente je dat al laten weten?

Ik begrijp dat je moet betalen voordat een aanvraag in behandeling wordt genomen, maar de gemeente kan al wel aangeven wat ongeveer de criteria zullen zijn. Het behandelen van je aanvraag inclusief het inhuren van deskundigen zou de gemeente misschien al meer dan 500 euro kosten.

Als de gemeente zegt "we willen omzetcijfers zien tot 5 jaar terug en als je die niet hebt heb je pech", dan is dat geen goed argument. Als de gemeente zegt "dit was 5 jaar geleden al bekend, je bent vorig jaar op eigen risico daar begonnen", dan kan dat een punt zijn. De gemeente heeft de wettelijke plicht om (binnen bepaalde grenzen) schade te vergoeden, het is geen liefdadigheid.

Concrete vragen aan de gemeente zouden kunnen zijn: ik ben hier vorig jaar begonnen, kan ik een vergoeding over de periode van de aanleg nu wel vergeten? Heb ik wel recht op een vergoeding van de schade door de recente problemen, die ik immers niet kon voorzien?

Op zulke vragen moet de gemeente antwoord kunnen geven.

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mini schreef:
die naar alle waarschijnlijkheid niet gehonoreerd wordt!

Heeft de gemeente je dat al laten weten?

Nee, dat hoorde ik van iemand van de KvK. Die vertelde dat er buitengewoon weinig kans was op enig soort van vergoeding. Deze man had van dichtbij meegemaakt dat meerdere ondernemers bij de aanleg van de tramtunnel in Den Haag ook niets bereikten.
Zijn (vrijwel) letterlijke woorden waren: "Je moet wel van héél goede huize komen om bij de gemeente wat te kunnen bereiken. Ze hebben het helemaal dichtgespijkerd en je bent het geld voor de aanvraag dan ook nog kwijt".

Hij voegde er nog aan toe dat de gemeente maar vrij weinig informatie geeft als je er 'zomaar' om vraagt. Ze roepen dan blijkbaar al heel snel: "Als u precies wilt weten of u ergens voor in aanmerking komt, dan moet u maar een aanvraag indienen. Dat is de enige manier om er achter te komen".

Tja, daarom probeer ik nu zelf het één en ander uit te vissen.
Ik ga mij in het weekend wel even verdiepen in www.wetten.nl, bedankt voor de tip!
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 2:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mini schreef:
Hij voegde er nog aan toe dat de gemeente maar vrij weinig informatie geeft als je er 'zomaar' om vraagt.

Maar kennelijk heb je dat nog niet geprobeerd. Op internet kun je folders vinden over de randstadrail, met telefoonnummers voor informatie over planschadevergoedingen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mini schreef:
[...]
Zijn (vrijwel) letterlijke woorden waren: "Je moet wel van héél goede huize komen om bij de gemeente wat te kunnen bereiken. Ze hebben het helemaal dichtgespijkerd en je bent het geld voor de aanvraag dan ook nog kwijt".

Hij voegde er nog aan toe dat de gemeente maar vrij weinig informatie geeft als je er 'zomaar' om vraagt. Ze roepen dan blijkbaar al heel snel: "Als u precies wilt weten of u ergens voor in aanmerking komt, dan moet u maar een aanvraag indienen. Dat is de enige manier om er achter te komen".
[...]

De gemeente heeft inderdaad niet de keuze om wel of niet te vergoeden, daar zijn gewoon regels voor. Ze dienen je daar ook over voor te lichten, moeilijk kan het niet zijn om de criteria door te geven waar je aan moet voldoen. Daadwerkelijk toetsen of je eraan voldoet, dat valt dan onder de aanvraag waar ze kosten voor in rekening mogen brengen.
Het bestuur 'wint' niet als ze zoveel mogelijk claims weet af te houden, maar als ze mensen eerlijk bejegent met een zorgvuldige belangenafweging. Ook voor dat bestuurshandelen in het algemeen bestaan regels.

Dus als de gemeente niet enigszins meewerkt wanneer jij informatie gaat inwinnen, zou ik jou en je collega's toch juridische bijstand adviseren. Iemand die goed is in dit vakgebied, hoeft niet eens per sé een advocaat te zijn.
Mini

BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met de woorden van de medewerker van de KvK "nog in mijn oren", ben ik eerst aan het proberen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen vóórdat ik contact met de gemeente opneem.
Want als ik de gemeente -door er al het nodige vanaf te weten!- direct de juiste vragen weet te stellen, is de kans aanzienlijk groter dat ik van hen ook de juiste antwoorden krijg. Daardoor is dan de kans dat ze mij met een kluitje in het riet sturen en/of afschepen met: "Vraag het nu maar aan, dat is het beste", ook 'n stuk kleiner.

Ik moet roeien met de riemen die ik heb... en ik heb het liefst vrij stevige riemen... Laughing
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2006 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelijk heb je! Good
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds