Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 17:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Begintermijn van de taakstraf
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sdegr

Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 12:13    Onderwerp: Begintermijn van de taakstraf Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.
Een kennis van mij heeft een taakstraf opgelegd gekregen.
De termijn, waarop deze straf volbracht moet worden, is al eens met een jaar verlengd. Verdere verlenging is dus niet meer mogelijk.
De Reclassering heeft het dossier weer eens 10 maanden in de la laten liggen en nu is de tijd voor het volbrengen wel heel erg kort geworden.
Mijn kennis krijgt de indruk dat de Reclassering het nog even door haar strot wil duwen.
Wat zijn eigenlijk de regels voor taakstraffen? Ik kan mij voorstellen dat er een bepaalde begintermijn gehanteerd dient te worden.
Ik vind niets in mijn eigen bibliotheek. Wie helpt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meestal wordt in het vonnis wel aangegeven wanneer de taakstraf moet zijn afgerond, maar over het starten staat bij mijn weten niet.

In deze mag overigens een actieve rol van de veroordeelde verwachten (zelf contact opnemen met de Reclassering). Die heeft er immers belang bij dat de uitvoering binnen de gestelde termijn plaatsvindt. De taakstraf wordt namelijk vaak opgelegd als vervanging van gevangenisstraf. Wanneer de taakstraf niet vervuld is kan de OvJ om tenuitvoerlegging van die gevangenisstraf vragen.

Ik lees in 22k Sr. dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld over de inhoud van de taakstraf, de tenuitvoerlegging van de taakstraf en de rechten en plichten van de tot een taakstraf veroordeelde. Dat is dus wat speurwerk. Ik zal eens kijken.

Maar het belangrijkste is dat deze persoon nu zelf direct contact opneemt met de Reclassering. Als dat schriftelijk gebeurt (misschien wel handig) evt. met een cc naar de OvJ.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De praktische gang van zaken wordt beheerst door het Besluit tenuitvoerlegging taakstraffen. Daarin wordt alleen vermeld dat de Reclassering "zo spoedig mogelijk" na het ontvangen van het vonnis een uitnodiging stuurt voor een intakegesprek (zie artikel 10).
sdegr

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, over de aanvangstermijn vind ik ook niets.

Mijn kennis heeft in november 2005 de reclassering schriftelijk op de hoogte gebracht, zo snel mogelijk te willen beginnen.
Naar mijn oordeel is daarmede haar active rol in deze vervuld.
Ik ben van mening dat je een apparaat als de Reclassering niet herhaaldelijk moet aanschrijven, maar dat een dergelijke instantie voldoende georganiseerd en geautomatiseersd is. Indien dit niet het geval, dan is er sprake van onbehoorlijk bestuur en valt de veroordeelde weinig tot niets te verwijten.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar blijkbaar is er nu wel een oproep gekomen? In dat geval rest je kennis weinig anders dan alles in het werk te stellen om aan de voorwaarde te voldoen. Waarbij m.i. wel redelijk te werk moet worden gegaan (in zo'n geval als jij schetst zou ik het heel onredelijk vinden wanneer de betrokken persoon bijvoorbeeld verplicht wordt om ineens alle vakantiedagen op te nemen).
Eternity

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verweren dat veroordeelde niets van de reclassering heeft gehoord worden meestal inderdaad weg getorpedeerd door de rechter, door te stellen dat de veroordeelde ZELF een verantwoordelijkheid heeft voor het goed doorlopen van het traject.

In de meeste gevallen zal de rechter EEN herkansing geven door de limiet te verlengen. Nu je echter aangeeft dat dat al een keer gebeurd is, wordt het naar mijn mening gevaarlijk.

De brief die ze (hopelijk aangetekend) heeft verstuurd, zou kunnen helpen. Een belletje was echter niet onoverkoombaar moeilijk te plegen, zal de zittingsrechter echter terugvuren.

SUCCES !
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een telefoontje is wat lastig te bewijzen, helaas.

Hoe veel uur moet er nu gewerkt worden binnen de nog resterende periode?
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met een gespecificeerde rekening is wel te bewijzen dat er telefonisch contact is opgenomen. Wàt er is besproken blijkt daar natuurlijk niet uit. Heeft de kennis hier een dossier over opgebouwd of aantekeningen bijgehouden?

Uit de weinige informatie die we hebben krijg ik toch de indruk dat de kennis gewoon de taakstraf zal moeten volbrengen. Wellicht heeft Reclassering niet helemaal netjes gehandeld, dat zou me niet verbazen. Maar welke gevolgen daaraan verbonden moeten worden is me niet duidelijk. Te meer daar er niet echt een probleem is geformuleerd. Heeft de kennis geen tijd? Komt een (nieuwe) baan hierdoor in gevaar? Is de termijn nu te kort om de volledige taakstraf te kunnen uitdienen?
Wat anders speelt er dan verontwaardiging dat Reclassering het dossier 10 maanden in de la laat liggen? Want als dat alles is, zou ik denken dat die verontwaardiging terecht is (en misschien een briefje naar een Ombudsman of andere klachtenafdeling de moeite waard is), maar dat desalniettemin de kennis nu echt actie zal moeten ondernemen om de taakstraf te vervullen.
sdegr

BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit mijn herinnering (dus geen garantie voor 100%tige juistheid) met betrekking tot de straf: de taakstraf bedraagt 80 uren en de termijn loopt tot eind januari 2007.

Bij mijn weten zijn de brief of brieven niet aangetekend verstuurd, wel is er steeds correspondentie door de Reclassering op gevolgd.
Ook is er minstens een keer telefonisch contact geweest, daar heb ik zelf bijgezeten. Op dit telefonisch contact is een intakegesprek tot stand gekomen. Ook hier was ik weer aanwezig. Tijdens dit intake gesprek is door de medewerkster van de Reclassering een vaste dag in de week afgedwongen. Hier is gehoor aan gegeven. Deze vaste dag in de week is ook geen belemmering. Verder is tijdens dit intakegesprek de illusie gewekt dat er binnen een, maximaal twee weken met de uitvoering kon worden begonnen. Vervolgens laat de Reclassering weer twee maanden niets van zich horen. Navraag bij de Reclassering leert dan dat dit komt door ziektes en reorganisaties. De kennis heeft recentelijk een nieuwe baan aangenomen. Daar moet ze ook nog cursussen voor volgen welke door haar nieuwe werkgever worden georganiseerd. Verder past ze regelmatig (2 tot 3 dagdelen per week) op de kleinkinderen van een nog studerende zoon. Ze wil haar nieuwe werkgever natuurlijk niet op de hoogte stellen. Tevens zou het vreemd uitzien, plotseling twee weken verlof op te nemen. Gezien de tijd van het jaar - de feestmaand - en de opgesomde feiten, lijkt het mij onmogelijk de termijn van 80 uren geheel uit te dienen.

Tevens heb ik dit weekeinde nieuw informatie gekregen. Tijdens het intakegesprek is duidelijk aangegeven dat familie en gezin niet op de hoogte zijn gesteld van de opgelegde straf en de voorgeschiedenis. Tijdens een telefonische oproep vermeld een medewerk(st)er van de reclassering aan een gezinslid welke de telefoon opneemt: "Met de Reclassering, ik ben op zoek naar.....". Van privacy gesproken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds