Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 21:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten burger; plichten politie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lexine

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 5:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter ondersteuning van Jet. Jaren geleden ben ik bij een vechtpartij aangehouden en ingesloten. Net als een aantal anderen. Tot mijn grote verbazing mocht ik wel mijn riem en veters houden, en een collega arrestant niet. Een bh droeg, en draag ik niet, maar af en toe gaat hel raar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
AlexZ

AlexZ

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 27 dec 2006 2:28    Onderwerp: Reactie voor JetKroket Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet,
Je loopt nu in de topic enigszins te klagen - vergeef me wellicht de kwalificatie - over dat het nogal vergezocht is dat men zich met een BH, string, onderbroek o.d. van het leven zou kunnen beroven.

Maar ik zou jouw reactie willen meemaken wanneer je moeder, vader, broer, zus of beste vriend als verdachte van iets gruwelijks wordt aangemerkt, daarvoor ingesloten, geestelijk zo murw wordt dat hij/zij het 'hangsel' van de rits van de broek aftrekt, de hoekjes hiervan aanscherpt aan de muren van de cel, en vervolgens de slagaders daarmee doorsnijdt.
Na 2 uur komt men door nader onderzoek er achter dat men totaal de verkeerde persoon heeft aangehouden, geeft de afdeling opdracht om die onmiddelijk in vrijheid te stellen, en dan vinden ze die persoon doodgebloed in de cel.
Als vakbekwaam of hiervoor studerend jurist duik jij (of andere confreres) daar meteen bovenop, want: "Hoe kan het toch gebeuren dat iemand zich op zo'n brute wijzen van het leven kan beroven in een cel!"

En dan wordt het vuur op de verantwoordelijke ambtenaren en andere betrokkenen geopend?
Ik begrijp dat je met jouw kwestie wilt aantonen of het juridisch wel of niet is toegestaan, maar begrijp jij ook dat het hoogste recht vaak het grootste onrecht is?

En het pareren aan een weg met dodelijk ongelukken is m.i. geen appels met peren vergelijken. Net zoals de provincie en de wegbeheerder leert van de 'blackspots' op hun wegen, leert de politie en Justitie van de creativiteit van arrestanten, en past hun regels en de handhaving daarvan hier op aan. Leren van fouten die niet meer teruggedraaid kunnen worden, lijkt me het meest primaire element die er op dat moment is.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 dec 2006 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je schreef:
Maar ik zou jouw reactie willen meemaken wanneer je moeder, vader, broer, zus of beste vriend als verdachte van iets gruwelijks wordt aangemerkt, daarvoor ingesloten, geestelijk zo murw wordt dat hij/zij het 'hangsel' van de rits van de broek aftrekt, de hoekjes hiervan aanscherpt aan de muren van de cel, en vervolgens de slagaders daarmee doorsnijdt.
Na 2 uur komt men door nader onderzoek er achter dat men totaal de verkeerde persoon heeft aangehouden, geeft de afdeling opdracht om die onmiddelijk in vrijheid te stellen, en dan vinden ze die persoon doodgebloed in de cel.

Ik heb even bij moeten komen!

Dit is toch geen pleit om ook de pantalon uit te trekken? Zo wordt het politiecellencomplex een nudistenkamp!

In dit geval ging het dus al niet zo goed met de arrestant. Het lijkt me dat er passend op gereageerd had moeten worden door de arrestantenbewaker. Ik zou zo’n zaak willen onderzoeken. Moest er geen objectiveerbaar veiligheidsrisico aanwezig worden geacht? Heeft de politie in strijd gehandeld met de eisen die van belang zijn voor een adequate verzorging van ingeslotenen? Heeft een politie een bijdrage geleverd aan het geestelijk murw raken? Gaf de arrestant geen signalen af? Had hij/zij niet in een cel met cameratoezicht geplaatst moeten worden? Papier als kleding? Het raadplegen van een arts?

De Nationale Ombudsman schreef:
‘Blijkens de Nota van Toelichting op artikel 28 en 29 van de Ambtsinstructie heeft de wetgever met betrekking tot politiecellen weloverwogen de keus gemaakt voor een regeling waarbij niet ieder gevaar voor de veiligheid van een arrestant of van anderen in het politiebureau kan worden uitgesloten.’

Niet ieder gevaar voor de veiligheid van een arrestant of van anderen in het politiebureau wordt uitgesloten. Zo mag je bijvoorbeeld het shirt aanhouden en de b.h. niet. Zoals ik al heb geschreven, heb ik een poging tot wurging met een b.h. ondernomen en, nogmaals, het wordt een helse toer. Ik geef de voorkeur aan de mouwen van een shirt. Daar dit makkelijker gaat, zie ik geen reden voor het standaard laten uittrekken van een b.h.

4.2. Nota van Toelichting, behorend bij de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke Marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar, Besluit van 8 april 1994, Stb. 275

"Artikel 28-30 Deze art. strekken ertoe op landelijk niveau gezien een basis te geven voor de procedure voorafgaand aan de insluiting of onderbrenging op een politie- of brigadebureau. Zij dragen bij aan een meer eenvormige wijze van afhandeling bij de zogenaamde huishoudelijke fouillering, de inbewaringneming van goederen, de wijze waarop personen in bepaalde gevallen zich van kleding moeten ontdoen en de wijze van registratie van deze handelingen. De in deze artikelen gegeven bevoegdheden zijn in het bijzonder bedoeld voor de ambtenaren die belast zijn met de verzorging van ingeslotenen.
Het aftasten en doorzoeken van kleding houdt niet in dat de ingeslotene zich hiervoor van zijn kleding moet ontdoen of dat deze kleding ten behoeve van het onderzoek zou moeten worden afgegeven. Van de ingeslotene kan alleen verlangd worden dat hij zich van zijn kleding ontdoet indien zich een situatie voordoet zoals omschreven in art. 29. Bij voorbeelden die een gevaar kunnen opleveren, zoals genoemd in art. 28, dient te worden gedacht aan o.a.: aanstekers, lucifers, scherpe voorwerpen zoals messen, priemen en schroevendraaiers, medicijnen of andere verdovende middelen. (…).
Het is niet goed mogelijk zodanige technische voorzieningen te treffen dat incidenten als brandstichting en zelfmoord in alle gevallen kunnen worden voorkomen. Daarnaast is in het algemeen niet van te voren voorzien welke persoon wel en welke niet een gevaar kan opleveren voor de veiligheid van hemzelf en van anderen in het cellencomplex. Het onderzoeken van de kleding en het afnemen van voorwerpen zijn daarom noodzakelijke ordemaatregelen. Het moge duidelijk zijn dat hoe ruim het aftasten van de kleding ook geďnterpreteerd wordt, onderzoek aan en in het lichaam hier niet onder valt. (…).
De regeling van art. 29 gaat veel verder dan het in beslag nemen van enkele losse kledingstukken. Van de ingeslotene kan niet zonder meer worden verlangd dat hij zich van zijn kleding ontdoet. De noodzaak daarvan zal gelegen moeten zijn in het gevaar dat de kleding voor de veiligheid of de gezondheid kan opleveren, wat afhankelijk zal zijn van de situatie en het type kledingstuk. Een hulpofficier van justitie zal, gelet op de ingrijpendheid ervan, toestemming moeten geven voor deze maatregel. (…)"

Ik heb geleerd van de creativiteit van een aantal politieambtenaren.

Een citaat van de Nationale Ombudsman, volledig onderschrijvend:
‘... een risico schept om in de waan van de dag te worden meegevoerd in een wens steeds verdergaande maatregelen te willen doorvoeren ter bevordering van de veiligheid, die ten koste kunnen gaan van de grondrechten van het individu.’

AlexZ, bedankt voor je reactie.
Brick wall
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 dec 2006 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Dit is toch geen pleit om ook de pantalon uit te trekken? Zo wordt het politiecellencomplex een nudistenkamp!

Er is al meerdere malen opgewezen dat voor vervangende kleding gezorgd dient te worden. Dat staat duidelijk in alle bepalingen.

Heb je langs de geëigende weg een klacht ingediend over het moeten uittrekken van je bh, en zo ja, wat was daarop de reactie?

Het is duidelijk dat je je enorm voelt aangetast door het gebeurde, terwijl de meeste reageerders inclusief ikzelf zich afvragen of jouw reactie (en je reacties op ons) wel proportioneel is. Ik begrijp dat het allemaal niet leuk was, maar gearresteerd worden is ook niet bedoeld om leuk te zijn. De opsluiting zelf lijkt me minimaal zo erg als het moeten uitdoen van een kledingstuk. Enige relativering lijkt me echter op zijn plaats. Als je op het bureau ook zo fel was, ligt daar misschien de verklaring?

Wat die agenten deden, dat mag. Wel dienen ze proportioneel te werk te gaan. Je kunt echter niet verwachten dat agenten afgestudeerde psychologen zijn, en ook die kunnen niet echt in het hoofd kijken van een verdachte. Camera's ophangen in een cel lijkt me overigens een flink grotere inbreuk.

AlexZ

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 1:43    Onderwerp: Jet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet, uit jouw reactie verneem ik alleen stukken die jij aanhaalt om je gelijk te krijgen. Theoretisch gezien dan. Je snapt toch wel dat niet alles wat op een rechtenstudie en in alle uitspraken aan bod komt, exact volgens de letter van papier kan worden toegepast in de praktijk?

Je komt met diverse artikelen uit de Ambtsinstructie Pl, Kmar en BOA, en de daarbij behorende aanvullingen.
In diezelfde instructie staat ook dat het gebruik van transportboeien bij arrestanten geen vaste regel is, maar een dwangmiddel die toegepast kan worden bij bla bla bla. En toch wordt 99 % van de arrestanten geboeid vervoerd. Het zijn toch veiligheidsrisico's om zoveel mogelijk zelfmoorden en andere incidenten te doen voorkomen!

Bovendien ga je niet inhoudelijk in op mijn stelling, maar zwaai je weer met - laten we het zo noemen - literatuur.
Je weet toch ook wel dat als je groen licht hebt, dat je dan door mag rijden, maar als je ziet dat er van links een auto nadert met hoge snelheid, rijd je toch ook het kruispunt niet op? Met het gevolg dat je mogelijk half verlamd in het ziekenhuis ligt, maar dan wel kan zeggen: "Jaja, maar ik had gelijk, ik had voorrang! Kijk maar, artikel zoveel Reglement Verkeers Regels- en Tekens."

Ik sluit me aan bij de reactie van Bonafides, dat indien jouw verbale reacties bij jouw aanhouding net zo waren, dat je het als ware over je heen afgeroepen hebt.
Heel goed dat je de vinger aan de pols houdt bij de ordehandhavers, maar ik denk dat er weinig rechters zijn die jou volledig kunnen volgen in je verhaal. Tenzij je niet het volledige verhaal vertelt en passages achterhoudt. Ben je onzedelijk betast o.d.? Seksistische grapjes gemaakt?

Tussen de regels door lees ik ook wat rancune t.o.v. politie. Alle agenten "macho's" ? Doet me denken aan generaliseren.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 3:20    Onderwerp: Re: Jet Reageer met quote Naar onder Naar boven

AlexZ schreef:
Heel goed dat je de vinger aan de pols houdt bij de ordehandhavers

En dat vind ik ook. Als de politie serieus over de schreef zou mogen zijn gegaan, en dat kunnen wij natuurlijk niet uitsluiten, dan is het goed om een klacht in te dienen. (Of heeft Jet dat ook gedaan? Dat kan ik gemist hebben.)

JetKroket

Leeftijd: 105

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog één keer:

Artikel 29 Ambtsinstructie:
1. De ambtenaar kan slechts van de ingeslotene verlangen dat deze zich ontkleedt indien:
a. de kleding tijdens de insluiting een gevaar voor de veiligheid van betrokkene of van anderen kan vormen en een hulpofficier van justitie daarvoor toestemming heeft gegeven;
b. de kleding tijdens de insluiting naar het oordeel van de arts een gevaar voor de gezondheid van betrokkene of van anderen kan vormen.
2. De ambtenaar neemt de kleding, bedoeld in het eerste lid, in bewaring en draagt zorg voor vervangende kleding.

Nota van toelichting:
De regeling van art. 29 gaat veel verder dan het in beslag nemen van enkele losse kledingstukken. Van de ingeslotene kan niet zonder meer worden verlangd dat hij zich van zijn kleding ontdoet. De noodzaak daarvan zal gelegen moeten zijn in het gevaar dat de kleding voor de veiligheid of de gezondheid kan opleveren, wat afhankelijk zal zijn van de situatie en het type kledingstuk. Een hulpofficier van justitie zal, gelet op de ingrijpendheid ervan, toestemming moeten geven voor deze maatregel. (…)"

‘Blijkens de Nota van Toelichting op artikel 28 en 29 van de Ambtsinstructie heeft de wetgever met betrekking tot politiecellen weloverwogen de keus gemaakt voor een regeling waarbij niet ieder gevaar voor de veiligheid van een arrestant of van anderen in het politiebureau kan worden uitgesloten.’

Ik blijf dit zien als een individuele zaak, na procedure.

Ik lees geen enkele rechtvaardiging voor het standaard laten uittrekken van een b.h.

Ik ben niet gearresteerd geweest. Mocht dit ooit gebeuren, dan heeft de politie met mij hierover een ernstig probleem. Ik lever de b.h. niet in, anders dan na toestemming van de hulpofficier van justitie, die zal moeten motiveren dat de b.h. voor een gevaar vormt voor mijn veiligheid. Hij kan bij mij niet aankomen met het verhaaltje dat ooit iemand zich met een b.h. heeft gewurgd. Zoals al geschreven, met de mouwen van het shirt gaat het makkelijk(er) en die mag ik aanhouden terwijl ik in zijn optiek een zelfmoord voor ogen heb.

Bona fides,
Er bestaat voor een b.h. geen vervangende kleding.
Er zijn cellen met cameratoezicht.

Laatst aangepast door JetKroket op ma 12 mrt 2007 20:00, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijf toch alsjeblieft niet die lappen tekst uit de ambtsinstructie herhalen, de inhoud daarvan kennen we nu wel. Het geeft je argumenten geen extra kracht...

Weet jij dat de hulpofficier in het geval dat je zo aangrijpt geen toestemming heeft gegeven?

Ik snap ook wel dat een bh lastig te vervangen is, maar jij roept steeds dingen als
JetKroket schreef:

Cameratoezicht is veel ingrijpender. Het lijkt me stug dat arrestanten standaard in een cel met cameratoezicht worden gestopt. (Maar ik kan het mis hebben.)

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier een stukje over ambtsinstructies in Amsterdam, staat ook iets over insluitingsfoullering en over je bh.....

http://www.eenveiligamsterdam.nl/downloads/beleidsdoc/Jaarverslag%202005%20Commissie%20van%20toezicht%20toezicht%20voor%20de%20politiecellen.pdf

Er zijn commissies waar je je beklag kan doen.

Echter zijn er tal van politiemensen die door ervaring veiligheidshandelingen doen. Altijd moet er eerst iets fout gaan eer je er van geleerd hebt.

Het wurgscenario zal vast wel eens gebruikt zijn. Het geval Hans Kok heeft veel oproer veroorzaakt, toen zijn er ook arrestantenverzorgings regels ontstaan. Je bent nl na insluiting als politieambtenaar verantwoordelijk voor het welzijn van de arrestant.

Cameratoezicht is niet prettig, nooit even lekker in je neus peuteren, e.d. Cameratoezicht wordt alleen gedaan als je in een isoleercel komt, dat is dus als je totaal bezopen wordt aangehouden om je in de gaten te houden dat je niet in coma e.d. raakt. Of totaal door het dolle heen, om te zien of je je zelf niet gaat beschadigen, hoofd tegen muur of andere dingen. Als normale arrestant kom je niet vanzelfsprekend in zo een cel terecht.

Mijn ervaring is trouwens wel als je je normaal opstelt, je ook een normale manier van omgang van de politieagenten krijgt.

Oke, dan zijn er nog speciale arrestantenopakken. Dat zijn papieren overalls van dik papier. Idd komt het vaak zat voor dat arrestanten zich helemaal moeten uitlkleden, denk aan kledingonderzoek bij zware delicten. Soms zijn ze nat omdat ze de plomp in zijn gesprongen of zijn ze psychotisch en idd met een pantalon kan je je ook wurgen, deze mensen komen dan wel met cameratoezicht.

Je bh uittrekken zal ongetwijfeld bij een vrouwelijke politieagent zijn, wees maar blij dat je niet in het centrum van amsterdam bent aangehouden op verdenking van het hebben van drugs, want dan mag er ook in je poepgaatje gekeken worden Laughing

Er zijn arrestanten die het klappen van de zweep kennen en van alles aan scherpe dingen in de zomen van hun kleding hebben, aaanstekers in randjes genaaid en nog veel meer ongein weten uit te halen. Dan nog de vrouwelijke junks die van alles bij zich hebben in hun bh.

Laatst aangepast door russel op do 28 dec 2006 17:37, in totaal 1 keer bewerkt
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

russel schreef:

Mijn ervaring is trouwens wel als je je normaal opstelt, je ook een normale manier van omgang van de politieagenten krijgt.

Da's natuurlijk geen goed argument, lijkt verdacht veel op de "ik heb geen bezwaar tegen de id-plicht, omdat ik niks te verbergen heb"-argument (zie ook mijn onderschrift), dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen sprake is/ kan zijn van een onaanvaardbare inbreuk om mensenrechten/ de privacy die voorkomen moet worden, ook al heb je er niet echt last van.
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
russel

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
russel schreef:

Da's natuurlijk geen goed argument, lijkt verdacht veel op de "ik heb geen bezwaar tegen de id-plicht, omdat ik niks te verbergen heb"-argument (zie ook mijn onderschrift), dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen sprake is/ kan zijn van een onaanvaardbare inbreuk om mensenrechten/ de privacy die voorkomen moet worden, ook al heb je er niet echt last van.

Dat vind ik dus overdreven zo een stelling. Een aantasting van je privacy vind ik het nl niet. Bij een verkeerscontrole wordt ook je rijbewijs gevraagd en aan de hand van je rijbewijs wordt je ook door het systeem gehaald, dan kan er gebeuren dat je als gezocht vermeld staat. Is dat schending van je privacy als ze je id vragen? De id plicht is nl niet willekeurig en wordt ook niet willekeurig toegepast.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

russel schreef:

De id plicht is nl niet willekeurig en wordt ook niet willekeurig toegepast.

Ik denk wel dat de id-plicht, althans, het vorderen van legitimatie soms willekeurig wordt toegepast (althans, niet willekeurig, maar onrechtmatig), en zo niet, dan is er nog steeds een risico, want wie controleert of de vordering van legitimatie rechtmatig/ zonder willekeur plaats vindt? Het gaat natuurlijk om het principe. Maar dit gaat een beetje off topic...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook off topic, maar toch wel van belang: mag die link wat korter worden gemaakt? Dat leest wel zo prettig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds