Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 17:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opstalrecht en hypotheekrecht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JayJay

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 20:47    Onderwerp: opstalrecht en hypotheekrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo weer een lastige casus voor mij waar ik niet helemaal uitkom...
A heeft een stuk grond en geeft B-Bank een hypotheekrecht, later krijgt A een windmolen onder eigendomsvoorbehoud geleverd en plaatst deze op zijn grond waar nu ook een opstalrecht op is gevestigd tbv O-Bank.
Mijn vraag is wie de eigenaar is van de windmolen?

zelf dacht ik aan O-Bank doordat de opstal de natrekking doorbreekt en het zodoende ook niet onder hypotheekrecht valt, maar kan het helemaal mishebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bakkumbeach1

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi JayJay,

Ha, goederenrecht!!
Vraag is wie de windmolen onder evb levert. Dat zal wel de O-bank wezen, zo te zien. Normaal gesproken trekt de grond alles na wat er op wordt gebouwd (lees windmolen), dan wordt ook het evb doorbroken. Maar een ostaltecht voorkomt dit. De opstaller blijft dus eigenaar.

Groeten uit Bakkum
JayJay

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou het ligt iets anders dan ik blijkbaar heb geschetst...
de windmolen is geleverd (en was dus eigendom) van ConstructionBV,
echter de bank heeft een opstalrecht op dat stuk grond waar de molen nu op staat. Maar wordt het eigendomsvoorbehoud niet doorbroken door de opstal dan? en is er verder geen probleem met de eerder gevestigde hypotheek?
Verstuur e-mail
Marco S

Marco S

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie het opstalrecht als een doorbreking van de normale regels van natrekking. Het feit dat er dus een hypotheek op de grond rust is, vanwege het opstalrecht, ic niet van belang. (tenzij het opstalrecht vervalt, maar dit terzijde)

Het eigendomsvoorbehoud blijft bestaan. O-bank heeft weliswaar het opstalrecht, maar (nog) niet de eigendom van de molen.
Kortom, de molen is nog van Construction BV. O-bank heeft het opstalrecht, A is eigenaar van de grond en B-bank heeft een hypotheekrecht op die grond.

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok dank je, maar indien er wordt betaald dan wordt O-bank eigenaar van de molen vanwege het opstalrecht. En als A (als eigenaar van de grond) tov de hypotheekhouder zijn schulden niet nakomt dan zal de bank niet kunnen overgaan tot executie van de molen omdat deze buiten de boedel van A valt?
Verstuur e-mail
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O-bank wordt dan inderdaad eigenaar van de molen, vanwege het tenietgaan van het eigendomsvoorbehoud. Niet vanwege het opstalrecht. Het opstalrecht zorgt er voor dat de molen geen eigendom van A wordt.

Quote:
En als A (als eigenaar van de grond) tov de hypotheekhouder zijn schulden niet nakomt dan zal de bank niet kunnen overgaan tot executie van de molen omdat deze buiten de boedel van A valt?
Het woord boedel zou ik niet zo snel gebruiken, omdat dat meer bij faillissement hoort. Maar je hebt wel gelijk. Zie art. 3:268. Vanwege het opstalrecht is de molen niet van A.

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus ondanks dat de opstaller (bank) normaal gesproken eigenaar is van hetgeen op die grond staat is een eigendomsvoorbehoud toch 'sterker' ook als de windmolen duurzaam met grond is verenigd?
Verstuur e-mail
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij haal je nu echt het 1 en ander door elkaar.

Normaal gezien is alles wat op jouw grond staat door natrekking van jou(art. 5:20 lid 3)Dus als die molen op jouw grond staat, is hij van jou.
Wordt er nu een opstalrecht gevestigd, dan wordt deze hoofdregel doorbroken. De molen wordt dan niet nagetrokken. (art. 5:101) De grond blijft dus van jou, maar de molen wordt is nu niet van jou, maar van degene aan wie jij het opstalrecht hebt verleend. (de opstaller)
Nu is er in jouw casus ook nog sprake van een eigendomsvoorbehoud. Dit lijkt het ingewikkeld te maken, maar je moet het evb en de opstal los van elkaar zien. De grondbezitter heeft niets te maken met het evb.

Wat jij m.i. denkt, is dat het eigendomsvoorbehoud er voor zorgt dat de grondbezitter geen eigenaar van de molen is. Het opstal zorgt hier echter voor. Het evb en de opstal bijten elkaar hier niet en zodoende kun je niet spreken van een "sterker" recht.

Snappie?? Wink

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat ik het snap:

Ja het komt door het eigendomsvoorbehoud: dus laten we zeggen dat X, Y en Z ieder een windmolen kunnen leveren onder eigendomsvoorbehoud en laten plaatsen op die grond. Ze blijven eigenaar van hun windmolen...
Echter indien er betaald wordt dan wordt de opstaller (in casu de bank) eigenaar van al hetgeen op de grond staat waar het opstalrecht is gevestigd...?!?

Sorry voor mijn onbegrip, door het vele studeren ga ik dingen door elkaar halen en moeiljk maken dan ze zijn, maar als ik iets niet weet word ik gek Shocked
Verstuur e-mail
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, het is goederenrecht he. Soort sudoku-puzzel. Als je het eenmaal doorhebt, vul je het zo in... maar voordat je het doorhebt Confused

Quote:
Ja het komt door het eigendomsvoorbehoud: dus laten we zeggen dat X, Y en Z ieder een windmolen kunnen leveren onder eigendomsvoorbehoud en laten plaatsen op die grond. Ze blijven eigenaar van hun windmolen...
Klopt

Quote:
Echter indien er betaald wordt dan wordt de opstaller (in casu de bank) eigenaar van al hetgeen op de grond staat waar het opstalrecht is gevestigd...?!?
Als dat ook onder het evb viel, dan ja
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds