Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 13:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vordering teveel betaald loon na beëindiging contract
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ErikN

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 21 nov 2006 1:37    Onderwerp: vordering teveel betaald loon na beëindiging contract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb tussen december 2005 en september 2006 3 uren per week 's avonds bij een bedrijf gewerkt. Ik heb ook altijd een 3 uren contract gehad. (3mnd met 1mnd proeftijd, daarna 6mnd) Soms duurde het werk langer dan 3 uur, ik kreeg dat uiteraard dan ook uitbetaald. Ook duurde het werk wel eens minder dan 3 uur, soms was er helemaal geen werk en hoefde ik niet te komen. Ik kreeg dan wel altijd 3 uur uitbetaald, dacht altijd dat dit was omdat ik een 3 uren contract had en dat ik dus 3 uur betaald diende te kijgen zelfs als ik niet had gewerkt.

Nu werk ik sins september niet meer bij dit bedrijf, en kreeg ik een brief met een eind vordering waar ik ineens een bedrag rond de 60 euro moet betalen. Na dit te hebben nagevraagd bij de afdeling salarisadministratie was dit voor die paar keer dat ik niet of minder heb gewerkt en wel uitbetaald heb gekregen.

Klopt het dat bij een 3 uren contract de werkgever geen 3 uur hoeft uit te betalen als ik minder heb gewerkt? En ik het dus moet betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Therese

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moeilijk om zo te beantwoorden. Ligt helemaal aan hoe je contract opgesteld is.

Ik heb zelf een bijbaan met een contract voor 11 uur in de week. Wanneer ik niet werk omdat ik vrij heb genomen krijg ik ook niet uitbetaald. Wanneer ik niet werk omdat ik daartoe gedwongen wordt (bijvoorbeeld omdat we dicht zijn ivm feestdag) dan krijg ik wel doorbetaald.

In dit geval lijkt het erop dat je niet hebt gewerkt toen, buiten jouw schuld om, je hebt er niet zelf voor gekozen dat er geen werk was. Aannemelijk is dat je contract bepaald dat je altijd 3 uur uitbetaald krijgt, ongeacht of je daadwerkelijk 3 uur werkt. Anders hadden ze je denk ik niet uitbetaald.

Maar zoals gezegd... het is heel moeilijk te bepalen als niet duidelijk is wat precies in je contract staat. Lees dat eerst duidelijk door.
En laat het anders eventueel doorlezen door iemand van een "Juridisch Loket" een instantie die mensen gratis infomatie en advies geeft, om het zeker te weten. (Deze instantie zit door heel NL verspreid).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij dat art 7:628 BW van toepassing is. Lid 1 bepaalt: de werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Gebrek aan werk komt voor rekening van de werkgever. Je had een contract voor 3 uur per week, dus je moet per week die 3 uur uitbetaald krijgen.

Lid 5 bepaalt dat hier in de arbeidsovk voor de eerste 6 maanden kan worden afgeweken ten nadele van de werkgever (dat het om meerdere arbeidsovereenkomsten ging doet er niet toe, zie lid 6). De vraag is of je arbeidsovereenkomst zo'n bepaling bevatte.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Lid 5 bepaalt dat hier in de arbeidsovk voor de eerste 6 maanden kan worden afgeweken ten nadele van de werkgever (dat het om meerdere arbeidsovereenkomsten ging doet er niet toe, zie lid 6).

Shame on you

Lid 5 bepaalt dat hier in de arbeidsovk voor de eerste 6 maanden kan worden afgeweken ten nadele van de werknemer (dat het om meerdere arbeidsovereenkomsten ging doet er niet toe, zie lid 6).
bona fides

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 1:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Lid 5 bepaalt dat hier in de arbeidsovk voor de eerste 6 maanden kan worden afgeweken ten nadele van de werknemer (dat het om meerdere arbeidsovereenkomsten ging doet er niet toe, zie lid 6).

Oeps! Embarassed
Je hebt goed opgelet Razz

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de dagen waarop je wél opgeroepen bent, maar minder dan 3 uur hebt gewerkt, geldt sinds de Flexwet het volgende:
Indien minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijden waarop gewerkt wordt niet vast liggen, is er een minimum loonuitbetaling van 3 uur per oproep.

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dat is dan art 7:628a BW Smile.

LeChat, geldt dit naast of in plaats van art 7:628 BW? Krijg je bij een contract voor 3 uur per week ook wanneer je in een bepaalde week niet wordt opgeroepen toch die 3 uur uitbetaald, of geldt dan alleen art 7:628a BW? Ik neem aan beide bepaling gewoon gelden, dus toch 3 uur uitbetaling (anders was er geen verschil met een nulurencontract lijkt me).

In ieder geval is art 7:628a BW natuurlijk wel van belang hier (helemaal gedurende de eerste 6 maanden als van de mogelijkheid van 7:628 lid 5 gebruik is gemaakt).

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel zo makkelijk, die link erbij Smile .

Art. 7:628a geldt inderdaad náast art. 7:628 BW. Je kunt het zien als een aanvulling.
Stel: je hebt een arbeidsovk van 8 uur per week. In een zekere week heeft de werkgever niet voldoende werk, dus wordt je maar 2 x opgeroepen: op dinsdag voor 6 uur en op vrijdag voor slechts 1 uur. Dan heb je dus op grond van art. 628 recht op uitbetaling van 8 uur, maar op grond van art. 628a moet de werkgever voor de vrijdag 3 uur uitbetalen - je moet dus (6+3) 9 uur uitbetaald krijgen. Beetje extreem voorbeeld, maar toch Smile .

In het geval van de topicstarter kan 628a ook van belang zijn als het 'helemaal niet werken' om welke reden dan ook voor rekening van de werknemer zou moeten komen, zodat hij over die weken inderdaad geld terug zou moeten betalen. Dat hoeft voor de weken waarin hij wel gewerkt heeft, maar minder dan 3 uur/wk *in elk geval* niet.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 21 dec 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een gewoon contract, waarbij de werktijden zijn vermeld, heb je recht op die 3 uur per week zoals in het contract vermeld staat. Indien niet gewerkt wegens te weinig werk is dat het probleem van de werkgever.

Bij een gewoon contract waarbij de werktijden niet zijn vermeld; recht op 3 uur per gewerkte periode.

Bij een oproepcontract geldt dat je per oproep recht hebt op minimaal 3 uur betaling per oproep, tenzij duidelijk, schriftelijk, anders is afgesproken. Zie ook hierboven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds