|
Auteur |
Bericht |
michael1988
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 13:35 Onderwerp: auto gekocht en 1 dag later in de brand gevlogen |
|
|
hallo allemaal,
ik heb afgelopen vrijdag een tweedehands auto gekocht bij een autodealer. de volgende dag wil ik mijn moeder en broertje wegbrengen en voordat ik de snelweg op wil rijden slaan al me lichten uit en komt er rook uit me motorkap, dus ik ben aan de kant gegaan en heb de brandweer en politie gebeld.
wat blijkt nou er was kortsluiting en alle bedrading is in de vlam gegaan.
toen ik de auto kocht vroeg ik nog of er garantie op stond, hij zei daarop het is een goed autotje waar je nog lang in kan rijden zonder problemen ( dat zeggen ze meestal altijd ) dus geen garantie.
ook heb ik geen bon ( dom van mij moest ik naar vragen ) maar ik kan wel aantonen door middel van de site van hem waar de auto op staat en ook door middel van de papieren wat nog geen dag oud is ( overschrijvings papieren).
mijn vraag is kan ik de schade op hem verhalen ? (ik heb hem al gebeld en moet maandag langskomen maar hij blijft volhouden dat er geen garantie op zat )
bij voorbaat dank,
michael |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 13:46 Onderwerp: |
|
|
Auto's horen niet te branden, dus je kunt met recht spreken van non-conformiteit.
Verder zegt de wet dat wanneer iets stuk gaat in het eerste half jaar na koop, dat je er vanuit moet gaat dat het probleem al bestond ten tijde van de koop. De bewijslast dat dat niet zo is, ligt bij de verkoper. |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 14:02 Onderwerp: |
|
|
dus zo te lezen sta ik volledig in me recht, want er komt niet zomaar in 1 keer kortsluiting waar je auto in de brand gaat staan na 1 dag.
dus als hij hiermee niet akkoord gaat met de reparatie kosten kan ik een advocaat in schakelen ?
bij voorbaat dank,
michael kop |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 14:12 Onderwerp: |
|
|
De reparatiekosten kun je niet zomaar verhalen. Je zult eerst de verkoper de gelegenheid moeten geven de boel te repareren indien mogelijk. |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 14:18 Onderwerp: |
|
|
nee die gelegenheid geef ik hem ook maar als hij nou tegen mij zegt van dat moet je zelf gaan betalen want je heb er geen garantie op gekregen.
dan zou ik het wel kunnen doen toch ?
bij voorbaat dank,
michael |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 14:39 Onderwerp: |
|
|
Je moet de verkoper de kans geven het te repareren.
Als deze dat niet doet sta je in je recht als je de auto laat repareren door een ander tegen een normaal tarief.
Als je de auto laat repareren bij een andere garage die onevenredig veel kosten in rekening brengt is de verkoper alleen gehouden "redelijke 1" reparatiekosten te vergoeden.
Laat de reparatie dus bij voorkeur doen door een betrouwbare (BOVAG?) garage, of zorg dat je van te voren een prijsopgave laat maken die je de verkoper toestuurt.
1: Redelijk in de zin dat iedere andere garage/monteur een dergelijke factuur ook zou hebben gestuurd.
NB Het is wel van belang of de verkoper handelde "uit beroep of bedrijf" of dat er sprake is van een particuliere verkoper.
Alle hiervoor gegeven adviezen zijn allen gebaseerd op een verkoper die handelde "uit beroep of bedrijf". (Zeg maar een "professionele" verkoper). _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 14:50 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | NB Het is wel van belang of de verkoper handelde "uit beroep of bedrijf" of dat er sprake is van een particuliere verkoper.
Alle hiervoor gegeven adviezen zijn allen gebaseerd op een verkoper die handelde "uit beroep of bedrijf". (Zeg maar een "professionele" verkoper). |
Oh ? De koop-titel is op *alle* koopovereenkomsten van toepassing. Het bijzondere aan een consumentenkoop is dat er in de overeenkomst niet ten nadele van de consument van de deze titel afgeweken mag worden.
Maar daar is hier geen sprake van. 'garantie' in de volksmond is het gedurende een bepaalde periode kostenloos repareren van defecten. Dat begrip komt zeker niet één op één overeen met het conformiteitsbegrip van artikel 7:17 e.v. |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 15:06 Onderwerp: |
|
|
hallo
ja zelf vat ik het ff niet meer, ik ben nog niet zo ver dat ik dit allemaal weet en begrijp maar kan iemand me dan precies uitleggen wat ik kan doen want ik zie nu twee dingen staan comformiteit ( daar valt deze situatie onder als ik het goed heb, en dan moet de verkoper dat in orde maken als ik dat ook goed heb) en dat ik naar een andere bedrijf moet gaan om het daar te laten maken.
bij voorbaat dank,
michael |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 15:12 Onderwerp: |
|
|
michael1988 schreef: | hallo
ja zelf vat ik het ff niet meer, ik ben nog niet zo ver dat ik dit allemaal weet en begrijp maar kan iemand me dan precies uitleggen wat ik kan doen want ik zie nu twee dingen staan comformiteit ( daar valt deze situatie onder als ik het goed heb, en dan moet de verkoper dat in orde maken als ik dat ook goed heb) en dat ik naar een andere bedrijf moet gaan om het daar te laten maken.
bij voorbaat dank,
michael |
Naar een ander bedrijf *moeten* gaan speelt pas, wanneer de verkoper niet wil repareren. |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 15:14 Onderwerp: |
|
|
oke en dan zou ik de reparatie kosten kunnen verhalen op het bedrijf waar ik de auto heb gekocht ?
( ben lastig, maar wil liever alles zeker weten ).
bij voorbaat dank,
michael |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 17:35 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Oh ? De koop-titel is op *alle* koopovereenkomsten van toepassing. |
Wel geldt de termijn van 6 maanden waarbinnen wordt aangenomen dat het probleem al voor de koop bestond alleen voor consumentenkoop. Maar in dit geval ontstond het probleem de 1e dag na de koop, dus is het niet aannemelijk dat de auto op het moment van de koop nog in orde was. Dus een beroep op non-conformiteit lijkt mij zeker te slagen.
Afgezien daarvan lijkt het me wel een consumentenkoop (gekocht bij een autodealer).
Een andere mogelijkheid is vernietiging van de koopovereenkomst via een beroep op dwaling. Lijkt me niet kansloos, al is de bewijslast dan wat zwaarder. (Behoorde de autodealer van het gebrek te weten? Of als niet, komt de wederzijdse dwaling voor rekening van de autodealer, ook gezien het verzaken van de onderzoeksplicht door de koper?) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: ma 04 dec 2006 16:12 Onderwerp: |
|
|
ben dus net naar de dealer geweest en hij zegt nu dat de auto niet van hem was maar van de buurman, en hij de auto alleen maar in z`n winkel heeft gezet voor de verkoop van die man ( hij was een tussenbemiddelaar ) en aangezien ik geen bon ( offerte, factuur heb ) niets tegen hem kan doen.
is dit waar ?
ik heb hem bij hem gekocht en op z`n site staat de auto.
bij voorbaat dank,
michael |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 04 dec 2006 16:18 Onderwerp: |
|
|
Maak nu direct even een screenprint van de site in verband met mogelijk bewijs later. Weet je hoe dat moet??? Zo niet: CTRL PrtSc en dat 2 keer om de een of andere gekke reden. Dan ga je naar bijv. Powerpoint en doe je CTRL V, waarmee je het plaatje er in plakt. Bestand opslaan en klaar is Micheal.
En van dat verhaal over de bemiddeling hoef jij je niets aan te trekken, want dan had hij dat vooraf moeten zeggen.
Jij hebt geen factuur, dat klopt. Maar je hebt wel die overschrijving van het kentekenbewijs. Op wiens naams stond dat trouwens? Hoe heb je hem trouwens betaald? Cash? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: ma 04 dec 2006 16:27 Onderwerp: |
|
|
ja k heb hem cash betaald, het enige wat ik van hem meekreeg waren de overschijvings papieren en naderhand hebben we deel 3 zelf gehouden en hem het vrijwaringsbewijs gegeven.
ja ga het gelijk kopieren.
bij voorbaat dank,
michael |
|
|
|
 |
michael1988
|
Geplaatst: ma 04 dec 2006 16:29 Onderwerp: |
|
|
wel heb ik de bon van de pinautomaat nog waar ik het gepint heb mischien dat dat wat uitmaakt
gr michael |
|
|
|
 |
|