|
Auteur |
Bericht |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 nov 2006 20:15 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Wat dat betreft kan je atheisme ook net zo goed als een religie beschouwen... of stop het allemaal onder het kopje levensbeschouwing.. |
Volgens mij niet want er is geen begeleidend boekje bij met regels. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: za 25 nov 2006 21:10 Onderwerp: |
|
|
Maar jij hebt vast wel je eigen regels waarnaar je leeft.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: za 25 nov 2006 21:38 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het niet laten om toch even te reageren...
Ik val onder het kopje gelovige, maar herken me zeer zeker niet in de beschrijvingen van Michael!
Bovendien doen sommige opmerkingen een beetje pijn: alsof ik een soort idiote holbewoner ben en een heel vervelend onverdraagzaam mens, omdat ik christen ben...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor discussies over religie, de gevolgen daarvan, de onverdraagzaamheid van gelovigen en niet-gelovigen enz. Maar dan wel op een beetje vriendelijke manier.
@ MichaelM: Als we religie moeten verbieden vanwege mogelijke aanzetting tot haat, waarom mag jij dan wel ietwat ongenuanceerde opmerkingen maken die mogelijk aanzetten tot haat? Moeten we jou mening dan ook verbieden? Ik denk van niet! Maar wat je volgens mij vraagt aan gelovigen -respect voor jou andere mening-, vraag ik ook aan jou.
Dan blijft de discussie voor iedereen leuk. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 25 nov 2006 21:41 Onderwerp: |
|
|
Ik vind persoonlijk het atheisme geen religie. Wel een levensbeschouwing. Religie is toch meer een synoniem voor godsdienst, of in ieder geval het geloof ik een soort (hogere) onverklaarbare macht. Juist dat is hetgeen een atheist niet in gelooft. Dus een religie kun je het niet noemen denk ik.
Maar het valt wel onder een levensbeschouwing naar mijn mening. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: za 25 nov 2006 22:46 Onderwerp: |
|
|
Mirjam28 schreef: | Bovendien doen sommige opmerkingen een beetje pijn: alsof ik een soort idiote holbewoner ben en een heel vervelend onverdraagzaam mens, omdat ik christen ben... |
Maar de opmerkingen doen pijn omdat ze jou religie aanvallen. Niet jou als persoon. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat alle mensen vatbaar zijn voor de radicale ideeën , alleen dat het daardoor wel een heel stuk makkelijker wordt om de vatbare mensen te mobiliseren.
Als er maar 1 religie zou zijn zou dat ook al veel problemen oplossen.
Maar dat zal denk ik nog moeilijker gaan dan geen religie meer hebben.
We zijn een broederschap van mensen en de religies houden een deling in de broederschap van mensen volgens mij.
Als je nog niet zo heel lang terug in de geschiedenis van Nederland kijkt dan zie je dat het toen 'not done' was om als katholiek met een protestantse te trouwen. Tegenwoordig is dat niet meer zo al zul je volgens mij nog steeds dorpen hebben waar ze nog wat fanatieker daarmee omgaan.
Om harmonieus te kunnen leven heb je helemaal niet zoveel regels nodig.
Behandel een ander zoals je wilt dat die ander jou behandelt.
Kennis delen brengt meer dan kennis voor jezelf houden.
Samenwerken brengt meer dan concurreren.
Heb plezier zonder anderen te benadelen.
Ik denk dat je hiermee het meeste uit het leven haalt. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: za 25 nov 2006 23:40 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Ik vind persoonlijk het atheisme geen religie. Wel een levensbeschouwing. Religie is toch meer een synoniem voor godsdienst, of in ieder geval het geloof ik een soort (hogere) onverklaarbare macht. Juist dat is hetgeen een atheist niet in gelooft. Dus een religie kun je het niet noemen denk ik.
Maar het valt wel onder een levensbeschouwing naar mijn mening. |
Ik zei ook niet dat het een religie is, maar dat je het wel zo kan beschouwen, wellicht is religie dan het verkeerde woord en moet ik het over een geloof hebben... Feitelijk is elke manier waarop men in het leven staat een soort geloof, of dit al dan niet een bewuste keuze is om al dan niet in een vorm van een God te geloven.. Feit blijft dat niemand de exacte waarheid omtrent het leven kent, en dat iedereen daar zijn eigen mening over heeft (schepping danwel evolutie, of iets geheel anders), en dat al die meningen als een geloof of een levensbeschouwing zijn te beschouwen... Het verbieden van religie wordt dus het verbieden van het hebben van bepaalde gedachten/ meningen, naast onmogelijk is dit verbod ook heel gevaarlijk.. Het is heel spijtig dat er mensen zijn die elkaars meningen niet kunnen respecteren, en dus niet vredig naast elkaar kunnen leven, echter een verbod is het toonbeeld van het niet kunnen respecteren van elkaars mening en geeft dus niet bepaald het goede voorbeeld. Het uitbannen van verschillende geloven uit de wereld lijkt me heel spannend maar totaal onmogelijk.. Maar als je kijkt naar het verloop in NL, dat religie in enkele decennia nog maar een kleine rol in het dagelijks leven speelt zal het over een paar honderd jaar via natuurlijk verloop misschien toch lukken... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 0:46 Onderwerp: |
|
|
Mirjam28 schreef: | @ MichaelM: Als we religie moeten verbieden vanwege mogelijke aanzetting tot haat, waarom mag jij dan wel ietwat ongenuanceerde opmerkingen maken die mogelijk aanzetten tot haat? Moeten we jou mening dan ook verbieden? Ik denk van niet! Maar wat je volgens mij vraagt aan gelovigen -respect voor jou andere mening-, vraag ik ook aan jou.
Dan blijft de discussie voor iedereen leuk. |
Radicalen zijn radicalen, of ze nu Bin Laden, Mohammed B. of Wilders heten. Het hoeft geen verrassing te zijn dat Hirsi Ali vroeger juist een behoorlijk fundamentalistische moslim was. Ook Wilders zou m.i. goed gedijen als radicale imam, of desnoods als linksradicale anarchist. Voor een groot deel van de 20e eeuw had radicalisme eigenlijk maar weinig met religie te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 1:16 Onderwerp: |
|
|
De vraag gaat dan naar welke rol hierin voor het recht is weggelegd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 1:36 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Michaelm schreef: |
Dus waarom geen religie verbieden dan ? |
Denk je werkelijk dat dat effectief of zelfs maar mogelijk is? Juist als je de vrijheid van mensen zo ernstig beperkt gaan ze bokken... |
Juist omdat er tegenwoordig zo raar wordt gedaan over de islam, zijn jonge moslima's in grote getalen hoofddoekjes gaan dragen en heeft de boerka en/of niqab in het straatbeeld zijn intrede gedaan. Wat mij betreft verder een onschuldig modeverschijnsel. Het is alleen erg jammer dat behoorlijk wat mensen inmiddels ervan overtuigd zijn dat alle problemen door de islam zelf worden veroorzaakt. Ik zal geen statistieken van een paar jaar geleden proberen te ontkennen, maar pas door de jacht op de islam van de recente jaren heeft het probleem zulke religieuze componenten gekregen en is het een echt "wij" tegen "zij" geworden. Zoals ik al eerder heb opgemerkt is de Hofstadgroep zich pas religieus gaan interesseren nadat de AIVD op zoek is gegaan naar Nederlandse "islamterroristen". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 11:08 Onderwerp: |
|
|
Ben ik het geheel mee eens... voor 11/9 waren er echt niet zoveel "problemen".. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 15:38 Onderwerp: |
|
|
Israël bestaat toch al wat langer en dan hebben we München nog gehad en meer van dat soort zaken. Allemaal voor 9/11.
Mirjam28 heeft onbewust mijn punt versterkt.
Zij voelde zich aangesproken terwijl ik het alleen over religies heb gehad. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 15:50 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Mirjam28 schreef: | Bovendien doen sommige opmerkingen een beetje pijn: alsof ik een soort idiote holbewoner ben en een heel vervelend onverdraagzaam mens, omdat ik christen ben... |
Maar de opmerkingen doen pijn omdat ze jou religie aanvallen. Niet jou als persoon. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat alle mensen vatbaar zijn voor de radicale ideeën , alleen dat het daardoor wel een heel stuk makkelijker wordt om de vatbare mensen te mobiliseren. |
Dat is ongeveer net zo intelligent als beweren dat alle blonde mensen suf zijn en dan verbaasd opkijken als een blondharige zich aangevallen voelt.
Als dit het punt is waarmee Mirjam28 jouw stellig versterkt heeft, dan ben ik razend benieuwd hoe. Ik zie het niet namelijk. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 15:57 Onderwerp: |
|
|
Kijk je wel eens naar het nieuws ?
Heb je wel eens meegekregen wat de meeste moslims als reden geven waarom ze het terecht vinden dat van Gogh is afgeslacht ?
Juist ja, precies dezelfde reden.
Heb je wel eens meegekregen waarom die joodse fundamentalisten niet willen dat de palestijnen gezamenlijk met ze wonen. Juist ja, omdat ze elkaars religies verachten.
Welk uitgangspunt heeft de KKK ? Tegen zwarten en ze zijn zogenaamd religieus.
Enz enz.
En je eerste regel slaat gewoon nergens op. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 16:22 Onderwerp: |
|
|
Als ze de religie niet hadden gehad, hadden ze wel een andere reden gehad om niet tolerant tegenover elkaar te zijn. Er zijn genoeg religieuze mensen die wel in harmonie met elkaar kunnen leven. En de 'rotte appels' die dit niet kunnen hadden zonder religie wel een ander excuus gevonden. Datzelfde geldt voor het platform waar ze gebruik van maken. Nu is dat middels religieuze bijeenkomsten, maar daar hadden deze mensen anders ook wel een alternatief voor gevonden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: zo 26 nov 2006 16:40 Onderwerp: |
|
|
Dus je geeft daarmee aan dat de wetten die we maken ten tijde van het maken alweer achterhaald zijn.
Ik zeg gewoon zorg dat religies uitsterven en dan zien we dan wel weer of men andere alternatieven zoekt en die roeien we ook weer uit.
Feit is dat veel christenen zonder elkaar te kennen het eens zijn over zaken waar ze het misschien helemaal niet eens over zouden worden indien er echt gesproken wordt. Hetzelfde geldt voor alle andere religies.
Ik noem maar een paar voorbeelden. Euthanasie, abortus enz.
In een ver land worden spotprenten getoond. Een heel werelddeel en meer staat op zijn kop omdat het beledigend zou zijn.
Een schrijver schrijft een boek en wordt wereldwijd ter dood veroordeeld door een religie.
Enz. enz.
Hoeveel aanwijzingen hebben we nog nodig om in te grijpen.
Marco Pastors had zijn slogan zeer toepasselijk uitgekozen met het negeren door de machthebbers.
Mij is opgevallen in al die jaren dat ik nu leef dat men het totaal niet aan durft religies te bekritiseren. Degene die dat wel doen worden door de rest meteen op het matje geroepen.
Dit vind ik een zeer slechte zaak die de slechte individuen van de betreffende religies alleen maar sterken.
In amerika heb je nog steeds van die tv christenen die faliekant tegen homo's zijn enz. Keuren we dat maar goed ? Omdat het toch niet bedreigend is ? Of omdat er mensen flink veel geld aan verdienen. Ik zelf denk eigenlijk het laatste.
Religie is voor sommige mensen pure broodwinning.
En dan komen we bij sektes.
Da's ook niets meer en minder dan een religie.
Maar ja, die keuren we wel met zijn allen af. Waarschijnlijk omdat ze nog niet groot genoeg zijn.
Sterker nog, de meesten zeggen dat die mensen die in een sekte zitten gestoord zijn.
Religies zijn eigenlijk gewoon wereldwijde sektes.
Ook hoor je veel dat Nederland religie en staat gescheiden houdt.
Waarom hebben we dan christelijke partijen ?!?
Ik heb laatst een documentaire gezien over een Amerikaans/Russische zakenman die in China zaken wou doen. Zijn Chinese compagnon vertelde hem dat hij geleerd had niet eerst aan zichzelf te denken maar aan het collectief, de mensen om hen heen.
Dus het is wel degelijk mogelijk om mensen zo op te voeden dat ze niet meer egoïstisch zijn zoals wij in de westerse wereld.
Wat dat betreft liggen die Chinezen al mijlenver voor op ons en zal ook het aantrekken van de economie lang niet voldoende zijn om de Chinezen voor te blijven.
In China werken namelijk meer dan een miljard mensen aan hetzelfde doel. Hier werkt iedereen voor z'n eigen gewin. De een zijn dood is de ander zijn brood zeggen we zo graag.
Iemand die denkt dat we China voor kunnen blijven door alleen onze economie te versterken heeft nog nooit begrepen dat samenwerken de sleutel is. Als wij dus niet snel meer gaan samenwerken hier dan verliezen we gegarandeerd, zelfs met de sterkste economie van het heelal.
Samenwerken kan men ook op mondiaal vlak alleen moeten dan eerst de bestaande tegenstrijdigheden, zoals religie, weg zijn. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
|