Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Sandra en Ingrid
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 19 nov 2006 12:57 Onderwerp: Definitief koopcontract huis getekend, ex wil er onderuit!? |
|
|
Goedendag,
Misschien dat jullie raad weten, het gaat om een goede vriendin van mij:
Zij en haar vriendin hebben 2 maanden geleden besloten een huis te kopen. Het voorlopig koopcontract is een ongeveer een maand geleden getekend en het definitieve koopcontract hebben zij vorige week donderdag ondertekend.
Op het moment van tekenen was hun relatie al een week beëindigd, maar ze moesten natuurlijk evengoed tekenen voor dat huis. Vorige week maandag verliep nl. de termijn voor het rondkrijgen v/d financiering. Dus hadden ze tot die maandag volgens mij nog onder de koop uit kunnen komen, aangezien de hypotheek niet alleen op valt te brengen, maar dat terzijde.
Nu hebben zij allebei dus getekend, en hebben ze dus het huis.
Vriendin wil nu het huis verkopen, maar ex zegt nu ineens dat ze onder het huis uitwil en dan liever 20.000 euro boete betaalt. Maar volgens mij kan ze er niet meer onderuit want het huis heeft ze immers al gekocht? Verkopen lijkt mij de beste oplossing, mede ook omdat ze het huis waarschijnlijk voor meer kunnen verkopen en dan ook geen schulden overhouden.
Ex wil nergens over praten, om tot een oplossing te komen. Ze is 21 en denkt dat dit de manier van zaken afhandelen is of zo!
Ze hebben een samenlevingskontrakt, dat wil de ex per direct laten ontbinden, maar dat kan toch niet zomaar? Vooral niet omdat ze een huis samen hebben?
Vriendin woont nu nog steeds in hun huurwoning, maar in dat kontrakt staat de ex als hoofdhuurder omdat zij het meeste verdiende.
Ex heeft zich wel al uit laten schrijven bij de gemeente. Kan mijn vriendin dan evengoed in de huurwoning blijven wonen?
Hoe kan zij haar ex dwingen tot het regelen van hun zaken om daarna haar leven weer op te kunnen pakken?
Ik hoop haar via jullie uit deze benarde positie te kunnen halen. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 19 nov 2006 15:36 Onderwerp: Re: Definitief koopcontract huis getekend, ex wil er onderui |
|
|
Sandra en Ingrid schreef: | Zij en haar vriendin hebben 2 maanden geleden besloten een huis te kopen. Het voorlopig koopcontract is een ongeveer een maand geleden getekend en het definitieve koopcontract hebben zij vorige week donderdag ondertekend. |
Ik neem aan dat je met het definitieve koopcontract de akte van levering bedoelt. Hiermee hebben de beide vriendinnen het eigendom van de woning gekregen en is tegelijkertijd middels de hypotheekakte de hypotheek op de woning gevestigd.
Sandra en Ingrid schreef: | Nu hebben zij allebei dus getekend, en hebben ze dus het huis. Vriendin wil nu het huis verkopen, maar ex zegt nu ineens dat ze onder het huis uitwil en dan liever 20.000 euro boete betaalt. Maar volgens mij kan ze er niet meer onderuit want het huis heeft ze immers al gekocht? Verkopen lijkt mij de beste oplossing, mede ook omdat ze het huis waarschijnlijk voor meer kunnen verkopen en dan ook geen schulden overhouden. |
Dit snap ik even niet. Als de woning wordt verkocht dan is de ex toch van het huis af? Of zie ik dat verkeerd? En waar komt de 20.000 euro boete vandaan??? Juridisch gezien is het zo dat de verdeling en een gemeenschap gevorderd kan worden. Verdeling zal echter geen optie zijn, omdat geen van beiden de woning alleen kan financieren. Ook een rechter zal derhalve waarschijnlijk bij verkoop van de woning uitkomen.
Sandra en Ingrid schreef: | Ze hebben een samenlevingskontrakt, dat wil de ex per direct laten ontbinden, maar dat kan toch niet zomaar? Vooral niet omdat ze een huis samen hebben? |
Samenlevingscontract staat voor een groot gedeelte los van de woning. Je kunt ook zonder eigen woning een samenlevingscontract aangaan met elkaar. In het samenlevingscontract zelf staat opgenomen op welke wijze het ontbonden kan worden. Hoogstwaarschijnlijk zal dit middels een aangetekend schrijven of door de woning te verlaten zijn gedaan, maar ik kan hier zonder het contract ingezien te hebben eigenlijk geen zinnig woord over zeggen. Dat het contract wordt opgezeg wil niet zeggen dat de ex overal vanaf is. Zij is nog steeds eigenaar van de woning en nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.
Sandra en Ingrid schreef: | Hoe kan zij haar ex dwingen tot het regelen van hun zaken om daarna haar leven weer op te kunnen pakken? |
Niet. Zo snel mogelijk de woning ofwel verkopen ofwel de ex uitkopen en overnieuw beginnen zonder de ex. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: zo 19 nov 2006 16:27 Onderwerp: |
|
|
Hoi Flash,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Het is zo dat ze per half februari de woning pas kunnen betrekken.
De ex wil dus voor die tijd v/d woning af door alsnog de koop niet door te laten gaan, waardoor er dan een boete betaald dient te worden, da's dan die 20.000 euro.
Ze zijn nog niet bij de notaris geweest om de eigendomsakte te tekenen of de akte van levering.
Ze hebben alleen de hypotheek rondgekregen en daarvoor getekend.
Dus: Ex wil liever (waarom, snap ik ook niet) een boete van 20.000 euro
Vriendin wil de woning verkopen in de hoop dan minder schuld over te houden.
Kan de vriendin dan zelfstandig beslissen om de woning te koop aan te bieden of dienen zij hier eerst overeenstemming in te bereiken?
De ex gaat momenteel haar verantwoordelijkheden hierin uit de weg en wil geen beslissingen nemen of serieus praten met de vriendin (om niet al teveel in details te treden: ze heeft een ander en dat is waar ze momenteel volledig in opgaat) om dit tot een net einde te brengen.
Laatst aangepast door Sandra en Ingrid op zo 19 nov 2006 18:25, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 19 nov 2006 17:35 Onderwerp: |
|
|
Ah, da's dan duidelijk! Als de financiering rond is, is er inderdaad geen ontbindende voorwaarde voor de koopovereenkomst meer. Vandaar ook de boeteclausule die is opgenomen.
Verkopen kan een ieder, leveren echter niet. Met andere woorden, jouw vriendin kan best de woning te koop aanbieden, alleen is voor de levering de medewerking nodig van haar ex. Ik zou dus ook niet adviseren om de verkoop zelfstandig te regelen. Samenwerking, hoe lastig/onmogelijk dan ook, is de beste manier.
Wat ook nog mogelijk is, is dat jouw vriendin het contract 'overneemt'. Alle rechten en plichten die hieruit voortvloeien, komen dan voor haar rekening. Ook hier is echter de medewerking van de ex nodig. Daarbuiten lijkt dit me niet erg verstandig. Als blijkt dat jouw vriendin straks niet kan nakomen, draait zij alleen op voor de boete.
Ik zou in ieder geval de notaris op de hoogte brengen van wat er speelt. Wellicht dat deze enigszins kan bemiddelen en kan er tot een oplossing gekomen worden. Zelfs als dit niet mogelijk is, toont jouw vriendin hiermee aan de de niet-nakoming niet haar keuze is.
De ex dient zich goed te realiseren wat zij aan het doen is. Die boete is geen grapje, maar dreigt echt. En ik vraag me af of jouw vriendin hier ook aansprakelijk voor is indien zij kan aantonen dat het niet aan haar heeft gelegen. Maar dat weet ik niet zeker. Wellicht dat een ander daar iets op weet? _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 19 nov 2006 21:26 Onderwerp: |
|
|
Maak die ex duidelijk dat wanneer je de woning binnen een half jaar verkoopt je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen waardoor je inderdaad geen verlies draait. Leg haar uit dat dat haar 20.000 Euri scheelt!! |
|
|
|
 |
Sabine
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 dec 2006 18:14 Onderwerp: |
|
|
Het beste wat je kan doen is proberen de ex te overtuigen, om toch de woning af te nemen, en in de verkoop te zetten. Zoals hierboven al gezegd wordt, als de woning dan verkocht wordt binnen 6 maanden (let op, de overdracht moet max. binnen 6 mnd plaatsvinden nadat de vorige overdracht is geweest), dan kun je de overdrachtsbelasting terugkrijgen.
Mocht de ex toch kiezen om haar plicht niet na te komen, dan kan niet alleen de boete van 10 % wat in de koopakte staat op haar en vriendin verhaald worden, maar ook de eventueel bijkomende kosten voor de verkoper. Dit kan hoog op lopen. Stel dat de woning daarna nog lang in de verkoop staat, en verkoper komt qua kosten hoger uit dan die 20.000,-, (bijv ivm dubbele lasten) dan kan verkoper dit verhalen op kopers. |
|
|
|
 |
rockchild
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 4:19 Onderwerp: |
|
|
Hallo, er worden een aantal dingen hier gezegd die volgens mij niet waar zijn. Allereerst IS er helemaal geen gemeenschap. Gemeenschap bestaat gewoon niet bij het aangaan van een samenlevingscontract. Die bestaat echer WEL als er sprake is van een geregistreerd partnerschap. Dus beide dames zijn deelgenoten van hun goederen.
Voor wat betreft de opmerking: "Je bedoelt de akte van levering?" Is ook niet aan de orde. Sinds 2004 (dacht ik) is de koop van een woning geregeld in Boek 7 van het BW. De koop van een woning wordt tegenwoordig schriftelijk aangegaan met een bedenktijd van een paar dagen. Bij de ondertekening van het (definitieve)koopcontract hebben de dames zich verbonden tot AFNAME van de woning.
Nu 1 van de dames van de koop "af wil" zal dat niet zo maar kunnen. De verkopers kunnen nakoming vorderen bij de Rechter. Dat houdt in dat de dames gedagvaard kunnen worden, zodat zij alsnog de woning geleverd krijgen of er wordt een schadevergoeding gevorderd (subsidiair). Dat is meestal 10% van de koopsom + kosten.
Nu de ene dame wel de woning wil, moet je kijken of zij de hypotheek in dr eentje kan opbrengen. Zo niet, dan vrees ik dat de verkopers nakoming gaan vorderen voor de Rechtbank. De ene dame (die wel de woning wil) zal naar een advocaat moeten gaan en hem laten kijken of zij haar ex-vriendin kan dagvaarden om die ex te laten veroordelen voor hetgeen zijzelf zal moeten betalen aan boete i.v.m. het niet afnemen van de woning. Levering wordt gefrustreerd door de ander. Dagvaarden in vrijwaring dus ! |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
|
Geplaatst: ma 01 jan 2007 11:36 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels is de onwillige dam erachter dat ze er niet onderuit kan. Ze hebben nu besloten om de woning te verkopen. Geen van beiden kan de hypotheek alleen opbrengen. In februari krijgen ze de sleutel en dan hoopt de vriendin zo snel mogelijk de woning kwijt te zijn. Ze heeft de woning alvast op internet gezet.
De ander doet eigenlijk niets om de woning te verkopen of om zaken te regelen, maar ja.....so be it!
De vriendin heeft wel tegen haar gezegd dat hun gezamelijke spullen met waarde bij haar blijven tot de woning is verkocht en de financiële kant geregeld is. Daarna worden de spullen pas verdeeld (auto, laptop, lcd-tv etc.). Mochten er schulden blijven staan dan verkoopt ze de auto e.d. zodat ze daarmee de schulden kan betalen die blijven staan.
Het enige wat ze meegegeven heeft zijn de persoonlijke spullen.
Dus hopen dat ze er snel uitkomen.
Bedankt iedereen voor de reacties, de vriendin in kwestie heeft er absoluut baat bij gehad. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|