Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Alimentatie: bijdrage studie voor kind ouder dan 21?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 1:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
off topic: ik kreeg stufi toen de OV-kaart nog niet eens bestond..... Mr. Green
Whistle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Vergelijk de stufi-bedragen bijvoorbeeld met de bijstandsnorm voor een alleenstaande:

Een alleenstaande van 21 jaar of ouder die recht heeft op een bijstands-uitkering, krijgt een netto-uitkering van € 574,37 per maand (50% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van € 29,59 per maand (bedragen per 1 juli 2006).

Als u alleen woont en uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u een toeslag van maximaal € 229,74 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van € 11,84 (bedragen per 1 juli 2006). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.

Nu heb je als student wel meer kosten (collegegeld, boeken en andere materialen), maar van rond de Eur 200 per maand moet dat toch wel betaald kunnen worden?

Leuk voorbeeld! Smile

Maar ik lees het zo dat je die bedragen bij elkaar op moet tellen. Ex vakantietoeslag kom je dan op dik €800, dat is meer dan de stufi!
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
tikSimone schreef:
Vergelijk de stufi-bedragen bijvoorbeeld met de bijstandsnorm voor een alleenstaande:

Een alleenstaande van 21 jaar of ouder die recht heeft op een bijstands-uitkering, krijgt een netto-uitkering van € 574,37 per maand (50% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van € 29,59 per maand (bedragen per 1 juli 2006).

Als u alleen woont en uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u een toeslag van maximaal € 229,74 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van € 11,84 (bedragen per 1 juli 2006). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.

Nu heb je als student wel meer kosten (collegegeld, boeken en andere materialen), maar van rond de Eur 200 per maand moet dat toch wel betaald kunnen worden?

Leuk voorbeeld! Smile

Maar ik lees het zo dat je die bedragen bij elkaar op moet tellen. Ex vakantietoeslag kom je dan op dik €800, dat is meer dan de stufi!

En ik heb nooit gezegd dat ik vind dat je van een bijstandsuitkering wel riant kunt leven, daarbij wil ik ook nog even de kanttekening plaatsen dat (een groot deel van de) langdurige bijstand-uitkeringstrekkers feitelijk parasiteren op de samenleving (want: als je echt niet kan werken hoef je niet op een bijstandsuitkering te leven maar zijn er andere regelingen), hebben wij idd nog de studiekosten én die bijstanduitkering die *krijg* je volledig waar je vrijwel niks voor hoeft te doen (sollicitatieplicht.. vermoeiend...), terwijl er tegenover de stufi wel een prestatie van je verwacht wordt, en een groot deel van dat stufi-bedrag is een *lening* (hoewel ik het absoluut niet onredelijk vind dat als je een mooie opleiding hebt kunnen genieten je daar ook (een deel) van terug betaald, het is tenslotte een investering voor je eigen toekomst).
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cool off-topic: Terwijl ik al lang stufi "genoot", kreeg ik een ov-kaart.

Mirjamvl: Niet zo gemakkelijk oordelen over anderen en als je dat doet oordeel dat goed en genuanceerd. Bijstandstrekkers kan ook echt niet.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zei een groot deel van... dat is toch genuanceerd? Wink

Noem jij maar een voorbeeld van een langdurig bijstandsgerechtigde die echt niet anders kan.. want ik kan niks bedenken...
Pet Shop Boys - Integral
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Discussie over het wel en wee van de bijstand vind ik zelf ook heel interessant, maar misschien is het een idee daar een nieuw draadje over te openen?
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De discussie over de Bijstand is verplaatst naar het draadje "Bijstand: recht of plicht?" in Sociaal Zekerheidsrecht Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 1:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:

Leuk voorbeeld! Smile

Excuus, ik vergeleek even een (inwonend) appeltje met een (uitwonend) peertje. Embarassed

Studenten mogen echter meer houden van wat ze bijverdienen. De mensen in de bijstand mogen maximaal zes maanden lang een kwart van wat ze verdienen houden tot een maximum van € 172,- per maand (2006). Voorwaarde is wel dat het werk ertoe bijdraagt dat men op termijn uit de bijstand komt.

Hm.

Maar goed, wil niet wil werken naast de studie moet zijn vermogende ouders inderdaad maar heeeeel lief blijven aankijken, vooral bij en na de 21e verjaardag.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Studenten mogen echter meer houden van wat ze bijverdienen. De mensen in de bijstand mogen maximaal zes maanden lang een kwart van wat ze verdienen houden tot een maximum van € 172,- per maand (2006). Voorwaarde is wel dat het werk ertoe bijdraagt dat men op termijn uit de bijstand komt.

Verschil is natuurlijk wel dat mensen in de bijstand eigenlijk geen dagbesteding/ verplichtingen hebben, terwijl een student in principe een studielast van 40 uur p.w. heeft... Aan de andere kant is € 172,- natuurlijk niks... hoewel ik dan ook wel weer geneigd ben om te denken: als je dat kan verdienen waarom dan niet 40 uur werken?

Overigens ben ik heel blij met mijn stufi en met dat ik kan werken, en ik vind het ook helemaal niet erg om die paar uur per week te werken (behalve wanneer ik studiestress heb Wink ), maar het is wel irritant als politici zeggen dat het niet nodig is om naast je studie te werken omdat je kan lenen, terwijl het zonder bijbaan met volledige lening echt geen vetpot is... en tuurlijk, het kan allemaal wel, maar ik wil bijv. niet besparen op mijn studie, dus als ik een boek nodig heb koop ik het nieuw.. (aan de andere kant ben ik dan weer niet van de nieuwe mobieltjes (had eerst een gekregen postbank exemplaar, toen een afdankertje van mijn vriend en nu een afdankertje van mijn broer met het goedkoopste sim-only abonnement Wink) of de hippe kleertjes, omdat me dat gewoon niet interesseert) en soms vraag ik me weleens af waar dat geld toch blijft Wink
Pet Shop Boys - Integral
lady4757

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Michèle schreef:

Leuk voorbeeld! Smile

Excuus, ik vergeleek even een (inwonend) appeltje met een (uitwonend) peertje. Embarassed

Hm.

Maar goed, wil niet wil werken naast de studie moet zijn vermogende ouders inderdaad maar heeeeel lief blijven aankijken, vooral bij en na de 21e verjaardag.

Studenten mogen idd houden wat ze bij verdienen maar ook tot een bepaald bedrag. Dat DUO voorheen IBgroep inderdaad een bijdrage vraagt aan ouders is nog steeds een vrijwillig iets anno 2010. maar nu het volgende. Vader heeft wel netjes alimentatie betaald tot aan 21e jaar met indexering, kind heeft hierna de achternaam van moeder aangenomen en al vanaf begin 2007 zelf bewust geen contact meer met de vader. Nu vader in een parnteralimentatieherziening procedure zit, gaat moeders (expartner vader) ineens zeuren over: geen alimentatie betaald aan dochter?????? Geen financiele bijdrage gedaan in studie dochter (hier is nooit omgevraagd na stoppen kind alimentatie0 extra aflossing hypotheek moeder dus zou behoeftig zijn (werkt maar 32 uur) Dochter gaat stage lopen inusa nu moet vader ineens maar over de brug komen met centen?????
Vader betaald inmiddels al drie jaar lesgeld voor stiefdochter (nu 22) vind dat hij moreel verplicht is om stiefdochter financieel bij te staan. deze stiefdochter heeft wel een lening en een basisbeurs en werkt ook nog eens 18 uur per week. dus hoe hard kan ex partner om geld vragen nu hij om een nihilstelling of herziening van partneralimentatie vraagt. de ex partner van vader werkt nu 32 u als directiesecretaresse met meer dan 20 jaar ervaring en daarnaast ook nog een als reserviste bij defensie met een ruime maandelijkse vergoeding, dochter 24 studeert heeft studiefinanciering inwonend een lening en werkt 1 dag bij.
Vader werkt 40 u pw bij defensie als OOa
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds