Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Alimentatie: bijdrage studie voor kind ouder dan 21?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 15:23    Onderwerp: Alimentatie: bijdrage studie voor kind ouder dan 21? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo beste mede-juristen,

Tis weer eventjes geleden dat ik voor het laatst nog eens iets gepost heb op Rechtenforum. Het is er door diverse redenen niet meer van gekomen. De laatste tijd ben ik echter weer op een juridisch gebied beland waarvan ik niet meteen weet hoe het nu werkelijk in elkaar zit.

Kan een gescheiden ouder (waar geen enkele omgang meer heeft plaatsgevonden sinds ongeveer 3 jaar), die netjes alimentatie heeft betaald voor zijn kinderen tot hun 21e verjaardag (alhoewel hij niet ieder jaar omhoog is gegaan met deze alimentatie, zoals wel had gemoeten op basis van de alimentatiebedragen die ieder jaar weer opnieuw en vaak hoger worden vastgesteld door de rechter ivm koopkracht e.d.) worden verplicht om ook daarna nog een bijdrage te leveren, bijv. ingeval dat zijn kinderen studeren? Welke factoren spelen hierbij een rol? En kan het ouder dan 21-jarige kind dit ook evt. rechtens afdwingen? Hier moet nog bij vermeldt worden dat het kind geen eigen inkomen heeft en al enigszins financieel gesteund wordt door zijn moeder en stiefvader.

Jullie hebben mij met vorige rechtsproblemen al fantastisch geholpen en ik doe nu graag weer een beroep op jullie! Alvast hartelijk bedankt!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De onderhoudsplicht loopt tot het 21e levensjaar.
Het studerende kind kan gewoon studiefinanciering aanvragen, toch? Een bijdrage afdwingen kan het kind niet.

Zie ook deze recente draad
Mirjam28

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat er in de thread staat die TikSimone heeft gegeven geldt nog steeds. Je kunt als student dan een beroep doen op de hardheidsclausule, omdat de student de vader al tijden niet gesproken heeft.

Off-topic: ik vind dit persoonlijk echt een vervelende regeling. Er wordt een ouderbijdrage vastgesteld door de IBG, maar als je ouders niet willen meewerken kun je (vrijwel) niks doen. En dan kan jij in het slechtste geval €250,- studiefinanciering (basisbeurs) krijgen, en verder moet je maar lenen, heel veel werken of wat dan ook omdat je huur, collegegeld etc. etc. moet betalen.
En de hardheidsclausule werkt (voor zover ik weet) alleen in de wat extremere situaties. Bijvoorbeeld als je je vader/moeder al lang niet meer spreekt, er extreme ruzies zijn, of je ouders vermist zijn.
Verder kan je ook je ouders nog voor de rechter dagen. Maar ja...

Kortom, ik vind het een slecht systeem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, voor hetgeen jullie nu naar voren brengen was ik ook al bang! Een slecht systeem is het zeker! Zo'n lening voor de studiefinanciering is wel de meest onwenselijke situatie. Het is erg onrechtvaardig dat het er in dit geval dan dus op neerkomt dat of de moeder (waar de student nog thuis bij woont) heel veel extra geld dient op te hoesten bovenop de 79 euro voor de basisbeurs voor een thuiswonend kind of dat de student heel erg veel moet lenen. Jammer ook, dat dan zo'n vader niet rechtens tot een bijdrage in de studiekosten kan worden veroordeeld, mede gezien het feit dat hij nooit heeft omgekeken naar de betreffende student en ook het meest marginale bedrag maandelijks heeft overgemaakt tot het 21e jaar van die student. Een procedure opstarten kost dan ook (te) veel geld, dus dat is ook zeker geen optie dan in dit geval. En ja, die hardheidsclausule kan hier misschien een rol spelen (de student heeft zijn vader, die overigens in het buitenland woont, al ruim 3 jaar niet meer gezien), maar het succes van een dergelijk beroep is ook niet te voorspellen.

Nou, in ieder geval bedankt voor de spoedige reactie! Alleen jammer om dat slechte nieuws over te moeten brengen ... Maar toch bedankt!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, zo erg is zo'n lening toch niet? Ben d'r best groot en gelukkig om geworden, hoor! En 21 is ook niet zo'n gekke leeftijd om eens een baantje te hebben dat behoorlijk betaalt.

Oma Wink
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu ja, zo erg is zo'n lening toch niet? Ben d'r best groot en gelukkig om geworden, hoor! En 21 is ook niet zo'n gekke leeftijd om eens een baantje te hebben dat behoorlijk betaalt.

Nee, daar heb je inderdaad wel gelijk in, dat 21 jaar geen gekke leeftijd is om een baantje te bemachtigen, maar indien je echt fatsoenlijk wenst te studeren, dan is een bijbaantje niet altijd een optie. En als tweede punt moet gesteld worden dat een behoorlijk betalend bijbaantje vandaag de dag uiterst moeilijk te vinden is. Helemaal gezien het feit dat alles veel duurder geworden is. Ik persoonlijk zie een dergelijke lening als een soort laatste reddingsboei ... liever niet, tenzij echt niet anders kan.

Maar wat me zo gigantisch flink stoort in deze kwestie is het hele principe erachter. Je kunt dus als 'vader' zijnde, je plicht tot het voorzien in onderhoud van je kinderen, zoveel mogelijk saboteren als je wil. Je kunt als kind zijnde zoveel mogelijk je best doen om te bewijzen dat je vader flink kapitaalkrachtig is (i.c. is de vader redelijk vermogend, maar blijft hij dit bij hoog en laag ontkennen), maar je zult bijkans moeilijk slagen in deze bewijsopdracht. Zodoende ben je dan maar geneigd om met het eerste de beste gebodene akkoord te gaan, niet stilstaande bij het vermogen waar je recht op hebt. Maar goed ... dat is schijnbaar ook het kromme aan (wat) recht (is) (contradictio in terminis? De kromming van het zwaard dat recht heet?). Ik vind het een belachelijke zaak, maar goed ... er valt in de praktijk helaas bar weinig aan te doen!
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Oma Wink

Ik leen al maximaal sinds ik begonnen ben met studeren, en ik heb al die tijd min. 1 dag in de week gewerkt.. ik zie het probleem er niet zo van in, die schuld is zo voordelig, kan ik niet echt wakker van liggen, ik snap ook niet waarom mensen zo bang zijn om bij IBG te lenen, is toch gewoon een investering in je toekomst? Wat ik trouwens wel lullig vindt van de hele regeling is dat ik niet op mijn OV kaart naar huis kan reizen Smile (misschien moet ik dat eens gaan proberen onder de extra reiskosten te scharen Smile ) Het is wel lullig ja als je ouders niet bij willen dragen...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een studie kost geld, en een deel daarvan zal je zelf moeten zien te betalen. Je hebt de keuze tussen werken of lenen. Of beiden natuurlijk. Ik zie daar echt het probleem niet, hoor.
Dat i.c. de vader niet al zijn (morele) verplichtingen is nagekomen is verwerpelijk, misschien zelfs onrechtvaardig. Maar zo is het leven soms.

Wel logisch natuurlijk dat je op zoek gaat naar advies en andere mogelijke opties. Ik zou toch die hardheidsclausule eens proberen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat je vroeger een aanvullende beurs (dus geen lening) kreeg wanneer de ouders niet veel konden bijdragen. Dus eerst de normale beurs, dan een lening, dan de aanvullende beurs. De lening was in het begin renteloos, wat met zich meebracht dat je slechts kon lenen wanneer dat gezien de hoogte van de ouderbijdrage financieel noodzakelijk was. Wanneer de ouders dan niet betaalden zat je als student echt in de problemen (of moest je een baantje zoeken). Meer lenen kon namelijk niet.

Hoe zit het tegenwoordig in elkaar? Bestaat zo'n aanvullende beurs nog? Ik dacht dat je in ieder geval zowat ongelimiteerd kunt lenen (weliswaar niet renteloos). Maakt het dan nog wat uit of de vader niet wil betalen, of niet kan betalen? Wanneer hij niet wil maar wel kan berekent de IBG netjes wat had hij kunnen afstaan, maar zolang je kunt lenen wat je nodig hebt maakt het verder toch niet uit? Wat is dan het nut van een hardheidsclausule? Maar helemaal op de hoogte van de huidige situatie ben ik dus niet.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De aanvullende beurs bestaat nog steeds, idd afhankelijk van het inkomen van je ouders, je kan het inkomen van een van je ouders niet mee laten tellen als je daar geen contact meer mee hebt.. Lenen kan tot een bepaald max. bedrag. Als na 4 jaar je stufi afloopt kan je nog 3 jaar doorlenen (max. 809 euro p.m.).
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maakt het dan nog wat uit of de vader niet wil betalen, of niet kan betalen? Wanneer hij niet wil maar wel kan berekent de IBG netjes wat had hij kunnen afstaan, maar zolang je kunt lenen wat je nodig hebt maakt het verder toch niet uit? Wat is dan het nut van een hardheidsclausule? Maar helemaal op de hoogte van de huidige situatie ben ik dus niet.

Je hebt het alleen minder breed dan de studenten van wie de ouders *meer* bijdragen dan het normbedrag...

Dus bijv. (bedragen van 2007): je kan totaal € 752,82 krijgen (uitwonend), dit bestaat uit € 252,73 basisbeurs, max. € 223,58 aanvullende beurs, of als je ouders genoeg inkomen hebben worden zij geacht dit bij te dragen, als zij dit weigeren kan je dit bedrag lenen, en de aanvullende lening tot de max. € 752,82 (dus je kan de "ouderlijke bijdrage" bijlenen).
Dat het ietwat ridicuul is dat je van € 752,82 per maand moet kunnen leven, geen bijbaantje daarbij nodig hebt en dus netjes binnen 4 jaar kunt afstuderen (aldus de politiek) ben ik het mee eens..
Pet Shop Boys - Integral
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je kunt dus als 'vader' zijnde, je plicht tot het voorzien in onderhoud van je kinderen, zoveel mogelijk saboteren als je wil. Je kunt als kind zijnde zoveel mogelijk je best doen om te bewijzen dat je vader flink kapitaalkrachtig is (i.c. is de vader redelijk vermogend, maar blijft hij dit bij hoog en laag ontkennen), maar je zult bijkans moeilijk slagen in deze bewijsopdracht. Zodoende ben je dan maar geneigd om met het eerste de beste gebodene akkoord te gaan, niet stilstaande bij het vermogen waar je recht op hebt.

Het omgaan met een echtgenoot of vader die alimentatie moet betalen maar dat niet doet is inderdaad lastig, evenals het daadwerkelijk krijgen van het geld (dat is dan een hoop gedoe). Het al dan niet onvermogend zijn zal wel hard gemaakt moeten worden.

In jouw geval is er netjes alimentatie betaald, zij het dat de verhogingen blijkbaar niet zijn doorgevoerd. Daar had de ex-echtgenote dan achteraan kunnen gaan.

Ik neem aan dat de opmerking over "het vermogen waar je recht op hebt" slaat op het onderhoudsbedrag/de studiebijdrage voor het 21e levensjaar en niet op de periode daarna, omdat je dan simpelweg geen recht hebt. Tenzij vader overlijdt, dan weer wel natuurlijk Wink

MiriamvL schreef:
Dat het ietwat ridicuul is dat je van € 752,82 per maand moet kunnen leven, geen bijbaantje daarbij nodig hebt en dus netjes binnen 4 jaar kunt afstuderen (aldus de politiek) ben ik het mee eens..
Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Alleen zul je je dan wel een flink aantal dingen moeten ontzeggen. En als ik op de uni zo om me heen kijk en al die mensen in hippe kleertjes met superhippe mobieltjes en laptopjes om je vingers bij af te likken zie vrees ik dat dat een heleboel mensen wel moeilijk zou vallen.....

Vergelijk de stufi-bedragen bijvoorbeeld met de bijstandsnorm voor een alleenstaande:

Een alleenstaande van 21 jaar of ouder die recht heeft op een bijstands-uitkering, krijgt een netto-uitkering van € 574,37 per maand (50% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van € 29,59 per maand (bedragen per 1 juli 2006).

Als u alleen woont en uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u een toeslag van maximaal € 229,74 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van € 11,84 (bedragen per 1 juli 2006). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.

Nu heb je als student wel meer kosten (collegegeld, boeken en andere materialen), maar van rond de Eur 200 per maand moet dat toch wel betaald kunnen worden?

Laatst aangepast door tikSimone op vr 17 nov 2006 0:08, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Tenzij vader overlijdt, dan weer wel natuurlijk Wink

Ik zou maar oppassen, straks wordt die knipoog nog als aanzetting tot moord gezien Shhh

Wink
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
De aanvullende beurs bestaat nog steeds, idd afhankelijk van het inkomen van je ouders, je kan het inkomen van een van je ouders niet mee laten tellen als je daar geen contact meer mee hebt.. Lenen kan tot een bepaald max. bedrag. Als na 4 jaar je stufi afloopt kan je nog 3 jaar doorlenen (max. 809 euro p.m.).

Bedankt voor de update! Dan begrijp ik dat de hardheidsclausule nog steeds een rol speelt.

Ik kreeg stufi toen de OV-kaart nog de hele week door geldig was Good

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

off topic: ik kreeg stufi toen de OV-kaart nog niet eens bestond..... Mr. Green
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds