Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 9:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

causa in culpa/voorwaardelijke opzet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wiet

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 17:53    Onderwerp: causa in culpa/voorwaardelijke opzet Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan iemand mij uitleggen wat hier precies het verschil tussen is?

bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Causa in culpa is jezelf in een situatie brengen waardoor als het ware je schuld ontstaat. Voorbeeld: de aan harddrugs verslaafde die wanen krijgt en dan iemand in elkaar slaat. Hij heeft het aan zijn eigen (gebruikers-)gedrag te wijten dat hij schuld heeft.

Voorwaardelijke opzet: de aanmerkelijke kans aanvaarden dat een bepaald gevolg zal intreden. Denk bijv. aan het Hoornse Taart arrest: iemand wil de echtgenoot vergiftigen, maar aanvaardt de kans dat de echtgenote ook mee-eet van de taart (en dus ook overlijdt).
Wiet

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kun je stellen dat causa in culpa niet 'willens wetens' geschied, terwijl dat bij voorwaardelijke opzet wel het geval is?

iig bedankt!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Wikipedia kan je dat veel overzichtelijker uitleggen dan ik.

Staat het niet duidelijk uitgelegd in je boek, dan? Met welk boek werk je?
Wiet

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thnx again. wikipedia brengt al wat meer verheldering

ik werk met 'grondslagen van het recht'. daar worden wel voorbeelden gegeven van causa in culpa maar er wordt geen duidelijk onderscheid gemaakt tov voorwaardelijke opzet....

ik ben iig tot de conclusie gekomen dat er bij voorwaardelijk opzet sprake is van een mogelijk gevolg en dat dat ook gerealiseerd is door de persoon. 'causa in culpa' is mijns inziens het gevolg van verwijtbare schuld omdat men zich die mogelijke gevolgen niet heeft gerealiseerd.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zet de woorden wel in de juiste volgorde.
Culpa in causa (schuld in de oorzaak).

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hele opzet & culpa verhaal is ook lastig, vooral bij die vormen die zo op elkaar lijken/in elkaar over lijken te lopen.

Mocht je tijd hebben om een leuk en inzichtgevend boekwerkje over e.e.a. naast je studieboek te lezen, dan kan ik je het boek Prologen materieel strafrecht (schrijver: F.A.J. Koopmans) van harte aanbevelen.
Ilja

Ilja

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry voor de late reactie. ben sinds vandaag lid. (bedankt voor de uitnodiging Simone.

Er zit een verschil in wanneer je CIC of Vrwdl Opzet toepast.

Voorwaardelijk opzet heeft tot doel het subjectieve begrip van het opzet in te vullen wanneer de verdachte ontkent iets met opzet gedaan te hebben. Een bekend voorbeeld waarbij de HR oordeelde dat er geen voorwaardelijk opzet was is het porche arrest. Een ander mooi voorbeeld is het Bumperklever arrest: Voorligger van een bumperklever trapt hard op de rem, nadat hij zijn vriendin nog waarschuwt zich schrap te zetten en de gordel om te doen! Bij uitwijken knalt de bumperklever tegen een boom aan. (en sterft) is dit doodslag? IC wel.
voorwaardelijk opzet, is ruim, omdat je gevaarlijk rijdt (alcohol, te hard, geen voorrang) aanvaard je daardoor bijna altijd de aanmerkelijke kans op de dood of ernstig letsel). LET OP de feiten kunnen dit anders laten uitpakken. uiteindelijk wordt het ingevuld met de feiten van de casus.

Culpa in Causa speelt een rol bij strafuitsluitingsgronden zoals bijvoorbeeld het noodweer(exces). Wanneer iemand de hond uitlaat en een kroeg voorbij loopt waar een kruk door de ruit vliegt, daar besluit naar binnen te gaan en gaat kijken naar de knokpartij en hij wordt dan aangevallen dan kan een beroep op noodweer niet slagen omdat hij zichzelf in een situatie heeft gebracht waarbij niet meer gezegd kan worden dat hij buiten zijn schuld in gevaar is gekomen. Denk ook aan de situatie waarbij iemand iets doet in een roes als gevolg van drugsgebruik. Het argument ik wist niet wat ik deed/tijdelijk ontoerekeningsvatbaar/ik had het niet in de hand kan dan niet opgaan. Omdat het risico door je eigen schuld is vergroot.
JHe hebt dus Culpa (schuld) aan de oorzaak (causa) van het gevolg.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het "culpa" in "culpa in causa" werkt overigens wat verwarrend, alsof het alleen over culpa zou gaan. Formeel is er ook dolus in causa, maar ja, men spreekt nu eenmaal eigenlijk alleen over culpa in causa.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede tip "Prologen", ga hem zo even uit de bieb halen Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Und? Verhelderend boekwerk, toch? En nog zeer vermakelijk ook.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het nog niet... het ziet er afstotelijk ouderwets uit... Koopmans moet echt eens naar een betere uitgever want al die boeken zien eruit alsof ze op vooroorlogse typmachine zijn geschreven...
Maar goed, mijn probleem is dat ik er maar niet achter kan komen waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen culpa - schuld als bestanddeel en culpa - schuldvorm.. maar daar kom ik nog niet echt achter... Annoyed
Pet Shop Boys - Integral
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soms moet je er niet te diep op doordenken, dan gaat het beter.

Als poging je op weg te helpen met de onduidelijkheid: gaat het in dat geval niet meer om het expliciet in de delictsomschrijving genoemd worden van de culpa (waardoor het bewezen moet worden, vgl. bijv. 307 Sr) en de niet genoemde, maar wel "aanwezige" culpa? (als in: het is je schuld, er valt je wat te verwijten, zie bijv 426 Sr. of 448 Sr)

Dus: de schuldvorm kan als bestanddeel worden opgenomen, maar dat hoeft niet. Een klein beetje zoals bij het doleuze delict mishandeling, waar je geen opzet/opzettelijk ziet staan. Het mishandeling impliceert al het opzet. Als ik jou in een druk café bij het omdraaien per ongeluk een dusdanige por in de zij geef dat je rib breekt, dan denk ik niet dat ik gedagvaard wordt wegens mishandeling. Dan is er gewoon sprake van onbewuste schuld, hooguit bewuste schuld, afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal mijn onduidelijkheid even uitleggen:
In het boek staat: schuld kan de volgende betekenissen hebben:
1. het gedaan hebben
2. schuld als element (vraag3 van 350 Sv)
3. schuld als bestanddeel (culpa; schuld in de d.o.)
4. schuld als schuldvorm (culpa en dolus)

Ik snap culpa als bestanddeel (behandeling bij vraag 1 350 Sv en de daar mee samenhangende gevolgen bij niet bewijsbaarheid (vrijspraak i.p.v. ovar zoals bij een niet-culpoos delict het geval zou zijn), en ik snap dolus ook... maar wat is nou die culpa als schuldvorm? Of slaat dat onderscheid nergens op en is culpa gewoon culpa?
Pet Shop Boys - Integral
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O, dat is gewoon zo'n theoretisch onderscheid. Beetje van: welke kanten kun je allemaal aan een term zien, wat valt er over te vertellen?
Net zoals in mijn boek een rijtje wordt gegeven over de dimensies van het strafbare feit (we onderscheiden het historische strafbare feit, de wettelijk strafbare feiten en het juridisch strafbare feit).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds