|
Auteur |
Bericht |
redo77
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 nov 2006 21:33 Onderwerp: gevangenisstraf gekregen wat te doen |
|
|
Dag allemaal
Ik ben een paar maanden geleden opgepakt voor het opiumwet. Nou heb ik wel met drugs te maken gehad maar met softdrugs en niet harddrugs, die ik verhandelde zoals een koffieshop. Nou heb ik een maand in detentie gezeten. Ik heb angst en paniekaanvallen dus ben ik door de raadkamer vrijgelaten want het was gewoon veel te erg geworden. Nou zullen sommige zeggen je wist waar je aan begon. Natuurlijk, alleen was het niet zo erg geweest.
Ik heb al eerder vastgezeten en heb een lang justitieel verleden. Toen ik voor de laatste keer werd vrijgelaten wist ik dat ik moest veranderen. Ik heb veel contact met instanties die mij helpen met de angstaanvallen en reclasering. Ik heb een leuke baan gevonden en ben daar werkzaam en wil niks anders. Ik heb m'n verleden achter me gelaten wil er niks meer mee te maken hebben maar nu wil de justitie dat ik een straf krijg en wil me de cel in hebben terwijl ik al een goede start heb gemaakt in m'n nieuwe leven, met eindelijk een baan. Voor het eerst in mn leven het gaat de goede kant op. Wat moet ik doen? Als ik de cel in moet ik weet dat als ik dat moet doen dat alles kapot gaat wat ik nu heb opgebouwd. Ik verlies alles om me heen: huis, vrouw, kind mn baan. Hoe moet ik dan weer opnieuw beginnen als ik het misschien niet eens haal vanwege m'n ziekte? Wat moet ik doen wat kan ik doen als ze me willen straffen????????
Moderatie: Interpunctie en hoofdletters toegevoegd. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 07 nov 2006 21:45 Onderwerp: |
|
|
Een goede advocaat zoeken.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 07 nov 2006 22:17 Onderwerp: |
|
|
En voortaan geen strafbare dingen meer doen, tenminste zorgen dat je niet word opgepakt... _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 07 nov 2006 22:39 Onderwerp: |
|
|
Waarom wil justitie je deze keer in de gevangenis hebben? Om de rest van je straf uit te zitten? Of speelt er weer iets anders? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 07 nov 2006 23:20 Onderwerp: |
|
|
Redo, geen paniek, want het is allemaal nog niet zo ver.
Je hebt een advocaat toegewezen gekregen. Heb je daar nu nog contact mee? Hoe schat die jouw zaak in?
Heb je al een dagvaarding ontvangen? Neem in elk geval direct contact op met je advocaat zodra je die ontvangt.
Dan de kwestie zelf. Als wat jou ten laste wordt gelegd bewezen wordt verklaard (ik ken je zaak niet, dus geen idee hoe het technisch in elkaar zit), dan kan de rechter (of kunnen de rechters, want ik weet niet wat je precies verweten wordt qua hoeveelheid en duur van de handel, dus misschien moet je wel bij de meervoudige strafkamer voorkomen) diverse dingen beslissen. Een van de mogelijke straffen is gevangenisstraf. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld dat jou wel gevangenisstraf wordt opgelegd, maar dat je die mag vervangen door "dienstverlening" (oftewel: een werkstraf of misschien een taakstaf). Of de rechter legt de gevangenisstraf voorwaardelijk op.
In al die gevallen hoef je dus helemaal niet te zitten.
Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden (bijv. verplicht contact onderhouden met de Reclassering), maar laat je dat allemaal eens rustig uitleggen door je advocaat of diens secretaresse.
Je advocaat kan tijdens de zitting naar voren brengen dat een gevangenisstraf voor jou extra zwaar is en de rechter vragen daarmee rekening te houden (mocht die het feit bewezen verklaren en mocht hij een gevangenisstraf op willen leggen). Ik denk dat het nuttig is een verklaring te vragen van je eigen huisarts en/of de instanties die je helpen de angstaanvallen te overwinnen. Dat kan dan aan de rechtbank overhandigd kan worden. Regel dat in overleg met je advocaat, ga niet als een kip zonder kop zelf aan de slag.
Je advocaat kan ook zelf om Reclasseringsrapportage over jou vragen. Dat geeft de rechtbank een completer plaatje van jou als persoon en hoe je nu in je leven staat. De Reclassering kan ook een advies geven over hoe zij jou zaak zien en welke straf zij "geschikt" vinden.
Je advocaat kan tijdens de zitting ook naar voren brengen dat je door een gevangenisstraf je baan dreigt te verliezen.
Zo zie je: er zijn genoeg dingen waar je wat mee zou kunnen.
Verder is het heel belangrijk dat je je leven goed op de pootjes houdt en vooral: dat je die baan houdt en toont dat je als een doorsnee-burger mee kunt lopen in de maatschappij. Maar goed, dat besef jij zelf maar al te goed.
Ik wens jou heel veel succes en ik hoop van harte dat je ons laat weten hoe je zaak is afgelopen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 08 nov 2006 14:58 Onderwerp: |
|
|
P.S. Mocht je in eerste aanleg gevagenisstraf opgelegd krijgen, dan kun je natuurlijk binnen 14 dagen na de uitspraak nog hoger beroep aantekenen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eternity
|
Geplaatst: di 14 nov 2006 15:37 Onderwerp: |
|
|
Ik ga hetzelfde doen als wat ik zou doen als een nieuwe client me met een dergelijk verhaal zou bellen, adviseren een afspraak te maken met een strafrechtadvocaat. (OK, als clienten mij bellen wordt dat een afspraak met mij maken )
Zonder de exacte details zijn dit soort vragen namelijk onmogelijk verantwoord te beantwoorden.
Een strafrechtadvocaat kan waarschijnlijk vrij snel overzien wat er aan de hand is en dan adviseren. |
|
|
|
 |
|