Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 14:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke rechten heeft een verhuurder
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Holiday

Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 17:32    Onderwerp: Welke rechten heeft een verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke rechten heb ik als verhuurder van een vakantiehuisje.

Ik verhuur mijn vakantiehuisje met een contract voor 3 maanden.
In het conytacy staat dat de huurder voor het begin van de maand de huur moet betalen en tevens het verbruik van stroom, gas en water wat hij de afgelopen maand heeft verbruikt.
De eerste maand is betaald. De borg wordt in de loop van de maand pas betaald.
De nieuwe maand komt en de huurder betaald op de laatste dag de huur voor komende maand.
Voor het verbruik van de voorzieningen heeft hij even geen geld, dat zou later komen.
De derde maand nadert en de huurder geeft een voorschot voor de huur en heeft allelei mooie smoesen om later de rest te betalen.
Inmiddels is het stroom verbruik al opgelopen tot ruim € 500,00.
De huur voor de derde maand is niet volledig betaald en waarschijnlijk krijg ik ook niets meer.
Ik heb de huurder gesommeerd om meteen het vakantiehuisje te verlaten omdat hij zich niet houd aan hetgeen er in het contract is overeen gekomen.
Huurder weigerd om te vertrekken en ook de politie zegt dat zij hier niets aan kunnen doen.
Wat zijn mijn rechten als verhuurder als de huurder niet op vrijwillige basis het zomerhuisje wil verlaten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt de huurder uitsluitend uit het huisje krijgen via een civiele procedure.

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

via kort geding? is lekker snel!

Laatst aangepast door kss op zo 12 nov 2006 17:32, in totaal 1 keer bewerkt
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Smile De politie kan hier niets mee, het is civiel recht.
De huur twee of drie maanden niet betalen is reden voor ontbinding van het huurcontract, door de kantonrechter. Evenals voortdurend niet op tijd voldoen aan de betaalverplichting.

Laatst aangepast door JetKroket op zo 12 nov 2006 11:50, in totaal 1 keer bewerkt
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wijziging verwerkt in bovenstaande reactie.
Holiday

BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 8:10    Onderwerp: Huurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke het is duidelijk, naar de rechter er zit niets anders op.

Maar het contract loopt eind november af, kan de politie dan nog niets doen als de huurder weigerd om te vertrekken?

Het gaat wel om een vakantiehuisje, daar geld geen huurbescherming voor!

Als de huurder niet vertrekt, dan moet ik de volgende huurder vertellen dat hij er niet in kan, dit kost mij dan nog meer geld.

Leve het recht hier in nederland.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy In dit geval weet ik het niet. Misschien kan het Juridisch Loket (www.hetjl.nl) deze vraag beantwoorden. Het is kosteloos. Even mailen of even er naar toe gaan. Of een goed gesprek gaan voeren met een goede agent(e). Misschien hebben ze in dit geval toch mogelijkheden.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy Het weekend is voorbij en boven gaat ie weer werken!!

'Het huurrecht geldt niet als het gebruik naar zijn aard van korte duur is.' Er wordt gedoeld op (....) vakantiehuisjes die die gehuurd worden met de duidelijke bedoeling om er bijvoorbeeld 3 weken vakantie te houden.' 'Tijdelijk huurcontract vakantiehuisjes is rechtsgeldig.' Dit pluk ik zojuist van internet af. Wellicht kan de politie ze toch het huisje uitzetten. Op deze wijze oplossen is wel zo makkelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 0:04    Onderwerp: Re: Huurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Holiday schreef:
Het gaat wel om een vakantiehuisje, daar geldt geen huurbescherming voor!

Dat is de vraag. Een vakantiehuisje wordt normaal gesproken niet voor 3 maanden verhuurd. Het lijkt mij een regulier huurcontract. Zie art 7:232 lid 2:
Quote:
Deze afdeling is niet van toepassing op huur welke een gebruik van woonruimte betreft dat naar zijn aard slechts van korte duur is.

Een overeenkomst van 3 maanden lijkt me geen gebruik van korte duur. 3 maanden lijkt me ongeveer de minimumperiode voor "normale" verhuur van woonruimte. Zie ook hier.

Maar goed, ook als de afruimte over huur van woonruimte niet van toepassing zou zijn, zie ik niet hoe de politie je kan helpen zonder tussenkomst van de civiele rechter. Artikel 429sexies Sr is niet van toepassing omdat de woonruimte rechtmatig in gebruik is genomen.

BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jetkroket je schrijft dat je ergens gelezen heb ( Tijdelijk huurcontract vakantiehuisjes is rechtsgeldig ).

Kan je mij nog even doorgeven waar je dit gelezen heb.
Misschien kan ik hier toch nog iets mee doen.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 2:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt van de huurbescherming speelt vooral wanneer de bewoner niet wil vertrekken maar wel gewoon netjes zijn huur betaalt. Een huurder met huurbescherming is er dan eigenlijk nooit meer uit te zetten. Deze huurder komt zijn verplichtingen echter niet na, dus bij de rechter zul je vermoedelijk met succes om uitzetting kunnen vragen. De rechter zal zo'n verzoek misschien minder snel toekennen wanneer de huurder wel huurbescherming geniet, maar gezien zijn gedrag zie ik daar eigenlijk niet zo'n heel groot probleem in (zou m.i. anders zijn als hij er al 20 jaar probleemloos woonde).

Maar huurbescherming of niet, de politie kun je niet inschakelen zonder vonnis.

Wat was de bedoeling van het huurcontract? Een vakantie van 3 maanden? Kun je iets vertellen over de achtergrond van dit contract?

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat de bedoeling van het contract een belangrijke rol speelt.
Helaas kan ik je niet doorzetten naar sites op internet. Ik weet niet hoe ik dit doen moet. Ga even naar www.juridisch.nl - huurrecht - tijdelijke huurcontracten. En snuffel even verder. Je kunt vrijblijvend een vraag stellen via deze site aan een advocatenkantoor.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vakantiehuisje kan best voor een periode van 3 maanden of langer worden verhuurd. Bijvoorbeeld om de periode tussen verkoop woning en verhuizen naar de nieuwe woning te overbruggen. Ook ben ik het in de praktijk wel tegengekomen als manier om werknemers die terugkeren naar Nederland tijdelijk te huisvesten. Zij wonen dan in het vakantiehuisje totdat zij een geschikte eigen woning hebben gevonden.

Heel vreemd is het dus niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk, huur voor 3 maanden is niet zo ongewoon. Maar de vraag is wat gebeurt er als de huurder er na 3 maanden niet uit wil, is de huurbescherming van toepassing of niet?

Bij een periode tussen verkoop woning en verhuizen naar nieuwe woning zal dit geen probleem geven, de huurder vertrekt heus wel. Maar een expat of terugkerende Nederlander die voor 3 maanden huurt op zoek naar een meer permanente woning kan m.i. na afloop van de 3 maanden gewoon blijven zitten als hij dat wil. "Naar zijn aard slechts van korte duur" moet je beslist niet zo uitleggen dat het voldoende is wanneer de huurovk tijdelijk is.

Of het dan om een vakantiehuisje gaat of een "echte" woning maakt niet uit, zie de bewoordingen van art 7:232 lid 2 BW.

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 0:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij navraag, blijkt dat de huurder op een andere camping hetzelfde heeft gedaan, dus hij is al bekend met de gevolgen.

Ook die eigenaar is naar de rechter moeten stappen en heeft hem pas na drie maanden met een deurwaarder het huisje uit kunnen zetten.
Kosten en schade kunnen niet verhaald worden omdat hij toch geen vaste woon en verblijfplaats heeft.

Er zou toch een loket moeten zijn waar je met deze gegevens naar toe zou kunnen gaan en er direct een uitspraak gegeven kan worden.

Het minste wat de politie zou kunnen doen is om achter de verhuurder te gaan staan, het gaat om een vakantiewoning (geen huurbescherming), het gaat om een kortlopend contract, de huurder houd zich niet aan hetgeen in het contract staat, contract eindigd na drie maanden, allemaal reden genoeg om de huurder er direkt uit te gooien lijkt mij.

Hoog tijd dat de wet eens aangepast wordt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds