|
Auteur |
Bericht |
help!
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 nov 2006 19:36 Onderwerp: erfgrens overschreden buren |
|
|
Graag uw hulp. Wij wonen sinds 15 jaar in een tussen eengezinswoning. Onze tuinen zijn nogal "raar" uitgemeten. Omdat bij de bouw iets mis is gegaan met de bouw van de schuren en het uitmeten van de tuinen. Wij hebben sinds kort een tekening van het kadaster. Daaruit blijkt nu dat de erfgrens begint op 2.70 gemeten vanuit onze stenen schuur. Onze buurman heeft ons ooit eens onze overkapping terug laten zetten tot 2.30 omdat hij bij hoog en bij laag beweerde dat dit de "echte" erfgrens zou zijn wij hebben dit in goed vertrouwen gedaan en nogal overdonderd door zijn optreden. (hij woont hier al vanaf de bouw) Om toestanden te verkomen hebben wij de boel ingekort tot 2.30. Nu blijken wij er 40 cm bij in te schieten + dat de gezamenlijke coniferenhaag ook nog eens in zijn geheel hierbinnen. Dus eigenlijk loopt onze grond nog door achter deze coniferenhaag het gaat dus om behoorlijk wat deze haag is ongeveer 8 meter lang!
Nu is het zo dat onze buren hun woning kort geleden hebben verkocht. Wij willen uitbouwen en daardoor aan het meten zijn geslagen en achter deze toestand kwamen. De buurman reageerde zeer agressief en zei dat het altijd ook zo had gestaan en hij het zeer zeker niet weg zou halen. Wij hebben ook aangegeven dat wij dit zeer zeker niet van hem verwachten, maar dat wanneer de nieuwe bewoners er zijn en de coniferen worden vervangen door een schutting( u begrijpt dat wij dit graag willen) de schutting op de "echte erfgrens" geplaatst gaat worden.
Maar volgens hem mag dit niet.......... het heeft altijd zo gestaan!
Hoe lossen wij dit op? Hebben wij het recht de coniferen te verwijderen als ze echt op onze grond staan? Wij zijn bereid het kadaster het opnieuw te laten uitzetten aan de hand van de officiele tekeningen.
Alvast heel veel dank voor uw advies!! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 10 nov 2006 20:32 Onderwerp: Re: erfgrens overschreden buren |
|
|
help! schreef: | Hoe lossen wij dit op? Hebben wij het recht de coniferen te verwijderen als ze echt op onze grond staan? |
Ja, dat recht heb je. Die coniferen zijn door natrekking eigendom geworden. |
|
|
|
 |
help!
|
Geplaatst: vr 10 nov 2006 22:19 Onderwerp: Re: erfgrens overschreden buren |
|
|
StevenK schreef: | help! schreef: | Hoe lossen wij dit op? Hebben wij het recht de coniferen te verwijderen als ze echt op onze grond staan? |
Bedankt voor uw reactie.
Nog even voor de zekerheid: we staan in ons recht wanneer we de koniferen weghalen en een schutting plaatsen op de erfgrens zoals beschreven bij het kadaster? Dat het "altijd" al zo gestaan heeft geeft de buren dus niet het recht om de grond te mogen houden omdat wij er nooit eerder iets van gezegd hebben (we wisten het niet). Hij zei dat hij op tv eens zoiets gezien had, dat ons recht op de grond dan kan vervallen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 10 nov 2006 22:23 Onderwerp: Re: erfgrens overschreden buren |
|
|
help! schreef: | StevenK schreef: | help! schreef: | Hoe lossen wij dit op? Hebben wij het recht de coniferen te verwijderen als ze echt op onze grond staan? |
Bedankt voor uw reactie.
Nog even voor de zekerheid: we staan in ons recht wanneer we de koniferen weghalen en een schutting plaatsen op de erfgrens zoals beschreven bij het kadaster? Dat het "altijd" al zo gestaan heeft geeft de buren dus niet het recht om de grond te mogen houden omdat wij er nooit eerder iets van gezegd hebben (we wisten het niet). Hij zei dat hij op tv eens zoiets gezien had, dat ons recht op de grond dan kan vervallen. |
Het klopt dat een aanspraak op grond na een bepaalde periode kan verjaren. Bij goede trouw is die termijn 10 jaar, bij kwade trouw 20 jaar, maar er dan kom je binnen de termijn van de overgangswet. |
|
|
|
 |
help!
|
Geplaatst: vr 10 nov 2006 22:34 Onderwerp: Re: erfgrens overschreden buren |
|
|
StevenK schreef: | help! schreef: | StevenK schreef: | help! schreef: | Hoe lossen wij dit op? Hebben wij het recht de coniferen te verwijderen als ze echt op onze grond staan? |
Bedankt voor uw reactie.
Het klopt dat een aanspraak op grond na een bepaalde periode kan verjaren. Bij goede trouw is die termijn 10 jaar, bij kwade trouw 20 jaar, maar er dan kom je binnen de termijn van de overgangswet. |
De woningen staan al meer dan 20 jaar en de heg dus waarschijnlijk ook. Wij wonen hier zelf 16.5 jaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 11 nov 2006 1:03 Onderwerp: |
|
|
Als die haag er al 20 jaar staat zou er inderdaad wel eens sprake kunnen zijn van verkrijgende verjaring waardoor de buurman nu rechtmatig eigenaar zou zijn van die 40cm. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
help!
|
Geplaatst: zo 12 nov 2006 12:41 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als die haag er al 20 jaar staat zou er inderdaad wel eens sprake kunnen zijn van verkrijgende verjaring waardoor de buurman nu rechtmatig eigenaar zou zijn van die 40cm. |
Mijn jongste zoon kwam met een voorbeeld: als het dan zo werkt mam. Dan ga ik naar een landerij of stukje bos van een boer hier in de buurt, dan zet ik op een stuk grond waar hij niet vaak komt wat boompjes of een paar paaltjes en dan kan ik dus doodleuk na 20 jaar zeggen dat het mijn grond is omdat er nooit iets van heeft gezegd dat ik er gebruik van heb gemaakt (dit zijn de woorden van een 12 jarige hoor!!!)
Wij zelf wonen hier geen 20 jaar (ik schreef eerder 16.5 maar het is 15 jaar) Ook is het zo dat de buurman verhuisplannen heeft. Wanneer hij verhuisd mogen de nieuwe eigenaren daar dan ook aanspraak op maken. De kadastrale kaart is het nooit aangepast. Zij kopen toch alleen het stuk grond welke bij het kadaster staat geregistreerd/op kaarts taat als erf van de buren lijkt mij?
Weer dank voor de te nemen moeite
Jeanet
Nicole |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 12 nov 2006 18:09 Onderwerp: |
|
|
help! schreef: | Mijn jongste zoon kwam met een voorbeeld: als het dan zo werkt mam. Dan ga ik naar een landerij of stukje bos van een boer hier in de buurt, dan zet ik op een stuk grond waar hij niet vaak komt wat boompjes of een paar paaltjes en dan kan ik dus doodleuk na 20 jaar zeggen dat het mijn grond is omdat er nooit iets van heeft gezegd dat ik er gebruik van heb gemaakt (dit zijn de woorden van een 12 jarige hoor!!!) |
Zo werkt het inderdaad. Door het plaatsen van die paaltjes en door op 1 of andere manier aan te geven dat hij aanspraak maakt op dat stuk grond, maakt hij zich bezitter van het stukje grond. Na 20 jaar verjaart de rechtsvordering van de eigenaar op dit stuk grond en gaat het eigendom van rechtswege over op je zoon.
Quote: | Wij zelf wonen hier geen 20 jaar (ik schreef eerder 16.5 maar het is 15 jaar) Ook is het zo dat de buurman verhuisplannen heeft. Wanneer hij verhuisd mogen de nieuwe eigenaren daar dan ook aanspraak op maken. |
Lopende verjaringen gaan over op de nieuwe eigenaar. Dus dat jullie er nog geen 20 jaar wonen doet er niet toe. Wanneer die 20 jaar verstreken zijn, is het eigendom van rechtswege overgegaan op je buurman. Wat in het kadaster staat komt dan niet meer overeen met de werkelijke juridische situatie.
Wammeer de buurman dan zijn stuk grond verkoopt, zal het hele stuk inclusief het van jullie verkregen stukje overgaan. (De buurman zou natuurlijk die strook van 40cm aan jullie mogen teruggeven, maar alleen de buurman kan bepalen wat ermee gebeurt.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 12 nov 2006 21:20 Onderwerp: |
|
|
Zo uit mijn hoofd kon dat wel, maar was de verjaringstermijn in dat geval 30 jaar. De verjaring kan dan gewoon vóór 1992 zijn begonnen. De termijn die geldt lijkt me 20 jaar. Zie inderdaad artikel 73 Overgangswet NBW dat je gezien art 68a a contrario moet toepassen: vanaf 1 januari 1993 moet de termijn van 20 jaar worden toegepast, terwijl die verjaring al voor 1992 kan zijn begonnen.
Wat vóór 1992 niet kon, is verkrijgende verjaring van niet-voortdurende of niet-zichtbare erfdienstbaarheden. De reden daarvoor was dat je volgens het oude BW zo'n erfdienstbaarheid niet te kwader trouw kon bezitten. Een afgeheind stuk grond kon je wel te kwader trouw bezitten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
help!
|
Geplaatst: di 14 nov 2006 11:16 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zo uit mijn hoofd kon dat wel, maar was de verjaringstermijn in dat geval 30 jaar. De verjaring kan dan gewoon vóór 1992 zijn begonnen. De termijn die geldt lijkt me 20 jaar. Zie inderdaad artikel 73 Overgangswet NBW dat je gezien art 68a a contrario moet toepassen: vanaf 1 januari 1993 moet de termijn van 20 jaar worden toegepast, terwijl die verjaring al voor 1992 kan zijn begonnen.
Wat vóór 1992 niet kon, is verkrijgende verjaring van niet-voortdurende of niet-zichtbare erfdienstbaarheden. De reden daarvoor was dat je volgens het oude BW zo'n erfdienstbaarheid niet te kwader trouw kon bezitten. Een afgeheind stuk grond kon je wel te kwader trouw bezitten. |
Sorry, ik raak de draad kwijt! Wat betekent dit concreet voor ons??
Is het volgende ook mogelijk?
Om nog terug te komen op het hele begin van het verhaal.
Kan het hele verhaal niet gewoon omgedraaid worden?
Er is ooit een gezamenlijke haag geplaatst.
Deze blijkt op onze grond te staan.
Wij kunnen/mogen met deze haag doen wat we willen omdat hij na al die jaren op ons erf ons bezit is geworden.
Wij kunnen dan na het weghalen (vrij brede haag) in ieder geval weer van de grond waarop deze heg geplaatst is gebruik maken, bijvoorbeeld een schutting terugplaatsen. De grond achter de haag, welke volgens het kadaster ook nog onze grond is, laten we dan voor wat het is en blijft bij de buurman.
Dus alleen het stukje grond waarop de haag is geplaatst is onze grond gebleven, want de haag is ons bezit geworden omdat na al die jaren de overige grond gaat naar de buurman.
Dank alvast!!! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 14 nov 2006 15:36 Onderwerp: |
|
|
help! schreef: | Sorry, ik raak de draad kwijt! Wat betekent dit concreet voor ons?? |
Dat kan ik me indenken. Voor zover ik het me kan herinneren reageerde ik op een reactie van StevenK, die intussen weer is verdwenen. StevenK dacht dat verjaring te kwader trouw vóór 1992 niet mogelijk was, waardoor de verjaringstermijn pas zou zijn gaan lopen per 1 januari 1992. Volgens mij zit het echter net iets anders in elkaar, zie mijn reactie hierboven. Komt erop neer dat in jouw situatie van verjaring sprake is wanneer dat stuk grond al 20 jaar lang onafgebroken in bezit is geweest van de buurman, waarbij dat bezit door een haag of hekje is afgebakend.
Quote: | Is het volgende ook mogelijk?
Om nog terug te komen op het hele begin van het verhaal.
Kan het hele verhaal niet gewoon omgedraaid worden?
Er is ooit een gezamenlijke haag geplaatst.
Deze blijkt op onze grond te staan.
Wij kunnen/mogen met deze haag doen wat we willen omdat hij na al die jaren op ons erf ons bezit is geworden. |
Je bedoelt hier: "ons eigendom". Overigens wordt een gezamenlijke haag geplaatst op jouw grond onmiddellijk jouw eigendom.
Maar wel een goede vraag. Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe je zo'n brede haag moet zien. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een haag helemaal op de eigen grond wordt geplaatst.
Misschien heb ik later meer tijd om hierover na te denken. Je zou kunnen overwegen om bij een echte deskundige advies in te winnen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|