Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 0:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

slogan website (copyright)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
2002

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 13:46    Onderwerp: slogan website (copyright) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hobby webmaster heb ik onlangs een kinderstartpagina gemaakt met als slogan "De leukste Startpagina voor kinderen"
Echter een grote "concurent" claimt deze slogan. Hij heeft mij vriendelijk verzocht deze slogan niet te gebruiken, omdat die binnen zijn copyright valt. Tevens geeft hij aan dat de slogan vastgelegd is (alleenrecht), maar wil niet vertellen waar hij dit heeft vastgelegd.
Niet aanpassen, betekent gerechtelijke stappen van zijn kant.

Nou ben ik van mening dat hij niet in z'n recht staat, echter het betreft hier een persoon die het volgens mij niet zou laten het middels een advocaat aan te vechten. Zelf heb ik niet de middelen om het evt. aan te vechten met hulp van een advocaat.

Concrete vraag; zijn vraag maar accepteren om geëmmer te voorkomen of weigeren met als mogelijk gevolg...?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in wat er uniek of speciaal zou zijn aan die slogan. Ik zou die ander aangeven dat je geen formele grond ziet voor die claim.
Bekijk de homepage
2002

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik zie niet in wat er uniek of speciaal zou zijn aan die slogan. Ik zou die ander aangeven dat je geen formele grond ziet voor die claim.

Bedankt voor uw reactie, echter een slogan moet uniek of speciaal zijn om te kunnen beschermen?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

2002 schreef:
StevenK schreef:

Bedankt voor uw reactie, echter een slogan moet uniek of speciaal zijn om te kunnen beschermen?

Iets wat generiek is kun je niet beschermen, anders zou ik nu nog 'vers brood', 'verse vis' en 'broodje worst' beschermen Wink
Bekijk de homepage
2002

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat idee had ik idd zelf ook al, maar aangezien ik geen ervaring heb omtrent dit onderwerp leek het me geen kwaad kunnen om het even te vragen.

De "claimer" heeft inmiddels mijn antwoord middels mail ontvangen. Ben benieuwd wat hij er mee gaat doen...
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien minor detail, maar schrijf dan startpagina wel even met een kleine s.
2002

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Misschien minor detail, maar schrijf dan startpagina wel even met een kleine s.

Goede tip, zal het direct aanpassen.
Bedankt.
2002

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reactie vlot ontvangen,

komt er op neer dat de claimer een advocaat gaat inschakelen (naam advocaat plus bureau zelfs erbij vermeld)
Tevens wijst hij me er op dat alle gemaakte kosten op mij verhaald zullen worden...

Dit is dus wat ik verwachte, maar vind het niet echt prettig.
Betekent het bijvb. dat ik zelf al een advocaat moet inschakelen nadat ik de schriftelijke claim ontvangen heb? Of zijn er meer opties?
MarijnP

Leeftijd: 37
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben nog maar een eerstejaars student dus er kan misshcien wat niet kloppen in mijn antwoord, hecht dus niet teveel waarde aan mijn antwoord. Rede dat ik toch reageer is omdat ik zelf ook wil weten of ik het bij het goede eind heb.

Anyway: in het civiele recht is het inderdaad verplicht om je bij te laten staan door een advocaat. Je mag dit niet zelf doen. Dit zal je geld gaan kosten. Als je het proces wint krijg je een schadevergoeding van de eiser voor de kosten die je hebt gemaakt. Deze vergoeding is echter niet genoeg om al je kosten te dekken.

Als je er dus geen geld voor over hebt en/of gewoon geen zin hebt in een hoop gezeur, kan je dus beter doen wat de claimer van je vraagt.
2002

BerichtGeplaatst: do 09 nov 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP; In de 1e plaats bedankt voor uw reactie.
Het geen wat u aangeeft was idd ook mijn eigen zorg.
Mede om die reden heb ik mijn slogan maar veranderd in;
"De allerleukste startpagina voor kinderen"

Deze verandering geeft me in ieder geval nog het gevoel hem er een beetje de loef mee af te steken.
Arnoud Engelfriet

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stond er echt copyright en ging het over de slagzin?

Mijn eerste gedachte bij je post was dat het ging over het merkrecht op het woord "startpagina".

Zie bijvoorbeeld woordmerk STARTPAGINA.NL of beeldmerk 0674973

Maar zo te zien is het Kinderplezier.com die protesteert. Ik kon geen merkdepot van die slagzin vinden. Wat niet wil zeggen dat er dus geen grond is voor een claim van hem uit, maar het maakt wel nieuwsgierig naar die grond.

Arnoud
Verstuur e-mail
2002

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat idd echt om de slagzin en niet over het merkrecht v/h woord "startpagina" Als ik het goed begrijp, is "startpagina.nl"vast gelegd anders zou niemand het woord startpagina kunnen gebruiken?

Maar nu ik de slagzin gewijzigd heb, is er toch geen gerechtelijke grondslag voor een claim meer over?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 4:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Startpagina lijkt me ook veel te beschrijvend om als merk geregistreerd te worden. Ik vraag me eigenlijk af waarom startpagina.nl dat niet is.

Wat betreft die verplichte vertegenwoordiging, dat geldt niet voor de kantonrechter. Bij vorderingen t/m 5000 euro kun je het dus zelf doen.

Een slogan kan auteursrechtelijk beschermd zijn, mits deze "voldoende origineel" is. Om precies te zijn is de vraag of de zin een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Of deze zin hieraan voldoet durf ik niet te zeggen.

De slogan "Boels verhuurt bijna alles" was volgens de rechter niet auteursrechtelijk beschermd.
De slogan "Echt? je proeft 't" was wel auteursrechtelijk beschermd, de zin "Echt? proef 't" maakte hierop inbreuk.

Zoals je ziet is een kleine verandering van een auteursrechtelijk beschermde zin niet voldoende om geen inbreuk meer te maken. Het veranderen van het woord "leukste" in "allerleukste" zal dan ook niet helpen. Tenzij de zin überhaupt niet "voldoende origineel" is, of de rechthebbende akkoord gaat met jouw kleine aanpassing.

De links lijken het op het moment niet te doen, hoewel ze het wel zouden moeten doen. Misschien werken ze straks weer wel...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds