Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gemeentelijke ...
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...
Ingebrekestell...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 01 mei 2025 6:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afsluiten poort door buren
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joshua3

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:42    Onderwerp: Afsluiten poort door buren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo , een vraagje
17 jaar geleden hebben wij met overleg met de buren een poort gemaakt in de schutting 3 meter na het einde van de doorgang tussen onze huizen(slop).
Het betreft een 2e poort wat verder in de tuin omdat we een dijk huis hebben met hoogte verschil tussen terras en tuin .
De buurman heeft zijn tuin geheel veranderd en het openhaard hok aan het einde van het slop weggehaald (dit hok was 4meter lang).
De buren zien ons nu lopen door de 2e poort ,en hebben nu last van ons want we gaan er dagelijks langs.En het slop is nu minder langgemaakt dus geen recht meer zegt hij.

Toen we terug kwamen van vakantie heeft de buurman de 2e poort dicht gemaakt aan zijn kant , en de toegang geweigerd.
Met de mededeling dat hij alleen bedoeld was voor kruiwagen en niet dagelijks gebruik.

Ten 2e hebben wij een paar jaar later en de buren een stukje grond achter onze huizen gehuurd of gekocht van de gemeente waar instaat als de bewonder een doorgang of slop heeft de andere buurman toegang moet verlenen tot deze grond , met kruiwagen fiets lopend enz.

dit is ook weer meer als 10 jaar geleden

Mag hij zo maar een poort dicht maken die al 17 jaar bestaat en ook nog op onze grond staat ( 30 cm naast de schutting tot de 2e poort is van ons)?

wie heeft antwoord op deze brandende vraag , volgens het kadaster van de gemeente mag hij dit niet doen .
De wijk agent die langs is geweest zegt het zelfde .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog niet geprobeerd de situatie uit te tekenen, en het is me dan ook nog niet helemaal duidelijk, maar begrijp ik het goed dat het over dat stukje grond achter jullie huizen gaat?

Het lijkt erop dat op die stukjes een recht van overpad is gevestigd. Dan heeft de buurman maar te dulden dat jullie over zijn stukje van die grond lopen om je eigen stukje grond te bereiken. Hij mag dit niet verhinderen door het bouwen van obstakels.

Sowieso heeft hij geen recht om een poort die op jullie grond staat dicht te maken. Maar zonder zo'n recht van overpad had hij jullie wel kunnen verbieden nog langer over zijn grond te lopen.

BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben deze poort niet specifiek nodig om dit stukje grond te berijken.
Maar dat maakt toch niet zoveel uit ? we hebben beide ongeveer 50 procent van het slop in bezit

maar omdat hij zogenaamd het slop korter heeft gemaakt door het haardhok weg tehalen , geld op die poort geen recht van overpad en op de eerste poort of doorgang wel (zegt hij )

De eerste doorgang zit ook precies dwars van zijn poort .

Hij veranderd de situatie toch , wij niet
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij mag op zijn grond doen wat hij wil, tenzij hij op een kavel waar een erfdienstbaarheid rust iets doet wat de uitoefening van die erfdienstbaarheid verstoort.

Een erfdienstbaarheid recht van overpad rust hier, voor zover ik kan zien, alleen op de beide stukjes grond die julle erbij hebben gekocht. "... de andere buurman toegang moet verlenen tot deze grond", en dat gaat alleen over die extra stukjes grond.

Maar ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe het precies in elkaar zit...

Tussen jullie huizen loopt een slop. Dit slop heeft een einde. De schutting loopt daar kennelijk nog door. Is dat een schutting die jouw tuin van de tuin van de buren scheidt? Kom je door die poort van jouw tuin in de tuin van de buren? Kennelijk is er nog een 1e poort, waar loopt die dan?

Probeer je uitleg eens te lezen alsof je zelf geen enkel idee hebt hoe de situatie is. Misschien kun je zien wat er allemaal mist en het nog eens, duidelijk, beschrijven.

BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal het proberen wat beter uit teleggen,

wij hebben een gezamelijk slop tussen onze huizen.
Dit slop was ongeveer 30 meter lang na 22 meter hebben wij allebei een poort of ingang (1e poort) .

na die 22 meter zit een schutting tussen ons en de buren tot de water kant.

De 2e poort zat op ongeveer 32 meter (2 meter na het einde slop)
de buurman had zijn ingang daar , het slop eindigde in zijn tuin.
De buren liepen uit het slop rechtuit zo de tuin in , en de schutting liep vandaar uit op de scheidings lijn

Mijn 2e poort zat in de schutting na die 32 meter ,

Het slop is nu minder lang omdat dus dat haardhok weg is zegt hij

Mijn 2e poort zit nu meter zijn tuin in om het zomaar tezeggen , wij hadden afgeproken om op de plaats van dat hok een schutting tezetten dat we geen last hadden van elkaar en dan beide een poort.

maar hij heeft die schutting nooit gebouwd , tot die 2e poort is de helft van het slop mijn grond

50/50 dus

Er wordt mij geen toegang meer verleent tot de 2e poort , de eerste wel
omdat hij weet dat dat niet kan worden ontzegt door erfdienstbaar heid

Er is mondeling een afspraak gemaakt 17 jaar geleden voor die 2e poort te bouwen ( niks op papier gezet , foutje dus )

ik hoop dat het al wat duidelijker is

alvast bedankt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds