|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 08 sep 2006 2:07 Onderwerp: |
|
|
Die definities van erfdienstbaarheid kloppen. De vraag is en blijft, wat zegt het kadaster over jouw perceel? Dat recht komt namelijk alleen vast te zitten aan het eigendom door vestiging (dwz inschrijving in het kadaster) of verkrijgende verjaring. In dit specifieke geval (recht van overpad, een niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheid) is verkrijgende verjaring uitgesloten (want pas na 2012 mogelijk), dus heeft het kadaster het antwoord. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gerda-gert
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 12:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Die definities van erfdienstbaarheid kloppen. De vraag is en blijft, wat zegt het kadaster over jouw perceel? Dat recht komt namelijk alleen vast te zitten aan het eigendom door vestiging (dwz inschrijving in het kadaster) of verkrijgende verjaring. In dit specifieke geval (recht van overpad, een niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheid) is verkrijgende verjaring uitgesloten (want pas na 2012 mogelijk), dus heeft het kadaster het antwoord. | Hallo allemaal hier zijn wij weer,inmiddels hebben wij bericht van het kadaster.hier staat niets bescgreven wat betreft het recht van overpad.ook hebben wij contact gehad met de gemeente a.s maandag hebben wij een gesprek met de burgemeester,het advies van een gemeenteraadslid is zoek een goede jurist.De buurman heeft inmiddels een afrastering gezet zodat wij niet meer bij onze woning kunnen komen. |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 okt 2006 10:37 Onderwerp: |
|
|
Er staat dus niéts beschreven over erfdienstbaarheid bij het kadaster, en in een (eventuele) notariële akte ook al niet. Verkrijgende verjaring is uitgesloten zoals we inmiddels allen weten. Dan staat de buurman als ik het goed begrijp, behoorlijk sterk vrees ik......... |
|
|
|
 |
gerda-gert
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 okt 2006 0:51 Onderwerp: |
|
|
leader schreef: | Er staat dus niéts beschreven over erfdienstbaarheid bij het kadaster, en in een (eventuele) notariële akte ook al niet. Verkrijgende verjaring is uitgesloten zoals we inmiddels allen weten. Dan staat de buurman als ik het goed begrijp, behoorlijk sterk vrees ik......... | Wat betreft recht van overpad,hierover staat bij het kadaster en in de notariele akte niets beschreven wel het woord erfdienstbaarheden.voor ons blijft het de vraag wat hier dan onder wordt verstaan.De fractievoorzitter van een politiekepartij gaf aan dat de gemeente nooit de toegangsweg had mogen verkopen.ik vraas ook dat de buurman gezien de letter van de wet erg sterk staat.naar ons inzien is uiteindelijk de gemeente die wij hiervoor aanspraakelijk kunnen stellen.wij hebben het juridichteam te Groningen om advies gevraagd,naar dit team stuur ik de koopakte en de brieven die de buurman naar ons en de gemeente heeft gestuurd waarin hij spreekt over goed buurmanschap maar dat dit goede buurmanschap is beeindigd als wij de bouwvergunning krijgen.Wij zijn nu klaar met de verbouwing en hebben nu geen recht van overpad meer. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 29 okt 2006 1:58 Onderwerp: |
|
|
gerda-gert schreef: | Wat betreft recht van overpad,hierover staat bij het kadaster en in de notariele akte niets beschreven wel het woord erfdienstbaarheden.voor ons blijft het de vraag wat hier dan onder wordt verstaan. |
Je hebt het over een standaardzin die zegt dat eventuele bestaande erfdienstbaarheden blijven bestaan. Dat is normaal en betekent beslist niet dat er ooit erfdienstbaarheden zijn gevestigd. Sterker, uit de informatie die het kadaster je heeft verstrekt blijkt met zekerheid dat geen recht van overpad bestaat.
Quote: | naar ons inzien is uiteindelijk de gemeente die wij hiervoor aanspraakelijk kunnen stellen. |
Omdat op het moment van koop het bestaan van een recht van overpad was vast te stellen door raadpleging van het kadaster, denk ik niet dat je veel kans maakt de gemeente voor wat dan ook aansprakelijk te stellen.
Quote: | de brieven die de buurman naar ons en de gemeente heeft gestuurd waarin hij spreekt over goed buurmanschap maar dat dit goede buurmanschap is beeindigd als wij de bouwvergunning krijgen.Wij zijn nu klaar met de verbouwing en hebben nu geen recht van overpad meer. |
Je enige kans lijkt me een beroep op misbruik van recht. Je buurman oefent zijn recht, om jullie het recht van overpad te weigeren, kennelijk vooral uit om jullie te straffen voor de verbouwing. Of dit veel kans maakt hangt af van de precieze omstandigheden. Heel kansrijk lijkt het me in ieder geval niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|