|
Auteur |
Bericht |
ing_spring
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 15:12 Onderwerp: Aankoop internet consumentenrecht |
|
|
Goedemiddag,
Stel:
Op een website (gerenomeerd) staat een lcd tv te koop van 99 euro. Een koopje denkt de consument laten we er meteen maar 2 bestellen.
Het bewijs van aankoop is bevestigd aan de consument via de email. Levertijd binnen 10 dagen.
De tv wordt netjes op tijd afgeleverd kosten 198 met daar bij een x bedrag aan verzendkosten. En een acceptgirokaart. De consument betaald direkt het verschuldige bedrag aan de verkoper.
Via via hoort de consument dat deze tv helemaal geen 99 euro kost maar 2199 euro. De consument gaat op het internet kijken op de website waar de tv is aangeschaft en ziet dat deze nu opeens 2199 euro is. Duidelijk een drukfout.
Wat kunnen nu de gevolgen zijn voor de consument. Staat deze in het gelijk met het bedrag wat er betaald is? Als er een navordering komt moet deze dan betaalt worden? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 15:56 Onderwerp: |
|
|
De consument zal zich niet kunnen beroepen op de opgegeven prijs.
Er is geen sprake van gerechtvaardigd vertrouwen aan zijn kant. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 16:14 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | De consument zal zich niet kunnen beroepen op de opgegeven prijs.
Er is geen sprake van gerechtvaardigd vertrouwen aan zijn kant. |
TS schrijft dat de TV al afgeleverd is. Ik denk dat de verkoper dan een stuk minder sterk staat, en z'n toevlucht zal moeten zoeken tot de ongerechtvaardigde verrijking. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 16:34 Onderwerp: |
|
|
Welke prijs staat er in de bevestigings-email? En staat ook precies dat bedrag op de acceptgiro? Het lijkt me namelijk vreemd dat er een duidelijk geval van drukfout is, diezelfde drukfout ook terug te vinden is in de bestigings-email en op de acceptgiro. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 16:41 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Welke prijs staat er in de bevestigings-email? En staat ook precies dat bedrag op de acceptgiro? Het lijkt me namelijk vreemd dat er een duidelijk geval van drukfout is, diezelfde drukfout ook terug te vinden is in de bestigings-email en op de acceptgiro. |
Het gaat ook niet om een druk fout, maar om een foutief in een geautomatiseerd systeem ingevoerd bedrag.
http://www.nu.nl/news/862031/57/Otto.nl_verkoopt_per_ongeluk_lcd-tv%27s_voor_spotprijs.html |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 26 okt 2006 21:37 Onderwerp: |
|
|
De verkoper heeft m.i. voldoende tijd gehad om de fout te herstellen. Als hij door te vergaande automatisering nog helemaal niet in de gaten heeft gekregen dat er iets helemaal fout is gegaan, dan komt dat voor zijn rekening. De verrijking van de klant lijkt me dan niet meer ongerechtvaardigd. Bovendien zou het niet redelijk zijn om de klant alsnog te laten betalen, want hij zou tegen de normale prijs de 2 tv's waarschijnlijk niet gekocht hebben.
Maar bij Otto heeft de levering dus nooit plaatsgevonden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 9:52 Onderwerp: |
|
|
Otto beroept zich toch op hun algemene voorwaarden? Iemand die die gecheckt heeft? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 13:00 Onderwerp: |
|
|
De koper kan weten dat 99 euro een niet reele prijs is. Otto kan zich daarop beroepen. De prijs staat immers niet groots en feestelijk en duidelijk als extreem lage orijs aangekondigd. De janboerenfluitjes redenering dat het niet kan voor die prijs is genoeg grond voor Otto om de volle mep te vragen.
Ook bij aanschaffen via internet moet de koper onderzoek doen. Had koper dat gedaan, dan hij kunnen bevroeden dat de prijs die Otto noemt niet kan kloppen. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 13:58 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Otto beroept zich toch op hun algemene voorwaarden? Iemand die die gecheckt heeft? |
In de AV staat geen (specifieke) uitsluiting van dit soort zaken.
Otto beroept zich namelijk op Quote: |
Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website. |
Een orderbevestiging lijkt me niet een mailing in de zin van de AV. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:34 Onderwerp: |
|
|
Vloeit die fout in de orderbevestiging niet voort uit een "programmeerfout" op de website? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 16:49 Onderwerp: |
|
|
Meer uit een zetfout op de website, lijkt me. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 21:48 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat in de database een verkeerd bedrag is ingevoerd.
Deze fout lijkt me gewoon onder de AV bepaling te vallen. De rechter die het zou beoordelen is immers een jurist en geen technicus (net als de persoon die de AV heeft opgesteld). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
kss
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 nov 2006 0:11 Onderwerp: |
|
|
zoals topicstarter uitlegt is otto kansloos. waarom? de koop is gesloten, goedbevonden, betaald en uitgeleverd (of sprake van leveringswil) dan is de fase van herroepen niet meer van toepassing. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 11 nov 2006 1:44 Onderwerp: |
|
|
kss schreef: | zoals topicstarter uitlegt is otto kansloos. waarom? de koop is gesloten, goedbevonden, betaald en uitgeleverd (of sprake van leveringswil) dan is de fase van herroepen niet meer van toepassing. |
De topicstarter heeft het niet over Otto. Hij zal geïnspireerd zijn door de Ottozaak, maar bij Otto is de tv nooit afgeleverd. Topicstarter legt ook helemaal niet uit dat iemand kansloos is...
Het aanbod op de website van Otto kwam niet overeen met de wil van Otto (art 3:33 BW). Omdat de koper dit had moeten begrijpen gezien de prijs in het aanbod vergeleken met de werkelijk waarde (art 3:35 BW), kan Otto zich gewoon op die ontbrekende wil beroepen.
Zelfs na levering zou dit nog gelden, alleen kan ik me dan voorstellen dat Otto het recht om de koop te vernietigen verspeeld zou hebben. Maar zo zeker is dat nog niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 31 jan 2007 16:58 Onderwerp: |
|
|
Otto wint.
Quote: | 4.6. Volgens Otto is sprake geweest van een foutieve vermelding van de prijs. Om technische redenen is Otto er niet in geslaagd terstond na ontdekking de fout te herstellen. Ongelukkigerwijs zijn pogingen daartoe om nog niet opgehelderde technische redenen gefaald waarbij ongelukkigerwijs wél een aanpassing van de prijs van € 99,00 naar € 99,90 onbedoeld heeft plaatsgevonden. |
Behoorlijk uitgebreid vonnis dat uiteindelijk neerkomt op ontbrekende wil bij Otto (art 3:33 BW) wat de consument had moeten begrijpen (art 3:35 BW).
Ik vraag me af waarom de voorzieningenrechter overweegt dat het totale potentiële nadeel voor Otto veel groter is dan het totale potentiële nadeel voor iedere consument afzonderlijk (waar dan weer geen conclusie aan wordt verbonden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|