|
Auteur |
Bericht |
zara
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 12
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 13:54 Onderwerp: Is een getekende offerte / bestelorder hetzelfde als een OVK |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb even hulp nodig:
Is een getekende offerte/bestelorder hetzelfde als een rechtsgeldige koopovereenkomst?
Zit je er aan vast?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:01 Onderwerp: |
|
|
Dat is afhankelijk van hetgeen partijen precies hebben overeengekomen.
Als er sprake is van een bestelorder dan resulteert dit in een overeenkomst.
Als er sprake is van een offerte dan is dit een aanbod. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
zara
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 12
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:15 Onderwerp: |
|
|
Het grappige is dat er boven staat:
Bestelorder / offerte
Onderaan staat in kleine letterjes:
'De algemene verkoopvoorwaarden van bedrijf X zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te..' |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:31 Onderwerp: |
|
|
Het ligt er aan wat er afgesproken is...
Bijv. is het alleen een offerte ter info wat de boel zal gaan kosten, of is het de bestelorder waarbij de keukenkastjes (of whatever) daadwerkelijk besteld zullen gaan worden... Als er sprake is van een bestelling (en dan meestal ook een aanbetaling) is het een OVK... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:38 Onderwerp: |
|
|
zara schreef: | Het grappige is dat er boven staat:
Bestelorder / offerte |
Is het een formulier dat voor beide gebruikt kan worden? Waarbij dus eigenlijk het niet van toepassing zijnde had moeten worden doorgestreept? Dan lijkt mij de posting van MirjamvL relevant: wat is er feitelijk (mondeling) afgesproken, wat was de bedoeling van partijen? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
zara
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:45 Onderwerp: |
|
|
Nee het is niet iets waarbij je het door moet kruizen. Maar door deze formulieren trappen evt. kopers er wel meteen in. Ze zetten een handtekening, maar denken dat ze er nog over kunnen nadenken.
Zodra ze het niet meer willen vallen ze door de mand en komen ze er niet onderuit. Wat denk ik nu ook het geval is.
Er is een offerte van een machine opgevragen met natuurlijk de eventuele opties. Maar wat er precies mondeling is afgesproken ben ik aan het uitzoeken. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 14:46 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat wilde ik er nog bij zeggen bijv. bij IKEA gebruiken ze eenzelfde formulier met idd. offerte/ bestelorder erboven.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
zara
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 15:15 Onderwerp: |
|
|
is er een manier om er onderuit te komen? |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 15:21 Onderwerp: |
|
|
Misschien kan je iets meer details vertellen? Dat maakt het iets makkelijker om daar antwoord op te geven... omdat we op basis van de verstrekte info nog niet eens kunnen zeggen of het een offerte of een ovk betreft... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
zara
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 15:38 Onderwerp: |
|
|
Ik kan er nog niet veel over zeggen omdat ik nog niet alle partijen heb gesproken.
Maar er is een handtekening gezet onder een offerte / bestelorder voor een machine.
Gemakshalve ga ik er nu even vanuit dat het een ovk is.
Wat is dan slim om te doen om er toch onderuit te kunnen komen? Of is dat helemaal niet mogelijk? |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 15:55 Onderwerp: |
|
|
Is een beetje afhankelijk van het waarom je er nu onderuit zou willen komen... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 16:45 Onderwerp: |
|
|
Meestal werkt het in zo'n geval zo: je ontvangt de offerte en door te tekenen verklaar je eigenlijk: ik ga hier mee accoord, voer het maar uit (=de bestelling/opdracht). Dat is dan de wil die zich door de verklaring (je handtekening) openbaart. Er is namelijk geen andere reden te bedenken waarom je een offerte ondertekend zou terugsturen.
Betreft het hier een consumentenkoop of niet? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 18:38 Onderwerp: |
|
|
Normaal gesproken heeft een getekende offerte de status van een schriftelijke overeenkomst. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 27 okt 2006 21:27 Onderwerp: |
|
|
Als de offerte is opgesteld naar aanleiding van de wensen van een klant, en die klant stuurt de offerte getekend terug, dan lijkt mij dat moeilijk anders op te vatten dan een overeenkomst.
Tenzij het een vrijblijvende offerte is. In dat geval kan de winkel er nog vanaf, door dit onverwijld na ontvangst van de ondertekende offerte te laten weten.
(Een paar jaar terug zou ik een "vrijblijvende" offerte nog heel anders hebben opgevat: een offerte waar je, wanneer die voor je wordt opgesteld, niet op in hoeft te gaan. Maar het geeft dus juist de aanbieder een mogelijkheid om zich er niet door te laten binden.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
zara
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 13:47 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Normaal gesproken heeft een getekende offerte de status van een schriftelijke overeenkomst. |
Je zegt normaal gesproken. Wanneer niet en wanneer wel? |
|
|
|
 |
|