Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 1:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vermogensbelasting
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mbh

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 21:28    Onderwerp: Vermogensbelasting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,
Elk jaar moet ik vermogensbelasting afdragen. Ik zou graag willen weten of er mogelijkheden zijn om dit te ontwijken danwel te verlagen.
Iemand met goede ideeën?
mbh
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 22:14    Onderwerp: Re: Vermogensbelasting Reageer met quote Naar onder Naar boven

mbh schreef:
Hallo allen,
Elk jaar moet ik vermogensbelasting afdragen. Ik zou graag willen weten of er mogelijkheden zijn om dit te ontwijken danwel te verlagen.
Iemand met goede ideeën?
mbh

Er lopen hier genoeg studenten en mensen met dure hobby's rond Smile
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kom in Nederland wonen, hier kennen we geen vermogensbelasting.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kom in Nederland wonen, hier kennen we geen vermogensbelasting.

Niet zo lollig doen Bona Fides, jij snapt ook wel dat TS doelt op de 40% belasting over de 3% fictieve rendementen uit box drie vermogen(s).
tikSimone

tikSimone

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat het 4% rendement was.... (netto 1,2% over het gemiddeld vermogen)
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MEA CULPA, het belastingtarief is 30% en een fictief rendement van 4%.
Dank je voor de correctie TikSimone. Good
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar 30% van 4% wel Wink

Ah, u was me al voor! Mr. Green
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het punt is dat het echt geen vermogensbelasting is. Eigen huis en bezittingen voor persoonlijk gebruik zijn uitgesloten. Daarom helpt een mooie sportwagen al snel om deze zware belastingdruk weg te nemen.

Maar, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, wellicht een nog beter idee: maak gebruik van deze gunst van de overheid aan de rijken! De belastingdruk is 1,2%, onafhankelijk van het werkelijke rendement. Koop een tweede huis en melk het uit. De huurinkomsten zijn belastingvrij. Zoek maar eens een land op de wereld waar je zo vorstelijk (als in: de Koning betaalt geen belasting) behandeld wordt.

(Ja, dat 2e huis blijft gewoon in box 3.)

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste bona fides,
Dank voor je ideeën. Ik heb niet zo'n behoefte aan een 2e huis, wil geen rompslomp met verhuur en op moment geen behoefte aan een sportauto. Deze ideeën hebben betrekking op het doen van uitgaven waardoor het vermogen lager wordt en dus ook de vermogensbelasting.
Ik zoek een oplossing in één of ander belastingconstructie waardoor de hoogte van het vermogen in stand blijft maar alleen de vermogensbelasting lager wordt. Wat zijn dan de mogelijkheden?
Groet,
mbh
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[Fluister]Zwitserse bankrekening?[/Fluister]
Je doelt overigens op belastingmijdend gedrag, hiertoe bestaan vele mogelijkheden, die ik, als niet-fiscalist, overigens niet ken.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deskundig advies er over vragen vermindert je vermogen sowieso al drastisch Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mbh schreef:
Dank voor je ideeën. Ik heb niet zo'n behoefte aan een 2e huis, wil geen rompslomp met verhuur en op moment geen behoefte aan een sportauto. Deze ideeën hebben betrekking op het doen van uitgaven waardoor het vermogen lager wordt en dus ook de vermogensbelasting.

Om te beginnen: het is geen vermogensbelasting. Dit maakt wel degelijk verschil. Anders zou het kopen van een sportauto niet helpen, want daardoor neemt het vermogen niet af (behalve door afschrijving en dergelijke).

Het kopen van een 2e huis helpt ook niet om het in Box 3 belaste bedrag te verlagen, maar is bedoeld als voorbeeld van een investering waarmee je een mooi rendement kunt behalen zonder daar navenant voor belast te worden. Je kunt er ook voor kiezen om in aandelen te gaan. Mijn punt is: in het buitenland zou dan de reële winst belast worden, maar hier zijn koerswinst en dividend onbelast (in ruil voor die magere 1,2% in Box 3). Als je veel geld hebt mag je in Nederland niet klagen over die 1,2%, want daarmee is het gewoon klaar.

Nederland heeft een vermogensbelasting gekend. Als ik het me goed herinner was die 0,8% en op het eind misschien 0,7%. Maar daar was de kous niet mee af: rente op je spaarrekening en dividend telden gewoon als inkomen, belast met een tarief van 50% of 60% (en ooit 72%). Bovendien werden voor die 0,8% ook je eigen huis en bezittingen voor persoonlijk gebruik meegeteld (weliswaar was de drempel hoger dan nu).

Quote:
Ik zoek een oplossing in één of ander belastingconstructie waardoor de hoogte van het vermogen in stand blijft maar alleen de vermogensbelasting lager wordt. Wat zijn dan de mogelijkheden?

Als je het omzet in een schilderij voor aan de muur blijft je vermogen gelijk (met wat geluk stijgt het), terwijl je voor box 3 minder hoeft te betalen.

Wanneer je het schilderij niet aan de muur hangt maar ergens opslaat, moet het als belegging worden beschouwd en telt het gewoon nog mee voor box 3.

Andere mogelijkheden: koop een eigen huis, of los je hypotheek af.

Maar vermoedelijk zoek je gewoon een manier om de belasting te ontduiken. Met een koffertje de grens over, of zo?

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geval van het koffertje heb je als belastingplichtige denk ik wel wat uit te leggen over de vermindering van vermogen.
mbh

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Om te beginnen: het is geen vermogensbelasting. Dit maakt wel degelijk verschil. Anders zou het kopen van een sportauto niet helpen, want daardoor neemt het vermogen niet af (behalve door afschrijving en dergelijke).
Daar heb je gelijk in. Het wordt vermogensrendementsheffing genoemd (VRH) op diverse sites.
Quote:
Andere mogelijkheden: koop een eigen huis, of los je hypotheek af.
Ik heb een hypotheek van 1,5 ton en dat kost mij slechts 3,25% na hypotheekrente aftrek. Die 1,5 ton heb ik nu als het ware in aandelen belegd. Het rendement daarop is veel hoger dan die 3,25%. Aflossen vind ik daarom niet rendabel. Bovendien moet bij vervroegd aflossen boete betaald worden.
Quote:
Maar vermoedelijk zoek je gewoon een manier om de belasting te ontduiken. Met een koffertje de grens over, of zo?
Ik zoek een constructie die legaal is. Mocht ik de komende tijd dure aanschaffingen doen dan wil ik dat naar de belastingdienst toe kunnen verantwoorden. Ik wil dus geen belasting ontduiken.

Ik heb in het verleden een artikel gelezen over een Antilliaanse Familie Stichting (o.i.d.). Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar mij staat bij dat dat fiscaal gezien interessant was. Weet iemand er meer van af? Ik denk aan dit soort constructies.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mbh schreef:
Die 1,5 ton heb ik nu als het ware in aandelen belegd. Het rendement daarop is veel hoger dan die 3,25%. Aflossen vind ik daarom niet rendabel. Bovendien moet bij vervroegd aflossen boete betaald worden.

Heel verstandig. Wanneer je geld meer opbrengt dan 4%, betaal je effectief minder dan 30% belasting over de winst uit je vermogen. Dat is helemaal niet onredelijk hoor (helemaal wanneer je erin slaagt een echt hoog rendement te halen, met 8% betaal je maar 15% belasting). Als je die winst bij je belastbaar inkomen zou moeten optellen kom je vermoedelijk veel ongunstiger uit. En beleggingen moet je nu eenmaal opgeven in box 3.

Quote:
Ik heb in het verleden een artikel gelezen over een Antilliaanse Familie Stichting (o.i.d.). Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar mij staat bij dat dat fiscaal gezien interessant was. Weet iemand er meer van af? Ik denk aan dit soort constructies.

Je betaalt belasting over je wereldinkomen, dus beleggingen op de Antillen of ergens buiten het koninkrijk moet je nog steeds opgeven (het gaat je immers niet om belastingontduiking).

Wellicht is er een mogelijkheid om gebruik te maken van een belastingverdrag, zodat je in het land waarin je een belegging hebt belasting over de winst betaalt, terwijl de belegging hier voor box 3 wordt vrijgesteld. Of en waar dat zou kunnen weet ik niet. Hoe exotischer het land, hoe groter natuurlijk het risico dat je belegging in het niets opgaat.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds