Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 17 jun 2025 20:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

recht van overpad
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
D Error

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Leyoo schreef:
StevenK schreef:
Maar een erfdienstbaarheid kan ook door verjaring ontstaan

klopt,en dat probeer ik juist aan te tonen mbv de vorige bewoner.

Maar deze niet-zichtbare en niet-voortdurende erfdienstbaarheid kan voor 2012 nog niet verjaard zijn. Is je advocaat daarvan op de hoogte?

Zie bijvoorbeeld dit overzichtje:
Quote:
Niet-voortdurend en niet-zichtbaar
Een probleem doet zich voor bij niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheden, waarvan men (anders dan thans) onder het oude recht geen bezitter kon zijn en die men daardoor niet door verjaring kon verkrijgen. Het betreft in de praktijk vooral de erfdienstbaarheid van weg. Deze erfdienstbaarheid is immers niet voortdurend en niet steeds zichtbaar omdat degene die het recht uitoefent nu eenmaal niet de hele dag heen en weer op de weg loopt. Het bezit van deze niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheden kan eerst worden verkregen met ingang van 1 januari 1992. De tien- of twintigjarige verjaringstermijn begint dus pas op die datum te lopen.

Je kunt natuurlijk het geluk hebben dat de advocaat van de wederpartij en de rechter net zo onkundig zijn.

Inderdaad! rekenen maar niet op de onkunde van de tegen partij, dit zijn van die kleine dingen waar op wordt gekickt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
leader

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je weet maar nooit, d'r werd hier ook ff aan voorbijgegaan, enne, hoop doet leven............. Laughing
D Error

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2006 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

leader schreef:
Je weet maar nooit, d'r werd hier ook ff aan voorbijgegaan, enne, hoop doet leven............. Laughing

hahahaha, zou wel kicken zijn als je de tegen partij op een dergelijk klein detail, een overwinning wegkaapt, hahaha

hahahahaha, hoop doet leven! Very Happy
Leyoo

Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2006 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben inmiddels dus bij mijn advocaat geweest en die denkt er toch anders over.
Niet zichtbaar is hier niet aan de orde,aangezien het duidelijk een oprit betreft waar duidelijk is dat er geen 2 auto's naast elkaar overheen kunnen en men dus over elkanders grond moet rijden.
Niet zichtbaar is bijvoorbeeld een stuk weiland waar men overheen moet om op een ander weiland te komen.
Er zal misschien wel weer een reden opgeworpen worden om dit tegen te spreken,maar ik ga toch op de kundigheid van mijn advocaat af.
De eerste brief is inmiddels de deur uit met voldoende redenen er in om
van de plannen af te zien,dus we wachten af.
Hou jullie op de hoogte.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 2:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb daar op zich ook wel aan gedacht, maar is hier werkelijk sprake van een zichtbare en voortdurende erfdienstbaarheid? Het feit dat een oprit vrij is betekent niet dat je kunt zien dat je toestemming hebt er gebruik van te maken. Om die toestemming gaat het, en die is niet zichtbaar. Een overhangend balkon is bijvoorbeeld duidelijk wel voortdurend en zichtbaar.

Teruglezend zie ik dat je (inmiddels vermoedelijk) kunt aantonen dat er al die tijd garages op ieders erf hebben gestaan. Dat in combinatie met de onmogelijkheid een garage te bereiken zonder over het erf van de ander te rijden zou dus de zichtbare aanwezigheid van het recht van overpad moeten aantonen. Het lijkt mij eerlijk gezegd te indirect. Een recht van overpad houdt vrijwel altijd verband met de bereikbaarheid van een bepaald bouwwerk, maar zoals ik het begrijp is dat niet voldoende voor het zichtbaarheidsvereiste.

Overigens heb ik intussen in de gaten hoe door mijn art 6:251 (kwalitatieve rechten) idee heen moet worden geprikt. Zo'n mondelinge overeenkomst die eventueel zou bestaan kan eenvoudig worden opgezegd, en dat is feitelijk ook wat gebeurd is.

Het draait dus om het bestaan van een erfdienstbaarheid. Maar daarnaast zou ik je advocaat zeker aanraden om ook een beroep te doen op art 3:13 BW, misbruik van recht. In ieder geval is het een goede zaak dat je advocaat wel in de gaten heeft dat die zichtbaarheid een rol speelt Wink.

Het is wel een interessante kwestie, dus alvast bedankt voor het ons op de hoogte houden. En succes natuurlijk Smile.

BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 3:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de noot onder NJ 1979/117 vind ik:
W.M. Kleijn schreef:
Een omstreden typisch civielrechtelijk probleem betrof hier het door verjaring verkrijgen van een erfdienstbaarheid. Men neemt algemeen aan, dat de wetgever van het huidige BW een weinig ruim beleid voorstond omtrent het door verjaring verkrijgen van servituten door in art. 744, jo. 746 BW zo nadrukkelijk te vermelden dat deze mogelijkheid slechts geldt voor voortdurende en zichtbare erfdienstbaarheden. Art. 724 BW eist voor een voortdurende erfdienstbaarheid, dat het gebruik ervan voortduurt (kan voortduren) zonder menselijk handelen; als voorbeeld van een niet-voortdurende erfdienstbaarheid wordt dan het recht van overgang genoemd.
In dezelfde lijn stelt Asser-Beekhuis, Zakenrecht 3-II p. 177 dat een recht van weg zeker niet voortdurend is, omdat voor de uitoefening telkens een menselijke handeling nodig is (zie ook HR 6 okt. 1954, NJ 1954, 657 en Hof Leeuwarden 9 nov. 1955, NJ 1957, 572) Ditzelfde zal dunkt mij ook gelden voor een (niet openbare) waterweg over andermans perceel.
Toch wordt er wel voor gepleit om op deze strenge regel een uitzondering toe te laten, als van de uitoefening van de erfdienstbaarheid door enig werk of kenteken blijkt, dat duidelijk wijst naar het gebruik ten bate van het heersend erf, al is voor dat gebruik zelf steeds opnieuw een menselijk handelen nodig; zie HR 27 mei 1950, NJ 1951, 197, in die zin bij een toilet-inrichting, alleen van de kant van het heersend erf te bereiken en D.J.V. in zijn annotatie van dat arrest. Evenzo Pitlo, Zakenrecht pag. 285, voor het geval dat een weg zo duidelijk naar het erf van de buurman voert, dat de eigenaar van de ondergrond er geen enkel profijt van heeft.

Er is kennelijk wel eens voor gepleit om voor het recht van overpad onder omstandigheden wel verjaring aan te nemen. Ik ben bang dat het er nooit van is gekomen, en dat de HR nu, bijna 15 jaar na de inwerkingtreding van het nieuwe BW, niet meer "om" zal gaan.

BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Dat in combinatie met de onmogelijkheid een garage te bereiken zonder over het erf van de ander te rijden zou dus de zichtbare aanwezigheid van het recht van overpad moeten aantonen"

Even praktisch denken, om alle juridische ellende te voorkomen én natuurlijk de sociale omgang met de buren (van wat er nog van over is) te waarborgen: Is het niet mogelijk om b.v. een separaat pad c.q. inrit aan te leggen, zodat men dan niet meer over het perceel van de buren behoeft te rijden om zo bij de eigen garage te komen? De kosten van deze actie wegen in de regel niet op tegen de proceskosten. Bovendien is men van elkaar af, om het maar ff zo te zeggen.

Het is n.l. zo als er écht geen andere mogelijkheid is om bij de eigen garage te komen, dan is er volgens mij sprake van zichtbare aanwezigheid van het recht van overpad, omdat anders simpelweg de eigen garage er dan "geïsoleerd bij ligt" en daar is het ding niet voor gebouwd destijds.

De geschiedenis van beide percelen ken ik verder niet, het is even
praktisch meedenken mijnerzijds............. Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt erop dat leader "om" is Wink.

Uit de jurisprudentie die ik heb kunnen vinden lijkt me vooralsnog te volgen dat voor de mogelijkheid van verjaring geëist wordt dat het gebruik van het recht voortdurend en zichtbaar is (om precies te zijn is de gedachte dat dit nodig is om van "bezit" te spreken). Omdat voor het gebruik van het recht van overpad menselijk handelen nodig is, kan zo'n recht niet voldoen aan deze voorwaarden, ook niet wanneer het zoals hier op grond van de aanwezige bouwwerken op zich evident is dat die garages daar gebouwd zijn omdat men het erover eens was dat men elkaar (tot voor kort) het recht van overpad gunde.

BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De term "om" is in het geheel niet aan de orde, juridisch maken deze mensen weinig kans, alleen probeerde ik ff met deze mensen mee te denken om tot een oplossing te komen.

Alhoewel het niet geheel onbelangrijk kan zijn, hoe de zaak zich vanuit het verleden ontwikkeld heeft, tot hoe de zaak zich nu verhoud. Een civiele rechter kan gevoelig zijn hiervoor en eveneens meedenken hierin.

Neemt niet weg, wet is wet.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, er op een normale manier met de buren uitkomen is natuurlijk het beste, maar als de rechter hier zou oordelen dat door bestemming of verjaring een erfdienstbaarheid in de vorm van een recht van pad is ontstaan (dus deels op basis van het oude BW), wijkt de rechter m.i. af van het geldende recht. Tenminste, voor zover ik erin geslaagd ben het geldende recht correct af te leiden uit de jurisprudentie die ik kon vinden.

Ik denk dat de rechter eerder een beroep op art 3:13 BW zal belonen...

Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,tijdje niets laten horen door omstandigheden.
Ik wil bij deze nog even de laatste stand van zaken doorgeven,buren hebben aangegeven geen verdere actie te ondernemen,de inrit blijft dus bereikbaar.
Ik heb nog een poging gewaagd om e.e.a notarieel vast te leggen,maar daar ging men niet mee akkoord.
Wel is het plan van de buren om nog een hek te plaatsen op het eigen stuk grond om,zoals men zegt,zwervers en junks buiten te houden.
Indien ik dus geen hek plaats op onze grond,zal dit resulteren in een half hek,waar volgens mij geen junk of zwerver zich aan zal storen!
Wel is door buren tot 2 maal toe in een schrijven aangegeven dat dit hek voor ons toegankelijk zal zijn zodat wij ongehinderd de openbare weg kunnen bereiken.
Doel is dus eigenlijk bereikt,maar de dreiging van een rechtszaak zal moeten blijven bestaan aangezien er notarieel niets is vastgelegd.
Aangezien dit volgens mijn advocaat tot problemen zou kunnen leiden bij rechtsopvolging,dus bijv.bij verkoop van het huis,adviseerde deze mij om toch en rechtszaak aan te spannen.
Ik ben zelf echter van mening dat dit zeer waarschijnlijk de situatie dermate zal verslechteren,dat naast elkaar wonen als buren dan een zeer moeilijke zaak zal worden.
Ik wacht voorlopig het plaatsen van het hek en de dan te ontstane situatie af.

Groet.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor de update! Good

En veel succes met het balanceren tussen een goede relatie met je buren en opkomen voor jezelf!
Ik zou me zelf weinig aantrekken van eventuele toekomstige kopers, mits je ze t.z.t. duidelijk voorlicht over de stand van zaken natuurlijk. Wat de toekomst brengt weet je nooit.
Duidelijkheid afdwingen via de rechter kan echter ook rust in de tent scheppen.
HardeHarry

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het dan toch een erfdienstbaarheid zou zijn (quod non volgens mij) en die zou door verjaring zijn ontstaan, dan heb je geen medewerking van de buren nodig.
Dan kun je een notariële akte op laten maken waarin de notaris die verjaring constateert en die akte kan dan in de Openbare Registers (gehouden ten kantore van het Kadaster) worden ingeschreven.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je update.
En v.w.b. dat afwachten en je argument daarvoor: verstandig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds