|
Auteur |
Bericht |
gabrielone
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 16:54 Onderwerp: andere werkzaamheiden dan in mijn contract ? kan dat ? |
|
|
Hallo,
Mijn baas wil me verplichten om andere werkzaamheiden te gaan verrichten dan in mijn contract staat. Hij wil dat ik mijn waardigheiden, mijn kennis over draag aan een nieuwe kolega. Ik moet hem inleren dus. Het staat niet in mijn contract en ik prijs mijn eigen kennis en ervaring. Ik heb dus wel gevraagd wat er tegenover staat. Het aantwoord was dus dat ik het gewoon onder mijn werktijden moet doen zonder iets extra.
Mijn vraag is dus, ben ik dan verplicht om het te doen ? Is het normaal dat ik iets extra ervoor vraag? Tot welke dokumenten kan ik me wenden waaruit zou blijken dat ik in mijn gelijk sta.
Alvast bedankt voor de tips en informatie.
m.v.g.
Gabriel |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 17:08 Onderwerp: Re: andere werkzaamheiden dan in mijn contract ? kan dat ? |
|
|
gabrielone schreef: | Hallo,
Mijn baas wil me verplichten om andere werkzaamheiden te gaan verrichten dan in mijn contract staat. Hij wil dat ik mijn waardigheiden, mijn kennis over draag aan een nieuwe kolega. Ik moet hem inleren dus. Het staat niet in mijn contract en ik prijs mijn eigen kennis en ervaring. Ik heb dus wel gevraagd wat er tegenover staat. Het aantwoord was dus dat ik het gewoon onder mijn werktijden moet doen zonder iets extra.
Mijn vraag is dus, ben ik dan verplicht om het te doen ?
|
Ja.
Quote: |
Is het normaal dat ik iets extra ervoor vraag?
|
Nee.
Achtergrond: een werkgever mag in redelijkheid die werkzaamheden van je verwachten die overeengekomen zijn of die daarbij horen. Het inwerken van collega's is een typisch voorbeeld van iets wat over het algemeen niet specifiek in een functieomschrijving of contract opgenomen is, maar in redelijkheid toch echt bij een functie hoort. |
|
|
|
 |
gabrielone
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 17:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel zelf kosten moeten maken in het verleiden om mijn vak uit te kunnen oeffenen. Is het dan normaal dat ik die zomaar doorgeef ? Ik ben een echte vakman in mijn gebied en het opleiden om zover te komen kost behoorlijk veel geld. Als mijn niewe kolega extern opgeleid zou moeten worden om mijn taak te kunnen overnemen zou dat dus wat gaan kosten. Het is niet zo dat ik negatief tegenover mijn kolega sta, maar ik vind wel dat er iets tegenover kan staan. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 18:13 Onderwerp: |
|
|
gabrielone schreef: | Ik heb wel zelf kosten moeten maken in het verleiden om mijn vak uit te kunnen oeffenen. Is het dan normaal dat ik die zomaar doorgeef ? Ik ben een echte vakman in mijn gebied en het opleiden om zover te komen kost behoorlijk veel geld. Als mijn niewe kolega extern opgeleid zou moeten worden om mijn taak te kunnen overnemen zou dat dus wat gaan kosten. Het is niet zo dat ik negatief tegenover mijn kolega sta, maar ik vind wel dat er iets tegenover kan staan. |
Toen jij bij deze werkgever ging werken, ben je ongetwijfeld aangenomen vanwege deze kennis en ervaring ? En is je beloning daar ook op afgestemd ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 18:21 Onderwerp: |
|
|
Ik raad je aan om voor jezelf te beginnen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gabrielone
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 18:22 Onderwerp: |
|
|
natuurlijk, mede daarom ben ik aangenomen. Maar niet als goedkoop opleider van nieuw personeel. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 19:20 Onderwerp: |
|
|
Het inwerken van collega's hoort gewoon bij je functie. Overigens zal al je kennis toch niet zomaar overgedragen kunnen worden aan de nieuwe collega, want dan zou je net zo lang met dat opleidingstraject bezig moeten zijn als het jou destijds aan tijd gekost heeft.
Misschien kun je voorstellen dat je vanwege de extra moeite (je hebt namelijk iets minder tijd voor je gewone werkzaamheden) en in verband met de toekomstige verdere opleiding van je collega zelf een nieuwe opleiding kunt volgen? Zou dat aan je wensen tegemoetkomen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|