|
Auteur |
Bericht |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 19:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Maar nu je het over art 12 Rijksoctrooiwet hebt, wat dacht je van lid 2? Ik vrees dat dit toch het octrooi doet gaan richting het bedrijf... |
Dat is het afstudeerdersartikel. Als je als student ergens gaat werken, dan is je uitvinding van de werkgever. Niet aan de orde hier, want de OP werkt niet bij "een ander" in de zin van dat artikel. Hij studeert.
Noch de ROW noch de Aw hebben expliciete regelingen over studenten of scholieren die uitvindingen dan wel werken maken binnen de scope van hun opleiding. Ik vermoed dat het gewoon te zelden gebeurt dat daar commercieel relevante uitvindingen dan wel werken uit komen. Het auteursrecht op je afstudeerscriptie ligt dus gewoon bij jou.
Quote: | Een post in rechtenforum zou wel grappig zijn als prior art. |
Ach, het is weer eens wat anders dan de Donald Duck.
Arnoud |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 20:38 Onderwerp: |
|
|
@Arnoud Engelfriet
Afstand van recht, dat is een apart leerstuk. Deze afstand is op alle rechten toepasbaar, echter heeft de jurisprudentie in concrete gevallen bepaalde criteria gesteld, voor de mate van toepasbaarheid. Of er speciale criteria zijn bij afstand van recht bij intellectuele eigendom dat weet ik niet.
Afstand van recht is vormvrij.
het aanbod van afstand kan mondeling, stilzwijgend of schriftelijk worden gedaan. Er moet sprake zijn van wil en verklaring (3:33 BW), die verklaring kan gesloten zitten in een of meer gedragingen (3:37 lid 1 BW).
Gerechtvaardig vertrouwen 3:35 BW speelt een rol, waarbij vooral wordt gekeken naar de rechtsverhouding van partijen, bij een zakelijk verhoudinging wordt de wil tot afstand niet snel aangenomen.
Met andere woorden, het komt aan op de getekende verklaring, de toepasselijke AV van de onderwijs instelling. Is daar niets in bepaald, dan kan uit de gedraging van deze student niet worden opgemaakt dat zijn wil ziet op de afstand en mag dat ook niet worden aangenomen dat hij dit heeft verklaard. Gerechtvaardigd vertrouwen van de wederpartij, de onderwijsinstelling of andere derden kan niet worden aangenomen, nu de student deze discussie en vraag binnen de onderwijsinstelling bij meerdere personen heeft aangekaard. Met andere woorden onder de omstandigheden hierboven beschreven, behoud de student het auteursrecht over de uitvinding, en is het product octrooibaar, voorzover er niet een gelijksoortig octrooi bestaat. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 22:22 Onderwerp: |
|
|
De OP noemde het wel afstand van recht, maar zijn vraag ging meer over een verplichte overdracht van zijn recht naar iemand anders.
De student maakt iets, hij meent dat het van hemzelf is maar de docent/begeleider zegt dat "alles van de school is". Met het leerstuk afstand van recht kom je hooguit tot de conclusie dat de rechten opgegeven zijn, niet dat ze overgedragen zijn aan de school dan wel automatisch toevallen aan de school.
Overdracht van auteursrecht en van (het recht op) octrooi moet trouwens schriftelijk. Ik kan me dan moeilijk voorstellen dat afstand doen van je auteursrecht vormvrij en met een willekeurige op wilsuiting gerichte gedraging kan gebeuren.
Arnoud |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 22:59 Onderwerp: |
|
|
Halen we hier niet een verbintenisrechterlijke (afstand van recht) en een goederenrechterlijke (overdracht) door elkaar?
Daar lijkt het nu mijn inziens wel op. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 23:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het alleen maar over overdracht gehad hoor
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 23:21 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | bona fides schreef: | Maar nu je het over art 12 Rijksoctrooiwet hebt, wat dacht je van lid 2? Ik vrees dat dit toch het octrooi doet gaan richting het bedrijf... |
Dat is het afstudeerdersartikel. Als je als student ergens gaat werken, dan is je uitvinding van de werkgever. Niet aan de orde hier, want de OP werkt niet bij "een ander" in de zin van dat artikel. Hij studeert. |
En inderdaad schrijft michelin "We zijn bezig met een product op school". (Maar een uitvinding tijdens een korte externe stage in het kader van de studie valt toch wel onder art 12 lid 2? Om te praten van werkzaamheden lijkt me een dienstbetrekking niet nodig, en dat is een afstudeerstage ook niet.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 8:14 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | (Maar een uitvinding tijdens een korte externe stage in het kader van de studie valt toch wel onder art 12 lid 2? Om te praten van werkzaamheden lijkt me een dienstbetrekking niet nodig, en dat is een afstudeerstage ook niet.) |
Nee, het hoeft niet in dienstbetrekking te zijn. Je moet "werkzaamheden bij een ander" verrichten in het kader van je opleiding. Die "ander" is dus niet de school maar je stageplek. Een korte stage bij een bedrijf valt hier dus onder, net als 9 maanden afstuderen.
Promovendi zijn in dienst bij hun universiteit, dus daar geldt weer 12 lid 3 voor. Als ze dan bij een bedrijf het feitelijke promotieonderzoek doen, kun je maar beter een contract opstellen om alles goed af te spreken.
Arnoud
Arnoud |
|
|
|
 |
|