Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 1:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verhuurder maakt gebruik ruimte huurder, zonder betalen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brown

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 13:33    Onderwerp: verhuurder maakt gebruik ruimte huurder, zonder betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag een advies:
Case:
drie-jarig huurcontract kantoorruimte, dat vroegtijdig wordt opgezegd (na 2 jr) bij verhuurder. De gehuurde ruimte is inpandig bij verhuurder. Huur wordt gewoon doorbetaald conform contract, maar ruimte komt leeg te staan.
De verhuurder gaat gebruik maken van de (leegstaande) ruimte, omdat dit, bij leegstand, 't imago van zijn bedrijf stoort. Echter wil geen tegemoetkoming betalen om 't feit dat ie ruimte gebruikt, terwijl er feitelijk nog gewoon wordt gehuurd. (Leegstand is relatief... er blijft meubilair aanwezig)
Voorstel was: 50/50 voor restant huurperiode.
Benieuwd naar juridische haalbaarheid van het onbetaald gebruik maken van deze kantoorruimte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
D Error

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 21:22    Onderwerp: Re: verhuurder maakt gebruik ruimte huurder, zonder betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

brown schreef:
Graag een advies:
Case:
drie-jarig huurcontract kantoorruimte, dat vroegtijdig wordt opgezegd (na 2 jr) bij verhuurder. De gehuurde ruimte is inpandig bij verhuurder. Huur wordt gewoon doorbetaald conform contract, maar ruimte komt leeg te staan.
De verhuurder gaat gebruik maken van de (leegstaande) ruimte, omdat dit, bij leegstand, 't imago van zijn bedrijf stoort. Echter wil geen tegemoetkoming betalen om 't feit dat ie ruimte gebruikt, terwijl er feitelijk nog gewoon wordt gehuurd. (Leegstand is relatief... er blijft meubilair aanwezig)
Voorstel was: 50/50 voor restant huurperiode.
Benieuwd naar juridische haalbaarheid van het onbetaald gebruik maken van deze kantoorruimte.

Even een paar vragen:
1) Wat staat er in de algemene voorwaarden over opzegging en betaling?
2) Wanneer is er opgezegd en onder welke voorwaarden?

Voorlopige poging:
Eigendom van de zaak is van de Verhuurder. Huurgenot voor de huurder. Na opzegging huur eindigd het huurgenot voor de huurder. De verhuurder zijn eigendom, zonder huurgenot(beperkt recht), is absoluut. Hij kan ermee doen wat hij wil.

De vraag is: is er nog sprake van huurgenot van de huurder? Zo ja, dan maakt de verhuurder inbreuk op dit recht door het gebruik maken van de gehuurde zaak, en dient dit te vergoeden. Geen huurgenot dan geen beperkt recht dat inbreuk maakt op het absolute eidendomsrecht en staat de verhuurder in zijn recht.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me inderdaad de vraag in welke zin de huur is opgezegd. Er lijken me 2 mogelijkheden:

1. De huur is rechtsgeldig opgezegd, bijvoorbeeld met wederzijdse instemming. De resterende "huur"betalingen gelden als schadevergoeding, overeengekomen bij de beëindiging van het contract. De verhuurder kan weer vrij beschikken over de ruimte en deze wederom verhuren, of zelf in gebruik nemen. (D Error's voorlopige poging dus.)

2. De huur is niet rechtsgeldig opgezegd. Nu pleegt de huurder contractbreuk door de ruimte niet meer in gebruik te hebben. De verhuurder kan imagoschade vorderen (ik neem aan dat het contract bepaalt dat de ruimte tijdens de huurperiode in gebruik dient te zijn, volgens mij is dat gebruikelijk). De verhuurder kan m.i. echter niet zonder toestemming de ruimte zelf in gebruik nemen.

In het eerste geval zou je een beroep kunnen proberen op ongerechtvaardigde verrijking. Of eventueel een beroep op de doorwerking van de redelijkheid en billijkheid van art 6:2 BW na het beëindigen van de overeenkomst, maar als dat werkt kom je volgens mij op hetzelfde uit als bij ongerechtvaardigde verrijking. Doordat de verhuurder nu een jaar lang die ruimte weer kan gebruiken verrijkt hij zich (aangenomen dat hij er winst op maakt, dat is nog niet gezegd). Maar is dit een ongerechtvaardige verrijking? Om te beginnen heeft hij kennelijk genoegen genomen met een vergoeding van de misgelopen huurpenningen (die worden gewoon doorbetaald). Hij had namelijk ook een vergoeding voor de imagoschade kunnen vorderen. In plaats daarvan heeft hij besloten zelf de armen uit de mouwen te steken, waarmee hij feitelijk jou kosten bespaart. Vooralsnog lijkt zijn verrijking me daaarom niet ongerechtvaardigd.

In het tweede geval houden op het eerste gezicht beide partijen zich niet aan hun contractuele verplichtingen. Ik denk dat je in dit geval goed moet kijken naar wat precies is afgesproken en waar precies toestemming voor is gegeven. Ik vermoed eigenlijk dat je uit de feitelijke gang van zaken mag concluderen dat de partijen stilzwijgend akkoord zijn gegaan met beëindiging van de huur zodat je toch in situatie 1 zit... Tenzij de verhuurder je heeft aangemaand om de ruimte in gebruik te houden, of jij hem hebt aangemaand om zijn gebruik van de ruimte te staken.

Van belang lijkt me in beide gevallen de aanname die ik hierboven maak: bevat het contract inderdaad de voorwaarde dat de ruimte in gebruik dient te zijn, dus dat leegstand niet is toegestaan?

Overigens lijkt de aanwezigheid van meubilair mij niet veel uit te maken voor de vaststeling van leegstand.

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 12:41    Onderwerp: Reactie n.a.v vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De huur is opgezegd met wederzijds goedvinden feitelijk per datum afloop contract (01-01-2008), waarbij ik me houd aan contractuele verplichting van het doorbetalen van de huurpenningen. Er is geen huurgenot meer na 01-12-2006.
Zoals gezegd, de gehuurde ruimte is een kantoor dat onderdeel uitmaakt van de totale ruimte van de verhuurder. De verhuurder 'verplaatst' een aantal medewerkers naar de lege ruimte. (Heeft dus geen geldelijk gewin)
t zit 'm volgens mij meer in de hoek van de billijkheid....
Het lijkt niet billijk dat hij gebruik maakt van een ruimte waarvoor nog wordt betaald door mij. Billijk lijkt me dan een 50/50 regeling.
Nog ff benieuwd naar reactie en vooralsnog BEDANKT!
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 13:07    Onderwerp: Re: Reactie n.a.v vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

brown schreef:
De huur is opgezegd met wederzijds goedvinden feitelijk per datum afloop contract (01-01-2008), waarbij ik me houd aan contractuele verplichting van het doorbetalen van de huurpenningen. Er is geen huurgenot meer na 01-12-2006.
Zoals gezegd, de gehuurde ruimte is een kantoor dat onderdeel uitmaakt van de totale ruimte van de verhuurder. De verhuurder 'verplaatst' een aantal medewerkers naar de lege ruimte. (Heeft dus geen geldelijk gewin)
Het lijkt niet billijk dat hij gebruik maakt van een ruimte waarvoor nog wordt betaald door mij. Billijk lijkt me dan een 50/50 regeling.

Maar jij hebt dus afgesproken met de verhuurder dat je de ruimte niet meer gebruikt ?
Bekijk de homepage
brown

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 13:16    Onderwerp: re: op vraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Feitelijk is er niet benoemd dat ik 'm niet meer gebruik... Het is een logisch gevolg van het feit dat ik vertrek naar een eigen kantoorpand.
Ik gebruik de ruimte inderdaad niet meer.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval lijkt een ontbindingsprocedure mij niet zinloos.
Bekijk de homepage
D Error

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 14:32    Onderwerp: Re: Reactie n.a.v vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

brown schreef:

Er dus nog sprake van huurgenot tot 1-12-2006. Je kunt schadevergoeding vorderen. Verhuurder maakt inbreuk van je huurgenot, door feitelijk de ruimte zelf in gebruik te nemen. De hoogte van de schadevergoeding bedraagt dan waarschijnlijk de hoogte van je huurbedrag, maal de tijd waarin de verhuurder inbreuk maakt.

Na 1-12-2006 mag de verhuurder de ruimte naar eigen inzicht gebruiken, zelfs opnieuw verhuren aan een derde. Dat je daarna nog een maandelijkse betalingsverplichting hebt tot 1-1-2008 doet daar niets vanaf.

Succes!

Laatst aangepast door D Error op di 17 okt 2006 10:46, in totaal 1 keer bewerkt
brown

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 14:53    Onderwerp: case closed Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reactie!
Ik kan hier wel iets mee... wat mij betreft case closed
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006 23:33    Onderwerp: Re: Reactie n.a.v vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oops, reactie maar weer verwijderd nu ik duidelijk niet goed had gelezen...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds