|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 13 okt 2006 18:55 Onderwerp: Dierenarts wel aansprakelijk voor onzorgvuldig handelen |
|
|
Voor het eerst in de geschiedenis bleek het mogelijk om een dierenarts aansprakelijk te stellen voor schade die als gevolg van het handelen van de dierenarts is ontstaan.
In een artikel welke in het novembernummer (138) van het paardenblad BIT staat is te lezen dat het wel degelijk mogelijk is om een dierenarts aansprakelijk te stellen voor schade die men lijdt als gevolg van het handelen van een dierenarts.
De rechtbank van Zwolle-Lelystad heeft in een tussenvonnis uitgesproken dat een dierenkliniek zich kan verzekeren tegen geleden schade als gevolg van onzorgvuldig handelen, en vernietigt zodoende de algemene voorwaarden van de kliniek -welke in de behandeloverenkomst staan- die betrekking hebben op de aansprakelijkheid.
Dankzij deze uitspraak van de rechtbank Zwolle-Lelystad is het nu mogelijk voor eigenaren van patiënten om geleden schade op de dierenarts te verhalen. Voorheen was het onmogelijk om een dierenarts aansprakelijk te stellen voor geleden schade vanwege het standaardzinnetje:' [naam dierenartspraktijk] is, buiten gevallen van opzet en/of grove schuld of nalatigheid, niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van de diergeneeskundige verrichtingen'. Een dierenarts zal immers nooit een dier met opzet schade toebrengen, en als dat zo zal zijn dan is het bewijzen hiervan zo goed als onmogelijk.
Ik neem contact op met de redactie van het tijdschrift om naar het zaaknummer te vragen en zal ze vragen of ik toestemming krijg om het artikel op dit forum te plaatsen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 13 okt 2006 20:03 Onderwerp: |
|
|
Ben benieuwd naar de nadere bijzonderheden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Saskija
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 17:12 Onderwerp: |
|
|
Wacht met spanning af. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 18 okt 2006 14:11 Onderwerp: |
|
|
Goed nieuws! Ik mag het artikel van de auteur op dit forum plaatsen. Zodra ik mijn scanner in huis heb zal ik het artikel scannen en in dit topic plaatsen.
Voor het zaaknummer moet ik nog even een advocaat contacteren, maar die is helaas momenteel niet bereikbaar. Wordt vervolgd dus.
Ik heb inmiddels de advocaat gesproken, en de zaak loopt nog. De verwachting is dat er niet voor medio volgend jaar een definitieve uitspraak komt.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
|