|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 03 aug 2006 8:08 Onderwerp: |
|
|
Zijn van die vage begrippen, net als "goede trouw" of "een goed huisvader". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 03 aug 2006 10:16 Onderwerp: |
|
|
Of vage normen als "redelijkheid en billijkheid" of "in het maatschappelijk verkeer betaamt" |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 03 aug 2006 16:45 Onderwerp: |
|
|
grappig dat op t moment dat ik met de omschrijving van t begrip privacy van mijn afstudeerscriptie een bericht in dit topic geplaatst werd, vandaar mijn definitie vraag. Hieronder voor de liefhebbers mijn eerste opzet:
In het hedendaagse taalgebruik betekent het begrip “privacy” privéleven. “Privacy” is te beschouwen als synoniem voor "privésfeer" of "privéleven". Geen enkele wets- of verdragsbepaling definieert het begrip "privacy". De termen "privacy" en "privéleven" wekken wellicht de indruk dat het enkel gaat over de "private" levenssfeer, een levenssfeer die afgeschermd is van het publiek. Artikel 10 van de GW gebruikt in deze niet de term privacy maar persoonlijke levenssfeer: 1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer. 2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens. 3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.
De regering was niet in staat om enigszins nauwkeurig aan te geven wat onder de persoonlijke levenssfeer te rekenen is.
Uit Bloks analyse blijkt dat het recht op privacy in Nederland de eigen woning, de vertrouwelijke communicatie, het intieme leven en het lichaam beschermt tegen bemoeienis van buitenaf. De jurisprudentie laat zien dat andere aspecten van het persoonlijke leven nauwelijks bescherming krijgen.
Privacy is niet exact te definieren daar inhoud en betekenis ervan per individu, per cultuur en per tijdperk sterk kunnen verschillen. Verschillende vormen van privacy worden onderscheiden, te weten lichamelijke, relationele, ruimtelijke en informationele privacy. Deze laatste kan worden omschreven als het recht op controle over de verstrekking en het gebruik van eigen persoonsgegevens. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 04 aug 2006 9:52 Onderwerp: |
|
|
Privacy is ook met de deur op slot lekker naar de wc kunnen gaan...  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 04 aug 2006 11:50 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Privacy is ook met de deur op slot lekker naar de wc kunnen gaan...  |
Onder andere ja  |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 15 okt 2006 16:38 Onderwerp: |
|
|
Stifla, ik denk aan 285b sr (stalking). Kijk op even om www.beschermjezef.nl onder stalking- stappenplan tegen stalking (stap 1)
en rechterlijke uitspraken stalking. |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: zo 15 okt 2006 20:15 Onderwerp: |
|
|
art. 17 IVBP (internationaal verdrag voor burgerlijke en politieke rechten), echter heeft geen rechtstreekse werking zoals het EVRM. Wel klachtrecht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 okt 2006 20:47 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | art. 17 IVBP (internationaal verdrag voor burgerlijke en politieke rechten), echter heeft geen rechtstreekse werking zoals het EVRM. Wel klachtrecht. |
Art 17 lid 1 IVBPR werkt net zo rechtstreeks door in de Nederlandse rechtsorde als art 8 EVRM. Beide via art 93 Gw. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 9:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | D Error schreef: | art. 17 IVBP (internationaal verdrag voor burgerlijke en politieke rechten), echter heeft geen rechtstreekse werking zoals het EVRM. Wel klachtrecht. |
Art 17 lid 1 IVBPR werkt net zo rechtstreeks door in de Nederlandse rechtsorde als art 8 EVRM. Beide via art 93 Gw. |
Ik bedoel het anders. Ja, ze werken beiden door in de nederlandse rechtsorde. Beide verdragen zijn geratificeerd. Grootste verschil tussen EVRM en Het IVBP is de beperkte afdwingbaarheid van de rechten in het IVBP. Schending van het EVRM kan door een partij beroep op worden gedaan (verticale en horizontale werking(AB 1987,231) bij het EHRM, uitspraken zijn ieder verbindend. IVPB heeft niet een rechterlijk orgaan die bindende uitspraken kan doen, die lidstaten en partijen verplicht tot nakoming. Slechts rapportageplicht en facultatief- en individueel klachtrecht. Het comite doet gezaghebbende uitspraken, maar ze zijn niet bindend. EHRM heeft daarom voor de normale burger (in de lidstaten) meer waarde. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 9:40 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het volgen, maar dat hoeft ook niet. Ik zit nog steeds in Van Apeldoorn's. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 9:41 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het niet volgen, maar dat hoeft ook niet. Ik zit nog steeds in Van Apeldoorn's. |
|
|
|
 |
AdVader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 9:50 Onderwerp: scheiden is amputatie en daarmee kindermishandeling |
|
|
Is scheiden (uit zelfzucht/dissociatie - vaak vanwege ongezonde familiebanden en ontwikkeling) een zware inbreuk op familieleven van kinderen meestal hun vader en zijn familie? Is scheiden in het algemeen een (massale) grove brute wrede flitsende schending van mensenrechten? En in de slipstream daarvan, is de huidige systematische manier van ontvaderen als gevolg van ongelijkwaardigheid (existentiele minachting) mensonterend? En als gevolg van pseudologische (terreur) ongelijkwaardigheid een voortdurende onderdrukkende systematische ongelijke (fiscale) behandeling? Is ongelijkwaardig scheiden op zn minst kindermishandeling? Is ontvadering umsonst of wat voor reden dan ook verdere kindermishandeling? Een levenslange voordurende (2-wekelijkse) 'amputatie' met alle gevolgen voor kinderen meestal hun vader en zijn familie van dien? Laten we wel zijn, worden vrouwen/moeders er echt 'beter' van ten koste van kinderen/mannen/vaders? |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 10:08 Onderwerp: |
|
|
'Ik weet dat je gelooft dat je begrijpt wat je denkt dat ik bedoelde, maar ik weet niet of je je realiseert dat wat ik zei niet was wat ik voelde, maar alleen maar wat ik hoopte dat je zou kunnen begrijpen.'
(Hoe moeilijk communicatie is). |
|
|
|
 |
D Error
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 10:43 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | 'Ik weet dat je gelooft dat je begrijpt wat je denkt dat ik bedoelde, maar ik weet niet of je je realiseert dat wat ik zei niet was wat ik voelde, maar alleen maar wat ik hoopte dat je zou kunnen begrijpen.'
(Hoe moeilijk communicatie is). |
Heerlijke zin! hahaha. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 16 okt 2006 12:36 Onderwerp: Re: scheiden is amputatie en daarmee kindermishandeling |
|
|
AdVader schreef: | [...] Is scheiden in het algemeen een (massale) grove brute wrede flitsende schending van mensenrechten? [...] |
Nee.
Voor wat betreft de rest van je bericht, daar zijn al minstens 2 topics over gaande. Zullen we die zaken maar niet door elkaar gaan halen? Dit topic gaat over privacy en in het verlengde daarvan internationale verdragen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|