Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 0:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stage en vergoeding, volgens cao wel, volgens werkgever niet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lindahorsey

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 22:55    Onderwerp: Stage en vergoeding, volgens cao wel, volgens werkgever niet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik loop sinds kort stage bij een instelling voor mijn opleiding spw4. Hiervan doe ik de bbl variant, dus ik ga 1 dag naar school en 4 dagen loop ik stage.
Nu heb ik in de CAO van de instelling (cao verpleeg en verzorgingshuizen) gelezen dat bij een bbl opleiding een vergoeding moet worden toegekend. Smile Crying or Very sad

Dit heb ik aangekaart bij de leidinggevende en zij zegt dat dit alleen geldt voor verpleegkundigen in opleiding, en dat ik zelfs geen reiskostenvergoeding krijg..

dit is de tekst uit de CAO:
Artikel 3.3.8 Overige BBL opleidingen in het kader van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
1. Bij indiensttreding geldt voor de werknemer die in opleiding is in het kader van een van de overige BBL
opleidingen van de WEB, niet zijnde de opleiding als bedoeld in artikel 3.3.1, de jeugdschaal (bij leeftijd van
21 jaar of ouder: de aanloopschaal) behorende bij een door de werkgever vastgestelde functionele schaal die
ligt onder de laagst voorkomende functionele schaal voor de functie waarvoor wordt opgeleid
2. Het onder 1 bedoelde salaris wordt aangepast aan de omvang van het dienstverband. Deze omvang wordt
bepaald door het aantal uren arbeid dat gegeven de organisatie van het onderwijs kan worden verricht

Het artikel waarnaar verwezen wordt in bovenstaand artikel gaat als volgt:

Artikel 3.3.1 Beroepsopleidingen
a. Salaris leerling-verpleegkundige (kwalificatieniveau 4 en de duale opleiding van kwalificatieniveau 5),
leerling-verzorgende en leerling-verzorgende-IG (kwalificatieniveau 3/3-IG)
1/1/2005 (1)
1e praktijkleerjaar 1018,29
2e praktijkleerjaar 1201,30
3e praktijkleerjaar 1551,37
4e praktijkleerjaar 1551,37
Voor leerling-verpleegkundigen (kwalificatieniveau 5) kan afgeweken worden van het voorgaande indien het
tweede jaar, in het verlengde van het eerste jaar, een overwegend theoretisch karakter draagt en waarin stages zijn
opgenomen. Voor een periode van 12 maanden kan in dit jaar een leerovereenkomst met de leerling worden
aangegaan. In het derde jaar, wanneer met de leerling een leer/arbeidsovereenkomst is aangegaan, begint de
leerling met een salaris behorende bij het tweede praktijkleerjaar.

b. Salaris leerling-helpende (kwalificatieniveau 2)
1/1/2005 (1)
1e praktijkleerjaar 896,99
2e praktijkleerjaar 1025,74
c. Salaris leerling zorghulp (kwalificatieniveau 1)
De leerling-werknemer ontvangt tijdens de opleiding tot zorghulp een salaris conform het Wettelijk
minimum(jeugd)loon. (1)
(1) Voorzover het minimumloon niet hoger ligt. Deze salarissen zijn voltijd salarissen, gebaseerd op 36 uur, te
meten per praktijkleerjaar. Het voltijd salaris is inclusief maximaal (4 x 52) 208 uren lestijd voor
binnenschools leren, te meten per praktijkleerjaar. Voor werknemers met een deeltijd arbeidsduur gelden de
bedragen naar rato.

Zoals ik het begrijp uit deze CAO zou ik een vergoeding moeten ontvangen, ik volg een andere bbl opleiding dan benoemd in artikel 3.3.1.
Klopt dit? of heeft de werkgever gelijk? Zij zegt dat alleen met een verpleegkundigen opleiding er een vergoeding is. dit klopt toch niet met het cao?

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zo lezende lijkt me dat je gelijk hebt.

Wat ik me nog wel afvraag: geldt jouw opleiding formeel ook als BBL in het kader van de WEB? Dat zou je even op school kunnen navragen.

Als dat zo is: overleg het daarna dan nog maar eens met die CAO er bij en ga eventueel daarna naar Personeelszaken. Niet vergeten om dan ook even te vragen alsnog te betalen voor de voorgaande periode Wink
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordat je aan de CAO rechten kunt ontlenen, moet deze op je van toepassing zijn. Ben je lid van een vakbond die partij is bij de CAO? Zo nee, staat in je contract dat de CAO van toepassing is?

Als nog steeds nee, dan heb je waarschijnlijk het geluk dat deze CAO zo te zien algemeen verbindend is verklaard.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ervaring in de sector is dat men graag gebruik (of misbruik) maakt van stagiaires! Laat je niks wijs maken, en houd voet bij stuk!

Stagiaires in de SPW-4 sector die BOL doen krijgen in verzorg/verpleeg huizen en verstandelijk gehandicaptenzorg (volgens mij ook volgens CAO) ongeveer € 100,00 voor 20 uur in de week stage. BBL-ers hebben recht op loon, je tekent namelijk ook een gewone arbeidsovereenkomst. Dan geldt het minimumloon. Een CAO kan je dan nog eens recht geven op meer dan het minimumloon.

Wil je trouwens wel stage lopen bij een plek die je al vanaf het begin wil misbruiken? (als je iemand een salaris onthoudt ben je meteen al gedegradeerd naar een gratis arbeidskracht. Als er wat mis gaat met een client wordt jij er echter wel op aangesproken en ben je wel verantwoordelijk.)

Succes!
lindahorsey

BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allemaal bedankt voor de reacties.

Blijkbaar ben ik de enige/eerste die begint te zeuren over een "vergoeding". Ik werd afgescheept met de mededeling dat er alleen voor verplegende/verzorgende opleidingen een vergoeding/ loon geldt. en dat zelf reiskostenvergoeding niet doorgaat. Maar ze zou nog haar best voor me doen. Ik loop dus stage bij de activiteitenbegeleiding voor 20 uur per week en heb over deze vergoeding contact gehad met de coordinator activiteitenbegeleiding en zij vertelde me dus dit..
Maar zoals ik de cao begrijp staat daar dus heel wat anders..

ik heb alleen een overeenkomst getekend van school waarin vermeld staat wat mijn werkplek is en dat zij me begeleiden etc. maar hier staat verder niets over vergoeding. Er is op de werkplek nergens in de personeelsadministratie iets van mij aanwezig. dus mocht er inderdaad iets gebeuren met een client, dan kan ik nergens verantwoordelijk voor worden gehouden want ik ben nergens bekend.. beetje vreemd allemaal.

Heb overigens al alleen een activiteit gedraaid met vrijwilligers (dus zonder gediplomeerd activiteitenbegeleider)

Iemand een advies over wat ik zou kunnen doen?

Rolling Eyes
lindahorsey

BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"geldt jouw opleiding formeel ook als BBL in het kader van de WEB?"

Ja dit is het geval. Heb dit opgezocht en het schijnt dat alle opleidingen van het roc daar onder vallen.. Surprised
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er is op de werkplek nergens in de personeelsadministratie iets van mij aanwezig. dus mocht er inderdaad iets gebeuren met een client, dan kan ik nergens verantwoordelijk voor worden gehouden want ik ben nergens bekend..
Zo ligt dat helaas niet en mede daarom is het van belang even goed en formeel te regelen welke taken jij wel en niet (zelfstandig) mag verrichten en na te gaan of je verzekerd bent etc.

Bespreek dat even met je begeleider, evenals de vergoedingskwestie.Het kan goed zijn dat je opleiding dat een beetje vervelend vindt, omdat ze misschien bang zijn dat men dan voortaan geen stagiaires meer wil in die instelling.

Eventueel zou je ook nog met iemand van de OR contact kunnen opnemen om deze kwesties even te bespreken. Het is voor ALLE partijen prettig als e.e.a. goed geregeld is.
lindahorsey

BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja daarom.. ik wil er wel mee oppassen met wat ik zeg, want zij bieden mij wel een stageplek en voor het zelfde geld zeggen ze: "nou dan ga je toch?" Confused
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat tegenover dat ze een heel goedkope arbeidskracht hebben en uit wat je vertelt (na korte tijd al zelfstandig werken en natuurlijk allereerst je zoektocht naar hoe het zit met die CAO) lijkt het me die stagevergoeding meer dan waard!
Mirjam28

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk toch dat je dit onderwerp beter goed kunt regelen.
En, hoe ze hier mee omgaan zegt ook wel wat over hen als instelling en hoe ze jou zien.. Dat uit zich bijvoorbeeld ook in het feit dat je zelfstandig hebt moeten werken.
Je bent of een BOL stagiair, en dan mag je alleen onder begeleiding van een ander werken. óf je bent BBL stagiair en moet je dus ook werknemer zijn. Dan mag je wel zelfstandig werken. Maar het is niet: wel zelfstandig werken, wel de verantwoordelijkheid maar niet het bijbehorende en wettelijke verplichte salaris.

Ik begrijp trouwens erg goed dat je je stage-plek niet kwijt wil raken! Ik vind het alleen wel een heel slecht teken, deze situatie..
Uiteraard kan ik dat niet van een afstand inschatten, maar ik heb er (mede door wat ervaring) een slecht gevoel over.

Heel veel succes ermee. Ik hoop dat je het op een positieve manier op kan lossen, en dat je er gewoon een hele leuke stage zal hebben.
lindahorsey

BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allemaal bedankt voor de reacties!

Maar puur kijkend naar de cao, zoals ik hem in het hoofdbericht heb geplaatst, geven jullie mij dan gelijk dat er inderdaad vermeld staat dat een ieder met een bbl opleiding (niet de opleidingen onder 3.3.1, dus verpleging) een vergoeding krijgt?
Kan ik me daar wel op vasthouden als ik met de coordinator ga praten? Het is immers de cao van het bedrijf waar ik stage loop.
want ik wou het er niet bij laten zitten eigenlijk... als dat zo in de cao staat dienen zij zich daar volgensmij toch aan te houden?

Momenteel heb ik naast de 20u stage ook nog een bijbaan van 20u om in mijn levensonderhoud te voorzien, waaronder reiskosten van 20 euro per week die ik moet maken om op mijn stage te komen...

Vinden jullie dat ik met de stukken uit de cao sterk sta of neem ik een risico om mijn plekje kwijt te raken??

Alvast bedankt Smile
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allebei.

Uit de informatie die je hebt gegeven maak ik op dat de CAO in jouw geval wel degelijk van toepassing is.
Maar natuurlijk kan men altijd moeilijk gaan doen (al zou ik dat niet begrijpen, want het gaat natuurlijk om een relatief klein bedrag).

Mede in verband met bovenstaande 2 punten gaf ik ook in overweging om met iemand van de OR hierover te spreken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds