|
Auteur |
Bericht |
ajverbaan
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 5
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 20:29 Onderwerp: Essay m.b.t. strafuitsluitingsgronden |
|
|
Ik ben op dit moment bezig met een essay dat als onderwerp Rechtvaardigheid van Straf heeft. Ik heb besloten dit m.b.t. noodweer te doen.
Iemand tips m.b.t. links, rapporten die zijn verschenen, literatuur enz?
Alvast bedankt.
A.J. Verbaan
Wil je svp niet de titel veranderen in een vraag aan de mods?
Gewoon een pb-tje sturen werkt ook!
Laatst aangepast door ajverbaan op za 07 okt 2006 17:47, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 22:14 Onderwerp: |
|
|
nee |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 22:27 Onderwerp: |
|
|
Wat is je probleemstelling? Want zoals je het nu schrijft is het wel heeeel algemeen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 23:18 Onderwerp: |
|
|
Noodweer is per definitie een rechtvaardiging . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ajverbaan
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 5
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 17:32 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om strafuitsluitingsgronden en ik wil in het bijzonder noodweer (exces) bespreken.
Het is naar mijn idee, een vrij dunne scheidingslijn die loopt tussen eigenrichting en noodweer (exces) vandaar.
Mijn probleemstelling is:
In welke situaties is geweld door burgers toegestaan ondanks het geweldsmonopolie van de overheid.
Ik heb als jurisprudentie o.a. het welbekende "Bijlmer-arrest" uit 1984. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 17:37 Onderwerp: |
|
|
Is geweld daarbij alleen fysiek geweld of ook "het heft in eigen hand nemen"? (bijv. de verwaarloosde baby uit het huis van de verslaafde buren halen) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ajverbaan
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 17:44 Onderwerp: |
|
|
Tja ik richt mij dus meer op noodweer (exces) dus het is misschien wat moeilijk te kwalificeren zo of niet? |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 19:08 Onderwerp: |
|
|
Slotje op verzoek van ajverbaan. Dit onderwerp gaat hier verder. |
|
|
|
 |
|