Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 10:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aangifte doen rechtshandeling?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurisd

jurisd

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 17:04    Onderwerp: Aangifte doen rechtshandeling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal.

Is het doen van aangiste ex art. 160 Sv een rechtshandeling in de zin van art. 3:33 bw?

Alvast bedankt voor jullie overpeinzingen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hutjevlut

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, volgens mij niet. Art. 3:33 BW heeft betrekking op civiel recht; niet op strafrecht.
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 15:02    Onderwerp: Re: Aangifte doen rechtshandeling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

jurisd schreef:
Hoi allemaal.

Is het doen van aangiste ex art. 160 Sv een rechtshandeling in de zin van art. 3:33 bw?

Alvast bedankt voor jullie overpeinzingen!

welk rechtsgevolg zie je ?
Bekijk de homepage
Mr. in spé

Mr. in spé

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het in werking treden van het strafrecht misschien?
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat het strafrecht van toepassing is zodra een delict wordt gepleegd, onafhankelijk van of er al dan niet aangifte wordt gedaan.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel van toepassing, maar sommige delicten worden alleen op klacht vervolgd.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr. in spé schreef:
Het in werking treden van het strafrecht misschien?

Zoals TikSimone aangeeft: dat speelt alleen een rol bij klachtdelicten, en dan nog loop je tegen het opportuniteitsbeginsel aan.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat, zo de aangifte al rechtsgevolg heeft, het doen van aangifte niet op rechtsgevolg is gericht. Je doet namelijk aangifte om de politie op de hoogte te stellen van een strafbaar feit. Ik denk dat je dit kunt zien als een soort feitelijke handeling, die misschien toevallig ook een rechtsgevolg kan hebben.

Vergelijk het met het gooien van een steen door het raam van de buren: wel rechtsgevolg, maar geen rechtshandeling. Of als het om een "verklaring" moet gaan, het opzettelijk beledigen van de Koning. Zelfs wanneer je zelf beweert dat je Bea opzettelijk beledigd hebt met de bedoeling om beboet te worden, is die belediging geen rechtshandeling.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lol, bona heeft gesproken Wink

En voor wat betreft die klachtdelicten: inderdaad wordt er pas vervolgd na een klacht/aangifte. Maar dat betekent toch niet dat het strafrecht niet van toepassing was vóórdat die aangifte werd gedaan? Men gaat over tot (poging tot) handhaving, maar de handeling was altijd al strafbaar.

Is het overgaan tot opsporing dan een rechtshandeling?
Beoogd wordt - als het goed is - de waarheid te achterhalen. Als er een verdachte is, wordt die uiteindelijk of schuldig of onschuldig bevonden. Hier zou je dus kunnen spreken van beoogd rechtsgevolg.
Maar als er nog geen verdachte is, en wellicht ook nooit gevonden wordt... wat verandert er dan 'in de wereld van het recht?'
Zo vlug men wil gaan vervolgen komen er wel allerlei bevoegdheden van de OvJ in zicht, die er eerder niet waren.

Confused

Ik kan mezelf altijd zo vast redeneren als het gaat om wel of geen rechtshandeling, haha!
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien er sprake is van een klachtdelict betreft aangifte een wilsverklaring. Is er echter sprake van een blote aangifte of blote melding dan is er geen sprake van een rechtshandeling omdat de bevoegdheid tot opsporing niet afhankelijk is van de wil van de burger.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Indien er sprake is van een klachtdelict betreft aangifte een wilsverklaring.

Maar m.i. niet gericht op rechtsgevolg, vgl. met een strafbare belediging. Dus klachtdelict of niet, geen rechtshandeling.

Maar over Michèle's vraag moet ik eerst eens diep nadenken.

Ik neem aan dat we nog steeds denken aan een rechtshandeling in de zin van art 3:33 BW. Is het niet eenvoudiger om te zeggen dat rechtsgevolg in art 3:33 BW alleen op civielrechtelijke rechtsgevolgen ziet? Antwoord van Hutjevlut dus. Of is dit niet waar?
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De definitie van 3:33 wordt toch ook toegepast in het bestuursrecht?

En afgezien van de vraag of het praktische betekenis heeft, moet aangifte / vervolging juridisch wel te duiden zijn als wel/geen rechtshandeling.

Cruciaal is of er een rechtsgevolg wordt beoogd. Of het daadwerkelijk intreedt doet niet ter zake.
Dus misschien is die breinenbreker eenvoudiger dan het lijkt. Met vervolging wordt rechtsgevolg beoogd, namelijk het straffen van de dader (wie dat ook is). Men beoogt een wijziging aan te brengen in de juridische status van de dader, namelijk van 'onschuldig' naar 'schuldig'.
Of dat lukt, en of ze de juiste persoon te pakken krijgen, etc. doet dan niet ter zake.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
abraxes schreef:
Indien er sprake is van een klachtdelict betreft aangifte een wilsverklaring.

Maar m.i. niet gericht op rechtsgevolg, vgl. met een strafbare belediging. Dus klachtdelict of niet, geen rechtshandeling.

Maar over Michèle's vraag moet ik eerst eens diep nadenken.

Ik neem aan dat we nog steeds denken aan een rechtshandeling in de zin van art 3:33 BW. Is het niet eenvoudiger om te zeggen dat rechtsgevolg in art 3:33 BW alleen op civielrechtelijke rechtsgevolgen ziet? Antwoord van Hutjevlut dus. Of is dit niet waar?

Mijn betoog is niet suggestief maar volgt direct uit de literatuur. Maar ik vind het geen slechte eigenschap eens een anders standpunt in te nemen.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Mijn betoog is niet suggestief maar volgt direct uit de literatuur. Maar ik vind het geen slechte eigenschap eens een anders standpunt in te nemen.

Met de letterlijke tekst van je betoog ben ik het ook niet oneens. Ik wil een aangifte wel zien als een wilsverklaring. Maar zegt de literatuur ook dat de aangifte van een klachtdelict op rechtsgevolg is gericht? (en daarmee een rechtshandeling zou zijn?)

Het is wel leuk om over na te denken. Heb je een referentie?

BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
De definitie van 3:33 wordt toch ook toegepast in het bestuursrecht?

Ik weet niet of dat echt dezelfde definities zijn, het "wilsverklaring" element speelt bijvoorbeeld geen rol in art 1:3 Abw. Daarin gaat het om een schriftelijke beslissing en speelt de vraag niet of de "wil" aanwezig is. In beide gevallen gaat het natuurlijk wel om "op rechtsgevolg gericht". In de Awb is dat altijd een publiekrechtelijk rechtsgevolg. In het BW altijd een civielrechtelijk? Daar ben ik nog niet over uit.

Je kunt denken aan een afstandsovereenkomst, in ruil voor iets doe je afstand van één of ander publiekrechtelijk recht, bijvoorbeeld het maken van bezwaar. Maar doe je dan ook echt afstand van dat recht? Is een bezwaar na sluiting van zo'n overeenkomst onontvankelijk, of is het bezwaar wel ontvankelijk maar pleeg je gewoon contractbreuk? In het eerste geval is er een publiekrechtelijk rechtsgevolg, in het tweede geval een civielrechtelijk.

Quote:
En afgezien van de vraag of het praktische betekenis heeft, moet aangifte / vervolging juridisch wel te duiden zijn als wel/geen rechtshandeling.

Op de manier van art 3:33 BW denk ik nog steeds "niet op rechtsgevolg gericht".

Quote:
Cruciaal is of er een rechtsgevolg wordt beoogd. Of het daadwerkelijk intreedt doet niet ter zake.

Klopt, maar dit moet, denk ik, ook weer objectief worden bekeken. Anders is het beledigen van iemand met de bedoeling een onrechtmatige daad te begaan (of een strafbaar feit te plegen) een rechtshandeling, terwijl zoiets toch niet als rechtshandeling wordt gezien.

Hoewel, in "Rechtshandeling en Overeenkomst" wordt wel duidelijk dat de geleerden nog altijd twisten over wat een rechtshandeling precies is. Van zowel de subjectieve als de objectieve benadering kun je aanhangers vinden. "Waarmee rechtsgevolg wordt beoogd" ligt dan vooral in de lijn van de subjectieven, met "op rechtsgevolg gericht" kunnen beide kampen uit de voeten.

Quote:
Dus misschien is die breinenbreker eenvoudiger dan het lijkt. Met vervolging wordt rechtsgevolg beoogd, namelijk het straffen van de dader (wie dat ook is). Men beoogt een wijziging aan te brengen in de juridische status van de dader, namelijk van 'onschuldig' naar 'schuldig'.

Jij zit in het subjectieve kamp Wink. Ik denk zelf meer aan het ontstaan van opsporingsbevoegdheden als rechtsgevolg.

Quote:
Of dat lukt, en of ze de juiste persoon te pakken krijgen, etc. doet dan niet ter zake.

Mee eens.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds