Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gouden handdruk
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marcell

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 20:46    Onderwerp: Gouden handdruk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag allemaal,

Ik zit in een vervelende situatie en ik hoop dat ik hier wat meer informatie kan krijgen hoe hiermee om te gaan.
Als dit niet de juiste plek is voor deze vraag, excuses alvast.

Ik heb 7 jaar bij een bedrijf gewerkt waarvan 6 jaar met heel veel plezier en zeer goed functioneren. Helaas is mij ontslag aangezegd door omstandigheden die (gelukkig) niet aan mij liggen.
Mijn ex werkgever en ik zijn hier goed uitgekomen. Er is mij een vergoeding voorgesteld om het ontslag niet aan te vechten.
Hier ben ik mee akkoord gegaan omdat de vergoeding voor mij een pleister op de wonde was en ik niet de kracht had om dit aan te vechten.

Na bijna 2 maanden na het ondertekenen van de beeindigingsovereenkomst is mij medegedeeld dat de vergoeding niet uitgekeerd gaat worden i.v.m. bedrog van de overeenkomst.
Volgens mijn ex-werkgever had ik al uitzicht op een andere baan. En volgens de overeenkomst mocht dit niet het geval zijn.

Op de dag van het tekenen van de overeenkomst heb ik een orienterend gesprek gehad bij een bedrijf, dat wel. 1 week later ( en ook 1 week na het tekenen) ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Weer 2 weken later heb ik te horen gekregen dat ze me een voorstel wilden doen voor deze baan en na de onderhandelingen heb ik 4 weken na het tekenen van de beeindigingsovereenkomst een arbeidsovereenkomst getekend bij een nieuw bedrijf.

Mijn vorige werkgever geeft aan dat hij bewijzen heeft dat ik al uitzicht had op deze baan voordat ik tekende...

Er is mij een voorstel gedaan zodat het niet voor het gerecht zou komen. Aangezien ik van mening ben dat ik nergens verkeerd gehandeld hebt ga ik hier niet mee akkoord.
Nu lijkt het erop dat het een rechtszaak gaat worden en mijn vorige werkgever wil ook mijn nieuwe werkgever hierin bij betrekken.
Door al deze toestanden ( dit is namelijk de zeer korte versie) heb ik ontzettend veel spanning opgelopen waardoor ik op dit moment ook niet lekker in mijn vel zit bij mijn nieuwe werkgever. Hierdoor zou ik of mijn proeftijd niet door kunnen komen of ik kan het zelf gewoon even niet meer aan.
Het laatste jaar binnen mijn vorige bedrijf is namelijk niet makkelijk geweest wat mij al ontzettend veel energie heeft gekost.

Ik heb gelukkig een rechtsbijstand verzekering die mij bij zullen staan maar daar ben ik nou niet echt tevreden over...Het betreft een onzeker persoon die mij helpt, komt niet kundig en zeker over en twijfelt over bijna alles.

Hoe sterk sta ik in deze situatie? Zowel over de vergoeding en een eventuele uitkering als mijn nieuwe baan toch mis blijkt te gaan?

Wie kan mij uit deze onzekerheid helpen?

Gr.
Marcel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 sep 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcel, volgens mij is de eerste stap die gezet moet worden het vragen van een nieuwe account manager bij je rechtsbijstandsverzekering. Voor hulp in dit soort zaken moet je vertrouwen kunnen hebben in de persoon die je bij staat. Er spelen gewoon te grote belangen.

V.w.b. de kwestie zelf: te weinig verstand van arbeidsrecht, maar het komt me niet echt redelijk over op grond van de gang van zaken die je beschrijft.
Kijk, het is anders als je op het moment van ondertekening bijvoorbeeld al een eerste gesprek achter de rug hebt.

Dat jij in de allerlaatste periode driftig op zoek bent gegaan naar een nieuwe baan betekent nog niet dat je al concreet uitzicht had op iets nieuws.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de "bewijzen" die je werkgever zou hebben.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 0:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst over een eventuele uitkering als het met je nieuwe baan misgaat. Bij het bepalen of je verwijtbaar werkloos bent, wordt alleen gekeken naar hoe je bij je laatste werkgever bent vertrokken. Als je nu in je proeftijd (niet verwijtbaar) wordt ontslagen, ben je niet verwijtbaar werkloos, en heb je dus recht op een WW-uitkering (aangenomen dat je aan de overige voorwaarden voldoet).

(Stel dat het niet zo was: dan zou je voor de WW dus eigenlijk niet eens zelf ontslag mogen nemen als je bij een andere werkgever al een contract hebt getekend. Dat zou een flinke drempel opwerpen om van baan te veranderen, terwijl zoiets voor de economie juist wel gezond is: het land is het beste af wanneer iedereen het werk doet waar hij het meest geschikt voor is.)

Wat betreft dat bedrog, begrijp ik het goed dat die overeenkomst een bepaling bevat waarin jij verklaart dat je nog geen uitzicht hebt op nieuw werk?

Het lijkt er heel sterk op dat de werkgever bluft. Als jij op het moment van tekenen nog geen uitzicht op werk had, dan zal je werkgever het tegendeel niet kunnen bewijzen. Laat je rechtsbijstandverzekering hem eens een stevige brief schrijven.

Sowieso is het maar de vraag of dat geen-uitzicht op werk een redelijke voorwaarde was waar de werkgever zich op mag beroepen. De werkgever wil je ontslaan en is je dus een ontslagvergoeding verschuldigd die verder los staat van hoe snel je nieuw werk vindt. Dat jij intussen op zoek bent naar ander werk mag hij je m.i. niet tegenwerpen. Het zou anders zijn als in die beloofde vergoeding een component is opgenomen die bedoeld is als vergoeding voor een periode waarin je zonder werk en uitkering zou zitten, maar dat is m.i. alleen het geval wanneer de totale vergoeding hoger is dan wat de gebruikelijke "kantonrechtersformule" aangeeft.

Probeer eerst maar eens goed door je proeftijd te komen. Als het op een rechtszaak uitdraait zal dat nog wel even duren, dus dat is voor later zorg.

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is op zich wel normaal en ook geoorloofd om in onderhandelingen over een ontslagvergoeding aan een werknemer te vragen of er concreet uitzicht is op nieuw werk. De werknemer moet hier eerlijk op antwoorden. Doet hij dit niet dan kan in dit geval de overeenkomst inderdaad mogelijk vernietigd worden op grond van bedrog dan wel dwaling. Het is wel maar net de vraag of ze daar voldoende bewijs voor aan kunnen dragen; m.a.w. was het concreet genoeg dat u het had moeten melden, of was het nog niet serieus. Daarnaast hangt het belang van de werkgever bij vernietiging af van de inhoud van de overeenkomst. Ook bij vernietiging van deze overeenkomst zal er namelijk een regeling overeengekomen moeten worden en of deze voor de werkgever zoveel gunstiger zal zijn hangt af van de ruimhartigheid van de eerder gesloten ovk. Vaak behalen werknemers niet zulke goede regelingen wanneer ze zich niet bij laten staan, dus of deze regeling zo'n goede is geweest durf ik nu niet te zeggen zonder meer feiten daaromtrent...
Dat de rechtsbijstandverzekering geen werk naar uw tevredenheid levert verbaast mij niets....veel rb verz. maken zich er makkelijk vanaf en willen vooral schikken (kost ze het minste tijd dus geld) al is dat niet in het belang van de cliënt.
Veel succes!
Mr. R.A. de Graauw
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om Marcell niet verder te verwarren sluit ik me aan bij torilion, die veel meer weet van en ervaring heeft met dit soort vraagstukken.

Ik vermoed ook dat de huidige regeling niet bijzonder ruimhartig is, zodat vernietiging en vervanging door een bijvoorbeeld door de rechter te bepalen ontslagvergoeding alleen maar gunstig zou zijn voor de werknemer. Misschien laat de werkgever zich door zo'n argument ervan overtuigen dat hij maar beter gewoon over de brug kan komen? Dat zou een hoop gedoe besparen.

BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier ook nog even een reactie van mijn kant, dat is wel zo netjes Wink

De regeling die in eerste instantie was getroffen was een paar duizend euro meer dan de kantonrechtersformule. Dat was ook de enige reden waarom ik akkoord ben gegaan met die regeling.

De situatie is behoorlijk op de spits gedreven. Het was bij wijze van, 5 voor 12 en het was dan sowieso op een rechtszaak uitgelopen i.v.m. sluitingsdatum van reageren e.d.

Ik sta en stond 100% in mijn recht, dat weet ik zeker. Er kon niets bewezen worden van iets waarvan ik 100% zeker weet dat het niet zo is namelijk.

Maar jeetje, wat een belasting is dit op je dagelijkse welzijn zeg... Uit principe alleen al zou ik het op de spits willen laten drijven.. Maar ja, hoe lang gaat zoiets duren? Er komt een hoop spanning bij kijken, het kost me veel tijd en energie namelijk. En is het me dat waard?
Op het allerlaatste moment heb ik nogmaals mijn ex werkgever gesproken en heb gevraagd of er geen gulden middenweg is... Ex werkgever heeft een stap mijn kant op gedaan en ik een stap hun richting in.
Zo zijn we er maar uitgekomen. Ik heb er moeite mee omdat ik voor mijn gevoel heb gefaald. Ik heb niet mijn gelijk kunnen bewijzen. Toegegeven aan iets wat gewoon niet waar is...

Maar die stress is het me allemaal niet waard.

Toch iedereen bedankt voor de reacties!!

Gr.
Marcell
Marcell

BerichtGeplaatst: zo 01 okt 2006 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

torilion schreef:

Dat de rechtsbijstandverzekering geen werk naar uw tevredenheid levert verbaast mij niets....veel rb verz. maken zich er makkelijk vanaf en willen vooral schikken (kost ze het minste tijd dus geld) al is dat niet in het belang van de cliënt.
Veel succes!
Mr. R.A. de Graauw

Hierin ben ik ook best teleurgesteld.. Ik heb in eerste instantie een goede ovk afgesloten omdat ik zelf heb moeten onderhandelen maar dan naar mijn rechtsbijstand toe. Ik heb onderhand moeten zeggen hoe ze het moesten aanpakken of hoe ik het wilde. Dit is dus ook gelukt maar niet omdat de rb zo creatief of mondig was.

Degene die mij vertegenwoordigde had het er ook alleen maar over dat ik niet zo inhalig moest zijn en dat ik maar beter akkoord kon gaan... Het gaat hier wel om mijn baan die ik kwijt was en waar ik leuk geld verdiende. Daar mag, best wat tegenover staan om van me af te willen vind ik. Nee heb je, ja kun je krijgen toch?

Zowel in in de eerste overeenkomst, als later in het tweede voorstel werd mij geadviseerd akkoord te gaan... Belachelijk!

Ik hoop niet nog zoiets mee te maken, maar mocht dit weer gebeuren ga ik dit toch anders aanpakken. Hoe weet ik dan nog niet maar ik hoop dan wel met een serieuze partij te maken te hebben waar je vertrouwen in hebt. Want dat is heel belangrijk in dit soort onzekere situaties.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds