|
Auteur |
Bericht |
Marcb
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 sep 2006 11:11 Onderwerp: ontbinding huurcontract winkelpand |
|
|
Beste forumleden,
hierbij de volgende situatie. Onze winkel (vof) draait slecht en in plaats van te investeren en een omzetverhoging te realiseren heeft mijn compagnon besloten te willen stoppen. Het huurcontract loopt nog 2,5 jaar. Heb mij laten vertellen dat je kan stoppen met betalen en uiteindelijk de rechter laten bepalen wat de afkoopsom wordt. Is dit verstandig?
Ander gevolg zou kunnen zijn dat we de huur moeten afkopen. Zijn hier calculatieregels voor of is dit de gehele resttermijn?
Of hebben jullie nog andere ideeën...? Mijn ideeën raken zo langzamerhand uitgeput....
Ik hoor graag van jullie.
Marc |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 27 sep 2006 11:38 Onderwerp: |
|
|
Wat is het standpunt van de verhuurder? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 27 sep 2006 11:45 Onderwerp: |
|
|
Zie jij zelf genoeg toekomst en heb je de middelen om in je eentje verder te gaan? Dat zou EEN oplossing kunnen zijn.
Zo niet: Volgens mij moet je in principe gewoon de hele huur voor de nog komende termijn betalen. De kans dat je verhuurder meewerkt aan een minnelijke oplossing (bijv. actief een nieuwe huurder zoeken en jullie dan het nog verschuldigde deel kwijtschelden) lijkt me klein. Ik weet niet of afkopen mogelijk is en hoe dat dan zit met de calculatie er van.
Staat er wellicht iets over in je huurcontract? Staat er nergens een vermelding van mogelijk tussentijdse beeindiging van het contract?
Je kunt discussieren over of dit op grond van de omstandigheden redelijk en billijk is, maar goed, dat neemt ook allemaal weer tijd en energie in beslag en een procedure voor de rechter brengt kosten met zich.
Hou er wel rekening mee dat je allebei hoofdelijk aansprakelijk bent voor het hele bedrag. Mocht je compagnon ineens spoorloos raken, dan kan de verhuurder gewoon jou aanspreken en jij moet dan zelf maar zien dat je de andere helft bij je compagnon haalt.
Ik hoop dat anderen wat meer bruikbare huurechtkennis voor je hebben. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 27 sep 2006 11:53 Onderwerp: |
|
|
Zelfde Marc van Higherlevel neem ik aan? http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=12930;start=0#msg107779
Ook in die thread zie ik niet wat het standpunt van de verhuurder is.
Quote: | Een advocaat die ik gesproken heb had het er over dat je kan stoppen met huur betalen en dan dient de verhuurder via een deurwaarder en uiteindelijk een rechtzaak zijn geld te op te eissen. De rechter zou dan een bedrag kunnen bepalen gezien de slechte situatie van het bedrijf wat de afkoopsom gaat worden (?). |
Dat is door wanbetaling een ontbinding van de huurovereenkomst afdwingen. De rechter bepaalt daarbij geen "afkoopsom", maar stelt wel een datum vast waarop de huurovereenkomst eindigd. Tot die datum moet dan de huur worden voldaan.
Alle kosten van de procedure worden echter wel op jullie verhaald, en dat kan snel oplopen. Bovendien heeft de verhuurder dan direct een vonnis waarmee hij bij jullie beslag kan laten leggen.
Tevens hangt het van de verhuurder af of hij al dan niet de ontbinding van de huurovereenkomst vordert. Dit is wel gebruikelijk bij wanbetaling, maar de verhuurder staat vrij alleen de verschuldigde huurtermijnen te vorderen.
Bespreek de situatie eerst met je verhuurder, mogelijk dat jullie tot een oplossing kunnen komen. Voor de verhuurder is het misschien niet prettig dat jullie tussentijds van de huurovereenkomst af willen, maar een verliesdraaiend bedrijf als huurder is voor de verhuurder ook een risico. Misschien kunnen jullie samen op zoek gaan naar een nieuwe huurder. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 27 sep 2006 12:00 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Misschien kunnen jullie samen op zoek gaan naar een nieuwe huurder. |
Dat is wel de normale gang van zaken. De kans dat een verhuurder met afkoop accoord gaat is heel klein. Zelfs leegstand zal hij vaak niet accepteren, ondanks dat er huur betaald wordt. |
|
|
|
 |
|