Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 0:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatig gebruik van draadloos internetverbinding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
*Marly*

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 20:57    Onderwerp: Onrechtmatig gebruik van draadloos internetverbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via de media heb ik onlangs begrepen dat het, sinds september dit jaar, strafbaar is om zonder toestemming gebruik te maken van iemands draadloze internetverbinding. Dit ongeacht de mate van beveiliging van deze draadloze internetverbinding. Ik geloof dat momenteel hierover een rechtzaak in Twente onlangs voor het eerst plaats gevonden heeft.

Nu is het zo dat ik, in mijn geval, zeer sterke vermoedens heb dat mijn buurman onwettig gebruik heeft gemaakt van mijn draadloze internetverbinding. Ik kan daardoor nu niet meer internetten. Ik heb vervolgens contact opgenomen met mijn internetprovidor en zij beamen dat de kans groot is dat mijn internetproblemen veroorzaakt zijn door iemand die onwettig ingebroken heeft en gebruik heeft gemaakt van mijn draadloze internetverbinding. De telefoniste van mijn internetprovidor had helaas geen toestemming om te achterhalen wie er op mijn netwerk heeft gezeten. Nu komt dus binnen 2 weken een monteur langs om de boel weer recht te zetten, zodat ik weer kan internetten.

Nu vroeg me het volgende af:
1. HOE kan ik bewijzen WIE er op mijn draadloze verbinding heeft gezeten? Kan ik dat op mijn pc zien en met wie moet ik contact opnemen om te kunnen achterhalen wie het is geweest?
2. Kan iemand mij uitleggen wat de procedure vervolgens is, wanneer je weet wie er onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van je draadloze internetverbinding?
3. Wat zijn de gevolgen voor diegene die gestraft wordt voor het onrechtmatig gebruik van andermans draadloze internetverbinding?

Groetjes Marly

Titel aangepast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In theorie is het inderdaad sinds 1 september strafbaar om wederrechtelijk op andermans internetverbinding te surfen. Vroeger moest daarbij eerst een beveiliging worden gekraakt, maar dat is niet langer een eis.

Zie
Draadloos internetten (in Beveiliging @ iusmentis.com)
De Wet Computercriminaliteit: Computervredebreuk

Wat dit in de praktijk zal betekenen, is de vraag. In ieder geval gaat deze wet over strafrecht. Je zou dan aangifte doen van het misdrijf computervredebreuk, en de politie kan dan na deze aangifte een onderzoek instellen en de dader arresteren. Deze kan dan worden veroordeeld tot maximaal 1 jaar cel of geldboete van 16.750 euro. Maar of jij daarmee geholpen bent?

Een alternatief is de persoon direct aanspreken op de geleden schade. Wie een ander schade berokkent, moet deze vergoeden. Het is dan wel aan jou om aan te tonen dat hij deze schade heeft veroorzaakt, en uiteraard ook hoe groot deze is (in geld uitgedrukt).

Ik zit me wel af te vragen hoe door wederrechtelijk meesurfen je internetverbinding stuk kan gaan. Tijdelijk vollopen, ok, maar helemaal niet meer werken?

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Technische gezien is het vrijwel uitgesloten dat je verbinding onklaar is gemaakt alleen doordat je buurman heeft "meegelift".

Dit kan eigenlijk alleen wanneer je een downloadlimiet hebt die door de buurman is opgebruikt, of wanneer je wegens excessief veelgebruik door je provider bent afgesloten. Dat zou je provider je moeten kunnen vertellen. Dan blijft nog over de vraag hoe je zou moeten bewijzen dat je buurman dit heeft gedaan, en niet jij zelf (of iemand anders met een laptop in de buurt van je huis!).

Het is niet onmogelijk dat je buurman (of een ander) niet alleen heeft meegelift, maar ook de instellingen van je modem heeft veranderd. Hij zou bijvoorbeeld de beveiliging kunnen hebben ingeschakeld, waardoor je zelf geen toegang meer hebt.

Persoonlijk acht ik het VEEL waarschijnlijker dat je computer een virusje heeft opgelopen, afkomstig van het internet, of dat je computer (lees: Windows) wegens een andere reden van slag is.

BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle reacties.

Het is alleen zo dat het IP-adres dat nu op mijn pc-staat niet het IP-adres is dat ik al een jaar lang van mijn provider heb. Dat is toch wel vreemd lijkt mij.

Daarnaast is het ook zo dat mijn internet al gedurende enige tijd steeds langzamer aan het worden was. Op een gegeven moment kon ik niet meer op mijn eigen internet-netwerk komen. Dat gaf de pc ook daadwerkelijk aan: ik had geen toestemming meer om van mijn eigen draadloos modem gebruik te maken. De pc maakte daarbij een melding dat het niet aan de pc lag, maar aan een probleem met het netwerk.

Ik heb verder ook GEEN downloadlimieten ofzo, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik vind het wel vreemd, het netwerk staat altijd aan en ik heb nooit problemen gehad. Maar nu zomaar ineens wel?

Ik heb ook contact opgenomen met mijn provider en ik neem toch aan dat de mensen daar wel verstand van zaken hebben. Ik heb het probleem voorgelegd en ze waren er eigenlijk wel voor de volle 100% overtuigd dat er onwetmatig gebruik is gemaakt van mijn draadloos internetverbinding.

Daarnaast vind ik het gedrag van mijn buurman opeens anders dan anders, sinds ik het draadloos modem maar uit heb gezet omdat ik er zelf toch niet meer op kan.

Groetjes Marly
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 26 sep 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Het is alleen zo dat het IP-adres dat nu op mijn pc-staat niet het IP-adres is dat ik al een jaar lang van mijn provider heb. Dat is toch wel vreemd lijkt mij.

Dat is niet vreemd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation
Quote:

Daarnaast is het ook zo dat mijn internet al gedurende enige tijd steeds langzamer aan het worden was. Op een gegeven moment kon ik niet meer op mijn eigen internet-netwerk komen. Dat gaf de pc ook daadwerkelijk aan: ik had geen toestemming meer om van mijn eigen draadloos modem gebruik te maken. De pc maakte daarbij een melding dat het niet aan de pc lag, maar aan een probleem met het netwerk.

Ik heb verder ook GEEN downloadlimieten ofzo, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik vind het wel vreemd, het netwerk staat altijd aan en ik heb nooit problemen gehad. Maar nu zomaar ineens wel?

Ik heb ook contact opgenomen met mijn provider en ik neem toch aan dat de mensen daar wel verstand van zaken hebben.

Assumption is the mother of all fuckups.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Begint het IP-adres op je pc toevallig met 192. of met 10. ?
Als je een IP-adres krijgt, lijkt het erop dat je nog op je modem komt. Tenzij het 127.0.0.1 is of je het met de hand hebt ingesteld (ipv dynamisch).

De meeste modems hebben een soort homepage waarop je de instellingen kunt vinden. Kun je daar nog op komen (indien je het adres van die pagina weet)? Branden de juiste lampjes van het modem in de juiste kleur? (Controleer mbv het manual van het modem.)

Quote:

"Steeds langzamer worden" en "geen toestemming meer" hebben zo goed als zeker verschillende oorzaken.

Zie je je eigen netwerk nog in het lijstje van gevonden netwerken? Staat het nog steeds op de lijst als een niet-beveiligd netwerk? (Of stond de beveiliging juist altijd al aan?)

Heb je al geprobeerd contact te krijgen via een ethernetkabel? (Als je pc een ethernetkaart heeft en het modem een ethernetaansluiting.)

Quote:
Ik heb ook contact opgenomen met mijn provider en ik neem toch aan dat de mensen daar wel verstand van zaken hebben. Ik heb het probleem voorgelegd en ze waren er eigenlijk wel voor de volle 100% overtuigd dat er onwetmatig gebruik is gemaakt van mijn draadloos internetverbinding.

Ik zou maar niet te veel vertrouwen op wat een helpdesk zegt.

Ik wil niet beweren dat het uitgesloten is dat je buurman of iemand anders je internetverbinding voor jou onbruikbaar heeft gemaakt. Het is technisch mogelijk: als jouw verbinding niet goed beveiligd was, of die beveiliging gekraakt is, dan kan een ander bijvoorbeeld een ander paswoord instellen zodat jij er niet meer op kunt. Maar als de buurman dit heeft gedaan zou dat een "beetje dom" van hem zijn, want het uiteindelijke gevolg is natuurlijk dat je de moeite zult nemen om je netwerk goed te beveiligen.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar als de buurman dit heeft gedaan zou dat een "beetje dom" van hem zijn, want het uiteindelijke gevolg is natuurlijk dat je de moeite zult nemen om je netwerk goed te beveiligen.

En al zou je niet de beveiliging verbetren, door deze actie zou je buurman (niet langer) mis- danwel gebruik kunnen maken van je internetverbinding.
Ik betwijfel dan ook of je buurman dit gedaan heeft als hij inderdaad je internetverbinding "leende".
Dit sluit overigens niet uit dat er niet een ander misbruik heeft gemaakt, of dat je buurman toch je verbinding onbruikbaar heeft gemaakt (maar er dus zelf geen gebruik van heeft gemaakt om op internet te gaan).
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 8:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het veranderen van je IP-adres gebeurt meestal volautomatisch. Providers kennen vaak dynamische adressen toe. Ik krijg bij Chello zowat elke drie maanden een ander IP-adres.

Als het adres nu ineens met 192.168 of met 10. begint, en daarvoor niet, dan is er iets vreemds aan de hand.

En dat je PC langzamer wordt, is meestal het resultaat van een virus of iets dergelijks. Dus installeer een goede virusscanner en een firewall, en als het even kan installeer Windows opnieuw.

Arnoud
(Linux-gebruiker Razz)
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 8:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Het veranderen van je IP-adres gebeurt meestal volautomatisch. Providers kennen vaak dynamische adressen toe. Ik krijg bij Chello zowat elke drie maanden een ander IP-adres.

afaik is chello de enige provider die nog moeilijk doet over het vast toewijzen van ip-adressen. Bij elke andere provider is het adres wat je krijgt vast.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marly, heb je al wel aan de buurman gevraagd of hij op je verbinding mee heeft gelift? Als het kapot zou zijn gegaan door de buurman (wat ook ik betwijfel), dan kan hij je vast helpen het te repareren en je kunt hem in elk geval zo laten weten dat je er niet van gediend bent.

Iets anders is dat een compute vaak na een tijdje gewoon "volloopt", helemaal als je daar geen onderhoud aan pleegt (bijv. door de cache/temp leeg te halen). Mocht je niet technisch zijn: er zijn kleine programmaatjes te downloaden die dar met 1 druk op de knop voor je doen.

Je kunt uitgebreid gaan prutsen, maar meestal kost dit heel veel tijd en is het meer een soort pleisters plakken. De ervaring leert dat het handiger is de computer maar even helemaal opnieuw "op te (laten) bouwen", zodat je echt met een schone lei begint.

Mocht jij niet willen dat iemand anders van je draadloze verbinding gebruikt maakt, dan is dit HET moment om het goed te beveiligen.

Je stelt juridische vragen en die zijn ook terecht, maar antwoorden er op lossen je probleem niet echt op, lijkt mij. De monteur zou misschien wel kunnen kijken of het probleem door het meeliften is ontstaan. In dat geval je met de rekening langs buurman kunnen gaan, maar het lijkt me erg lastig te bewijzen dat hij het was (als jouw computer al een IP-adres van een bezoeker zou weergeven moet je weer aantonen dat het zijn computer was).

Hoe die nieuwe wet in elkaar zit moet ik zelf nog uitzoeken. Op de een of andere manier staat me dat enorm tegen ..............
*Marly*

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou het zit zo. Het IP-adres dat nu op mijn pc staat begint idd met 192.

Ik heb sinds kort nieuwe buren en ik ken ze al, omdat het van verre nog familie van me is. Ik weet zeker dat zij het soort mensen zijn dat niet netjes een internetprovider nemen als het gratis uit de lucht te halen is. Omdat het internet op een gegeven moment zo sloom werd en ik van iemand hoorde, die een vriend heeft die heel goed met computers is, dat je internet trager wordt totdat je geen verbinding meer hebt met je eigen netwerk wanneer iemand meelift, heb ik mijn modem uitgezet. Dat hoort toch te kunnen.

Later zette ik het modem weer aan.
Eerst zag ik mijn netwerk niet meer, ook al stond mijn draadloos modem aan en knipperden alle lampjes goed. Dat was echt heel frustererend! Want je weet dat je modem aanstaat, maar je kunt er geen contact meemaken omdat ie niet meer te zien is. Vervolgens heb ik de hoop opgegeven.

Maar toen ik later die dag nog eens mijn pc aanzette, kon ik wel weer mijn netwerk zien. Maar toen kreeg ik een melding dat ik geen bevoegdheid meer had om via dit modem van de internetverbinding gebruik te maken. Daarbij merkte ik dus ook het IP adres op dat begon met 192. en kreeg ik het bericht dat het niet aan de pc lag, maar aan het netwerk zelf.

Je begrijpt natuurlijk dat ik nu niet van thuis uit op het forum zit. Wink

Groetjes Marly
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een IP-adres dat begint met 192. betekent dat je pc contact heeft met het modem en van dit modem een ip-adres heeft gekregen. Het modem past NAT (Network Address Translation) toe, dit is vrij gebruikelijk.

Het lijkt me dat je dus gewoon nog "op je modem" komt. Dat zou betekenen dat het fout gaat tussen je modem en het internet. Dat zou je echter aan de lampjes moeten kunnen zien. Misschien moet je opnieuw inloggen op je adsl-connectie. Dit kan normaal gesproken via de "homepage" van het modem.

Controleer de lampjes dus nog eens. En kijk of dit netwerk als een beveiligd netwerk wordt aangegeven. Weet je of je zelf gebruik maakte van beveiliging? Misschien kun je de letterlijke foutmelding opschrijven en die ons vertellen.

In het manual van je modem kun je ook vinden hoe je het modem terugzet op de fabrieksinstellingen. Als blijkt dat iemand een paswoord heeft ingesteld waar jij niet over beschikt, is dat nog een uitweg.
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:
Nou het zit zo. Het IP-adres dat nu op mijn pc staat begint idd met 192.

Ik heb sinds kort nieuwe buren en ik ken ze al, omdat het van verre nog familie van me is. Ik weet zeker dat zij het soort mensen zijn dat niet netjes een internetprovider nemen als het gratis uit de lucht te halen is. Omdat het internet op een gegeven moment zo sloom werd en ik van iemand hoorde, die een vriend heeft die heel goed met computers is, dat je internet trager wordt totdat je geen verbinding meer hebt met je eigen netwerk wanneer iemand meelift, heb ik mijn modem uitgezet. Dat hoort toch te kunnen.

Later zette ik het modem weer aan.
Eerst zag ik mijn netwerk niet meer, ook al stond mijn draadloos modem aan en knipperden alle lampjes goed. Dat was echt heel frustererend! Want je weet dat je modem aanstaat, maar je kunt er geen contact meemaken omdat ie niet meer te zien is. Vervolgens heb ik de hoop opgegeven.

Maar toen ik later die dag nog eens mijn pc aanzette, kon ik wel weer mijn netwerk zien. Maar toen kreeg ik een melding dat ik geen bevoegdheid meer had om via dit modem van de internetverbinding gebruik te maken. Daarbij merkte ik dus ook het IP adres op dat begon met 192. en kreeg ik het bericht dat het niet aan de pc lag, maar aan het netwerk zelf.

Je begrijpt natuurlijk dat ik nu niet van thuis uit op het forum zit. Wink

Groetjes Marly

Er is nog een mogelijkheid, namelijk dat jij gebruik maakt van het netwerk van een ander...

Mijn advies is iig je wireless router / access point een factory-reset te geven en daarna zo veilig mogelijk in te richting (dus WPA / WEP encryptie, mac-filtering, 'hide SSID', de hele rimram)
Bekijk de homepage
JBA

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze vraag is ook door Marly op een computerforum gesteld waar ik lid van ben. Ondanks dat ik daar ook al even antwoord op de vraag heb gesteld mbt het juridisch gedeelte is het wellicht handig om daar een discussie over de technische mogelijkheden en onmogelijkheden te voeren en hier het juridische (hoewel ik toch wel verbaasd ben om over de computerkennis van enkelen hier....in tegenstelling tot de juridische kennis op het computerforum.... Very Happy )

Maar misschien is het nog wel het beste idee die monteur gewoon te laten komen dan hebben we in ieder geval weer een draaiende internetverbinding, alleen ik ben bang dat je dan niet het antwoord op de vraag over de oorzaak hebt....

groeten,

Jerry
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vergeet niet dat de afstudeer richting Recht & ICT / Law & Technology / Informatierecht dergelijke aspecten óók behandeld (o.a. CC II die per 1 september jongstleden in werking is getreden).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds