Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 16:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Conclusies onderzoeksraad voor veiligheid
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Xman83

Xman83

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 12:56    Onderwerp: Conclusies onderzoeksraad voor veiligheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de Schipholbrand waren minder of geen doden gevallen als de overheid de brandveiligheidsregels had nageleefd. De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is de hoofdverantwoordelijke voor het falen van de overheid. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport over de Schipholbrand.

De DJI onderkende niet het brandgevaar op het cellencomplex op Schiphol, liet daardoor bouwkundige maatregelen na en bereidde ook het personeel niet voor.

Ook de Rijksgebouwendienst van VROM en Haarlemmermeer schoten tekort. Alle partijen communiceerden slecht en schoven verantwoordelijkheden af.

bron : nos.nl

Nou dat wordt een nieuwe minister justitie?

Sir Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zojuist is bekend geworden dat de ministers Donner en Dekker opstappen.

Bron: RTL nieuws

Gwen
MSN messenger
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zojuist is bekend geworden dat de ministers Donner en Dekker opstappen.

Bevestigd door NOS http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/09/art000001C6DD73A7C55D74.html
Xman83

Xman83

Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ... dat wordt zoeken naar een nieuwe 'baas' Razz

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het vermoeden dat Wijn misschien de portefuille Justitie erbij gaat doen en Peys VROM erbij gaat doen. Maarja, dat vermoeden hebben er wel meer Razz.

Gwen
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zozo! Ik had toch wel verwacht dat Donner met een keurige koude redenering zich ook hier uit zou weten te redden!
JBA

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En toch kan ik me niet vinden in die beslissing. Het begint een trend te worden om tegenwoordig maar ministers te dwingen op te stappen als er ergens iets fout gaat.
Het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is in de gevangenis, maar die onderzoeksrapporten bezorgen mij al jeuk voordat ze uit zijn.
Er zal een hoop nuttige informatie in staan waar in de toekomst een hoop lering uit getrokken kan worden, maar waarom is men altijd op zoek naar een zondebok?
Het personeel zal al een trauma hebben van dit gebeuren, nu moeten ze ook eens lezen dat hun dingen te verwijten valt, ditzelfde geldt voor de brandweer. Die mensen hebben daar hun stinkende best gedaan om te doen wat ze konden, daar ben ik van overtuigd zonder een onderzoek in te stellen. Het is wel erg gemakkelijk om vanachter een tafeltje conclusies te trekken. Ik denk dat er hier wel andere meningen zullen zijn dan de mijne, maar ik begrijp er niets meer van. Den Haag wordt meer en meer een poppenkast.
mr. NN

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich had ik eigenlijk niet verwacht dat ze weg zouden gaan. Van de week was er nog een interessant gesprek met PvdA-senator (en oud minister) Ed van Thijn (ik dacht in Nova). Hij had het over de hedendaagse sorry-cultuur, waardoor ministers steeds vaker 'even sorry zeggen' en op het pluche blijven zitten.

Opvallend dus dat ze weg gaan. Maar aan de andere kant, het rapport was nastuurlijk wel zéér negatief en dan behoort een minister die wil handelen volgens de ministeriéle verantwoordelijkheid ook wel zijn conclusies nemen. Interessant in dit opzicht vond ik dan ook wel de verklaring van Donner van vanmiddag.
JBA

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kon me eigenlijk volledig vinden in zijn verklaring.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is vast niemand direct verantwoordelijk voor het grote aantal slachtoffers. Maar waar het voor mij om gaat is dat mensen werden vastgehouden in een omgeving die daar gewoon niet geschikt voor was. Als een ramp als deze zich dan voordoet is er m.i. voor de verantwoordelijke ministers slechts één conclusie mogelijk: die verantwoordelijkheid ook nemen, dwz opstappen.

Het betekent niet dat Donner nu bloed aan zijn vingers heeft. Strafrechtelijk kan hem ook vast niets verweten worden. (Al wil ik niet helemaal uitsluiten dat de inhoud van het rapport me zelfs op dat punt op andere gedachten zou kunnen brengen.)

Bedenk dat 11 mensen in die brand zijn omgekomen. Als overheid kun je mensen toch niet opsluiten in een onveilige omgeving? Dit mag in Nederland gewoon nooit gebeuren.

Zo'n uitlating als van De Geus gisteren vind ik helemaal schandalig. Natuurlijk is die brand aangestoken door een asielzoeker, maar een gevangenis moet erop voorbereid zijn dat iemand rare dingen doet. De uitspraak van De Geus doet me vooral denken aan die Amerikaanse generaal of zo die de zelfmoord van gevangenen op Guantanamo Bay als een daad van terrorisme bestempelde.
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Zozo! Ik had toch wel verwacht dat Donner met een keurige koude redenering zich ook hier uit zou weten te redden!

Jij hebt het niet zo op Donner begrijp ik?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Michèle schreef:

Jij hebt het niet zo op Donner begrijp ik?

Kan ook bewondering zijn voor zijn juridische vaardigheden. Michèle, wat is het? Wink

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Den Haag wordt meer en meer een poppenkast.
Nee, jij wordt "groot" en begint het nu te ontdekken. Wink
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn nu geluiden dat minister Verdonk de portefuille Justitie erbij gaat doen. Dat lijkt mij echt een brug te ver.

Ik vind trouwens ook dat minister Verdonk op het matje geroepen moet worden. Zij is immers verantwoordelijk voor de toestand waarop de uitgeprocedeerde asielzoekers zich bevinden en bevonden.

Pauw en Witteman was afgelopen avond trouwens zeer de moeite waard om naar te kijken.

Gwen
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Er zijn nu geluiden dat minister Verdonk de portefuille Justitie erbij gaat doen. Dat lijkt mij echt een brug te ver.

Geen geluiden, het is zo.
Het ligt voor de hand, ze zit op hetzelfde departement.

Quote:
Pauw en Witteman was afgelopen avond trouwens zeer de moeite waard om naar te kijken.

De vrouw van één van de overlevenden kon alles goed onder woorden brengen. Hopelijk heeft Verdonk ook gekeken. Maar je zult zien dat ze straks alle kritiek weer vrolijk van zich af zal schudden.

In ieder geval kan ik Peijs en Dekker nu niet meer door elkaar halen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds