Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

oplevering(sdatum) nieuw huis
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jvdl

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 19:55    Onderwerp: oplevering(sdatum) nieuw huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Graag uw hulp/advies. Wij hebben een nieuw huis gekocht die rond half oktober klaar zal zijn. Wij zijn echter vanaf begin okober t/m eind december op vakantie en kunnen dus logischerwijs niet de oplevering in oktober meemaken.
Wij hebben met het bouwbedrijf (Van Wijnen) afgesproken dat in januari de oplevering zal plaatsvinden. Echter het bedrijf (NBP) dat het bouwbedrijf 'Van Wijnen' heeft ingehuurd zegt nu dat deze de afspraak helemaal niet had mogen maken en dat de oplevering gewoon in oktober plaats moet gaan vinden.
Uiteraard willen wij de oplevering plaats laten vinden in januari. Het is waarschijnlijk zelfs zo dat wij deze afspraak zwart op wit krijgen maar dat is nu nog een onzekerheid.

Mijn vraag is of wij, als kopers, uit mogen gaan van de afspraak met het door NPB ingehuurde bouwbedrijf (oplevering = januari) of met NPB zelf(oplevering = half oktober). Mijn eigen redenatie is dat het voor ons als kopers transparant is met wie wij de afspraak maken, deze afspraak is nu al gemaakt. Aan de andere kant betalen wij het bedrijf NPB, dat het bouwbedrijf 'Van Wijnen' heeft ingehuurd dus heeft deze laatste misschien voor z'n beurt gesproken. Maar is de eerder gemaakte afspraak dan voor ons nog rechtsgeldig?

Opsommend:
wij hebben huis gekocht van NBP;
NBP heeft Van Wijnen ingehuurd voor bouw;
oplevering is gepland voor half oktober maar wij zijn dan al voor enkele maanden op vakantie en in januari pas terug;
afspraak met Van Wijnen gemaakt dat oplevering in januari plaats kan gaan vinden;
na deze afspraak zegt NBP dat Van Wijnen dit niet had mogen doen en dat oplevering in oktober plaats moet gaan vinden.

Mocht u nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag!

Bedankt,

Jan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 19 sep 2006 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus NBP is eigenaar van het huis, en jij hebt met Van Wijnen iets afgesproken over de leveringsdatum.

Bij het maken van deze afspraak nam jij kennelijk aan dat Van Wijnen NBP op basis van volmacht vertegenwoordigde. NBP stelt dat dit niet het geval is, en ik zie niet direct een reden om dat te betwisten (je hebt die volmacht vast niet gezien). De vraag is nu of NBP desondanks door de afspraak met Van Wijnen gebonden wordt. Dit wordt geregeld door artikel 3:61 lid 2 BW: de vraag is of jij op grond van een verklaring of gedraging van NBP hebt aangenomen en onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht aannemen dat een toereikende volmacht was verleend.

Heeft NBP iets gedaan of gezegd waaruit je mocht afleiden dat Van Wijnen gemachtigd was om in naam van NBP deze afspraak met je te maken?

Op basis van de gegevens zie ik niet in waarom dit het geval zou zijn. Maar misschien kun jij een aanwijzing vinden voor een toedoen van NBP waardoor je op een toereikende volmacht van Van Wijnen mocht vertrouwen?

Tenzij je had moeten weten dat Van Wijnen niet bevoegd was, kun je Van Wijnen overigens wel aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een korte en afsluitende update; NPB ontkent gewoon glashard dat Van Wijnen de betreffende afspraak met mij heeft gemaakt. Wij kunnen helaas niet het tegendeel bewijzen. Van Wijnen is opeens bijzonder slecht bereikbaar.
Kortom, de oplevering vindt plaats in oktober.

Bedankt voor je antwoord i.i.g. !
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je je bij die overdracht niet laten vertegenwoordigen door een familielid of zo? Dan kun je gewoon op vakantie. Een schriftelijke volmacht waarin je beschrijft welke handelingen die persoon in jouw naam mag verrichten zou voldoende moeten zijn.

(Of weet iemand dat dat bij de overdracht van een huis niet zo kan?)
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen ik bij de notaris zat voor de overdracht van ons huis, waren de verkopers ook op vakantie. Zij hebben zich laten vertegenwoordigen door de assistente van de notaris, die dus de papierwinkel met ons kon doornemen en ondertekenen.
Ik zie niet in waarom de kopers niet hetzelfde zouden kunnen doen.

Wat ik je dan wel aanraad is om alle formaliteiten ruim van tevoren in orde te hebben. Vooral van belang is daarbij de hypotheek. Mocht er op het laatste moment toch nog een probleem zijn, is dat lastig regelen vanaf je vakantieadres. (Spreek ook hier uit ervaring! Shocked )

Enneh... op vakantie van begin oktober t/m eind december...? Lucky bastard. Puh wink
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(Of weet iemand dat dat bij de overdracht van een huis niet zo kan?)

Op notaris.nl (de site van de KNB) lees ik het volgende onder 'Wat doet de notaris voor het opmaken van een akte van levering?"

Quote:
18.
Het maken van een onderhandse volmacht indien u onverhoopt niet bij het ondertekenen van de akte aanwezig kunt zijn;

BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de reacties is het dus wel duidelijk dat vertegenwoordiging gewoon kan Smile.

Inderdaad wel verstandig om dit via de notaris te regelen, lijkt me een stuk veiliger dan zelf een volmacht opstellen.

BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat had ik inderdaad wel even mogen vermelden. Inderdaad laten wij ons vertegenwoordigen door mijn vader (met iemand van 'eigen huis'). Het was uiteraard niet de bedoeling dat de vakantie samen zou gaan vallen met de oplevering van het huis. Maar ja, dat opleveren schijnt nogal vaak later uit te vallen dan voordien wordt gemeld. Weer iets geleerd Laughing
Het was wel zo leuk geweest om zelf de oplevering te kunnen doen maar dat kan helaas in deze situatie niet.

Het stond bij mij van tevoren al vast dat de vakantie uiteraard gewoon doorgang zou gaan vinden. Daar komt niet zo snel iets tussen ...
Alles is, voor zover wij na kunnen gaan, geregeld. Ook de laatste hyptheekbetalingen en verder zie ik het in januari wel.
Nu dat ik het over heb, ik vertrek morgen en ik kan bijna niet wachten Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds