|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 17 sep 2006 10:59 Onderwerp: Baas verandert rooster zonder overleg. |
|
|
Beste forumleden. Van mijn zus kreeg ik de volgende vraag:
Ik heb een vraag.
Mijn chef heeft gedurende mijn zwangerschapsverlof zonder met mij te overleggen mijn hele basisrooster veranderd. Mag dat zo maar?
Het was eerst zo:
8.30-13.30
8.30-15.30
8.30-13.30
8.30-13.00
8.30-13.00
Nu wil hij het zo:
9.00-17.30
10.00-16.30
8.30-15.30
8.30-15.30
vrij
Dus zoals je ziet is dat wel een hele verandering. Ik vroeg aan hem waarom hij het zo wil doen en daar kon hij niet echt antwoord op geven alleen dat de [bedrijfsnaam] er beter van wordt. Graag bewijzen ...toch? Hij zei ook nog ...ik had niet gedacht dat je 25 uur zou blijven werken als je nou 20 uur zou doen dan word je rooster misschien wel anders....dat lijkt toch een beetje op chantage want hij weet dat ik het rooster dat hij voor mij gemaakt heeft verschrikkelijk vind. Ik ga morgen ook even naar rechtsbijstand bellen om te vragen wat nou precies mijn rechten zijn (of weet jij dat) want ik heb een flexcontract. Maar volgens mij mag een baas tijdens je afwezeigheid niet zomaar je rooster veranderen zonder te overleggen. Dinsdag heb ik een afspraak met hem maar hij zei dat hij niets aan het rooster gaat veranderen.
Nu is mijn vraag dus wat zou jij doen en wat vind je hiervan?
In het arbeidscontract staat niet veel meer dan het salaris, het aantal uren per week, en dat het een contract voor onbepaalde tijd is.
Ik hoop dat jullie alvast wat inzage kunnen geven in hoeverre zoiets mag. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: zo 17 sep 2006 12:28 Onderwerp: |
|
|
Staat er niets in de CAO in de richting van 'de werkgever stelt het rooster vast'? Voor zover ik weet is het normaal dat een dergelijk wijziging na vaststelling van het rooster alleen mogelijk is wanneer klemmende redenen dat vergen.
Daarbij moet ik echter wel opmerken dat dit mijn specialiteit niet is. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 17 sep 2006 13:35 Onderwerp: |
|
|
Eerst inderdaad kijken of er een CAO van toepassing is en zo ja wat die daar dan over vermeldt.
Daarna: is het rooster c.q. de invulling van de arbeidsomvang vastgelegd in het arbeidscontract?
Het lijkt een beetje op de bekende "eenzijdige wijziging", maar ja, dat hangt dus onder andere van de inhoud van de overeenkomst af. Overigens kan de werknemer in zo'n geval zich niet superstar opstellen. Alles naar redelijkheid en billijkheid, zowel v.w.b. goed werkgeverschap als goed werknemerschap.
Vooralsnog lijkt me een iets betere onderbouwing dan "omdat bedrijf X er beter van wordt" wel nodig. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|