Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 22:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

briefgeheim
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eitje

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 11:40    Onderwerp: briefgeheim Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik weet is het openen van andermans post strafbaar.

Nu heb ik constant problemen met de gemeente en andere overheidsinstanties die weigeren te vermelden aan wie post is gericht.

Ik woon namelijk met een exacte naamgenoot op hetzelfde adres.

Is het nu onredelijk van mij te verwachten dat ik aan de buitenkant van een dichtgeplakte envelop kan zien of de post is gericht aan mij of aan mijn huisgenoot?

Of moet ik maar zoals de instantie aangeven met mijn huisgenoot aan tafel gaan zitten en de post gezamenlijk openen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet een goede afspraak maken met je huisgenoot. Zolang je met haar toestemming haar post opent is er niets aan de hand (heb je een rechtvaardigingsgrond die de strafbaarheid wegneemt).

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 19:42    Onderwerp: Re: briefgeheim Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="eitje"]Voor zover ik weet is het openen van andermans post strafbaar.

Volgens mij is dat artikel van toepassing voor opsporingsambtenaren ten behoeve van strafrechtelijk onderzoek. In deze gevallen moet het (gesloten) poststuk overgedragen worden aan de RC. Die bepaalt de inhoud van het poststuk en of het gebruikt mag worden.

Ik heb wel eens zelf een prive poststuk van de buren. Shocked Verkeerd bezorgd Laughing Na opening bleek dat het niet voor mij bedoeld was. Dit gebeurd ook wel eens andersom. Ik heb tot op heden nog geen artikel ondekt

Ik zou in jou geval me niet druk maken. Bovendien kan je aangeven waarom je het geopend hebt. Al is het alleen uit een stukje fatsoen.
Of ben ik nu gek! Wink

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Speurder, zie art 201 Sr. Waar jij aan denkt is het briefgeheim uit de grondwet, dat inderdaad tot de overheid is gericht. Het wetboek van strafrecht geldt echter voor iedere burger. (Ik moest pas ook op het bestaan van art 201 Sr gewezen worden.)

Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Met toestemming dingen doen is niet strafbaar, anders zou een tandarts nooit een kies kunnen trekken, een sloper nooit een gebouw kunnen slopen.
Mag ik dat nuanceren aan de hand van het voorbeeld van de Duitse kannibaal???
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:

Je haalt me de woorden uit de mond Yesss (of toetsenbord van onder de vingers? Smile)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:

Die toestemming was nietig à la art 3:40 BW.

MiriamvL

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 10:25    Onderwerp: Re: briefgeheim Reageer met quote Naar onder Naar boven

eitje schreef:

Nu heb ik constant problemen met de gemeente en andere overheidsinstanties die weigeren te vermelden aan wie post is gericht.

Hoe zouden ze dat dan moeten vermelden als jullie exact hetzelfde heten? Een geboortedatum in de addressering vermelden? Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
lexine

BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:
Quote:

En uhm sexuele handelingen bij een elf jarige met toestemming van het kind EN de wettelijk verantwoordelijke? Ik meen te bgrijpen dat dat strafbaar is, en ik kan mij niet voorstellen dat bona fides daarvan de strafbaarheid in twijfel trekt? Toch?
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
bona fides schreef:
tikSimone schreef:
Quote:

En uhm sexuele handelingen bij een elf jarige met toestemming van het kind EN de wettelijk verantwoordelijke? Ik meen te bgrijpen dat dat strafbaar is, en ik kan mij niet voorstellen dat bona fides daarvan de strafbaarheid in twijfel trekt? Toch?

Die toestemming lijkt me net zo nietig à la art 3:40 BW...

BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
lexine schreef:
bona fides schreef:
tikSimone schreef:
Quote:

Die toestemming lijkt me net zo nietig à la art 3:40 BW...

Later, als ik groot ben leer ik lezen Smile
Toestemming voor hulp bij zelfdoding? Lijkt mij niet nietig door art. 3:40 BW, de goede zeden, en opvattingen over openbare orde lijken mij heden ten dage niet een hulp bij zelfdoding in de weg te staan te staan. (aangenomen dat de zelfdoding NIET plaatsvondt door van een hoog gebouw of voor een trein te springen; openbare orde is dan wel een issue).
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
Toestemming voor hulp bij zelfdoding? Lijkt mij niet nietig door art. 3:40 BW, de goede zeden, en opvattingen over openbare orde lijken mij heden ten dage niet een hulp bij zelfdoding in de weg te staan te staan. (aangenomen dat de zelfdoding NIET plaatsvondt door van een hoog gebouw of voor een trein te springen; openbare orde is dan wel een issue).

Eerlijk gezegd durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen of hulp bij zelfdoding strafbaar is.

Ik denk dat je op 2 manier kunt redeneren: toestemming is in strijd met goede zeden of openbare orde, of de strafbepaling beschermde niet alleen de belangen van het slachtoffer, maar ook de goede zeden en/of de openbare orde. In dat laatste geval is toestemming geen rechtvaardigingsgrond meer. Net zoals het duidelijk is het je op de weg verboden is links te houden, zelfs als ik je daar toestemming voor zou geven. Mijn "met toestemming dingen doen is niet strafbaar" moet dan ook in de juiste context worden gelezen.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(Ik moest pas ook op het bestaan van art 201 Sr gewezen worden.)

En sinds vandaag gelden ook:
Arrow 273a Sr
Arrow 273b Sr
Arrow 273c Sr
Arrow 273d Sr

Al zijn die specifiek voor de medewerker van de communicatiedienst.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarmee mijn splinternieuwe Kluwer wettenbundel alweer achterhaald is.

Volento Deo

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het leven is hard Cheer up
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds