|
Auteur |
Bericht |
ccnp
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 11:48 Onderwerp: halfzus wil bewindvoering aanvragen voor mijn vader. |
|
|
Even wat historie.
Ik kom voort uit een huwelijk tussen mijn vader en moeder en mijn halfzusje je komt vanuit een ouder huwelijk van mijn vader en haar moeder.
Ik heb 20 jaar bij mijn ouders gewoond en heb al vanaf mijn 18de (ben nu 36) zeggenschap over de geldrekening van mijn ouders, hierdoor hebben mijn ouders besloten om 5 jaar geleden alle adminstratie (geld en rekeningen/belastingen doormij te laten uitvoeren.
Mijn vader is aan het dementeren (vandaar dat ik de financieen doe).
Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden en toen kwam in 1 keer mijn halfzusje op de proppen, terwijl ze al jaren geen kontact meer had met haar vader en wilde alles even bepalen.
Wat zijn nu mijn rechten?
Nu wil zij een bewindvoering aanvragen en ze wil nu ook alles van mij overnemen, want eigelijk heel raar is, maar kan ik een bewindvoering wiegeren. Wat kan ik hier aan doen.
Graag jullie reakties
bedankt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 12:40 Onderwerp: Re: halfzus wil bewindvoering aanvragen voor mijn vader. |
|
|
De rechter benoemt over het algemeen de meest logische persoon tot bewindvoerder. Als jij aantoont dat jij nu ook al de administratie voert *en* dat je halfzus geen of nauwelijks contact heeft, zal de rechter waarschijnlijk jou benoemen. |
|
|
|
 |
ccnp
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 12:55 Onderwerp: Re: halfzus wil bewindvoering aanvragen voor mijn vader. |
|
|
StevenK schreef: | De rechter benoemt over het algemeen de meest logische persoon tot bewindvoerder. Als jij aantoont dat jij nu ook al de administratie voert *en* dat je halfzus geen of nauwelijks contact heeft, zal de rechter waarschijnlijk jou benoemen. |
Als mijn halfzus nou een bewindvoering voorbeiden aanvraagd, kan ik het dan voor haar tegenhouden of bepaald de rechter dat.
Dus als ik jou goed begrijp kan ik een bewindvoering niet weigeren, want alles bepaald de rechter |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 31 aug 2006 12:59 Onderwerp: Re: halfzus wil bewindvoering aanvragen voor mijn vader. |
|
|
ccnp schreef: | StevenK schreef: | De rechter benoemt over het algemeen de meest logische persoon tot bewindvoerder. Als jij aantoont dat jij nu ook al de administratie voert *en* dat je halfzus geen of nauwelijks contact heeft, zal de rechter waarschijnlijk jou benoemen. |
Als mijn halfzus nou een bewindvoering voorbeiden aanvraagd, kan ik het dan voor haar tegenhouden of bepaald de rechter dat.
Dus als ik jou goed begrijp kan ik een bewindvoering niet weigeren, want alles bepaald de rechter |
Je vraagt aan de rechter om iemand onder bewind te stellen, niet om een specifiek iemand bewindvoerder te maken. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 12:05 Onderwerp: Re: halfzus wil bewindvoering aanvragen voor mijn vader. |
|
|
ccnp schreef: | Als mijn halfzus nou een bewindvoering voorbeiden aanvraagd, kan ik het dan voor haar tegenhouden of bepaald de rechter dat. |
Bloedverwanten tot een bepaalde graad mógen een onderbewindstelling (obs) aanvragen, kinderen van de betreffende persoon (dus ook jouw halfzusje) zijn daartoe zeker gerechtigd. Dat kun jij inderdaad niet tegenhouden.
Komt het tot zo'n procedure, dan moet de rechter echter alle belanghebbenden horen, ook jou, en dan kun jij aangeven dat jij obs niet nodig vind en/of dat jij tot nu toe altijd de administratie gedaan hebt en dus de aangewezen persoon bent om bewindvoerder te worden, ook gezien het feit dat je halfzusje tot voor kort nooit contact had.
Overigens: het is wel mogelijk in het verzoekschrift voor obs aan te geven wíe in de ogen v.d. verzoeker (in dit geval dus het halfzusje) bewindvoerder zou moeten zijn, maar de rechter is niet verplicht daaraan gehoor te geven. Is degene die onder bewind zou kunnen worden gesteld (in dit geval de vader) nog in staat om aan te geven wie hij/zij graag als bewindvoerder zou zien, dan wordt dat zwaar meegewogen. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
ccnp
|
Geplaatst: ma 11 sep 2006 10:09 Onderwerp: Re: halfzus wil bewindvoering aanvragen voor mijn vader. |
|
|
LeChat schreef: | ccnp schreef: | Als mijn halfzus nou een bewindvoering voorbeiden aanvraagd, kan ik het dan voor haar tegenhouden of bepaald de rechter dat. |
Bloedverwanten tot een bepaalde graad mógen een onderbewindstelling (obs) aanvragen, kinderen van de betreffende persoon (dus ook jouw halfzusje) zijn daartoe zeker gerechtigd. Dat kun jij inderdaad niet tegenhouden.
Komt het tot zo'n procedure, dan moet de rechter echter alle belanghebbenden horen, ook jou, en dan kun jij aangeven dat jij obs niet nodig vind en/of dat jij tot nu toe altijd de administratie gedaan hebt en dus de aangewezen persoon bent om bewindvoerder te worden, ook gezien het feit dat je halfzusje tot voor kort nooit contact had.
Overigens: het is wel mogelijk in het verzoekschrift voor obs aan te geven wíe in de ogen v.d. verzoeker (in dit geval dus het halfzusje) bewindvoerder zou moeten zijn, maar de rechter is niet verplicht daaraan gehoor te geven. Is degene die onder bewind zou kunnen worden gesteld (in dit geval de vader) nog in staat om aan te geven wie hij/zij graag als bewindvoerder zou zien, dan wordt dat zwaar meegewogen. |
Bedankt voor je mooie uitleg |
|
|
|
 |
|