Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 1:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weggepest....kennelijk staat mijn werkgever in zijn recht??
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark P

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 12:08    Onderwerp: Weggepest....kennelijk staat mijn werkgever in zijn recht?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of dit helemaal het juiste forum is, maar na lang zoeken wil ik toch graag mijn verhaal kwijt.

Begin Juni heeft mijn opdrachtgever te kennen gegeven niet helemaal tevreden over mij te zijn, en dat ik serieuse verbeteringen moest doorvoeren om mijn contract verlengd te laten worden. Toen ik de dag erop op mijn werk kwam, had ik in mijn mailbox ‘toevallig’ een brief van iemand die solliciteerde op mijn functie (wat bleek is dat ie dus een vervanger voor mij zocht)

Meteen gebeld met mijn werkgever om te vragen hoe het zat. Hij vertelde klaar met mij te zijn en zou mij proberen te ontslaan. Dit is achteraf niet gelukt. Hij heeft mij vervolgens overgeplaatst naar Haarlem waar ik mijn contract maar moest uitdienen tot eind september. Ik heb enkele weken daar gewerkt, maar werd compleet stil gezwegen en kreeg totaal geen instrumenten toegereikt om mijn werk te kunnen blijven doen. De situatie was nog houdbaar.

Op een vrijdag heb ik mij ziekgemeld met de meededeling erg slecht geslapen te hebben, en zeer misselijk te zijn. Ik kreeg s’middags om 15.00 een belletje of ik met spoed naar Amsterdam wou komen bij de Arbo-arts. Ik heb dit geweigerd daar ik ziek in bed lag. (blijkt achteraf niet erg handig)

Vervolgens kwam ik de maandag daarop op werk en kreeg meteen een officiele waarschuwing in handen dat ik mij niet had gehouden aan de ziekmeld procedures. Ook veel verwensingen naar mijn hoofd zoals: vertrouwde me niet, ik was een lafaard dat ik zelf niet weg ga, ik was een zielig mannetje, ik was dom, en hij zou mij toch wel weg krijgen.

Ik ben de volgende dag naar mijn werk gegaan maar niemand zij wat tegen mij. Het is een klein kantoor we maar met zn 3 en werkte. Ik heb mij vervolgens s’middags ziekgemeld daar ik de situatie niet meer aankon. Ik kreeg meteen de dag erop een brief dat mijn ziekmelding niet werd geaccepteerd en dat bij loon opgeschort word.

Op eigen initiatief ben ik naar de Arbo arts gegaan. Die beoordeelde dat ik niet ziek was en dat er een arbeidsconflict was. Ik ben erop gewezen dat de ziektewet hier niet voor bedoeld is en dat we er gezamenlijk uit dienen te komen.

Ik heb diverse brieven gestuurd met daarin de vraag om bemiddeling. Helaas was mijn werkgever er vanaf het begin op uit mij weg te krijgen. Hij is helemaal niet ingegaan op deze verzoeken. Ook het verzoek mijn loon gewoon door te betalen heeft hij niet op gereageerd.

De laatste brief die ik kreeg werd ik verzocht weer aan het werk te komen. Ik heb hier met de bijgevoegde brief op gereageerd. Mijn werkgevers reactie was ‘ontslag op staand voet’

Concluderend vind ik het niet correct dat een werkgever er mee weg komt een werknemer weg te pesten! Hij heeft alle mogelijke onmenselijke manieren ingezet om mij weg te krijgen. Dit is vervolgens gelukt en hij word hiermee beloond dat hij reachtvaardig is in mij te ontslaan. Dit kan toch niet zomaar? Ik dacht dat wij in Nederland redelijk sterk stonden! Kennelijk niet. Er word mij hier compleet onrecht aangedaan.

Heeft iemand nog bruikbare tips voor mij? Ik heb inmiddels een verweer opgesteld tegen mijn ontslag....maar volgens de bond heeft mijn werkgever gelijk en mag hij mij ontslaan. Dus is het verweer puur en alleen om nog een WW los te krijgen.

Bedankt allen voor uw tijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Die beoordeelde dat ik niet ziek was en dat er een arbeidsconflict was.

Klinkt als situationele arbeidsongeschiktheid. Heeft de ARBO-dienst hiervan een rapport opgesteld? Heb je hier een afschrift van?

Gezien de manier van wegpesten is het niet vreemd dat je niet meer aan de slag kan tot de situatie is verbeterd. Aangezien je arbeidsovereenkomst per eind september a.s. eindigd, is het niet te verwachten dat dat nog zal gebeuren. Omdat het conflict door de werkgever is veroorzaakt, zullen de gevolgen daarvan voor zijn rekening moeten komen.

Quote:
Ik heb hier met de bijgevoegde brief op gereageerd.

Er is geen brief bijgevoegd (werkt dat via dit forum niet?). Ik kan niet beoordelen of dat een ander licht op de zaak laat vallen.

Je moet in ieder geval het ontslag op staande voet aanvechten, al is het dan maar alleen om je ww velig te stellen.
Samen met het aanvechten van het ontslag (of eigenlijk als onderdeel daarvan) zal een loonvordering ingesteld moeten worden voor het achterstallige loon.
Mark P

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval bedankt voor je snelle reactie. Ik zit echt met mijn handen in het haar daar mijn loon op mijn eerste ziekmeld dag ook opgeschort is. Hier wat meer informatie over de situatie.

Ik heb van de arbodienst alleen een brief gehad waarin werd vermeld dat een arbeidsconflict geen reden is om de ziektewet in te gaan en dat wij er samen maar uit dienden te komen. Ook werd er een gewezen op het feit dat er gebruik kon worden gemaakt van het bedrijfsmaatschappelijk werk van de Arbodienst (ArboNed)

Gezien de brief aan mijn werkgever gericht was heb ik op advies van de bond een afwachtende houding aangenomen. Na +-1.5 weken kreeg ik een brief van mijn werkgever waarin werd vermeld dat ik nalatig was geweest en dat ik 5 dagen de tijd had om alsnog een second opinion aan te vragen bij het UWV. Mijn antwoord was een aangetekende brief waarin ik verwees naar het advies van de arbo om in te gaan op het bedrijfmaatschappelijk werk of mediation.

Hierop heeft hij gereageerd met een brief waarin stond dat het bedrijfsmaatschappelijk werk niet van toepassing is daar mijn contract eind september afloopt en ik werd gessomeerd om maandag (brief is van vrijdag avond) weer aan het werk te komen. Ik heb vervolgens een email opgesteld met een lange beschrijving van de gebeurtenisssen (helaas kan ik hem inderdaad niet bijvoegen) Ik heb verteld dat ik nog steeds wacht op een poging tot mediation en met de uitspraak dat ik dan alsnog naar de UWV arts zal gaan. (email verstuurd op zondag jl) Deze brief voeg ik overigens ook bij het verweer wat ik morgen zal versturen.

Volgend was een brief met het ontslag op staande voet'

Ik heb inmiddels een verweer opgesteld en de bond hierover gebeld. Die waren in mijn ogen niet erg behulpzaam, daar zij zeggen dat ik nalatig ben geweest mbt het niet ingaan op een second opinion van het UWV. Het totale verweit werd bij mij neergeld en er werd verteld dat het hiermee over en klaar is. De bond zou hun uiterste best doen om mijn WW recht veilig te stellen, maar ook dit zou moeilijk worden. Helaas werd ik nogal overrompeld bij het bellen naar de bond, dus kon zeker niet al mijn vragen en frustraties kwijt.

Ik kan hier geen vrede mee hebben. Om eerlijk te zijn kan die WW mij gestolen worden, nooit gehad en ben eigenlijk ook niet van plan hier gebruik van te maken. Ik wil gewoon niet dat mijn werkgever hiermee weg kan komen.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie btw. Het is al een hele opluchting dat ik mijn verhaal kwijt kan. Mochten er nog meer mensen zijn met tips, adviezen of mensen zijn met een soortgelijke ervaring.....verneem ik dat natuurlijk graag.

Ook vraag ik mij af of er wellicht nog een forum is waar ik mijn verhaal kwijt kan. Geen nadeel van dit forum, maar krijg nog steeds het idee dat ik niet helemaal in het correcte forum zit. BVD.
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij ben je hier wel op t goede forum! je verhaal is gecompliceerd. ik denk dat je het niet alleen moet willen oplossen maar zsm juridische bijstand moet vragen (rechtswinkel, advocatenkantoor, sociale raadslieden). sterkte!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark P schreef:
Ook vraag ik mij af of er wellicht nog een forum is waar ik mijn verhaal kwijt kan. Geen nadeel van dit forum, maar krijg nog steeds het idee dat ik niet helemaal in het correcte forum zit. BVD.

Als het je er vooral om gaat om je hart te luchten en schouderklopjes te krijgen, dan is dit inderdaad niet het juiste forum. Maar ik heb de indruk dat je in ieder geval ook zoekt naar hoe het juridisch in elkaar steekt en wat voor mogelijkheden je hebt om je recht te halen, en daarvoor is dit forum toch wel geschikt.

Ik betwijfel dat je brief aan de werkgever een reden was voor ontslag op staande voet, ook al had je misschien beter wel op kunnen komen dagen. Voor ontslag op staande voet moet echt iets totaal onaanvaardbaars gebeuren, of je moet al meerdere keren gewaarschuwd zijn dat je iets niet meer moet doen en je doet het toch weer. Je zult je ontslag dus moeten aanvechten. De bond wil je hier kennelijk bij helpen, want als het ontslag op staande voet blijft staan verspeel je sowieso het recht op WW. Ook als WW je niet interesseert zul je je ontslag moeten aanvechten, want dat is nu gewoon de aangewezen manier om je gelijk te halen.

Wat wordt er in de brief met het ontslag op staande voet precies als reden voor het ontslag gegeven? Dit is van belang, omdat de werkgever hier niet meer van kan afwijken.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 7:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan goed begrijpen dat jij het verwijt naar je hoofd geslingerd krijgt dat je nalatig bent geweest. Echter: ik zie niet in waarom er grond voor een ontslag op staande voet is. De werkgever heeft niet het recht om te beoordelen *of* jij ziek bent en de arbodienst werkt in opdracht van de werkgever.

Wat ik niet terug zie, is of je naar je eigen huisarts bent geweest of een andere deskundige ?

Het is op dit moment zaak om niet alleen de ontslag op staande voet aan te vechten, maar *ook* aan te tonen dat je ziek bent - vooropgesteld dat je daadwerkelijk ziek bent, waarbij in aanmerking moet worden genomen dat 'situationele arbeidsongeschiktheid vaak, maar niet altijd, als geldige ziekte aangemerkt wordt - omdat dit laatste nodig is om aan te tonen dat het ontslag onrechtmatig was.

Ik wil daarbij nog wel even aangeven dat als ik zo het hele verhaal lees, het mij erg onverstandig voorkomt wanneer je probeert dit allemaal zelf op te lossen. Uit je verhaal blijkt dat je je, overigens geheel begrijpelijk, teveel laat sturen door wat jij vindt en door de emoties die daarbij spelen en je daardoor stappen hebt gezet die, vanuit een juridisch oogpunt, niet de meest juiste zijn geweest.
Bekijk de homepage
Mark P

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wel bij mijn huisarts geweest daar ik het echt heel moeilijk had en mijn gehele situatie afreageerde op andere mensen. Ik heb wat sturing meegekregen hoe om te gaan met een lichte depressie.

Mijn werkgever geeft als reden aan dat ik niet ben verschenen op het werk op de door hem genoemde datum. Dus werkweigering. Ik wist eigenlijk al dat dit zijn volgende stap was, daar hij hier diverse keren mee heeft gedreigd. Hij was er dus op uit mij hierom te ontslaan.

Het is wellicht inderdaad verstandig om met een juridisch iemand te gaan praten. Kan ik alle stukken even voorleggen.

Velen dank voor de hulp. Ik zie nu ook wel in, dat als ik erachter aan zit ik wellicht alsnog mijn recht kan halen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark P schreef:
Ik ben wel bij mijn huisarts geweest daar ik het echt heel moeilijk had en mijn gehele situatie afreageerde op andere mensen. Ik heb wat sturing meegekregen hoe om te gaan met een lichte depressie.

Mijn werkgever geeft als reden aan dat ik niet ben verschenen op het werk op de door hem genoemde datum. Dus werkweigering. Ik wist eigenlijk al dat dit zijn volgende stap was, daar hij hier diverse keren mee heeft gedreigd. Hij was er dus op uit mij hierom te ontslaan.

Wanneer je huisarts ook heeft vastgesteld dat je ziek was, dan kun je je daar goed op beroepen. Ik zou sowieso de werkgever een briefje sturen met daarin:
Quote:

Geachte werkgever,

U hebt mij bericht mij te hebben ontslagen vanwege werkweigering. Ik heb mij echter op <datum> ziek gemeld en aangezien mijn huisarts heeft aangegeven dat het vanwege mijn ziekte noodzakelijk is dat ik niet werk, is er geen grond om te spreken van werkweigering.

Dat uw eigen arts hier anders over oordeelt, doet er niets aan af dat ik op dit moment ziek ben.

Bij deze wil u meedelen dat ik, zodra ik genezen ben, mij beschikbaar houd om voor u te werken. Als u uw standpunt inzake het onrechtmatige ontslag op staande voet niet binnen 5 werkdagen na dagtekening van dit schrijven herziet, zal ik het ontslag bij de kantonrechter aan laten vechten.

Mark P schreef:

Het is wellicht inderdaad verstandig om met een juridisch iemand te gaan praten. Kan ik alle stukken even voorleggen.

Velen dank voor de hulp. Ik zie nu ook wel in, dat als ik erachter aan zit ik wellicht alsnog mijn recht kan halen.

Zoals ik hierboven al schrijf: als je het 'dreigement' gestand wilt kunnen doen, is het erg verstandig een jurist in te schakelen. Ik begrijp dat je lid bent van een vakbond ? Daar zit toch over het algemeen ook recht op rechtsbijstand bij ?
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Quote:

Geachte werkgever,

U hebt mij bericht mij te hebben ontslagen vanwege werkweigering. Ik heb mij echter op <datum> ziek gemeld en aangezien mijn huisarts heeft aangegeven dat het vanwege mijn ziekte noodzakelijk is dat ik niet werk, is er geen grond om te spreken van werkweigering.

Dat uw eigen arts hier anders over oordeelt, doet er niets aan af dat ik op dit moment ziek ben.

Bij deze wil u meedelen dat ik, zodra ik genezen ben, mij beschikbaar houd om voor u te werken. Als u uw standpunt inzake het onrechtmatige ontslag op staande voet niet binnen 5 werkdagen na dagtekening van dit schrijven herziet, zal ik het ontslag bij de kantonrechter aan laten vechten.

Da's een leuke brief zo even uit de losse pols... Bow Bow Bow
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds