Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 5:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bijwonen strafzaken
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lexine

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ooit in een grijs verleden vakantiewerk op een griffie gedaan.
Toen ging het als volgt. Het OM brengt (straf)zaken aan, de gerechtsdeurwaarders brengen zaken aan. Deze worden door de griffie verdeeldt over de rechters. In principe was er het lot, dat is de willekeur van de griffiemedewerker, maar soms had het OM een voorkeur, soms een deurwaarder. Bovendien trachtte de griffie om ook wraking te voorkomen.

In principe werden wel gelijluidende zaken, op dezelfde rol gezet. Wat zeker bij de politie- annex kantonrechter wel eens aparte rollen gaf. Bijvoorbeeld, een stuk of tien huurgeschillen, gevolgd door een stuk of tien betalingsproblemen bij het enrgiebedrijf, daarna, jaja, een stuk of tien betalingsproblemen bij de waterboer, gevolgds door een keur aan kleine vergrijpen, te hard rijden, rijden zonden licht, vliegen boven verboden gebied.

Opvallend was dat in de civiele zaken het vaak steeds dezelfde tien lieden betrof. Die dan als zij aanwezig waren, en al advies hadden ingewonnen, de rol overhoop gooiden, door een verzoek te doen dat hun zaken achter elkaar behandeld werden. (Had de rechter een slechte bui, dan honoreerde hij dat verzoek, door de aken naar heind van de zitting te schuiven, bij een goede bui werd de gedaagde vaak meteen veroordeeld tot het voldoen van alle vorderingen, als zij terecht waren)
Was een leuke tijd. Hoe het nu gaat? Geen idee. En nu weer on topic.

Een ieder kan gewoon bij de rechtbank naar de rol informeren. Civiel- of strafrechtelijk. Alleen bij familierecht - en kinderstrafrecht he-wil dit nog wel op een negatief antwoord stuiten. De rol is gewoon openbaar.
De informatie omgekeerd, als een zaak nog niet is aangebracht en geagendeerd, levert vrijwel altijd een negatief antwoord.

Verder, als de vragensteller goed met de politie in zijn of haar woon- of verblijfplaats kan opschieten, wil het ook wel helpen een visje uit te zetten bij de verbalisanten.
En, last but ont least, einformatie bij de regionale pers is meestal zo voorhanden, en de rechtbankverslaggevers zijn ook de beroedsten niet, en willen best even een belletje gevan als de betreffende zaak voorkomt.

(En eerlijkheidshalve, strafzaken zijn in het algemeen dood en doodsaai om bij te wonen zonder belang.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:
M.a.w. waarom wil je dat meegeven dan?

Als je het zelf van generlei waarde acht, waarom vraag je dan zo door? On-topic blijven aub.

Ik vraag door omdat ik blijkbaar ten onrechte de conclusie trok dat Tiksimone de verdachte zou willen ontzien. Nu dit ten onrechte door mij was gesteld werd ik hierop aangesproken. Maar het "ten onrechte" die conclusie trekken vond ik zelf eigenlijk helemaal nog niet zo onterecht. Vandaar dat ik me afvraag (nu mijn conclusie onjuist bleek te zijn) met welk doel het dan wel is opgemerkt. En dat is volgens mij gewoon on topic, ook al is het een klein zijweggetje. Het lijkt misschien of ik irritant wil zijn en het is misschien zelfs zo dat ik irritant ben maar dat is niet mijn bedoeling. Ik zou graag antwoord hebben op mijn vraag en als je die niet wilt geven hoor ik liever niets ipv dat ik niet door zou MOGEN vragen omdat ik anders off topic zou zijn.

Dus: de vraag waarom tiksimone dat mee wilde geven is een vraag waarbij het antwoord meer inzicht kan geven in hoe e.e.a. bij strafzaken in zijn werk gaat. Derhalve acht ik deze vraag ON topic
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@cia76: Je conclusie was ook niet onterecht hoor. Integendeel. Ik heb juist daarom mijn opmerking gemaakt over dat strafrechtverleden (om misverstanden te vermijden: aan de dienstverlenende kant van dat vakgebied). Ik vond het ook wel een "logische" vraag.
De reden waarom ik het aanstipte is omdat er hier verschillende belangen spelen, waarbij het ene (graag een zaak willen volgen, nieuwsgierig zijn naar de afloop, ook al ben je geen belanghebbende) in zekere zin wordt afgewogen tegen het andere. De actie van de ene persoon kan gevolgen hebben voor de ander. Ik kan me voorstellen dat mensen die nieuwsgierig zijn daar niet zo aan denken, dus vandaar dat ik het noemde.
Wat iemand met die wetenschap doet staat hem of haar natuurlijk vrij.
veellezer

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 23:48    Onderwerp: bedankt Reageer met quote Naar onder Naar boven

hartelijk bedankt allemaal voor jullie vlotte antwoorden, ga morgen meteen informeren.
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

you're welcome Smile
veellezer

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 1:15    Onderwerp: help, het lukt niet Reageer met quote Naar onder Naar boven

VERVOLG: ik ging naar de rechtbank, ik leg uit welke zaak ik wil volgen, ik word afgescheept met de mededeling dat ze me alleen kunnen vertellen wanneer de zaak dient als ik de naam van de verdachte heb. Er dienen dagelijks heel veel zaken en zoeken op bijv. onderwerp is niet mogelijk. Ik weet de naam van de verdachte niet (immers, ik ben geen betrokkene alleen geinteresseerde) Het komt erop neer dat ik op de dag zelf naar de rechtbank moet gaan, om negen uur smorgens en dan ter plekke kan uitvinden hoe laat hij op de rol staat. Is dit normaal?
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze weten heus wel wat voor een zaak het is, maar het is misschien ook wel zo dat zij dat niet een lange tijd vantevoren weten. Voor zover ik heb begrepen waren ze niet echt behulpzaam Think
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij het je weer eens te hard met je pen op het papier gedrukt.
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe bedoel je? Puh wink
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat bij de rechtbank Utrecht de persrol van de week altijd op maandag bij de bode hangt. Er staat redelijk wat achtergrondinformatie op.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat het bijwonen van een rechtszitting wanneer je geen inhoudelijke kennis van de zaak hebt saai zou zijn. Toen ik nog in Utrecht woonde ging ik iedere week een dagdeel naar de rechtbank en er was eigenlijk altijd (in mijn ogen) wel een opmerkelijke zaak.
Verder is keuvelen met de bode, advocaten, rechters en officieren van justitie ook wel leuk. Zo kwam het af en toe voor dat er aan het einde van een zitting nog even met de 'togamensen' werd nagepraat.

Gwen
MSN messenger
veellezer

BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2006 17:05    Onderwerp: gesloten Reageer met quote Naar onder Naar boven

weet iemand misschien hoe dat in Amsterdam gaat? want op mij kwam het allemaal zeer gesloten over. Je moet een nummertje trekken en wachten tot je aan de beurt bent en dan krijg je als antwoord (wat dus totaal niet aansloot op mijn vraag) dat niet alle zaken openbaar zijn en nog meer blabla waar ik niks mee kon. Ik zag nergens een rol of iets op schrift dat ter inzage lag.
Ik kan me herinneren dat ik in mijn puberteit nog wel eens naar prinsengracht ging (moordenaartje kijken) en dat ging er toch wel anders aan toe. Kon je gewoon achterom naar binnen lopen, meekijken of weer weglopen wanneer je wilde. Het lijkt nu wel een vesting die je moet nemen.
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik weet dat bij de rechtbank Utrecht de persrol van de week altijd op maandag bij de bode hangt. Er staat redelijk wat achtergrondinformatie op.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat het bijwonen van een rechtszitting wanneer je geen inhoudelijke kennis van de zaak hebt saai zou zijn. Toen ik nog in Utrecht woonde ging ik iedere week een dagdeel naar de rechtbank en er was eigenlijk altijd (in mijn ogen) wel een opmerkelijke zaak.
Verder is keuvelen met de bode, advocaten, rechters en officieren van justitie ook wel leuk. Zo kwam het af en toe voor dat er aan het einde van een zitting nog even met de 'togamensen' werd nagepraat.

Gwen

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Herken mezelf daar in...

Ik ga ook regelmatig (1x per week sowieso) naar de rechtbank om (met name) strafzittingen te volgen en het heeft me veel opgeleverd; zeker als je vaker op de rechtbank komt zijn advocaten, officieren en rechters nooit te beroerd voor een gesprek en contact met die mensen kan niet alleen heel leerzaam maar ook heel nuttig zijn...
Sowieso wordt vrijwel altijd gevraagd wie je bent en wat je (in godsnaam Wink ??) komt doen, want publiek is bij de meeste zaken een zeldzaamheid.

Inhoudelijk heb ik eigenlijk nog nooit een zaak 'saai' gevonden, maar het is maar net wat je interessant vindt toch? En sommige zaken lijken op het eerste gezicht minder boeiend, maar vaak zit er in die zaken dan weer iets onverwachts waardoor het zeer interessant wordt.

Opvallend vind ik wel dat van je controlefunctie als publiek zijnde maar heel weinig terecht kan komen met ons papieren proces hier in Nederland...soms hoor je iets te vaak van een rechter "daar hoeven we het niet verder over te hebben, dat staat in het dossier".

Maar goed, met al die efficentie kun je wel mooi een moordzaakje meepikken in een ochtend tijd! Very Happy
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63

BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Ik vind het ook zeer jammer dat het nu te kostbaar is om wekelijks naar de rechtbank te gaan. Zodra ik weer een OV heb zal ik denk ik meer vrije uurtjes in de rechtszaal doorbrengen. Ik vind Utrecht persoonlijk erg fijn omdat ze student gericht zijn en inhoudelijk erg open. Verder lopen ze vrijwel altijd op schema en dat is in de andere rechtbanken waar ik ben geweest wel anders.

Zutphen vind ik bijvoorbeeld niet echt prettig. Er hangt een matchosfeer, informatievoorziening is zeer beroerd, en de zittingen lopen vrijwel altijd uit. Ook is het verboden om tijdens een zitting de zaal te verlaten, of om tijdens een zitting binnen te komen. In Utrecht zijn ze daar veel soepeler in.

Ik ben trouwens benieuwd wanneer de 'studentenpersrol' (voor in ieder geval de rechtbank Utrecht) openbaar gaat worden.

Gwen
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Sowieso wordt vrijwel altijd gevraagd wie je bent en wat je [...] komt doen
Hm, dat is me geloof ik nog nooit gebeurd. Nu ja, de laatste keer hadden we de Kluwer in de hand, dus dat zal dan wel duidelijk maken in welke hoedanigheid je daar zit.
En dat uitlopen ... och ja, dat hoort er zo'n beetje bij.
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nu ja, de laatste keer hadden we de Kluwer in de hand, ...

Ijverig studentje Yesss. Ook een markeerstift in je ene hand en een potloodje achter je oor? Wink Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds