Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 8:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bijwonen strafzaken
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
veellezer

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 19:32    Onderwerp: bijwonen strafzaken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij vertellen hoe je erachter komt, welke strafzaak wanneer dient als je geen dossiernummer ofzoiets hebt?
Stel: ik lees iets in het nieuws, ik ben geen betrokkene, maar ik wil wel de zitting bijwonen. Hoe kom je erachter waar en wanneer de zaak dient?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt contact opnemen met de afdeling voorlichting van de Rechtbank of het Gerechtshof.

Het is je goed recht daarnaar te vragen, maar ik wil je wel iets in overweging geven: de verdachte in kwestie heeft er geen belang bij dat iemand de hele tijd naar zijn/haar zaak informeert. Heel soms blijft een zaak namelijk liggen en als er niet naar gevraagd wordt dan kan het zijn dat over de termijn heengegaan wordt. Door jouw gevraag kijken mensen in de computer, zien dat het al wel erg lang ligt en dan volgt er wellicht actie om de zaak toch nog even ter zitting te brengen.

Begrijp je?
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heel soms blijft een zaak namelijk liggen en als er niet naar gevraagd wordt dan kan het zijn dat over de termijn heengegaan wordt.
Met de huidige techniek gebeurt dat toch zeker niet?

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco S schreef:
Quote:
Heel soms blijft een zaak namelijk liggen en als er niet naar gevraagd wordt dan kan het zijn dat over de termijn heengegaan wordt.
Met de huidige techniek gebeurt dat toch zeker niet?

Ik denk dat het meer te maken heeft met de bediener van zo'n stukje techniek Wink
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de bediener van zo'n stukje techniek

Zoals altijd Rolling Eyes

Volento Deo

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco S schreef:
Quote:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de bediener van zo'n stukje techniek

Zoals altijd Rolling Eyes

Tjah...foutje, bedankt! Smile
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

waarom zou je in overweging willen nemen om die verdachte te ontzien omdat misschien als jij niet vraagt naar die zaak het om wellicht een foutje maakt?
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat niet over het 'ontzien' van iemand. Er werd slechts ter sprake gebracht dat de verdachte dat niet leuk zou vinden (indien zoiets zich zou voordoen), wat ook wel logisch is.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik concludeerde wellicht te snel door, maar dan nog.... Ik zag even niet in waarom je dat mee zou willen geven... . Als dat verder geen specifiek doel heeft (zoals het ontzien van de verdachte of iets anders) dan kun je nog wel zo veel mee gaan geven. Je zou bijvoorbeeld mee kunnen geven dat naarmate je vaker belt (naar dezelfde telefoniste) de kans groter wordt dat deze laatste steeds minder enthousiast wordt om je ten dienste te staan. En zo kan ik er nog een hoop verzinnen.

M.a.w. waarom wil je dat meegeven dan?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
M.a.w. waarom wil je dat meegeven dan?

Als je het zelf van generlei waarde acht, waarom vraag je dan zo door? On-topic blijven aub.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
de verdachte in kwestie heeft er geen belang bij dat iemand de hele tijd naar zijn/haar zaak informeert.

De afdeling Voorlichting lijkt mij alleen info te kunnen geven over lopende zaken, niet over zaken die niet zijn aangebracht. Iets anders zou het zijn als je contact op zou nemen met de officier van Justitie m.b.t. een voorval waarvoor nog niet is gedagvaard.

Uit de post van Veellezer maak ik niet op dat het gaat om zaken die nog niet aanhangig zijn gemaakt, maar juist om strafzaken die al spelen. Strafzaken zijn openbaar, dus je kan gewoon informeren naar de plaats en tijd dat deze zittingen plaatsvinden.
En als je in het nieuws leest dat een bepaalde strafzaak speelt, dan kun je er van uitgaan dat er ook journalisten zullen zijn die de zitting zullen volgen. Het lijkt me dan ook geen enkel probleem een dergelijke zitting bij te wonen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Uit de post van Veellezer maak ik niet op dat het gaat om zaken die nog niet aanhangig zijn gemaakt, maar juist om strafzaken die al spelen. Strafzaken zijn openbaar, dus je kan gewoon informeren naar de plaats en tijd dat deze zittingen plaatsvinden.
En als je in het nieuws leest dat een bepaalde strafzaak speelt, dan kun je er van uitgaan dat er ook journalisten zullen zijn die de zitting zullen volgen. Het lijkt me dan ook geen enkel probleem een dergelijke zitting bij te wonen.

Klopt allemaal. Maar uit de post werd het me niet helemaal duidelijk. Veellezer schrijft:
Quote:
Stel: ik lees iets in het nieuws, ik ben geen betrokkene, maar ik wil wel de zitting bijwonen.

Nu, stel dat hij leest dat er 3 jongens zijn aangehouden die stenen hebben gegooid vanaf een viaduct. Hij wil deze zaak graag bijwonen als die behandeld wordt. Dan ligt dat toch nog iets anders.

Nogmaals: het is zijn goed recht er naar te informeren, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar dat punt van de verdachte speelt toch wel. Zal m'n strafrechtverleden wel zijn dat ik daar aan denk.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nogmaals: het is zijn goed recht er naar te informeren, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar dat punt van de verdachte speelt toch wel.

Hoe zou een verdachte er eigenlijk achter moeten komen dat er iemand gebeld heeft? Als er al een telefoonnotitie van gemaakt wordt, lijkt dat me niet iets dat aan het strafdossier wordt toegevoegd, of op een andere wijze aan de verdachte kenbaar wordt gemaakt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe gaat dat in een rechtbank? Krijgt een rechter een aantal dossiers toegewezen en kiest hij na bestudering van een dossier zelf de zittingsdatum uit? Ik kan me voorstellen dat vervelende zaken dan wat langer blijven liggen. Misschien klinkt deze gang van zaken wat primitief, maar geheel buiten de behandelende rechter(s) om zal een zaak ook niet kunnen worden ingepland. Een rechter moet toch tijd vinden om een zaak goed voor te bereiden.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Suijkerbuijk: Nee, dat komt hij ook niet te weten volgens mij.
@ Bona Fides: dat weet ik eigenlijk niet precies. Sommige dingen worden natuurlijk wel gebundeld. Krijgt die rechter fijn een hele ochtend alcohol-in-het-verkeer-zaken ...yuk! En hier in Rotterdam heb je het Basta-project (spijbelaars). Ik denk dat de OvJ het gewoon op de rol zet en dat men gewoon bepaalde dagen ingeroosterd staat, wat er ook aan de orde komt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds